Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.793
    Antall liker
    38.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    …og likevel kan vi lese sterke synspunkter på hvor ille Teslas service er, etterfulgt av råd om å kjøpe f eks Hyundai i stedet av den grunn…

    Jeg minner om Packards gamle slogan:
    1699875180118.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.234
    Antall liker
    10.236
    Sted
    Trondheim
    Så var det det å stole på verkstedet da. Er det sikkert at det de sier stemmer?
    Jeg har et skrekkeksempel fra Møller Trondheim (for noen år siden).
    Varsellampen for bremsene blinket. Inn på verksted. De så på det og sa at det var ikke noe galt, bare en dårlig kontakt et sted. Ikke nødvendig å gjøre noe. 2 uker senere mistet jeg bremsene i en bakke. Sjekket under panseret - bremseveskebeholderen var tom - lekkasje in en bremseslange. Det hadde Møller ikke oppdaget.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.490
    Antall liker
    1.400
    Torget vurderinger
    1
    Stole på verksteder?
    Skulle ha 1.gangsservice på MC'n, og verkstedet bedyret at ingen andre enn merkeverksted kan bytte olje og filter, for å sikre kvalitet og utførelse.
    -det viste seg at de var usikre på om oljefilteret skulle byttes på 1.gangsservice, og UNNLOT å bytte det, "for å ikke gjøre noe vi muligens ikke skulle gjøre.", var svaret på hvorfor.

    Spurte antirustsentret om jeg kunne ta etterbehandling selv med Mercasol i kanaler selv, ettersom jeg har sprøyteutstyr i garasjen. "Nei, kun verksted, for å sikre kvaliteten på utførelsen". Ved sjekk av kanaler og dører når jeg la om til vinterdekk hadde de ikke sprøytet en dritt i hverken kanaler eller dører, panser og bakluke, selv om tidligere fullbehandlig tilsier det.

    Hadde MC'n på service, og de tok betalt for å bytte bremsevæske uten at servicen tilsa det. "Det var jo bare bra at det ble gjort, og mekanikeren gjorde det på 'autonom vane', ble det sagt, og når det sto på fakturaen var det garantert utført. Han andre bak disken spurte mekanikeren for sikkerhets skyld, og nei, det var ikke gjort. Kun en uteglemmelse å ikke slette "Bremsevæskebytte" fra copy-paste fra en annen faktura for tilsvarende sykkel.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.372
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Klart Tesla må ha kapasitet når de har flest feil... Ellers synes jeg det fungerer utmerket med nøkkel i åpning i bygning og reservenøkkel om man må hente/levere bilen utenom åpning, men det har aldri skjedd meg ila et langt liv..

    Siden ting, i følge fanboys, nå tilsynelatende fungerer så strålende hos Tesla kan jeg nevne en sak fra dagens DT:

    Nylig hadde Statens Vegvesen kontroll hos Tesla Drammen og de holdt på å stenge de ned. Teksten er bak mur men kort fant de følgende feil ifm en tilfeldig bil som skulle inn til EU-kontroll:
    • Bremsevæske
    • Hovedlykter – innstilling
    • Tåkelys – innstilling
    • Lydsignal
    • Krav til teknisk utstyr
    Bremsevæske ble ikke kontrollert. Hovedlykter og tåkelys ble kontrollert feil - mekaniker kunne ikke jobben sin og noen steder trengtes 2 mann men ble gjort av en. Lydsignal var avmerket med feil, men var ok. I tillegg avdekket tilsynet at lysjusteringsapparat, kjørebaneløfter (løftebukk) og bremsetester ikke hadde gyldig kalibrering/årskontroll.

    Det siste punktet holdt på å stenge ned hele Tesla Drammen, men de rakk å få kalibrering og årskontroller på plass i en fei slik at de ikke ble stengt ned..

    Oppsummert fra Statens Vegvesen:

    – Vi rakk ikke stanse driften før Tesla fikk folk på plass for å få dette kalibrert. Da vi kom tilbake på kontoret lå det dokumentasjon på at de hadde fått kalibrert verktøyet. De er avhengige av at driften fungerer, de har jo kundebehov. Men de må ha ting på stell.
    – Vi målstyrer mot virksomheter for å finne avvik, og ser at punktene som går igjen er bremsevæske, lys samt kontrollpunktene som krever at det er to kontrollører på. Der ser vi at det slurves. Man må for eksempel være to når bremse- og styresystemet kontrolleres.



     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.661
    Antall liker
    10.143
    En bekjent har ansvar å holde utlånsbilene på et Tesla-verksted rene og pene. Sjelden han får gjort dem rene, lang kø for å låne dem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.793
    Antall liker
    38.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så var det det å stole på verkstedet da. Er det sikkert at det de sier stemmer?
    Jeg har et skrekkeksempel fra Møller Trondheim (for noen år siden).
    Varsellampen for bremsene blinket. Inn på verksted. De så på det og sa at det var ikke noe galt, bare en dårlig kontakt et sted. Ikke nødvendig å gjøre noe. 2 uker senere mistet jeg bremsene i en bakke. Sjekket under panseret - bremseveskebeholderen var tom - lekkasje in en bremseslange. Det hadde Møller ikke oppdaget.
    Jeg har opplevd noe lignende med Møller. Bilen var inne til stor service før langtur, men de hadde ikke lagt merke til at vakuumslangen til bremseservoen var morken. Så den sprakk og jeg mistet servoen på vei ned lang, bratt og svingete nedoverbakke. Fullastet Caravelle med sovende barn i baksetet. Da fikk man bruke litt beinmuskler, og vel nede stoppe på første bensinstasjon og kjøpe en rull elektrikertape. Jeg var ikke spesielt glad da jeg ringte verkstedet etterpå.

    I det aktuelle Tesla-tilfellet: Jeg hentet bilen nå i ettermiddag. Behøvde egentlig ikke å stikke innom verkstedmottaket, kunne bare sjekke den ut med appen, men valgte å gå innom for å høre hva de hadde funnet ut. Ingen kø, det så nesten ut som han var litt glad for at det kom noen innom. Teorien var at kompressoren kanskje opplevde midlertidige spenningsfall og trigget varselet, men for å finne ut eksakt hva som skjedde måtte de vite mer nøyaktig tidspunkt for å finne rett tidspunkt i loggene. Så neste gang tar jeg bare et bilde og får tidsstempel på det, og lar noen fjerndiagnostisere asap.

    Med det samme jeg var innom spurte jeg også om problemstillingen med kjølevæskelekkasje i drive unit. Det hadde han bare hørt om fra kunder som hadde lest om det på internett, sa han, men hadde aldri sett det på noen bil som hadde vært innom dem. Neppe noe å bekymre seg om, det heller.

    Det er forresten ganske nytt at Tesla tilbyr EU-kontroll. Det pleier jeg å gjøre hos NAF. Ikke at jeg ikke stoler på Tesla, men tenker det er helt OK å få et uavhengig blikk på det. Begge Tesla’ene godkjent uten anmerkning i år.

    Mht å stole på verkstedet: Legg merke til at jeg hadde forhåndsgodkjent en litt omfattende jobb her. Verkstedet jobbet likevel en time gratis med diagnostisering heller enn bare å bytte greiene. Jeg tenker det er tillitsvekkende nok i den bransjen.

    Mht fanboys: Vel, jeg har saksøkt dem en gang og brukt utestemme et par andre ganger, så tror ikke det, nei. Likevel bør rett være rett, og hvis man først skal kritisere noe eller noen bør man kanskje ha et faktaunderlag for det, ikke bare ha lest en anekdote på nett. Etter ti år og ca 300k km er jeg ikke så veldig bekymret hverken for pålitelighet eller verkstedservice.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.490
    Antall liker
    1.400
    Torget vurderinger
    1
    "anekdote på nett" :ROFLMAO:

    Tja - det begynner å bli "noen" anekdoter - og ganske så reelle. Du og du...

    Jepp - fanboy...!
    Hvorfor er man "fanboy" fordi man er begeistret for et produkt?
    Du er vel i så måte "fanboy av det utgåtte, skurrete FM-radio" da, eller?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.372
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.265
    Antall liker
    4.376
    Sted
    Sunnmøre
    Eller Volvo. Sist jeg var inne - de tok det på straksen ;) Litt avhengig av arbeidspress / tilfeldigheter dette...
    Det er umogleg å navigera i dette landskapet etter anekdotar.

    Gamlingen leverte ein XC60 til service før langtur til Frankrike for 5-6 år sidan, Volvo-verkstad/forhandlar gløymde å inspisera bremseskivene og far oppdaga midt på Autobahn at det burde dei absolutt gjort. Det fanst visst bilmekanikarar i Tyskland også, så saka løyste seg greitt, og det var nokon som var veldig interessert i å retta opp att inntrykket då han kom heim att.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.292
    Antall liker
    11.629
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Forstår ikke at denne utformingen tillates - full av skarpe kanter og hjørner. Trodde det var krav om at biler skulle utformes slik at de minimerte eventuelle skader ved en påkjørsel av fotgjengere og liknende ?
    Utformet i samarbeid med Putler kanskje, ment brukt mot sivilie i Ukraina. Vet jo aldri med Musk. 😏

    Bilen ser underlig nok ut den, men det gjør også kontrakten med klausul mot videresalg.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    2.443
    Sted
    Endor
    Forstår ikke at denne utformingen tillates - full av skarpe kanter og hjørner. Trodde det var krav om at biler skulle utformes slik at de minimerte eventuelle skader ved en påkjørsel av fotgjengere og liknende ?
    Enig ..... vanvittig på trynet av Tesla, sykt mye advokatspråk her :censored:

    Bringe opp igjen denne gamle: Hva kaller man 1000 advokater på havets bunn? ...... en god start
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.265
    Antall liker
    4.376
    Sted
    Sunnmøre
    Bilen ser underlig nok ut den, men det gjør også kontrakten med klausul mot videresalg.
    Eg har forstått det slik at det er ei litt anna tilnærming til kontraktsrett i USA enn i Noreg: at ein i langt større grad kan seia frå seg lovrettar gjennom kontraktsvilkår. Ikkje be meg utdjupa, men i teksten står det også at

    Selv om det er uvisst om et slikt kontraktsgrep ville vært gyldig overfor norske kunder [...]
    Det er ikkje så rart at Tesla gjera dette; at dei vil ha kontroll over marknaden, og heller ser at kundar står i kø litt til enn at nokre skal kjøpa andrehands Cyberduck til overpris og andre velja eit alternativ (Ford?) fordi Tesla er så dyr. Det er vel litt parallelt til slik det var her til lands for to års tid tilbake, då ein kvar ny elbil kunne seljast vidare med forteneste.

    Estetikk; ja, dette er grønnjævla stygt. Men eg skal vedgå at eg liker linjene tilbake til 1970- og 80-tals science fiction. Dersom eg skulle skissa opp ein elektrisk draumebil i td. Leaf-format, på baksida av ein konvolutt, kunne fyrsteskissa gjerne sett slik ut (men MB "Vision One-Eleven" kva dag som helst, altså). Men eg tykkjer Ioniq 5 ser stilig ut, også, eg.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    2.443
    Sted
    Endor
    Jeg ville nok heller sett til Ford F-150 Lightning enn Tesla CyberDuck

    Her er det snakk om Konge På Veien

    Fords-electric-F150-Lightening-pickup-truck.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.846
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor er man "fanboy" fordi man er begeistret for et produkt?
    Du er vel i så måte "fanboy av det utgåtte, skurrete FM-radio" da, eller?
    Forskjell på å være fan av en produktkategori (musikk) og et produkt (Beatles)?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.028
    Antall liker
    6.394
    Her er en lengre og mer detaljert video, Cybertrucken sliter vel mye i starten av bakken, noe som får meg til å tenke at her er ikke bilen i off road mode, den har helt sikkert en haug forskjellige modus å velge mellom som snow, mud, standard, sport, 2wd... regner med de tester ut alle mulige senarier her.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.613
    Antall liker
    2.816
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Regner med at den har 4 motorer (?)
    Eller har den bare 2 med differ (?)
    På meg ser det ikke ut som de har lagt inn noen sperrer, den spinner på et hjul på hver aksel.
    En annen sak er at valg av dekk og dekktrykk ikke akkurat ser ut til å passe terrenget. Men det var kanskje hele testen: hvordan ville den klare seg som levert (?)
    Skal du frem i ulendt terreng er sperrer et must, hvis ikke blir du fort stående med 2 hjul i lufta og da kommer du ingen vei (dont ask me how i know...)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.793
    Antall liker
    38.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville nok heller sett til Ford F-150 Lightning enn Tesla CyberDuck
    Ja, min umiddelbare reaksjon da jeg så Cybertruck bli vist offentlig for første gang var "forspilt mulighet". Tesla hadde sjansen til å ta det lukrative pickupmarkedet og stikke av med det om de bare hadde bygget en praktisk og plausibelt utseende pickup for Billy, Bob og Joe. I stedet ble det noe som bare oppfyller Elons dystopiske pubertetsfantasier på samme måte som med Twitter og tok evig lang tid å få ferdig med alle merksnodigheter han fant på.

    I mellomtiden gjorde Ford alt rett med F150 Lightning, full av stikkontakter for alt fra sirkelsag til ølkjøler som den er. Kan til og med bruke bilen som batteripakke for huset i off grid mode. Gikk rett hjem hos Bubba & co. Selv venter jeg på et Ford skal finne opp en helelektrisk Ranger. F150 blir i største laget, selv om det tydeligvis nå er mulig å bestille den også i Norge.

     
    Sist redigert:

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    293
    Sted
    Tranby
    Cybertruck karosseri er lagd i rustfritt stål. Ganske bra salgs argument i Norge og andre land som salter unødig mye.
    F-150 sliter med kort rekkevidde, særlig med det lille batteriet. Svære beist på 3 tonn trenger mye energi for å flytte på seg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.793
    Antall liker
    38.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men rustfritt stål er vanskelig å forme, mens aluminium etterhvert er kjent teknologi og like rustfritt. Det er vel noen grunner både til at rustfritt stål ikke har vært brukt så mye i bilkarosseri etter DeLoreans tid og til at Cybertruck’en ser ut som den gjør.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    803
    Antall liker
    828
    Sted
    Rogaland
    Tanken var vel å gi pickup markedet noe annet, da kunden i usa er lojal til valgt merke.
    Bare moro med noe nytt i bilverden
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    1.617
    Sted
    Sunndalsøra
    Ka Ford vil med denne F-150 lightningen. En stor amerikansk pickup skal kunne dra en stor fifthwheeler uten at en blir tom for strøm :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.793
    Antall liker
    38.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kommer an på hvor langt man har tenkt seg. Den drar 3,5 tonn, så stort og tungt er ikke et problem.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    1.617
    Sted
    Sunndalsøra
    Så var det det å stole på verkstedet da. Er det sikkert at det de sier stemmer?
    Jeg har et skrekkeksempel fra Møller Trondheim (for noen år siden).
    Varsellampen for bremsene blinket. Inn på verksted. De så på det og sa at det var ikke noe galt, bare en dårlig kontakt et sted. Ikke nødvendig å gjøre noe. 2 uker senere mistet jeg bremsene i en bakke. Sjekket under panseret - bremseveskebeholderen var tom - lekkasje in en bremseslange. Det hadde Møller ikke oppdaget.
    En kamerat fikk varsel på en bremselampe, men ikke på feilkode leseren som han har. En bedre type det. Det var bremseklossene som var slitt, som var årsaken. Trist at kostbare mærke værsteder ikke en gang bruker sundt ''bondevett'' som ofte tidligere ble brukt:) De kan ikke alltid stole på disse feilkodeleserne. Et eksempel var at en som hadde en bil som ikke dro skikkelig, og de kunne ikke finne noe feil. Bileieren kontaktet en tusenkunstner av en ''bygdaorginal' som fant en feil på en tennplugg. Han mente at de skulle hørt det!
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.372
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Joda, men rustfritt stål er vanskelig å forme, mens aluminium etterhvert er kjent teknologi og like rustfritt. Det er vel noen grunner både til at rustfritt stål ikke har vært brukt så mye i bilkarosseri etter DeLoreans tid og til at Cybertruck’en ser ut som den gjør.
    Jepp, og det er mye slags rustfritt og i kontakt en vanlig stål, som det nok er en del av i den, sammen med saltsuppe kan bli mye morro...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.793
    Antall liker
    38.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, og det er mye slags rustfritt og i kontakt en vanlig stål, som det nok er en del av i den, sammen med saltsuppe kan bli mye morro...
    Ja, interessant observasjon. Det er hva man kjenner som et batteri - to ulike materialer med ulikt galvanisk potensiale og en elektrolytt mellom. Det ene materialet vil opptre som anode og tæres vekk. Om hele karosseriet er rustfritt og opptrer som katode kan det gå hardt utover alt annet, ja. Intensiteten i reaksjonen kommer an på arealet - rustfri nagler og skruer i aluminium går fint i mange år, aluminumsnagler i rustfritt vil bare forsvinne i kontakt med saltvann.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.490
    Antall liker
    1.400
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke dette er bmw motor men likevel. Vis vedlegget 969834
    Jo, det kan være 3.0 diesel fra Bayerske Makk Werk. Men en kjøper ikke BMW lenger for å mekke selv, eller for å ha en bil der motoren holder lenge. De forsvant på 70-tallet.
    X5 kjøpes av folk som vil ha heftige fossil-ytelser helt til dritten snarlig blir upålitelig, ikke for high longevity, som de sier i usa.
    Munroe ville vel steilet like mye av denne, som han gjorde av det intrikate 'hoze and pipes' i fronten på Mustang Mack-e.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    E70 ser vel sånn ut.

    IMG_3074.jpeg

    IMG_3075.jpeg

    Og man skjønner hvorfor produsenter av fossilbiler melder «fuck this shit».
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn