De fleste mener nok det men jeg er tvilendeEr det noen Lydmessig forskjell på Rca og Xlr signalkabler ?
noaa
Ideelt sett er det ingen forskjell. Det er ikke så mye forskjell på ledningene som kretsene i hver ende. Men praksis bryr seg ikke alltid om ideealene.Er det noen Lydmessig forskjell på Rca og Xlr signalkabler ?
noaa
Myte at systemet må være fullbalansert for å nyte fordelen av balansert signaloverføring. Bare grensesnittene, altså inn/ut er balansert....Svaret er nei, hvis ikke systemet er fullballansert. Hvis systemet er fullballansert, kjør xlr.
Nja vent nå litt. Hvorfor kan man ikke bruke rca på full differential mode forsterkere?Myte at systemet må være fullbalansert for å nyte fordelen av balansert signaloverføring. Bare grensesnittene, altså inn/ut er balansert....
Finnes ikke en sjans i tørre helvete for at jeg gidder se på en youtube-dweeb med hestehale. Presenter ditt argument eller la være.Nja vent nå litt. Hvorfor kan man ikke bruke rca på full differential mode forsterkere?
Trådstarter spurte om KABLER.Svaret er nei, hvis ikke systemet er fullballansert. Hvis systemet er fullballansert, kjør xlr.
Net troll oppførsel er jeg vant med. Men du har sikkert rett. Så stopper vi der før det smeller.Finnes ikke en sjans i tørre helvete for at jeg gidder se på en youtube-dweeb med hestehale. Presenter ditt argument eller la være.
Ufaglært synsing basert på subjektive musikkopplevelser blir fort sablet ned av hårsåre fagpersoner som slipper unna med ren net trolling og sinnafjes. Men jeg støtter deg.Er litt på gyngende grunn her men kan samme kabel koblet balansert Vs uballansert kan gi forskjell i alle de berømte måleparametre som kap/ind/ohm mm? Mener å ha lest data på cardas at dette kan gi endret verdi som igjen kan forklare egenskaper. Bare litt ufaglært synsing på ettermiddagen.
Mvh Atle
«Fullbalansert» og forklaringene i den videoen er stort sett hifibullshit. Det virker ikke som den OCD-fyren har forstått differensiell forsterking.Nja vent nå litt. Hvorfor kan man ikke bruke rca på full differential mode forsterkere?
Du så den, slik at jeg slapp!«Fullbalansert» og forklaringene i den videoen er stort sett hifibullshit. Det virker ikke som den OCD-fyren har forstått differensiell forsterking.
For presisjon kan det gjerne nevnes at RCA historisk har vært nomalisert nesten -12dB lavere (-10dBv) enn typisk ballansert pro (+4dBu) utstyr. Jeg høstet erfaring i sommer hvor jeg litt optimisitsk forsøkte bruke "ballansert" kabling fra RCA utgang på RIAA trinnet til XRL forsterker hvor det ikke var nok gain til praktisk bruk. Det sagt, flere nyere DAC i dag har gjerne opp til 5V utgang på RCA....RCA inn på en god balansert/differensiell inngang går også helt fint....
Det tillitsvekkende klikket man hører når en XLR plugg trykkes på plass og fraværet av øredøvende brum man kan oppleve ved omkobling av RCA kabler, er tilstrekkelig for meg til å leve uten din tiltro.De som så bastant avviser rca har jeg ikke mye tiltro til, de har enten forlest seg på formler eller spist for mye bokstavkjeks!
Nå er vel generelt ikke omkobling av signalkabler med anlegget i drift å anbefale, mener du at dette uten problemer kan gjøres med XLR kabling?Det tillitsvekkende klikket man hører når en XLR plugg trykkes på plass og fraværet av øredøvende brum man kan oppleve ved omkobling av RCA kabler, er tilstrekkelig for meg til å leve uten din tiltro.
Om jeg ved ommøblering har fått krøll på kablene slår ikke jeg av anlegget for å rette opp floka nei. Med balansert har jeg ALDRI opplevd noen issue, ikke så mye som et skarpt knepp og affal ikke RCA bulder.Nå er vel generelt ikke omkobling av signalkabler med anlegget i drift å anbefale, mener du at dette uten problemer kan gjøres med XLR kabling?
Han skal selge viola labs og Playback design som er svindyre dac pre greier og forsterker for tils 65K dollar.«Fullbalansert» og forklaringene i den videoen er stort sett hifibullshit. Det virker ikke som den OCD-fyren har forstått differensiell forsterking.
Den eneste hensikten med balansert signaloverføring mellom boksene er undertrykking av common mode støy. Den undertrykkingen skjer fortrinnsvis i inngangstrinnet, og det er helt uavhengig av om det inngangstrinnet har en ubalansert eller balansert/differensiell utgang. Om signalet mellom kretsene inni boksen er balansert eller ubalansert er stort sett uvesentlig, bortsett fra at «fullbalansert» (i betydningen av to komplette interne kretser for hhv ikke-invertert og invertert signal) er unødig kompliserende og kostandsdrivende uten noen vesentlig nytte. Det er forresten ikke noe «kvasi» eller «pseudo» med et balansert/differensielt inngangstrinn som har ubalansert signal ut.
RCA inn på en god balansert/differensiell inngang går også helt fint. Dersom inngangstrinnet er gjort bra og «kvasibalansert» overgang fra RCA til XLR ved signalkilden (jf. #17 i Rane Note 110) så får en også litt av fordelene med en balansert signaloverføring, mindre problemer med ev jordstrømmer mellom aparatene og potensielt en viss undertrykking av common mode (men ikke like bra som med en balansert kilde).
mvh
KJ
Mindre støy er ikkje berre berreBalansert oppsett er ofte opplevd som betre enn ubalansert. Men eigentleg er det berre kraftigare balansert lyd, eller mindre støy.
Det kan være høyere nivå hvis ikke produsenten av forsterkeren har lagt vegt på at det skal oppleves likt om det er balanser eller ubalansert.Balansert oppsett er ofte opplevd som betre enn ubalansert. Men eigentleg er det berre kraftigare balansert lyd, eller mindre støy.
Poenget er ofte om produktene er symmetrisk balansert eller ikke. XLR inn og utganger er ikke et bevis på at produktet er symmetrisk balansert. Ofte så legges – til gnd. Andre bruker fasesplitter ect.Noen komponenter låter best med xlr og andre best med rca mens noen bryr seg mindre. Fordel å ikke blande de to første i en kjede. Da får man neppe det beste ut av komponentene. Det hender også forskjellene er dokumentert gjennom målinger. Accuphase er et eksempel på dette. De laveste modellene måler dårligere på xlr inngang en rca. Beveger du deg oppover i modell hierarkiet får produktene lik S/N ratio på xlr/rca. Man kan jo undre seg hvorfor, men noen ulikheter i inngangstrinnet må det jo være.
Ofte er det små forskjeller i praksis. Største forskjellen jeg noen gang har opplevd på et produkt var en EC-pre som rett og slett var ubrukelig med annet en xlr. Krevde ikke gode ører engang.
Som antydet er det to deler i den likningen. #1 er hvor mye støy som plukkes opp av ledningene og star quad er så bra som det blir (bortsett fra at de som regel har litt høy kapasitans). #2 hvor mye common mode støyen dempes. Her er undertrykking av common mode støy ut av mine Hypex Nilai forstekrere (fire forsterkere med tre målinger pr stk.):Dette er litt utenfor hva trådstarter startet med, men vi kan løfte balansert kabeldesign opp på neste nivå med Star-quad designet.
Her forklart og demonstrert av Benchmark Media
Studio&Stage™ Star-Quad Cables - FAQ
Frequently Asked Questions - Benchmark Studio&Stage™ Star-Quad Cables Q: What are Benchmark Studio&Stage™ Star-Quad cables? A: Benchmark Studio&Stage™ Star-Quad cables are professional-grade audio cables designed for studio, stage, and home hi-fi applications. They feature a unique star-quad...benchmarkmedia.com
Helt enig, ingen grunn til ikke å bruke XLR på produkter som er symmetrisk balansert. Selv om noen produkter bryr seg mer/mindre.Poenget er ofte om produktene er symmetrisk balansert eller ikke. XLR inn og utganger er ikke et bevis på at produktet er symmetrisk balansert. Ofte så legges – til gnd. Andre bruker fasesplitter ect.
Produkter som er symmetrisk balansert, så er det alltid (finnes sikkert unntak) kun positivt med balanserte kabler.