Steen
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 06.02.2005
- Innlegg
- 1.238
- Antall liker
- 1.588
Etter nesten 20 år på sentralen er det kanskje på tide med en tråd som er min egen. Statistikken tilsier at jeg ikke er blant de mest aktive her på forumet, men det kan likevel være greit å ha et sted hvor man kan dele litt bilder og synspunkter innimellom. Et par forumsmedlemmer har ytret interesse for en arm jeg har spilt med de siste par måneder, og det var med dette i tankene at jeg bestemte meg for å opprette denne hyggetråden.
Undertegnede har for nylig passert 5 dusin kalenderår, og har drevet med delvis seriøs Hi-Fi de siste fire årtier. Har drevet med aktiv sceneutøvelse i 30 år, og frekventerer ymse klassiske arenaer rett som det er. Mener at jeg har over middels god peil på hvordan spesielt klassisk musikk høres ut i virkeligheten, og bruker dette som referanse til hvordan mitt eget anlegg bør høres ut.
Første tema på dagsorden er førnevnte tonearm, som jeg ydmykt kaller «2x12’’ ekte KISS».
Det hele startet med at jeg leste en ganske lang artikkel om Yamahas nye flaggskip-spiller GT5000
Store deler av teksten omhandlet hvor mye tid som hadde gått med til å lytte seg fram til, hva som var viktig i arbeidsbetingelsene for pickup’en. Essensen i korte trekk var, at sporingsvinkelfeil hadde til dels ingen negativ påvirkning på lyden, mens dårlig håndtering av skating på offset armer hadde stor innvirkning på oppfattet lydgjengivelse. Dermed havnet de på snaut 8 tommer og ingen offset på headshell. Det skal de ha, det krever jaggu baller å utfordre tenkingen til gamle gubber som oss . Jeg har alltid hatt stor tiltro til det som kommer ut fra denne japanske instrument- og elektronikk-produsent, og da mine egne ører ikke er 20 år lengre, var det liksom ikke noe vits i å betvile hva gullører på den andre siden av kloden kommer fram til. Her er resultatet av trådstarters første utkast til privat high-end anno 2023:
Dette Reodor Felgen mikk-makk spilte hinsides det man skulle tro var mulig, og sporet feilfritt på en voblete og usentrert LP (har boret nytt hull ved siden av det originale) jeg bruker som testplate for moro skyld.
Min egen stereo-reol tillater ca 60cm arm, derav 2x12'' i navnet, mens KISS suffiks'en henspiller på det åpenlyse ekstremt simple konsept. Intet lager, ingen antiskate, og ingen bevegelige deler, bortsett fra selve armen.
Nå roper fruen at det er kaffe. fortsettelse følger.
Steen
Undertegnede har for nylig passert 5 dusin kalenderår, og har drevet med delvis seriøs Hi-Fi de siste fire årtier. Har drevet med aktiv sceneutøvelse i 30 år, og frekventerer ymse klassiske arenaer rett som det er. Mener at jeg har over middels god peil på hvordan spesielt klassisk musikk høres ut i virkeligheten, og bruker dette som referanse til hvordan mitt eget anlegg bør høres ut.
Første tema på dagsorden er førnevnte tonearm, som jeg ydmykt kaller «2x12’’ ekte KISS».
Det hele startet med at jeg leste en ganske lang artikkel om Yamahas nye flaggskip-spiller GT5000
Store deler av teksten omhandlet hvor mye tid som hadde gått med til å lytte seg fram til, hva som var viktig i arbeidsbetingelsene for pickup’en. Essensen i korte trekk var, at sporingsvinkelfeil hadde til dels ingen negativ påvirkning på lyden, mens dårlig håndtering av skating på offset armer hadde stor innvirkning på oppfattet lydgjengivelse. Dermed havnet de på snaut 8 tommer og ingen offset på headshell. Det skal de ha, det krever jaggu baller å utfordre tenkingen til gamle gubber som oss . Jeg har alltid hatt stor tiltro til det som kommer ut fra denne japanske instrument- og elektronikk-produsent, og da mine egne ører ikke er 20 år lengre, var det liksom ikke noe vits i å betvile hva gullører på den andre siden av kloden kommer fram til. Her er resultatet av trådstarters første utkast til privat high-end anno 2023:
Dette Reodor Felgen mikk-makk spilte hinsides det man skulle tro var mulig, og sporet feilfritt på en voblete og usentrert LP (har boret nytt hull ved siden av det originale) jeg bruker som testplate for moro skyld.
Min egen stereo-reol tillater ca 60cm arm, derav 2x12'' i navnet, mens KISS suffiks'en henspiller på det åpenlyse ekstremt simple konsept. Intet lager, ingen antiskate, og ingen bevegelige deler, bortsett fra selve armen.
Nå roper fruen at det er kaffe. fortsettelse følger.
Steen