Skippertak i Pinsen
Med fruen ute av huset et par dager, har det nydelige Pinseværet vært brukt til HiFi-hobbyen. Tøff prioritering, men på høy tid å komme videre med anlegget.
Jeg har ligget lavt simpelthen fordi lyden ikke har vært presentabel nok.
På en måte har jeg gått meg litt vill med så mange komponenter. På lavsignal-nivå har jeg 8 komponenter. Kunne ha klart meg med feks 1 (en!) stk Trinnov Amethyst.
Anlegget ble for komplekst for en familiefar med lange arbeidsdager. Men nå er jeg engang en stabukk som ikke har villet oppgi prosjektet. Og tweake-jobben er tross alt en engangsjobb. Når fullført er det bare å nyte musikken.
STATUS PR DATO
RACK
Komponentene er omplassert og gruppert mht varmeutvikling, korte nettkabler, korte signalkabler og minst mulig interferens dem imellom. Det meste er gjort, finpussen gjenstår.
Jeg bruker 2 stk Quadraspire SVT som står på hver sine Floor Pads. Levert av Audio Aktøren. Det hvite skapet i stua er bare et skall, uten fysisk kontakt med rackene. Gevinsten av å gå fra mdf/sponplate-benk til skikkelig rack lærte jeg av
@hifipuristen Ole-Petter Sparre for 25 år siden. Det ene racket jeg kjøpte av han den gang tjenestegjør nå i vinylriggen på hytta. Verdt hver en krone.
STRØM
Har egen 25A teknisk kurs fra sikringsskapet (med forbedret jordforbindelse), via overdimensjonert dobbeltskjermet installasjonskabel. Måtte krangle med elektrikeren for å få den.
Så følger en Adyton Isovolt 6k fra Oslo HiFi-Center. Den renser strømmen, fjerner eventuelle DC-komponenter og - ikke minst - gir nøyaktig samme spenning på begge fasene. Jeg har nemlig innimellom målt noen ekstremt skeive spenningsverdier, og tror disse kan ha bidratt til diverse elektronikk-havarier siste årene. Man har jo ikke kontroll på kvaliteten til trafokiosken nederst i gata, og hvordan naboenes el-bil lading belaster/støyer. Med Isovolt sover jeg trygt.
Alle padder og nettkabler er Supra. Både deres padder og nettkabler er skjermet. Det betyr at hele el-kjeden, fra sikringsskapet til komponentene er skjermet.
Jeg venter fortsatt på levering av de siste lengdene (spesialbestilt 75cm lengde), men hører allerede forbedring mht at mobiltelefoner ikke lengre slår gjennom, som det gjorde da jeg brukte standard lakris kabler.
Oppryddingen i ormebolet har også redusert krypstrømmer apparatene imellom.
SIGNALKABLER
Her bruker jeg Dynamic Precision SILK i bassen og mellombassen. En teknisk "korrekt" kabel med godt tverrsnitt og skjerming, terminert av Leif Ernstsen med alminnelige Neutric XLR-plugger. I fra DAC og til/fra delefilterets diskantseksjon (>600Hz) bruker jeg uskjermet sølv i bomull, laget av LMC. De spiller vesentlig bedre enn Silk som fullrange, så prioriterer disse til Trauet. De skal forøvrig få ettermontert en kobberstrømpe. Skjerm er viktig hos meg!
AKUSTIKK/DSP
Planen var i utgangspunktet å klare seg uten DSP. Bruk av linjekilde i dypbassen hjelper en del herom. Er veldig fornøyd med de basstårna jeg har nå. Plukket opp på FINN i fjor for en rimelig sum. Ikke de kvasseste elementene, men presterer bra i min 45m2 stue. Aktiv deling ved 85Hz og stålkontroll via 2 stk brokoblet Vera Audio P400/1000 trekker også opp.
I stedet for DSP har jeg fått modifisert 3 stk Meyer Sound cp-10 parametriske equalizere, utført av en studio-proff i California, Jim Williams, Audio Upgrades. Samme mod som blant annet brukes i Sonys Tokyo studio, og hos en rekke tunge hifi-entusiaster i Uniten. Gevinsten er en hel-analog kjede med null latency.
Ulempen er dårlig brukergrensesnitt. Man må støtte seg på REW-MÅLINGER og tolkninger av disse. Ikke så lett som man skulle tro. Spesielt ikke i min asymmetriske stue, hvor hver kanal lever sitt eget liv. Dessuten har algoritmene et hemmelig våpen iom at de også kan justere fasen der det er nødvendig.
Midbass-horna har hos meg en overraskende ujevn in-room respons. Føler ikke at horn prinsippet gir noen fordeler akkurat på dette punktet. De trigger ihvertfall plenty med rom-noder i min stue.
Forøvrig spiller jeg på stuas kortside, ca 430cm avstand til hver høyttaler, med 310cm innbyrdes avstand. Med 10meters stuebredde (lengde) blir breddeperspektivet usedvanlig frigjort og refleksjonsfritt. Har også dempet front og bakvegg med absorbenter som går ganske langt ned i frekvens. Spesialbestilt fra England for mange år siden. Husker ikke firmaet. I vertikalt plan har jeg det tykkeste ullteppet jeg kunne finne. Taket er foreløpig ubehandlet. Mulig jeg der lager meg 2 runde absorbenter med indirekte LED-lys. Prøve å selge det inn til kona som grunnbelysning. Eventuelt i bytte mot ny kjøkkeninnredning.
DSP REVISITED
Det er 16 år siden jeg skrev en omfattende testartikkel i Fidelity på Audiolense. Bygget opp anlegget rundt Audiolense med lyd-PC, lydkort, convolver og alt det der.
@Bx Bernt Rønningsbakk mente dengang det var den beste lyden han hadde hørt. Jeg er mao godt kjent med sorten.
Imidlertid vraket jeg Audiolense året etter til fordel for et lyd-PC oppsett fra Phasure/XX-highend. Det ble dårligere på
makro (ujevn frekvensgang og romresonanser kom tilbake), men bedre på
mikro. Altså mikrodynamikk og nerve.
Forholdet mellom makro og mikro er ikke nødvendigvis logisk. En liten forskjell i direktelyden, kan (for noen) bety mer enn en større forskjell i reflektert lyd. Noen ganger er det mer irriterende med en stein i skoen, enn ei utslitt og vond hofte.
DSP generelt og Audiolense spesielt, har etterhvert fått mange brukere, inkludert flere med svært så store rigger. Jeg har siste par årene hørt flere av disse og det har vært en påminnelse om hvor effektivt det fungerer.
Selv
@LMC kjører nå med DSP i dypbassen og midbass. All gain, no pain, iflg han. Vi har ganske like hornrigger med FLH i middbass og TAD4003/Trauet over 600Hz.
RYGG TILBAKE TIL FORTIDEN
For noen uker siden bestemte jeg meg derfor for å gi DSP en ny sjanse, med med en tvist.
FINSK SISU
Jeg begynte med en 10 år gammel DSPEAKER Anti-mode 2.0 Dual Core, fra vårt broderfolk i øst. Den overtok for min CP-10 i dypbassen. Innkoblet mellom aktivt delefilter og multikanal preamp. Det var en lydlig revolusjon. Jeg fikk DEN følelsen når rommets resonanser "forsvant". Apparatet har en latency på 3,7ms hvilket jeg ikke merket noe til. Øret er som kjent lite følsomt for latency ved så lave frekvenser. Denne dingsen burde være obligatorisk å prøve for alle med subwoofer og analoge oppsett.
Mye vil ha mer. Etter oppryddingen i dypbassen, ble jeg etterhvert sittende og irritere meg over lignende romresonanser i mellombassen. Midbasshornet spiller opp til 600Hz i en asymmetrisk stue, så det blir en del grums, spesielt når man spiller høyt. Ny runde på FINN og en ny DSPeaker ble anskaffet til den ringe pris av 3.500,-. Fjernkontrollen var herpa og den trengte software oppdatering. Den overtok for min andre CP-10. Voila! Ny lydrevolusjon, selv om dens algoritmer ikke gjør særlig over 200Hz.
Etter noen timer i sweetspot fikk jeg fornemmelsen av et litt uorganisert lydbilde. Fantastisk bredde og "storhet", men ikke like punktformig, og ørlite masete faktisk. Mistanken gjorde seg da gjeldene mht de 3,7ms delay som da rådde under 600Hz. Muligens også at forsinkelsen gav ujevn summering i delefrekvensen (24dB L-R).
Kom på at en MiniDSP DDRC-24 fulgte med på lasset, da jeg kjøpte noen Altec av Endpoint forleden år. Ned i kjelleren på let, og der lå den gitt. Sendte mail til fabrikken for download link og fikk den opp og stå etter litt knotting.
NB: Som DDRC-24 har den DIRAC og en latency på 14ms. Bruker man DDRC-24 uten Dirac ØKER latency til hele 28,6ms. Merkelig.
Men så har den en software versjon hvor man "tilbakestiller" den til versjon 2x4HD (Dirac lobotomy). Da har den kun ca 3,1ms latency. Hvilket er versjonen jeg nå bruker. Kjører en ren 24/96 ADA-konvertering med kun litt latency og en EQ-profil skreddersydd for Trauet av dets konstruktør, Espen Evensberget.
Benyttet samtidig anledningen til å trekke Trauet 20cm lengre frem. Det skulle uansett løpetidskorrigeres digitalt, og fordelen med nærhet = mer direktelyd/mindre refleksjoner fra tak/gulv, samt mindre diffraksjonsforvrengning fra midbasshornet det hviler på.
Har fortsatt ikke giddet sette i gang med REW-riggen, så latency er beregnet på gammelmetoden med tommestokk og latency spesifikasjoner fra nettet. Samt lytting, selvsagt. Jeg hører definitivt at løpetidskorrigeringen nå stemmer, eller er tett på. Ble kvitt litt hardhet i presensområdet også. Mulig det digitale filteret tar litt mer/bedre enn innstillingene i min analoge PEQ. Alternativt at løpetidskorrigeringen gir glattere deling.
Uansett, nå låter det svært bra. Me happy!
Jeg fornemmer at MiniDSP skorter ørlite på oppløsningen, men det har jeg en plan på.
Det låter ikke for "glatt". Presensområdet er friskt og upolert.
AVSLUTNINGSVIS
Anlegget fremstår nå som en komplisert bastard. 3-veis aktiv, analog deling og en aktiv analog multikanals preamp, i kombinasjon med 3 separate DSP-enheter, hvordan 2 med romkorreksjon. Med det er mitt og det spillet nydelig
Hvilket dette innlegget vitner om. Skulle bare legge inn en kort kommentar fra mobilen, men ble sittende å lytte i timesvis og da gikk skrivingen av seg selv. Slenger på noen bilder:
En vel anvendt Pinsehelg, dette.
Analog EQ: Meyer Sound cp-10 PEQ
Digital EQ rigg pr dato:
Beregning av Latency
OBS OBS: Disse billige 12V switchmode strømforsyningene suger big time. 2 av 4 fra min roteskuff gir hørbar støy i anlegget. Konstant pipetone i presensområdet. Måtte ned i rotekjelleren etter ferritter. Den største hjalp delvis. Den lille løste problemet helt. Husker Leif Ernstsen nevnte at slike ferritter har forskjellige virkefrekvenser. Størst er ikke alltid best. Eventuelt er det anledningen til flere turn som slår ut. Filtereffekten øker som kjent eksponensielt.
På sikt får alle 3 DSP enhetene oppgradert lineære power.