Det er bare et tidsspørsmål før 98 blir 5% (E5), 95 er allerede 10% (E10) de fleste steder i flere land pga. både EU krav og krav i USA etc. At E85 bare ble fjernet slik er bare merkelig, nå blir det mer snikinnført istedet på sikt. Men sprit har mindre energi, dette gjør at forbruket øker noen prosent. En fordel med sprit er jo renere forbrenning og mer stabilt fuel så det gir mindre motorbank om man skal finne på å trimme bilen.
Nå er det vel politisk vedtatt at 98-oktan skal holdes etanolfri nettop med tanke på motorer som ikke tåler etanol. Det har blitt fremkjempet av veterankjøretøyforeninger både i Norge og andre land. Esso og Shell har 98-oktan på de fleste stasjonene sine, og jeg tror YX bruker på å ha. Jeg har kun kjørt 98-oktan på alt jeg har som går på bensin de siste ca. 10 årene, og har aldri hatt problemer. Ting starter alltid, og tanker og forgassere holder seg rene og pene. Den tåler fint å stå over en vinter (eller sommer) på en tett tank uten at den forringes merkbart.
For de som er interessert har jeg har gjort en del (uvitenskapelig) testing med forskjellig bensin og resultatene med 98-oktan har vært ganske konsekvente uansett motortype (uten at dette er noen fasitsvar):
*Man får bedre gassrespons, spesielt ved brå gasspådrag.
*Man får vanligvis en liten, men merkbar ytelsesøkning spesielt på små, enkle motorer (gressklipper, motorsag etc.)
*Små totaktere, f. eks mopeder, blir ofte mer "villige" på høye turtall og gir mindre "putring" i eksosanlegget ved bremsing på gir.
*Penere gange på tomgang, spesielt på totaktere
*Forbruket reduseres noe, nesten nok til å utligne prisforskjellen fra 95-oktan
*Det er liten eller ingen merkbar forskjell mellom 98-oktan fra Esso, Shell og YX
*Det virker derimot som det er noe forskjell på 95-oktan fra ulike leverandører
Aspen-bensisnen vil jeg si ligger et sted mellom 95 og 98 i "opplevelse". Den har de fordelene at den er mye mer luktsvak, både bensisnen i seg selv og eksosen. Og den kan lagres veldig lenge. Men den er, som andre har påpekt, mye dyrere. Bruker du en 4-literskanne eller to i året spiller det sikkert ikke noen rolle, men for kommuner eller firmaer som kanskje bruker hundretalls liter i året blir saken en annen.
Angående snøfresere så hadde jeg for endel år siden en gammel Gilson, kjøpt på Finn for en 500-lapp. Den var fra den tiden da "Made in USA" var et kvalitetsstempel og tingene var solid bygget - den hadde ikke brytebolter og sånt tull, der var det "heavy metal". Den hadde en 320-kubbiks sideventilert Briggs & Stratton som ble demontert og gitt en skikkelig oppfriskning med nedslipt topplokk, større forgasserdyser, elektronisk tenning og litt pustehjelp i form av en slange fra viftehuset og inn i luftinntaket. Kompresjonstrykket ble målt til 13,8 bar, og den gikk egentlig bare ordentlig på 100(130)-oktans flybensin. Men du verden som den gikk. Svintung å håndtere og drakk 6-8 liter bensin i timen, men den var fullstendig ustopppelig uansett hvor mye snø det var. Dessverre var motoren utslitt etter to harde sesonger og jeg solgte freseren for noen hundrelapper som den stod. Angrer egentlig litt.