St.Brand og hans ymse pasjoner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.366
    Etter nesten 20 år på sentralen er det kanskje på tide med en tråd som er min egen. Statistikken tilsier at jeg ikke er blant de mest aktive her på forumet, men det kan likevel være greit å ha et sted hvor man kan dele litt bilder og synspunkter innimellom. Et par forumsmedlemmer har ytret interesse for en arm jeg har spilt med de siste par måneder, og det var med dette i tankene at jeg bestemte meg for å opprette denne hyggetråden.

    Undertegnede har for nylig passert 5 dusin kalenderår, og har drevet med delvis seriøs Hi-Fi de siste fire årtier. Har drevet med aktiv sceneutøvelse i 30 år, og frekventerer ymse klassiske arenaer rett som det er. Mener at jeg har over middels god peil på hvordan spesielt klassisk musikk høres ut i virkeligheten, og bruker dette som referanse til hvordan mitt eget anlegg bør høres ut.

    Første tema på dagsorden er førnevnte tonearm, som jeg ydmykt kaller «2x12’’ ekte KISS».

    Det hele startet med at jeg leste en ganske lang artikkel om Yamahas nye flaggskip-spiller GT5000

    yamaha-gt-5000.jpg


    Store deler av teksten omhandlet hvor mye tid som hadde gått med til å lytte seg fram til, hva som var viktig i arbeidsbetingelsene for pickup’en. Essensen i korte trekk var, at sporingsvinkelfeil hadde til dels ingen negativ påvirkning på lyden, mens dårlig håndtering av skating på offset armer hadde stor innvirkning på oppfattet lydgjengivelse. Dermed havnet de på snaut 8 tommer og ingen offset på headshell. Det skal de ha, det krever jaggu baller å utfordre tenkingen til gamle gubber som oss :giggle:. Jeg har alltid hatt stor tiltro til det som kommer ut fra denne japanske instrument- og elektronikk-produsent, og da mine egne ører ikke er 20 år lengre, var det liksom ikke noe vits i å betvile hva gullører på den andre siden av kloden kommer fram til. Her er resultatet av trådstarters første utkast til privat high-end anno 2023:

    PXL_20231226_141956213~2.jpg

    PXL_20231226_141916368~2.jpg


    Dette Reodor Felgen mikk-makk spilte hinsides det man skulle tro var mulig, og sporet feilfritt på en voblete og usentrert LP (har boret nytt hull ved siden av det originale) jeg bruker som testplate for moro skyld.
    Min egen stereo-reol tillater ca 60cm arm, derav 2x12'' i navnet, mens KISS suffiks'en henspiller på det åpenlyse ekstremt simple konsept. Intet lager, ingen antiskate, og ingen bevegelige deler, bortsett fra selve armen.

    Nå roper fruen at det er kaffe. fortsettelse følger.
    Steen
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.536
    Antall liker
    7.638
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Dette kommer kanskje ikke som noen bombe, men jeg har veldig sansen......... lange armer = mindre laterale bevegelser + mindre sporingsfeil, begge = mindre forvrengning. Optimalisering av arbeidsforholdene for pickupen er alfa og omega. Når du bygger amer er det viktig og tenke på materialer og dempe egenskaper og når man velger pickup er det veldig viktig og finne ut av hvordan den er konstruert.... f,eks er mange pickuper laget slik at resonansene er ment dempet av armen, mens andre pickuper har intern demping og stiller således ganske lave krav til armen for og "oppføre" seg. Jo stivere pickuper man velger, jo mer resonancer har man og ta hensyn til hvilket krever bedre lagring og som oftest høyere masse i armen. Jeg har troen på at du kan få et VELDIG godt resultat hvis du finner den riktige comboen........ selv om det hele er laget på "snekkerverksted", gleder meg til og følge med på videre progress.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Gøy prosjekt! Etter å ha eid dusinvis av reim, mellomhjul og direktedrevne spillere kjøpte jeg for noen år siden Yamahas flaggskip fra den tiden det virkelig ble lagt ressurser i vinyl avspilling, GT 2000. Den hadde en rett arm (YSA-1) som tilvalg, men alt for mange år i denne hobbyen gjorde at jeg avfeide den som tant og fjas.Så mye mer sporingsvinkelfeil måtte da være godt hørbart? Ble dog nysgjerrig, så en mellomløsning ble anskaffet: Et Fidelix Mitchaku Z headshell som gjorde det mulig med underhengt pickup på en vanlig arm. Headshellet ble brukt på en FR64S arm, og Yamaha sin egen YA-39. Overraskelsen var stor da dette ikke medførte mer (hørbar) vreng, og i tillegg omtrent fjernet "groove noise" og nervøsitet i lyden. Det hele ble mer spolebånd aktig med ro, oversikt og veldig solid fundament.. Alle som var innom opplevde det samme, så da måtte dette utforskes videre. Yamaha YSA-1 armen er mulig å få tak i, men leste meg opp på alternativer. Satte en kamerat i Japan som er i bransjen på saken, og nå brukes en Fidelix 0-sideforce arm på Yamaha spilleren. Den har nok kommet for å bli.
    IMG_3078.jpeg
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.366
    For en mannsalder siden hadde jeg en Micro Seiki med en Mørch UP4 arm. Det hele spilte utmerket, men herre min jemini for et helvete å både innstille og betjene den armen. Man skulle tro jeg hadde fått avsmak for unipivot systemet, men MK1 utgaven av 2x12'' ekte KISS, viste at når det gjøres langt nok, uten offset og med loddet hengende langt nok ned, så er dette konsept helt rolig og stabilt.
    Jeg hadde tidlig bestemt meg for at min Denon 103R skulle stå for avtastingen. Kjent for å funke bra i tunge armer, og konisk diamant gjorde utslaget. I tillegg er det en pickup jeg både liker og kjenner godt, som er fint når man skal begynne å sammenligne. Jeg var også ganske bestemt på at når jeg skulle gjøre den "endelige" versjonen, så skulle den bestå av deler man får kjøpt på Jula og Biltema.
    Kontravekten var viktig. Tidlige prøver viste at jeg kunne få opphenget ganske tett på pivot'en og samtidig få til en enkel innstilling for vektjustering.

    PXL_20231226_142809079.jpg


    PXL_20231226_142034610.jpg

    Steen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dette kommer kanskje ikke som noen bombe, men jeg har veldig sansen......... lange armer = mindre laterale bevegelser + mindre sporingsfeil, begge = mindre forvrengning. Optimalisering av arbeidsforholdene for pickupen er alfa og omega. Når du bygger amer er det viktig og tenke på materialer og dempe egenskaper og når man velger pickup er det veldig viktig og finne ut av hvordan den er konstruert.... f,eks er mange pickuper laget slik at resonansene er ment dempet av armen, mens andre pickuper har intern demping og LDIG godt resultat hvis du finner den riktige comboen........ selv om det hele er laget på "snekkerverksted", gleder meg til og følge med på videre progress.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.366
    Endte opp med en gammel golfkølle, en eikebit på 10cm, to kroma rørdeler fra Biltema, blylodd fra skittfiske.no som ble hamret flate for å passe i cigaretuiet, og litt smågodt fra eBay. En carbide scriber til 30 kroner og noen skruer og led i M3. Kabelføring fra en HDMI kabel, som jeg for øvrig anbefaler generelt til armkabel, og et Sony headshell.
    Slik ser det ut i dag:
    PXL_20231226_201213243.jpg

    PXL_20231226_200319477.jpg


    Dette er MK2 utgaven. Jeg bruker uhorvelig lang tid til å tenke igjennom løsninger før jeg går i gang. Da skjer ting ikke med en gang, men har ofte en tendens til å fungere når jeg setter i gang. Og som jeg sa i en annen tråd, så er dette naturligvis verdens beste tonearm :giggle: .
    Steen
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.366
    Takk for linkene Morten og Per. Mine sønner har etterlatt seg et særs rikholdig utvalg av golfkøller som ikke kommer i bruk igjen. Om det er nevneverdig forskjell i rigiditeten på sånne, skal jeg ikke ha noen mening om, men jeg blir ofte litt paff når jeg ser prisene på slikt. Jeg er i gjenbruksmodus, og sparer både samfunnet og min egen lommebok på denne måten;). Synes også det er artig hvis andre er i armbyggehumør, at ting kan gjøres uten at det koster så mye annet enn timer.
    Jeg trakk ledningene i røret, og spraya inn byggskum i enden. Ingen løse ender (no pun intended) og ingen "ringing" i armen etterpå. Vektøkning 1,5 gram.
    Steen
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.858
    Antall liker
    5.512
    Sted
    Holmestrand
    Veldig stilig! 👏👏
    Smart med skaftet fra en golfkølle.
    Nå vet jeg jo ikke stivheten på det skaftet du har brukt, men går du videre med idéen, ville jeg nok
    gått for et så stivt skaft som du kan få tak i.

    Noen variabler her:

    https://www.customclubs.se/no/skaft...d-NXb0KD7i6Qe_6q_nQLh9lq2JvjYgPQaAnC6EALw_wcB

    /Morten
    «…
    , ville jeg nok
    gått for et så stivt skaft som du kan få tak i …»
    Nå er det jo små krefter her, så behovet for stivhet er vel ikke all verden vil jeg tro, med alle mulige forbehold grunnet min begrensede kunnskap om den finere vitenskap om pickuparmer.
    HiFi-folk har en tendens til å tro at alt vi driver med er så utrolig krevende på alle vis. Men det er det jo ikke.
    🙂
    Det sier jo sitt at trådstarter får lovende resultater med sitt testoppsett.
    For øvrig veldig spennende. 🤗
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Liker tankegang og gjennomføring Steen. Hvis det blir en mk3 kan kanskje en horisontal unipivot ala supatrac Blackbird være spennende å prøve? Lavt omdreiningspunkt vil hjelpe på stabilitet, spesielt på ujevne plater der det blir mye vertikale bevegelser. Det er en lang tråd om diy varianter her https://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=38314.0
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.366
    Den Korf-bloggen var en omfattende sak. Helt sikkert mye å hente der, men det ligger jo en latent fare for å bli neurotiker før man er halvveiso_O. Som alle andre semi-oppegående innbyggere i den vestlige verden, er også jeg glad i bekreftelse av egne betraktninger, og de ting StianG omtaler ang. hans GT2000 spiller, bygger opp om egne erfaringer rundt min nye arm. Var aktiv med i flere år på DIY-forumet i "utviklingen" av det som skulle bli til Reed 5A armen (don't get me started), men etterhvert ble også den befengt med alt for mange bevegelige deler for å få den til å funke på amatørbasis. Jeg tror at "vinnerkonseptet" i 2x12" er nettopp det, at det ikke er noe stasj som skal interagere.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    Koser meg med sånne tråder her på Diysentralen 😊 nå fikk jeg lyst å starte med vinyl for 4 gang 🙄

    Det er alltid interresant å se at det er flere veier til rom og at fysikkens lover gir forskjellige muligheter så lenge man spiller på lag.

    Det være seg Denon 103 eller The Frog. Brukt riktig låter mye virkelig bra.

    Carbon, rustfritt stål og helstøpte materialer…….eller balsatre? Alt må prøves 👍





    IMG_8726.jpeg


    IMG_8727.jpeg
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    28.074
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    «… , ville jeg nok gått for et så stivt skaft som du kan få tak i …»
    Nå er det jo små krefter her, så behovet for stivhet er vel ikke all verden vil jeg tro, med alle mulige forbehold grunnet
    min begrensede kunnskap om den finere vitenskap om pickuparmer.
    HiFi-folk har en tendens til å tro at alt vi driver med er så utrolig krevende på alle vis. Men det er det jo ikke.
    Jeg skal ikke si meg uenig i noe av dette Xerxes. 🙂 Min kommentar spilte vel mest på min oppvekst på golfbanen, hvor det er en
    påtagelig opplevd forskjell i et "regular" kontra et "stiff" skaft. Så er det jo også et poeng for armprodusenter å lage så stive armrør som mulig.
    Men mine fysikkunnskaper er også svært begrensede, så om dette har noen som helst praktisk betydning - aner ikke. 😅

    " Jeg er i gjenbruksmodus, og sparer både samfunnet og min egen lommebok på denne måten;). Synes også det er artig hvis andre er i armbyggehumør, at ting kan gjøres uten at det koster så mye annet enn timer. "
    Den Korf-bloggen var en omfattende sak. Helt sikkert mye å hente der, men det ligger jo en latent fare for å bli neurotiker før man er halvveiso_O.
    Jeg har veldig sans for den tankegangen Steen, man tager hva man haver, og tiden vi bruker, er vår egen sak. (y)

    Jeg er innom Korf-bloggen nå og da. Han skriver mye godt, som gir forståelse for mangt og meget - men som med så mye annet, ta det man har bruk for,
    uten å få helt oppheng - for det er nok fort gjort... :rolleyes::LOL:

    (Og som jeg skrev, dersom du går VIDERE - dvs satser på verdensherredømme innen overlange tonearmer - går du fort tom for gamle golfkøller. )
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.858
    Antall liker
    5.512
    Sted
    Holmestrand
    Jeg skal ikke si meg uenig i noe av dette Xerxes. 🙂 Min kommentar spilte vel mest på min oppvekst på golfbanen, hvor det er en
    påtagelig opplevd forskjell i et "regular" kontra et "stiff" skaft. Så er det jo også et poeng for armprodusenter å lage så stive armrør som mulig.
    Men mine fysikkunnskaper er også svært begrensede, så om dette har noen som helst praktisk betydning - aner ikke. 😅



    Jeg har veldig sans for den tankegangen Steen, man tager hva man haver, og tiden vi bruker, er vår egen sak. (y)

    Jeg er innom Korf-bloggen nå og da. Han skriver mye godt, som gir forståelse for mangt og meget - men som med så mye annet, ta det man har bruk for,
    uten å få helt oppheng - for det er nok fort gjort... :rolleyes::LOL:

    (Og som jeg skrev, dersom du går VIDERE - dvs satser på verdensherredømme innen overlange tonearmer - går du fort tom for gamle golfkøller. )
    …. og jeg vet absolutt nada om golfkøller! 😂
    Synes dette er et veldig morsomt prosjekt, og hvis du og andre (inkludert meg) kan hjelpe til med mer eller mindre relevante ideer til å «ingeniøre» det hele videre med små og store bidrag som trådstarter kan høre på eller la vær, så lærer alle litt?
    Kanskje? 🤗
    Jeg støtter også gjenbruksperspektivet 100%.
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.366
    Kan vel innrømme at jeg aldri tenkte at manglende stivhet kunne komme til å by på problemer på 60cm. Var mer opptatt av lav vekt og dreping av resonanser. I hodet mitt er det vesensforskjell på å svinge et driverjern, og det som en nålefane klarer å omsette til bevegelsesenergi. Derimot var det artig å henge opp et carbonrør med og uten byggeskum, og slå på de med en stikke. Det ene var som et instrument, det andre helt dødt 👍.
    Det jeg kanskje kunne finne på å endre var forskyvningspatentet på kontravekten. Noe slikt som dette kunne se litt mer proft ut:
    Linear guide.jpg

    i enda litt mindre utgave kanskje?
    Steen
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.310
    Antall liker
    2.513
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ca hvor tung motvekt trenger du ?
    En slik CNC freseglider veier vel en del (?)
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.366
    den som er i bruk nå ligger på snaut 300g. Kunne godt tenkt meg å få hengepunktet enda tettere på pivot'en, ved å øke loddet til 350-ish gram. Akkurat nå er jeg godt fornøyd og bruker fritiden på spilling. Neste prosjekt er plint til min EDS-1000. Det er den som egentlig er tiltenkt langarmen.
    Steen
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.858
    Antall liker
    5.512
    Sted
    Holmestrand
    den som er i bruk nå ligger på snaut 300g. Kunne godt tenkt meg å få hengepunktet enda tettere på pivot'en, ved å øke loddet til 350-ish gram. Akkurat nå er jeg godt fornøyd og bruker fritiden på spilling. Neste prosjekt er plint til min EDS-1000. Det er den som egentlig er tiltenkt langarmen.
    Steen
    Hva tenker du er gevinsten med høyere masse, kortere arm?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.837
    Antall liker
    21.812
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mine to kroner: Man får lavere inerti/effektiv tonearmsmasse, men det kanskje viktigste for en unipivot er at det tyngre loddet som må til også kan øke stabiliteten/gjøre armen tregere i lengdeaksen.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.858
    Antall liker
    5.512
    Sted
    Holmestrand
    Mine to kroner: Man får lavere inerti/effektiv tonearmsmasse, men det kanskje viktigste for en unipivot er at det tyngre loddet som må til også kan øke stabiliteten/gjøre armen tregere i lengdeaksen.
    Er det noe som faktisk bidrar?
    Har du regnet på forskjellene?
    Hvis du reduserer treghetsmomentet, så reduseres vel nettopp tregheten ?
    Spør siden dette er utenfor komfortsonen for en elektro-/datamann, selv om jeg har jobbet mye med mekanikk.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.837
    Antall liker
    21.812
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er gøy å regne på, men så kan man gjøre som Korf gjorde med en Mørch DP6: Tungt lodd nært og lett lodd langt unna: Ulikhetene (Mørch anbefaler tungt nært) var innenfor målefeilvinduet. Greia er at moderne pickuper har overdempede oppheng. De gamle reglene om LF-resonans er bare gamle.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.366
    Det er vel bare så at jeg har vært med siden tidenes morgen, den gang det var/er en nedarvet sannhet, at det å få loddet så tett på omdreiningspunktet er pri-1. Det er også noe veldig logisk i denne tilnærming,.....tail wagging the dog,...vektstangsprinsippet osv. Har også lest noe om at det skjer et eller annet med "effektiv masse" som vist er positivt. På akkurat fenomenet "effektiv masse" har jeg dog meldt meg ut for lengst :giggle:.
    Steen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hugsar då eg prøvde ut Clearaudio sin billegaste tangentialarm. Her var det fleire pickupmotvekter som fylgde med. Eg prøvde sjølvsagt ut alternativt å ha lang kontravektsarm/lita kontravekt opp i mot kort kontraektsarm/tung kontraekt. Hugsar spesielt at Shure V15 spora mykje betre med lita vekt/lang arm, og at Denon 103 motsett.
    Ettersom det var tangentialarm var det uinteressant kor lang armen var. Men masse har iallfall innverknad på både opplevd lydkvalitet og målte sporingseigenskapar.
    Sjå elles det eg skreiv om dette for 20 år sidan: https://www.audiophile.no/nb-no/item/262-steinalder-pickupar????
     

    stianå

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    En enkel måte å preventere armresonanser er å dele den i flere deler. Fungerer brillefint.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.366
    Har kjøpt julegave til meg sjøl. Var egentlig på jakt etter en Hi-Jack, men de prises i disse dager til over 4000 kroner på bay'en. Da ble det en Decca/Dexter i stedet. Takk til jorved her på sentralen.
    Steen
    1000007054.jpg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.060
    Antall liker
    2.521
    Herlig prosjekt. Henger meg på her. Jeg kjøpte inn tynne aluminiumsrør i ulike diametre fra RC butikken for å lage arm for mange år siden. Prosjektet tok aldri av men nå ble jeg veldig nyskjerrig på å teste ut horisontal pivot etter Supatrack sitt prinsipp fra post #12. Hvor armen henger i et snøre og blir dradd mot pivotpinnen. Pivot er også plassert like under vinylen. Mørch armene har vel også et ligende prinsipp med lavt dreiepunkt?
    1703802557750.png
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.366
    Så på videoen om Supatrack, og likte spesielt konseptet med å få senket pivot-punktet til å korrespondere horisontalt med stylus-punktet ved avspilling. Azimuth kontrollen virket også gjennomtenkt. Har selv forberedt min arm til kunne få senket pivot'en tilsvarende, men synes det går litt ut over stabiliteten. Dette kan selvsagt fikses ved å senke loddet ytterligere. Nå nyter jeg bare resultatet uten å tenke særs på eventuelle forbedringer.
    Steen
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.366
    :giggle: Fint du tegner den teoretisk flotte/korrekte UP4 armen Valentino, men den er et knakende godt eksempel på at form ikke følger funksjon. Umiddelbart tror jeg ikke jeg har hatt en verre arm å betjene, og det var egentlig dens misfunksjon? som gjorde at jeg ville få til en unipivot som faktisk funka. Eureka!
    Steen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.837
    Antall liker
    21.812
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lånt tegning fra Korf.
    Jeg har ikke sjekket om Korf har puttet sine egne sære vertikallagre i vinylhøyde.
    Min egen Bokrand har lagrene á la Ortofon, selvfølgelig. Ikke er de vinklet med offset heller.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.366
    Litt tidligmusikk før dusj og enda fler folk i huset. Helt tyst vinyl og gode stemmer, men stereoperspektivet er ikke godt nok utnyttet. Litt for mye aktivitet senter-stage.

    1000007058.jpg
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.319
    Antall liker
    1.745
    Sted
    Bergen
    Takk for deling
    Og jeg ser fort at jeg har "kastet" bort noen peng på tonearmer av ulik kvalitet når man kunne gjort det helt annerledes.
    Som så ofte, det er lite som slår nysgjerrighet, kunnskap og praktisk håndverk.

    Herlig
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn