Bil, båt og motorsykkel Straff for råkjøring.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.548
Antall liker
7.873
Torget vurderinger
0
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...aakjoering-som-gjorde-rolf-62-lam-en-lettelse

Ser at lagmannsretten øker straffen for en råkjører i 20 årene, (Ikke mye kjøre erfaring her! ) som skadet en "uskyldig" medtrafikant så han ble invalid, fra 60 dager fensel til 2,5 år.
Erstattningssummen han må betale ble også øket 2,5 ganger. Førerkortet inndratt i 3 år. Forhåpentligvis vi forsikringsselskapet kreve regress og nekte å utbetale forsikringen på hans Audi ( R8? ) til nær 900.000,-

Synes vi dette er for strengt når du drar bilen opp i 200kmt i en tunnell?

Nå vil jeg for egen del si at jeg håper de 3 årene uten førerkort begynner å løpe fra han slipper ut ellers så er han jo på veien igjen alt for fort.

Men på generellt grunnlag, bør straffenivået for slik kjøring økes? Danmark har drakoniske straffer for slik kjøring, Uk det samme, de inndrar biler
relativt fort der også.
 
Sist redigert:

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
843
Antall liker
628
Sted
Oslo
Her er jeg på linje med Danmark og UK, inndragelse for idiotkjøring er helt greit.
Synes også straffen for å ødelegge andres liv er innafor.
BLir høyesterett som avgjør hvis jeg har skjønt det riktig.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.367
Antall liker
8.477
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Han burde aldri få tilbake lappen mener jeg.
Strafen om hvor mye han skal betale i erstatning i kroner så jeg ingenting om.
Mulig det er for lite også.
Jeg var ikke snill bak rattet i mine yngre dager jeg heller.
Men jobbet en stund med redning, det ga meg noe å tenke på.
Etter å ha hjulpet til med å trekke ut døde fra vrak får du ett annet syn på ting og konsekvensen.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.770
Antall liker
9.418
Sted
Trondheim
Det er en del villmanskjøring i enkelte miljøer:


Her har de beslaglagt bilen og han har istet muligheten til å få førerkort for alltid, men det bryrar han seg helt sikkert ikke noe om. Han kan jo bare kjøre uten.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.363
Antall liker
9.308
Nesten 200 km/t i en tunnel, det er en bevisst handling som ødelegger en annen persons liv. Jeg synes at straffen er for lav enda. Ta bilen og la han beholde billånet. Skal man stoppe slike tilfeller så tror jeg det må høyere straffer til som bl.a og ta bilene fra dem. Det som svir mest er penger så la det koste.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.578
Antall liker
7.681
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Først må man definere hva som er villmannskjøring. Ser at enkelte ganger i aviser så "mann ble tatt i 140 km/t på E6 i 110 sonen" = villmannskjøring, andre ganger blir det definert som en forseelse.

Jeg er ute og gasser litt engang i blandt selv, men jeg gjør det som regel på kveldstid når jeg er alene på veien og det er fort gjort og komme opp i 200 eller mere...... = villmannskjøring ?

Folk som kjører i 100 i 30 sonen og gasser der hvor det finnes mange folk i umiddelbar nærhet.... JA, bur dem inne og ta fra de bilen......... prøver de og kjøre fra politiet...... bur dem inne.......... kjører man som en tulling i høy hastighet og kjører forbi på høyre siden i rushen........ ja straff de hardt.......men det kommer ned til definisjoner.

Jeg irriterer meg mest over folk som på død og liv skal kjøre forbi deg tiltross for at trafikken går over maks hastigheten på veien hvorpå de senker hastigheten til under hva hastigheten var før de kjørte forbi........ og at de også driver med og sjekke om bremselysene deres virker...... det "pisses me off".

Hvis man står med en laserkontroll 200 meter bortenfor Tyrigrava på Onsdag kveld når det er motorsykkeltreff hvor det er 60 sone begge veier, så kan man vel kjøre vekk et ti-talls lastebil lass med inndratte motorsykkler for tullkjøring og kanskje 200 km/t i 60 sonen......... så jeg vet ikke jeg om det er bilførere som er værstingene..

Er straffenivået for tullekjøring for lavt i Norge ??....... vel hvis man er ute og kjører og ser hvor mye dustekjrøing som finnes så må jo svaret være definitivt JA.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.519
Antall liker
3.365
Torget vurderinger
1
Råkjøring må straffes mye hardere, og lovverket/strafferammen bør inngå som pensum på kjøreskolene/teorieksamen.
Villmannskjøring på offentlig vei med en ett tonn tung bil er jo et drapsvåpen uten like.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
6.164
Torget vurderinger
32
Jeg er ute og gasser litt engang i blandt selv, men jeg gjør det som regel på kveldstid når jeg er alene på veien og det er fort gjort og komme opp i 200 eller mere...... = villmannskjøring ?
Det er vel sjeldnere det har vært enklere å svare "ja" på et spørsmål. Hvis du kjører over 200 km/t eller mere på offentlig vei (og den ikke er avstengt for annen trafikk), så er det definitivt villmannskjøring når du ligger nesten på det dobbelte av høyeste tillatte hastighet i Norge.

Hvis kjøreatferden din er slik at det er "fort gjort å komme opp i 200 km/t eller mer" som du skriver, så burde du sannsynligvis gå over til helt andre kjøretøy enn det du benytter nå...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.548
Antall liker
7.873
Torget vurderinger
0
Nå skal jeg ikke gjøre meg "bedre" enn hva jeg er/var. Med fersk lapp kjørte nok jeg også tidvis, om natta og ikke i 50 soner, "friskt" nok. men hva var "friskt" i 1974? En Volvo Amazon hadde vel 2,0 liter motor og rundt 100Hk. Det i seg selv
begrenset veldig hvor "mye idiot" man kunne kjøre. 100-120 i 80 sone var vel der grensen gikk. Husker en kompis av gamle far kom forbi og viste oss sin nye Taunus 23M, Flott bil med hysterisk stor motor, 2,3 liter 6 sylindret og hadde vel rundt om 130HK, og han hadde meget god råd for en slik bil på den tiden kostet jævlig mye penger.

I dag ville nok den bilen hatt 250-300Hk og dertil hørende fartspotensiale. Selv min Skoda med 2,0 diesel gir vel i dag ca 220Hk og topper nok rundt 200kmt. Men kjører man så fort da? Nei det gjør man ikke når man er "voksen". Det hjelper selvsagt med noen års erfaring. Men til forskjell fra "i gamle dager" har 18-20 åringer tilgang til biler som kan gå betydelig fortere enn 200kmt. Og det er vel her problemet ligger? Det eneste som man tror kan hjelpe er vel kraftige straffer. Men så har vi de som vet at når politiet ligger bak med blålys så ryker de i fengsel, mister bil og må betale i dyre dommer og som derfor forsøker å stikke av. Og de forsøker gjerne så heftig at de ender med å drepe seg selv og andre! Vanskelig balansegang dette.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.578
Antall liker
7.681
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Det er vel sjeldnere det har vært enklere å svare "ja" på et spørsmål. Hvis du kjører over 200 km/t eller mere på offentlig vei (og den ikke er avstengt for annen trafikk), så er det definitivt villmannskjøring når du ligger nesten på det dobbelte av høyeste tillatte hastighet i Norge.

Hvis kjøreatferden din er slik at det er "fort gjort å komme opp i 200 km/t eller mer" som du skriver, så burde du sannsynligvis gå over til helt andre kjøretøy enn det du benytter nå...
Nå er jeg av den ærlige typen som innrømmer mine "feil" og ikke forsøker og sette meg selv opp på noen "glory" pidestall og forsøker og gi inntrykk over at jeg selv aldri gjør noen trafikkale feil eller at jeg dømmer andre.
Når noen kjører i 50 i en 30 sone utgjør de mest sannslynlig en langt større fare for andre enn når jeg drar opp i 200 i løpet av få sekunder når jeg er alene på motorveien nattestid.
Du har tydlighvis aldri kjørt noe annet enn en Lada, så jeg forstår at det blir vanskelig og forklare det hele på en måte slik at du kan forstå det........ men det finnes biler der ute som kan komme opp i 200 i løpet av 10 sekunder og være nede igjen i lovlig hastighet i løpet av like mange sekunder.
Er det ulovlig og kjøre eller og være oppe i 200 i noen sekunder..... JA....... hvor farlig det er for andre hvis man er alene på veien...... mnja .
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.806
Antall liker
2.011
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Er man alene på veien og i alle fall en flerfelts motorvei er det dustete å definere det som villmannskjøring dersom man blåser bilen ren (tømmer girene).
Det kommer også veldig ann på føreforhold, bilen skikk osv.
De grensene som er satt i Norge er satt med bakgrunn i hele bilparken og alle forhold og førere.
I prinsippet kan du kjøre en t Ford i 150kmt på motorveien og fortsatt være innenfor grensen for å beholde lappen. Det samme gjelder en Ferrari 488.
Det er ikke tvil om at t Forden er farlig i denne hastigheten mens Ferrarien ikke fullt ut utnytter aero tiltakene sine godt nok en gang i de hastighetene.

Dersom vi skal gå veien som Danmark har gjort så er det et stort tap.
For min egen del ville jeg satset alt for å komme meg vekk dersom jeg visste at bilen min ville blitt beslaglagt og solgt dersom jeg ble tatt. Det ville vært bedre å knuse den i en fjellvegg heller enn at stygge staten skal nyte godt av den. I tillegg er slike absolutte grenser helt idiotisk da det som sagt er forskjell på biler, førere, føre forhold, trafikk osv

Husker jeg ble stoppet rett ved nurburgring, hadde vel 130 i 80 sona. Fikk en bot på 50euro også en veibeskrivelse til en del av autobahn der det var fri fart. Klarte forøvrig 305 på GPS.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.548
Antall liker
7.873
Torget vurderinger
0
Nå er jeg av den ærlige typen som innrømmer mine "feil" og ikke forsøker og sette meg selv opp på noen "glory" pidestall og forsøker og gi inntrykk over at jeg selv aldri gjør noen trafikkale feil eller at jeg dømmer andre.
Når noen kjører i 50 i en 30 sone utgjør de mest sannslynlig en langt større fare for andre enn når jeg drar opp i 200 i løpet av få sekunder når jeg er alene på motorveien nattestid.
Du har tydlighvis aldri kjørt noe annet enn en Lada, så jeg forstår at det blir vanskelig og forklare det hele på en måte slik at du kan forstå det........ men det finnes biler der ute som kan komme opp i 200 i løpet av 10 sekunder og være nede igjen i lovlig hastighet i løpet av like mange sekunder.
Er det ulovlig og kjøre eller og være oppe i 200 i noen sekunder..... JA....... hvor farlig det er for andre hvis man er alene på veien...... mnja .
Ditt og R.E.S sine innlegg viser vel hvor individuellt man oppfater dette. Vi som bor i Finnmark med rimelig lange avstander har et "noe avslappet" forhold til dette med fart. Men de 200kmt er ikke vanlig. Vi har, avhengig av årstiden, en liten joker på veien som heter reinsdyr. De er mindre enn elg men de kan utgjøre stor fare uansett, og de er ganske så godt kamuflert også. Det er vel mest et spørsmål om å holde jevn fart, sånn innafor at førerkortet ikke ryker.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.691
Antall liker
10.270
I 200 km/t flytter du deg 55 og en halv meter på ett enkelt sekund, dvs. i det du oppdager noe i veien for deg, er det stort sett allerede for sent. Uansett om man anser seg alene på veien, så vet du aldri hva som kan oppstå av usannsynlige situasjoner, og dette er grunnlaget for hvorfor vi i det hele tatt har fartsgrenser.

200 km/t ute på offentlig vei er vel den grunnleggende definisjon på "vilmannskjøring", ja, ettersom man velger å neglisjere alt annet enn sitt eget ego.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.548
Antall liker
7.873
Torget vurderinger
0
I prinsippet kan du kjøre en t Ford i 150kmt på motorveien og fortsatt være innenfor grensen for å beholde lappen. Det samme gjelder en Ferrari 488.
Det er ikke tvil om at t Forden er farlig i denne hastigheten mens Ferrarien ikke fullt ut utnytter aero tiltakene sine godt nok en gang i de hastighetene.
Broderen har en A-Ford som han benyttet en god del rett etter russetiden. Han ble stoppet i Sverige på en 110kmt vei i ca 120kmt. Den gangen var det en hastighet der man ikke ble stoppet eller bøtelagt i nabolandet. Farbror Polisen ville bare vite hvordan den bilen kunne kjøre så fort! De mistenkte et motorbytte. Men bilen hadde sim 4sylindrede 4 liters orginalmotor. Dog meget godt restauret og gjenoppbygget.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.519
Antall liker
3.365
Torget vurderinger
1
Broderen har en A-Ford som han benyttet en god del rett etter russetiden. Han ble stoppet i Sverige på en 110kmt vei i ca 120kmt. Den gangen var det en hastighet der man ikke ble stoppet eller bøtelagt i nabolandet. Farbror Polisen ville bare vite hvordan den bilen kunne kjøre så fort! De mistenkte et motorbytte. Men bilen hadde sim 4sylindrede 4 liters orginalmotor. Dog meget godt restauret og gjenoppbygget.
-Jeg hadde en kollega på 80-tallet som ble stoppet i Sverige med (alt) for høy hastighet. Hvorpå Polisen sa: Ni kan åke åt helvete, men inte här i Sverige.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
6.164
Torget vurderinger
32
Ditt og R.E.S sine innlegg viser vel hvor individuellt man oppfater dette. Vi som bor i Finnmark med rimelig lange avstander har et "noe avslappet" forhold til dette med fart. Men de 200kmt er ikke vanlig. Vi har, avhengig av årstiden, en liten joker på veien som heter reinsdyr. De er mindre enn elg men de kan utgjøre stor fare uansett, og de er ganske så godt kamuflert også. Det er vel mest et spørsmål om å holde jevn fart, sånn innafor at førerkortet ikke ryker.
Jeg bodde mange år i Finnmark og har kjørt over de fleste øde strekningene mange ganger, uten at jeg har hatt noe behov for å kjøre i - eller over 200 km/t. Ellers er det jo helt riktig som flere påpeker at det er verre å kjøre i 200 km/t med en Fiat Uno enn en Ferrari Testarossa. Så kan man jo selvsagt også diskutere om villmannskjøring kun handler om fart eller om det handler om fart vs. situasjon. Selv er jeg av den oppfatning av at når det skjer på offentlige veier som ikke er avstengt, er så høy fart mer enn godt nok alene til å kunne oppfattes som villmannskjøring.

At det finnes biler og ikke minst motorsykler som kan komme opp i 200 km/t på ti sekunder (og mindre)vet jeg selvsagt, men uttrykket "fort gjort" er i hvert fall i min bok noe som skjer nærmest uten å ønske å gjøre det. Hvis du trykker pedalen i bånn i ti sekunder, er det åpenbart en bevisst handling.

og jeg har ikke bare kjørt Lada. Har vel vært oppe i drøyt 230 km/t, uten at jeg er spesielt stolt av det. Det var ungdommelig idioti. Nå forsøker jeg å holde meg såpass i skinnet at dersom UP stopper meg, så kan jeg likevel kjøre videre.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
6.164
Torget vurderinger
32
-Jeg hadde en kollega på 80-tallet som ble stoppet i Sverige med (alt) for høy hastighet. Hvorpå Polisen sa: Ni kan åke åt helvete, men inte här i Sverige.
Min favoritthistorie hørte jeg av en journalist i TV2 som tidligere hadde jobbet i en lokalavis og dekket sport. På jobb for TV2 var han tilbake på gamle trakter og på en lang slette hadde han dratt på langt over det man burde dersom man ikke hadde et instendig ønske om å bli fotgjenger. Plutselig ser han blålys i speilet, og bremser ned og kjører inn til siden. Han ruller ned vinduet, og en politimann ser inn og gjenkjenner straks journalisten. En journalist som politimannen tidligere hadde skrevet om da politimannen var fotballspiller på det lokale tredje- eller fjerdedivisjonslaget.
- Nei, men er det deg? sa politimannen med et stort smil, og ba journalisten kjøre litt roligere heretter.
Det ble verken bot eller inndraging av førerkort på journalisten.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.040
Antall liker
11.451
Sted
Ytterst i havgapet...
En gammel kompis av meg var runda 30 før han tok førerkort og kjøpte bil... da ble det like godt en GTI med en gang....
Han hadde et utrykk... "Jeg kjører med moms...." Det bør vel holde på norske veier, - og som RES sier - de fleste av oss kjører vel +moms når forholdene ligger til rette for det, - men kjekt å kunne kjøre videre, - særlig for oss som ikke har andre alternativer til transport...
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.078
Antall liker
2.561
Nå vil jeg for egen del si at jeg håper de 3 årene uten førerkort begynner å løpe fra han slipper ut ellers så er han jo på veien igjen alt for fort.
Da jeg som 16 åring fikk 6 mnd utsettelse for å kjøre bil uten førerkort gjalt det fra "dommen" ble utstedet. Ikke spesielt nyttig siden jeg ikke planla ta lappen på 100cc.

Det skal sies at etter mine egne unger nå er begynt å bruke veinettet har jeg gjort meg noen tanker om dem som måtte utsetter barna mine for ekstra fare med villmanskjøring. Altså heier jeg på myndighetene når de vil ta dem skikkelig ;)
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.389
Antall liker
1.298
Torget vurderinger
1
Nå er jeg av den ærlige typen som innrømmer mine "feil" og ikke forsøker og sette meg selv opp på noen "glory" pidestall og forsøker og gi inntrykk over at jeg selv aldri gjør noen trafikkale feil eller at jeg dømmer andre.
Når noen kjører i 50 i en 30 sone utgjør de mest sannslynlig en langt større fare for andre enn når jeg drar opp i 200 i løpet av få sekunder når jeg er alene på motorveien nattestid.
Du har tydlighvis aldri kjørt noe annet enn en Lada, så jeg forstår at det blir vanskelig og forklare det hele på en måte slik at du kan forstå det........ men det finnes biler der ute som kan komme opp i 200 i løpet av 10 sekunder og være nede igjen i lovlig hastighet i løpet av like mange sekunder.
Er det ulovlig og kjøre eller og være oppe i 200 i noen sekunder..... JA....... hvor farlig det er for andre hvis man er alene på veien...... mnja .
Det finnes baner, Rudskogen feks, for utblåsing at din ikke-Lada.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.578
Antall liker
7.681
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Det finnes baner, Rudskogen feks, for utblåsing at din ikke-Lada.

Virker litt som om du misser peonget litt.......... i dag finnes det masser av biler som klarer denne manøveren........ og masser med folk som prøver bilen sin en gang i blandt.......... så er det hvordan man definerer ting........ i og med at det finnes tunsenvis av mennesker i Norge som har en slik bil......... og alle før eller siden gir litt gass...... er de da pr definisjon villmannskjørere alle sammen ?
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.806
Antall liker
2.011
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Ja har brukt det flittig, men dessverre blir det færre og færre dager tilgjengelig for track days. I tillegg har kosten økt såpass at man regner fort i alle fall 5-6k for en track day med lisens, bensin og baneleie.
I tillegg er disse banene ikke akkurat utbredt, er vel mo i Rana, sokndal, Våler og rudskogen som er de banene man har tilgjengelig.
Men helt enig, banekjøring er ikke bare artig, men også lærerikt for deg som sjåfør i tillegg til at man får "rast" fra seg
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.806
Antall liker
2.011
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Virker litt som om du misser peonget litt.......... i dag finnes det masser av biler som klarer denne manøveren........ og masser med folk som prøver bilen sin en gang i blandt.......... så er det hvordan man definerer ting........ i og med at det finnes tunsenvis av mennesker i Norge som har en slik bil......... og alle før eller siden gir litt gass...... er de da pr definisjon villmannskjørere alle sammen ?
Det er et godt poeng, dersom det innføres en lov som feks gjør alle borgere til lovbrytere, er det loven eller folket det er noe feil med?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.548
Antall liker
7.873
Torget vurderinger
0
Har kjørt med blålys for lenge siden. Men forstår at det ikke har blitt bedre siden da. Poblemet er alle de som kjører bil med "hue under armen og armen i bind!" Speil er noe helt unødvendig ekstrautstyr og må for all del ikke brukes. Og det med å følge med på trafikken rundt deg og plassere bilen din på en fornuftig måte i forhold til det du kunne ha sett, om du gadd, er kun for nerder! Eksempel: Du kjører på en oversiktlg veistrekkning og ser blå blink et stykke bak deg. Mye trfikk i mot. Da setter man på høyre blink, bremser og drar ut mot veiskulderen. Og opplever da at han bak deg hverken har lagt merke til at du bremser eller at det kommer blå blink bak. Han legger seg selvsagt ut for å kjøre forbi deg, da du din dust hindrer ham. Og da brått oppdager, muligens hører, han musikkbussen som kommer bak og at det faktisk kommer trafikk i mot!!!! Han legger seg inn til høyre for å unngå en frontalkrasj med motkommende, er millimetre for å måke meg ut i grøfta og kun et mirakel, eller ambilansesjåførens erfaring, gjør at han unngår en MB ambulanse i bagsjerommet! Det gikk bra men ganske mange fikk forhøyet blodtrykk en stund der. Årsak, du sitter i sin egen boble og følger ikke med trafikken rundt deg. Spør hvilken som helst tungbilsjåfør og de sier det samme. Dels er de ofte på veien og ikke minst så sitter de så høyt at de ser hva som skjer langt foran på veien. Deres utsyn blir ikke blokkert av personbilen som ligger foren dem.
Så mest sansynlig er det hverdagsbilister som ikke følger med som skaper flest ulykker, dog vil selvsagt en villmannsfører skape betydelig mere skade enn de fleste.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.691
Antall liker
10.270
Virker litt som om du misser peonget litt.......... i dag finnes det masser av biler som klarer denne manøveren........ og masser med folk som prøver bilen sin en gang i blandt.......... så er det hvordan man definerer ting........ i og med at det finnes tunsenvis av mennesker i Norge som har en slik bil......... og alle før eller siden gir litt gass...... er de da pr definisjon villmannskjørere alle sammen ?
Jeg synes det er du som misser poenget litt. Spiller liten rolle hva slags kjøretøy du har om noe skjer i 200 km/t, du løper uansett 110 meter hekk på under 2 sekunder. I tillegg til dette er ikke mennesker konstruert eller bygget for verken den farten, eller kreftene som treffer deg når saker og ting kommer ut av kontroll.

Velger du å kjøre i 200 er det også slik at du tar konsekvensene, enten det kommer en grevling, en punktering, eller en politimann.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.770
Antall liker
9.418
Sted
Trondheim
Det viktigste her (i mine øyne) er at du setter andres liv og helse i fare. Hvis du vil utsette deg for slik fare og ender opp med å drepe deg selv er det en ting (men skulle du overleve legger du store veksler på samfunnet noe som ikke er greit), men skader du eller tar livet av andre er det noe helt annet. Som eksempelet som startet denne tråden.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.806
Antall liker
2.011
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Og der går forskjellen mellom 200kmt på motorveien uten trafikk og feks 60kmt i 30 sona rett etter skolen er slutt og kidsa er på vei hjem.
Dersom man kun skader seg selv så er det opp til individet, ingen skal bestemme over dette annet enn individet selv.
Blir som man skulle ha straffet med fengsel for et feilslått selvmordsforsøk, for alt jeg vet gjøran vel kanskje det allerede her i molbolandet norge
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.040
Antall liker
11.451
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvi vi har lover som i utgangspunktet er helt greie og fornuftig / logiske, men som en viss del av borgerne velger å bryte, - så er de /vi pr. def. lovbrytere, og får ta konsekvensene av det. Så enkelt er det.... om det er bilkjøring- eller båtkjøring, bålbrenning, osv osv..
men ute på landsbygda kjører jeg også til tider +moms.....
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.691
Antall liker
10.270
Og der går forskjellen mellom 200kmt på motorveien uten trafikk og feks 60kmt i 30 sona rett etter skolen er slutt og kidsa er på vei hjem.
Dersom man kun skader seg selv så er det opp til individet, ingen skal bestemme over dette annet enn individet selv.
Blir som man skulle ha straffet med fengsel for et feilslått selvmordsforsøk, for alt jeg vet gjøran vel kanskje det allerede her i molbolandet norge
Nei, det at du antar det ikke er noen andre til stede, rekker ikke lenger som grunn til å drite i alt og alle, enn det jeg kan kaste en bil.
Antakelig korrekt at det er en form for risikoanalyse i det å kjøre som en tulling kl. 04:00 en julimorgen på et rettstrekke sør for Gardermoen, fremfor å prøve noe lignende kl. 17 på samme sted, men det er en del fundamentale mangler i analysen.

Man kan benytte eksakt samme grunngivelse for fyllekjøring. Hallo, jeg kjørte jo på natta!
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.770
Antall liker
9.418
Sted
Trondheim
^Er du nå så sikker på det? Jeg har sett en del skader på motorvei som har skyldtes høy fart, og det er ikke bare den som kjører fort som blir skadd (med mindre man er helt alene på veien, og det er man jo sjelden). Motorvei uten trafikk er jo litt av en selvmotsigelse. På mine turer nedover Europa har jeg vel aldri opplevd det. Og blir man skadd koster det samfunnet store beløp i sykehusopphold, opptrening og oppfølging i ettertid. Er du villig til å betale alt det selv (som fort kommer opp i et rimelig stort millionbeløp)?

Jeg holder stort sett fartsgrensen, spesielt i 60 km/t og lavere soner. Over det kjører jeg fartsgrensen + 10% (+15% på speedometeret da det jo alltid viser litt for høy fart), men ved forbikjøringer vil jeg helst oppholde meg i møtende felt så kort tid som mulig, så da kan det jo gå litt fortere.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.806
Antall liker
2.011
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det med å betale for sykehus opphold er jeg for, men det gjelder alle.
Og hvorfor skal man gjøre forskjell på noen som krasjer med bil og feks en som pådrar masse livsstilssykdommer som koster penger.
Eller en som skader seg på ski, sykkel osv.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.806
Antall liker
2.011
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Nei, det at du antar det ikke er noen andre til stede, rekker ikke lenger som grunn til å drite i alt og alle, enn det jeg kan kaste en bil.
Antakelig korrekt at det er en form for risikoanalyse i det å kjøre som en tulling kl. 04:00 en julimorgen på et rettstrekke sør for Gardermoen, fremfor å prøve noe lignende kl. 17 på samme sted, men det er en del fundamentale mangler i analysen.

Man kan benytte eksakt samme grunngivelse for fyllekjøring. Hallo, jeg kjørte jo på natta!
Man må jo alltid anta, alt kan skje men det handler om sannsynlighet. Det kan hoppe noen ut i veien når du kjører i 60 også.
Alt innebærer risiko, dersom man ikke tør å ta risiko bør man revurdere sin eksistens
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.578
Antall liker
7.681
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Jeg synes det er du som misser poenget litt. Spiller liten rolle hva slags kjøretøy du har om noe skjer i 200 km/t, du løper uansett 110 meter hekk på under 2 sekunder. I tillegg til dette er ikke mennesker konstruert eller bygget for verken den farten, eller kreftene som treffer deg når saker og ting kommer ut av kontroll.

Velger du å kjøre i 200 er det også slik at du tar konsekvensene, enten det kommer en grevling, en punktering, eller en politimann.


Så jeg misser poenget når jeg forsøker og sette fokuset på definisjonen av råkjøring og hva som skal defineres som råkjøring...... okei.

.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.691
Antall liker
10.270
Man må jo alltid anta, alt kan skje men det handler om sannsynlighet. Det kan hoppe noen ut i veien når du kjører i 60 også.
Alt innebærer risiko, dersom man ikke tør å ta risiko bør man revurdere sin eksistens
Ergo bør det være innafor å kjøre i fylla, så lenge man gjør det på natta?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.040
Antall liker
11.451
Sted
Ytterst i havgapet...
Ofte og opptil flere steder blir dette organisert, ved at man kjører strekka først og sjekker for politi, og noen ganger også posterer kompiser i begge ytterpunkter for å følge med... flere strekninger på lokale fylkesveier som går under navnet Flystrekka.. til rimelig stor fortvilelse fra de som bor langs den strekninga..
 
Topp Bunn