En High Five. Hyundai Ioniq 5. Men den er ikke alene om dette blant taxier, har jeg blitt fortalt av div taxikusker. Når jeg studerte kjørte jeg taxi selv, og da holdt bilene gjerne 4-500k km før de ble byttet.
Nyfrelste e-bilfolk påstår jo gjerne at nærmest hele fossilbilen ikke holder pga all mekanikken, mens e-biler har jo ikke så mye av dette.Hvis en må skifte girkasse hvært år, da må det være tvilsomt. Moderne biler skal ikke holde lenge. Det vet de fleste bilentuaster. Har ikke byttet biler på lang tid. Det bare holder det jeg har
Jeg har og kjørt taxi for mange år siden. Husker godt bilene holdt fint en halv mill. Tror ikke dagens fossile biler er like holdbare. Mye av årsaken er kompleksiteten til dagens motorer og for å få ned utslippene. Dette er noe av grunnen til at jeg har 2 elbiler i dag. Så får tiden vise om jeg kommer til å angre.En High Five. Hyundai Ioniq 5. Men den er ikke alene om dette blant taxier, har jeg blitt fortalt av div taxikusker. Når jeg studerte kjørte jeg taxi selv, og da holdt bilene gjerne 4-500k km før de ble byttet.
Easee har salgsforbud; da handler det ikke om ulik tolkning av forskrifter, men ulovligheter.
Jeg sier stikkontakt på lav effekt er trygt. Vi har trossalt endel varmtvannsberedere, motorvarmere, komfyrer osv gående på vanlige stikk som trekker mer effekt enn 5A.
Det er elektronikken som typisk brenner, ikke en kobberbit i en stikkontakt lagd i ikke-brennbar plast brukt i en laveffektapplikasjon. Det ikke stikkontakten man er redd for når man anbefaler å ikke lade mobilen, eller bruke vaskemaskinen på natta, men elektronikken.
Det finnes mange som har utestikk som ikke ikke er tilkoblet jord. pga ikke fagmessig utførelse. Har sett at enkelte elbilister har tatt ut skjøteledninger fra en ujordet stikk, så det er mange syndere. Har drevet lenge som elektrikker og utfrørt mange DLE rapporter. Vet hvor problemene ligger. Jeg holder ikke med svenskeneDet er svenskene som alene nærmest kjørte Easee til konkurs på grunn av brudd på el.direktiv. Så tror heller det er norske myndigheter som ta noen egne runder.
Ujordet stikk utendørs tror jeg neppe det finnes mange av.
Det er vel der problemet ligger, ja. Schuko med max belastning over mange timer = risiko for varmgang og påfølgende brann.Tror svenskene må ta en runde med egen elsikkerhet, isteden for å klage på denne ladeboksen fra eese fra Norge. Har sett på flere oppbrente shuko stikk som er brukt på ''vanlige'' ladesentral for vanlige batteri ladning. Årsaken til at det hær i landet ikke skal brukes vanlig stikk (shuko), er at det ikke er brukt jordfeilbryter type B for feil. En annen ting er fare for at det blir brukt ujordet stikk. 10A har tidligere vært maks sikring for lading på vanlige stikk.
Kan bare vise til storbrannen i Gøteborg.Hær er det helt sikkert svikt i kontroll og oppfølging av elsikkereheten for bruk av provesorisk elanlegg på byggeplass. Hær er det sikketr vært belasning over 80 %.(varmgang)
Da har du selvfølgelig kalkulert inn tapet du tar kontra å bruke noe av dette på evnt reparasjoner. Kan reparere mye for et par hundre tusen eller merAll elektronikken er åpenbart en stor feilkilder uansett drivstoff. Hadde nylig min xc90 på verksted i 10 dager for å skifte defekt motor (!) på håndbrekket. Er det mulig. Hva skjedde med et enkelt manuelt håndbrekket? Vet ikke hva dette kostet da det gikk på garantien, men en god påminnelse på at bilen skal skiftes før garantitiden går ut.
Privatøkonomien er ikke er regnestykke der man alltid skal velge billigste alternativ. Sannsynligvis vil det alltid være billigst å ha biler så lenge at de ikke er kjørbare lenger, men dette har jeg aldri sett på som et mål. Poenget er at i moderne biler er det så mye elektronikk og avanserte løsninger, som over tid vil medføre lange og dyre verkstedopphold som selvfølgelig er en stor ulempe. Bytte hovedlys, luftfjærrer ol er svært kostbart og en tikkende bombe på nye dyre biler.Da har du selvfølgelig kalkulert inn tapet du tar kontra å bruke noe av dette på evnt reparasjoner. Kan reparere mye for et par hundre tusen eller mer
Rent bortsett fra at alternativet el-bil da fremstår som langt mindre attraktivt - både økonomisk, og i praktisk tilrettelegging.Egentlig er det ikke verre enn å sørge for å lade bilen på en hurtiglader i nærheten (i større byer finnes de jo stort sett over alt) og så parkere der du bor, ikke så ulikt det man gjør med en bensinbil
Dette har nok også sammenheng med at mange verksteder tror at når du har råd til en så jævlig dyr bil har du også råd til å betale høye verkstedsregninger.Elektronisk håndbrekk på min 12 år gamle Range Rover kostet 24 ooo,-. Mekaniker (av gamletypen) prøvde å reparere men greide ikke og måtte kjøpe ny modul.
Barn kan da ikke brukes til å sette sammen biler. Unger har da ikke den ndvendige sans for kvalitet! Får da være måte på!^ Det der er vel dessverre et aspekt ikke alle er alt for opptatt av.
Holdninger i retning av: Driter vel i (bryr meg ihvertfall ikke) om bilen min er produsert av arbeidere som er ansatt under lovstridige, uverdige forhold - eller av barn for den saks skyld - bare den er billig.
Spisser det, men…
Og, det gjelder ikke bare bil. Pris trumfer etikk.
Hva er det som er viktig da? Ladekø på utfartsdager, ladeventing, minimalt med mekanisk vedlikehold, dvs ingenting en kan gjøre for påvirke til at kjøretøyet varer lenge før det blir kostbare reparasjoner?Ja, hvis det er bare pris på forbruk du ser på. På langkjøring er det heller ikke så veldig mye å spare på drivstoff. En moderne dieselbil bruker vel omtrent 11 kr/mil (forbruk 0,5 l/mil, drivstoff 22 kr/l), men det går an å få det en god del lavere. På el - snitt 2 kW/mil, pris ved hurtiglading ca 6 kr/kW (men da ser jeg bort fra om man har hjemmelading og ikke trenger å bruke hurtiglader på de første 30 milene og evt rabatt man kan oppnå på lading).
Men det er jo andre kostnader også - avskriving er jo den store kostnaden, men den er vel ganske lik uansett drivstoff.
Konklusjonen er vel at det ikke er økonomien som er viktig i forbindelse med bruk av elbil, men det er det egentlig ikke så mange som har fått med seg
Dei har veldig små fingrar, så dei eignar seg godt til å knyta sånne teppe også.De får holde seg til gruvene der det utvinnes tungmetaller til batteriene.
Tatt ut av mors liv, bare for å knytte små knuter som bare små barnehender kan gjøre Ikke mitt sitatDei har veldig små fingrar, så dei eignar seg godt til å knyta sånne tepper også.