Organisering av service og levering, som gjerne krev at folk tek seg fri frå jobb for å vera der, er ein eigen vitskap. Og dersom vi ønskjer høgare effektivitet i desse bransjane, er det den openberre plassen å starta, heller enn å piska folk til å arbeida fortare.Vente på time(r)? For noen mnd. siden tråkket jeg opp på (Volvo) verkstedet for å få sjekket en lei lyd i forstillingen; "vi tar'n med en gang" var beskjeden. Noen kopper kaffe & en fix i løpet av 1,5 time. Serru...
Det er populært å hate Tesla og Musk nåJeg gjorde faktisk det samme hos Tesla i Moss for et par år siden. Hadde vært innom dekkverkstedet i samme nabolag for å skifte til sommerdekk, og de greide å knekke en trykksensor i et hjul. Kjørte rundt hjørnet til Tesla og fikk det fikset der og da.
Poenget er fortsatt at det finnes ting å kritisere Tesla for, og Elon Musk er en dust, men akkurat sutringen over manglende servicekapasitet stemmer ikke med min erfaring. Eksperimentet får vise hva som egentlig stemmer.
Det kommer vel an på hvem man spør .... Spør du Tim Cook eller Jonathan Iva, så sier de ikke slike ting om Steve Jobs !Elon Musk er en drittsekk, og det var vel også Steve Jobs på sitt vis. Den emosjonelle raljeringen mot Teslas biler minner påfallende om det man finner om Apple sine produkter.
Ja, det kan vera. Og det gjer dei openbert dersom det er kritisk, eller lite tidkrevjande. Men viss du skal ta alle 1,5 t-oppdrag på sparket, og utsetja det du held på med for å ta småjobbar som det heile tida, så får du køproblem. Det er veldig mykje i dag som ikkje tek så veldig mange timar, for, som du sa: mekanikaren skal ikkje pitla med småting lenger, men byta heile komponentar.Disse folka står jo ikke og tvinner tommeltotter, de har andre verkstedsoppdrag / reparasjoner de kan nedprioritere eller venter på deler e.l for å fullføre.
Det er vel ikke syting når noen går til avisen fordi Tesla går til rettsak mot kunden som nekter å betale Tesla for garantireparasjon"Alle" syter jo ikke - men svært mange. Og med god grunn virker det som...
Noen som har gransket nylanseringen til Volvo?
Over 5 måneder siden kontrakten ble skrevet...etter dette har jeg fått sjekket bilen fysisk og er enda mer sikker på at dette blir bra. Har hatt flere Volvo, siste var XC60. Kjører nå "kinabilen" Polestar 2, over tre år med kun en liten sw feil som har krevd ikke planlagt verkstedbesøk og god service fra vår lokale Volvo forhandler.Vis vedlegget 968538
DN verkar fornøgd: https://www.dn.no/magasinet/motor/biltest/volvo/elbil/arets-storste-lille-bilnyhet/2-1-1546339
Eg ville nok føretrekt å handla europeisk om eg skulle kjøpa ny bil, men i det er meir etisk og emosjonelt enn ei objektiv vurdering av kvalitet.
Kanskje ikke, men med halvfull tank risikerer du kondensproblemer med påfølgende korrosjon, og hvis du glemmer å sette på vedlikeholdslader på sommerbilen risikerer du å måtte bytte batteri når du tenker å bruke den igjen. Om du fyller feil drivstoff har du virkelig gjort det.Nå jeg bruker elbilen min er det fint å tenke på at bensinbilen ikke tar skade av å stå i garasjen med full tank og ikke tok skade av å fylle den helt full på 1 minutt ved pumpa, og olje/filterskift hver 8k km sørger for at motoren er langt- og lenge-levende.
Jeg har også måttet vedlikeholdslade 12V'n på Kona og på nåværende Ioniq 5 ettersom Hyundai/Kia ikke klarer å få orden på dette. Kompisnaboen med 5 mnd gammel Niro EV har hatt bilbergere 4 ggr etter at de har forvarmet bilen på morgenen nå i høst. Jf innlegg i elbilforum tror jeg langt fler elbileiere har fått ny 12V etter kort tid enn fossilbilfolk, men når folk ikke er bevisst på batteriene så får de skylde seg selv.Kanskje ikke, men med halvfull tank risikerer du kondensproblemer med påfølgende korrosjon, og hvis du glemmer å sette på vedlikeholdslader på sommerbilen risikerer du å måtte bytte batteri når du tenker å bruke den igjen. Om du fyller feil drivstoff har du virkelig gjort det.
Rart at noen kjøper Tesla i det hele tatt. Blir elbil her i heimen og det blir den minste Skodaen. Holder lange baner for meg. Subaruen blir, har hatt den litt over 6 år og ikke en feil. Bare byttet bremseklosser.Det er det liten tvil om.Tesla har jo blitt en dusinvare på veien - med en stor fanskare. Blir nok en slags kultbil hos fanboys - litt sånn som folkebobla.
Men service / kvalitet blir ikke bedre av det.
Hvorfor skriver du som en innvandrer? Helt fint å mislike elbiler, men dette innlegget fremstår rasistisk.Den benzinautomobil gå lika langt på halv tank som den elektrisk automobbil på full tank. Den benzinautomobil ikke trenge full tank hver dag, eller uke, å når jaij fylla den tank det ikke ta hele den natt, bara et minnott.
Men jaij kjora mest elektrisk automobil, og jaij ikke lade mer enn 7-8 tima i den månede. Jaij snylta på den bomring å kjora i den kollektivfelt vet do. Da manga benzinautomobilfolk sint på maij vet do, når jaij ikke stå i den automobilkø.
Hvis du tror jeg er en av de tar du veldig feil.Noen ser rasister overalt !
Men i helvete... Det var sheik Ben Redic Fy Fasan, statsministerkandidat i Anders Langes Parti (ALP) i 1975.Hvorfor skriver du som en innvandrer? Helt fint å mislike elbiler, men dette innlegget fremstår rasistisk.
Spot on.Høres ut som Ben Reddik Fy Fasan, så ingen andre enn Rolf Just Nilsen trenger å bli så støtt.
Syntes bare du bomma på hoppkanten. Ellers synes jeg det er helt ok å tulle med det meste. Jeg er ikke en av de som som misjonere om elbiler, ei heller en som drar rasismekortet.Men i helvete... Det var sheik Ben Redic Fy Fasan, statsministerkandidat i Anders Langes Parti (ALP) i 1975.
Ich kann nicht ze at innlegget zier at noen etniziteter er overlegen/underlegen andere etniziteter.
Do zkrive WOKE-innlegg in der Dagbladet. Do weiz bedre enn mich was min henzikt ist.
Jetz ich zkrive zom eine tyzker, inspiriert auz - Der Bobilturist- auf Kjetil og Kjartan Show i zin tid aus TV3.
Trekker du rasismekortet nå også, eller?? Nazikort? Skal jeg skrive som Skavland med sin svorsk så du kan trekke svenskehaterkort, eller hva fanken du klarer å trekke ut av det?
For the following vehicles:
A - 2012-2014 Tesla Model S (all)
https://youtu.be/qL1Dhv0WD30
B - 2015-2020 Tesla Model S and X, Performance versions only, rear drive motor only
https://youtu.be/qL1Dhv0WD30
C - 2014-2017 MERCEDES B-Class ED / B250e (all)
https://youtu.be/txD7u2DKanE
D - 2012-2014 Toyota RAV4 EV (all)
https://youtu.be/XfncTZcsSHM
Interessant. Jeg har jo to biler med den motoren, så jeg får vel se hva som kan gjøres med det. Har ikke opplevd noen problemer der ennå.En fiks for alle dere/oss som har opplevd (eller vil oppleve) DU motorhavari grunnet en feil
Det har aldri kommet noen offisiell fix på dette fra Tesla.
Coolant Delete Performance
Product is being Manufactured and is expected to ship by the first week of November, 2024 Our Coolant Delete prevents inevitable damage to Tesla Large Drive Units ("LDU", formerly the "570A" motor) from leaking rotor seals found in the Tesla Model S, Tesla Model X, Toyota Rav4 EV, and Mercedes...qccharge.com
Hos Tesla kan man bare kjøre bilen dit om morgenen og så stikke. Trenger ikke avlevere nøkkel heller, bilen registrerer at den er inne på området til verksteded og så kan mekanikere starte den med en kode. Om man vil kan man også betale i appen og så får man en opplåsingskode og kan hente bilen når man vil i åpningstiden som vel er til kl 20 på hverdager og 18 på lørdager eller noe slikt.Organisering av service og levering, som gjerne krev at folk tek seg fri frå jobb for å vera der, er ein eigen vitskap. Og dersom vi ønskjer høgare effektivitet i desse bransjane, er det den openberre plassen å starta, heller enn å piska folk til å arbeida fortare.
Det er heilt openbert at det er dust å ha nok folk klare til å ta ein kvar jobb på sparket.
Hvordan forhindrer man da uvedkommende sin access til bilen .... ?Hos Tesla kan man bare kjøre bilen dit om morgenen og så stikke. Trenger ikke avlevere nøkkel heller, bilen registrerer at den er inne på området til verksteded og så kan mekanikere starte den med en kode. Om man vil kan man også betale i appen og så får man en opplåsingskode og kan hente bilen når man vil i åpningstiden som vel er til kl 20 på hverdager og 18 på lørdager eller noe slikt.
Man gir ingen kode til verkstedet, når den er på området må man ha en kode (som da verkstedet har) for å kjøre bilen i det hele, holder ikke med egen nøkkel heller så lenge bilen er i det moduset. Akkurat dette er vel en måte for å kunne ta i mot bil uten overlevering av nøkkel og ditto hente den uten nøkkel og at de ansatte ikke trenger nøkkel for å arbeide på bilen eller flytte rundt på den. Når man har betalt for reparasjon så får man kode til å "låse opp" bilen selv, altså ta den ut av verksted-moduset slik at man kan kjøre som vanlig.Hvordan forhindrer man da uvedkommende sin access til bilen .... ?
Det at andre enkelt kan få adgang til og starte bilen er ikke en fordel men en ekstrem sikkerhetsrisiko!
Når du hart gitt koden til verkstedet, hvordan forhindrer du at den ikke kommer på avveie og at uvedkommende senere kan stjele bilen din?
Jeg kan ikke så mye om sikkerhet men for meg høres dette ekstremt suspekt ut fra Elon Musk
Det verkar heilt tydeleg for meg at Tesla, ved å integrera app, diagnose og servicebooking, openbert har eit fortrinn dei konvensjonelle bilverkstedene ikkje har.Hos Tesla kan man bare kjøre bilen dit om morgenen og så stikke.
Dessverre skal fortsatt regningen betales, også der.Om de finner på en måte å unngå det på så vil jeg være svært positivt innstilt til et slikt initiativ.alt er berre litt meir smooth i alle ledd.
Hva gikk dette eksperimentet ut på? Å bestille service for en feil som ikke var reell?Ny oppdatering på mitt lille service-eksperiment: Fikk SMS og melding i appen nå kl 09:56 om at bilen er ferdig. Ikke nødvendig å bytte noen deler i luftfjæringen (og godt er det, estimatet var noen kroner). Utført arbeid 0,85 timer feilsøking, free of charge. Faktura kr 0.00, payment complete, bare å hente bilen når det passer.
Nei. Siden folk her inne hadde så sterke synspunkter på Teslas service tenkte jeg at det ville være interessant å følge et faktisk serviceærend i sanntid. Varsellampen for luftfjæringen tenner av og til på 2016-modellen. Det virker som det skjer oftere i det siste. Jeg skal på langtur med den neste uke og ville sjekke ut om det var noe som behøver gjøres nå og evt fikse det for ikke risikere å bli stående langt inne i en svensk skog med kollapset fjæring.Hva gikk dette eksperimentet ut på? Å bestille service for en feil som ikke var reell?
Ok, så å forstå. Lurt å sjekke ut ting tidlig. Tesla har visst mange dedikerte jordingspunkter til forskjellig utstyr på bilen, slik at ett korrodert jordigspunkt ikke skal slå inn på flere funksjoner, men det er kanskje ikke issuet på din bil.Nei. Siden folk her inne hadde så sterke synspunkter på Teslas service tenkte jeg at det ville være interessant å følge et faktisk serviceærend i sanntid. Varsellampen for luftfjæringen tenner av og til på 2016-modellen. Det virker som det skjer oftere i det siste. Jeg skal på langtur med den neste uke og ville sjekke ut om det var noe som behøver gjøres nå og evt fikse det for ikke risikere å bli stående langt inne i en svensk skog med kollapset fjæring.
Så jeg la inn en sak, Tesla sjekket loggene i bilen, ville ha den opp på bukk for nærmere ettersyn, og det var tydeligvis ikke noe farlig med fjæringen. Muligens dårlig kontakt i en eller annen sensor, men jeg behøver tydeligvis ikke bekymre meg på langturen. Som bivirkning kunne jeg teste ut påstandene om hvor ille det er å eie en Tesla, siden jeg tydeligvis ikke hadde lagt merke til dette i de foregående ti årene.
Begrensningen i tidslinjen her har vært min egen kalender. Tesla kunne tatt den allerede på torsdag om det hadde passet meg, mindre enn ett døgn etter at jeg la inn saken. Forsøk gjerne det samme hos VW eller Mercedes-Benz og fortell hvordan det er.