DUELLEN - Topping vs Topping
For å være ærlig, og det skal man jo være, så spilles det skammelig lite på mitt kostbare anlegg.
Det skyldes ikke bare tidsklemma. Det er “noe” som trekker ned lyttegleden.
Hovedmistenkt har vært min Topping DX7 Pro DA-konverter, og i går kom muligheten til å teste dette ut nærmere.
Jeg lånte hjem min brors Topping E70 Velvet. To tilnærmet like konstruksjoner, hvis hovedforskjell er anvendt DAC-chip:
E70 Velvet bruker AK4499EX.
DX7 pro benytter ESS ES9038Pro Sabre.
Audio Science Review har gitt begge topp ranking, med SINAD 122 (E70 Velvet) og 119 (DX7 Pro).
De to har samme utgangssignalnivå 4V, så det er fort gjort å bytte om i anlegget.
For Topping DACer er det noen triks for å makse lyden: Bruk preamp-mode (bypasser volumkontroll), slå av Bluetooth og slå av spenningen til den utgangen du ikke bruker. (Jeg bruker XLR only). Samt minimum phase, svakeste avrulling filter.
Forøvrig streamer jeg Qobuz fra en BlueSound Node med oppgradert strømforsyning (Polsk DIY kit til par tusen, husker ikke navnet i farta).
Interface er SPDIF coax, den “blå” fra Dynamic Precision (tvunnet dobbelleder). En svært god og rimelig digitalkabel. Hele anlegget med strøm fra Adyton Isovolt 6k og skjermet Supra nettkabler.
LYTTEVURDERING
Da jeg kjøpte min DX7 Pro for noen år siden, ble jeg positivt overrasket. Den låt nøytralt, med stram og dyp bass, med masse detaljer i lydbildet, og utstrakt diskant. Den hadde en imponatorfaktor; den var litt “pågående” i spillestilen uten at det låt hardt eller betont. Det er vel slik en moderne “transparent” DAC skal låte, vil sikkert mange mene.
Så koblet jeg om til E70 Velvet. Førsteinntrykket er at den låter litt “snillere”. Etter noen låter går det opp for meg at E70 har betydelig bedre oppløsning. Hele den egentlige mellomtonen gjengies mer detaljert. Det er mer klang rundt instrumentene, du legger merke til nye elementer i lydmiksen. Denne detaljeringen fortsetter helt opp i diskanten. Selv om E70 Velvet har en litt mørkere karakter, så er den altså mer detaljert. Det medfører også større bredde og dybde i lydbildet.
I direkte sammenligning fremstår nå DX7 Pro som litt flat i lydbildet. Litt kjedelig og grunn, liksom. Dessuten har den en marginal betoning i presensområdet. Når du først har identifisert den lyten, så blir den sjenerende. Man kan velsågodt hevde at det er E70 som er nøytral, og DX7 Pro som er farget.
I bassen er de noenlunde like. Jeg har fortsatt litt romresonanser, så tør ikke si noe bastant herom.
Kort sagt:
DX7 Pro låter “Hi-Fi” og faller igjennom i mitt høyoppløste anlegg. Den dreper musikklysten.
E70 Velvet, derimot, låter mer som ekte musikk. Den henter frem flere mikrodetaljer. Du får lyst til å høre gamle favoritter pånytt. E70 Velvet er en DAC som ikke gjør seg bort, selv i kostbare rigger.
PS: Siden det primært er DAC chipen som skiller disse to søskene, er det nærliggende å tro at ESS Sabre chipen er syndebukken.
Det er heldigvis flere interessante modeller i Topping hiarkiet, som ikke har ESS Sabre DAC chip: D90 III Discrete er for salg nå. D900 er en kommende toppmodell (Q4/2024). Det er også annonsert en R2R versjon mot slutten av året. Den gleder jeg meg til å høre. -En kandidat til #2 DAC i heimen, når det skal streames og betjenes av familien.
Til avspilling av egne lydfiler på harddisk holder jeg fortsatt en knapp på min gode, gamle Phasure NOS1 DAC. Også den R2R. -Må bare få knødd meg til å koble den opp. Det PC-oppsettet er så komplisert at man kan få angst av mindre.