Asbjørn
Rubinmedlem
Jeg har et lite sett vindklokker på hytta, også kjent som wind chimes på nynorsk. Disse er muligens kjøpt på IKEA og er nokså typiske for sorten: Seks biter av tynt aluminiumsrør hengt opp i syntetisk tråd, med en rund trebit som slagtre og en annen trebit som vindfanger og drivkraft. Sånn:
Den lager stort sett bare umusikalsk plingplong. Akkumulert A-vektet spektrum over et par minutter med anslag på alle rør ser sånn ut:
Hvis vi tar lyden av det lengste røret separat er spektrumet slik:
Grunntonen er 208.7 Hz, første overtone 558-560 Hz, andre overtone 1052-1056 Hz. Det er tydeligvis ment å være tonen Ab3, vanligvis på 207.7 Hz. Denne er 9 cent flat, men nær nok. Overtonene er inharmoniske. På et strengeinstrument eller en orgelpipe vil overtonene være en harmonisk serie: f, 2f, 3f, 4f, …, eller i det minste nokså nær de multiplene. Denne er ikke sånn. Overtonene er f, 2.68f, 5.04f, og så burtetter. Det er ikke en spesielt musikalsk lyd. At noen av overtonene kommer dobbelt kan tyde på at røret ringer med litt ulik frekvens i planet med hull for tråden vs i planet vinkelrett på dette.
Grunntonene for de seks rørene utgjør enslags pentatonisk skala, men det er ikke helt opplagt hvilken. Med litt velvilje kan vi si at notene er Ab, Bb, C, Eb, Gb og Ab igjen som oktav. De enkelte tonene er alt fra 36 cent flate til 48 cent skarpe. En halvtone er 100 cent, så en 48 cent skarp Gb er en 52 cent flat G. Avvik på 10-12 cent begynner å bli hørbart ustemt. Ass-dur pentatonisk skala skulle helst hatt F som siste note (syvende i skalaen), mens Ass-moll burde ha B som andre og Dess som tredje note. Det er også harmoniske og melodiske durskalaer, med de passer ikke mye bedre, de heller. Så vi har enslags Ab pentatonisk durskala hvor siste note er halvannen halvtone skarp, og resten mer eller mindre ustemt.
Om vi istedet ser den som en akkord heller enn en skala blir det kanskje litt mer meningsfylt. De tonene blir en Ab9-akkord, men det er fortsatt 30-50 cent ustemt.
Det regnet en del i sommer, og for et ingeniørhue er det da fort gjort å stille de to opplagte spørsmålene:
1. Hvordan virker den der, egentlig?
2. Kan jeg bygge en slik selv, bare mye bedre?
Siden dette er starten på en byggetråd er det vel grunn til å mistenke at svaret på #2 er «ja», men på veien dit må vi innom temaer som fysikk, psykoakustikk, musikkteori om skalaer, akkorder og intonasjon, MIG-sveising, plasmakutting, dobbeltpendler og strekkfaste tråder med obskure knuter. Nerdefaktor 11, kanskje som forventet fra min side.
Vi får vel starte med det musikalske. Denne låter umusikalsk plingplong, men hvordan burde en slik låte for å være musikalsk?
Den lager stort sett bare umusikalsk plingplong. Akkumulert A-vektet spektrum over et par minutter med anslag på alle rør ser sånn ut:
Hvis vi tar lyden av det lengste røret separat er spektrumet slik:
Grunntonen er 208.7 Hz, første overtone 558-560 Hz, andre overtone 1052-1056 Hz. Det er tydeligvis ment å være tonen Ab3, vanligvis på 207.7 Hz. Denne er 9 cent flat, men nær nok. Overtonene er inharmoniske. På et strengeinstrument eller en orgelpipe vil overtonene være en harmonisk serie: f, 2f, 3f, 4f, …, eller i det minste nokså nær de multiplene. Denne er ikke sånn. Overtonene er f, 2.68f, 5.04f, og så burtetter. Det er ikke en spesielt musikalsk lyd. At noen av overtonene kommer dobbelt kan tyde på at røret ringer med litt ulik frekvens i planet med hull for tråden vs i planet vinkelrett på dette.
Grunntonene for de seks rørene utgjør enslags pentatonisk skala, men det er ikke helt opplagt hvilken. Med litt velvilje kan vi si at notene er Ab, Bb, C, Eb, Gb og Ab igjen som oktav. De enkelte tonene er alt fra 36 cent flate til 48 cent skarpe. En halvtone er 100 cent, så en 48 cent skarp Gb er en 52 cent flat G. Avvik på 10-12 cent begynner å bli hørbart ustemt. Ass-dur pentatonisk skala skulle helst hatt F som siste note (syvende i skalaen), mens Ass-moll burde ha B som andre og Dess som tredje note. Det er også harmoniske og melodiske durskalaer, med de passer ikke mye bedre, de heller. Så vi har enslags Ab pentatonisk durskala hvor siste note er halvannen halvtone skarp, og resten mer eller mindre ustemt.
Om vi istedet ser den som en akkord heller enn en skala blir det kanskje litt mer meningsfylt. De tonene blir en Ab9-akkord, men det er fortsatt 30-50 cent ustemt.
Ab9 - Chord Namer results for notes: C Eb Gb Ab Bb
Ab9 - Chord Namer results for notes: C Eb Gb Ab Bb Find the right name for any chord for guitar or piano.
www.scales-chords.com
Det regnet en del i sommer, og for et ingeniørhue er det da fort gjort å stille de to opplagte spørsmålene:
1. Hvordan virker den der, egentlig?
2. Kan jeg bygge en slik selv, bare mye bedre?
Siden dette er starten på en byggetråd er det vel grunn til å mistenke at svaret på #2 er «ja», men på veien dit må vi innom temaer som fysikk, psykoakustikk, musikkteori om skalaer, akkorder og intonasjon, MIG-sveising, plasmakutting, dobbeltpendler og strekkfaste tråder med obskure knuter. Nerdefaktor 11, kanskje som forventet fra min side.
Vi får vel starte med det musikalske. Denne låter umusikalsk plingplong, men hvordan burde en slik låte for å være musikalsk?
Sist redigert: