Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.265
    Antall liker
    4.378
    Sted
    Sunnmøre
    Mye som tyder på at e-biler ikke er særlig i vinden for tiden.
    Når alle kuttar prisane på direkte og/eller indirekte måtar, handlar vel det om at betalingsviljen for nybil er ganske mykje lågare no enn han var for eit år sidan, og at det er marginar å gå på (det er vel neppe snakk om at dei ein stor lagerbehaldning dei vil verta kvitt, iallfall ikkje her i landet).

    Nei, alt var mye bedre under kassett- og platespillerens storhetstid.
    Eg kan laga ei liste. Men prisen på ny bil var vel om lag det same, ca. ei brutto årsløn?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    831
    Ingen snakker ihvertfall lengre om faren ved at elbiler tillegges moms.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    803
    Antall liker
    828
    Sted
    Rogaland
    Polestar er vel slett ikke ukjent og fungerer vel nettop slik som du sier det burde være i andre avsnittet ditt tilsvarende hva f.eks. AMG er for Mercedes.

    Polestar har vært Volvo Cars partner innen motorsport i over to tiår. Polestar er født og oppvokst på verdens racerbaner, og bruker hver eneste dag på å utvikle, konkurrere og evaluere for presse ut mer kontroll, fart og effektivitet. Helt sentralt i Polestars konstruksjonsfilosofi står målet om å levere en optimalt sikker, balansert og forutsigbar kjøreopplevelse. Så uansett om vi snakker Polestar-bil, Polestar-effektoptimering eller Polestar-deler, er stikkordet alltid engasjerende, morsom og sikker kjøring, uten kompromisser.
    Du har Polestar selv?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    BMW vil at man skal bruke mer tid med familien på bilferie.
     

    Vedlegg

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.878
    Om mitt lille service-eksperiment: For å slippe å stå opp fullt så tidlig i morgen droppet jeg av bilen der i dag. Det er en funksjon for drop-opp i appen, hvor det er eksakt GPS-peker til hvor bilen skal settes. Det sto ingen andre biler der. Behøvde ikke droppe nøkkelen, de bruker tydeligvis en servicekode. Fikk bekreftelse i appen på at "Service is started", estimert ferdigstillelse mandag 13 nov kl 16:30. Samtidig er det en status "Waiting for parts" der, så vi får vel fortsatt se.
    Melding på bilen i går kveld om at 12v - batteriet måtte byttes. Husker ikke helt hva klokka var, men i alle fall såpass at jeg tenkte "hører vel fra de i morgen". Fikk melding etter en halvtime om å velge tidspunkt, valgte dagen etterpå (altså i dag) og i 12-tiden dukket det opp en fyr. Koster 2350 penger, ser at jeg kunne kjøpt batteriet for 1200 kroner og gjort det relativt enkelt selv, men heller ikke allverdens ekstra for å slippe å kjøpe batteri, finne ut hvordan man demonterer de aktuelle panelene for å komme til eller kjøre bilen på verksted. Uten at jeg helt skjønt hva det var så var det ett eller annet som gjorde at han måtte frem med PCen og fikse ett eller annet han slet med så sånn sett kanskje like greit at det ble overlatt til en voksen.

    Han sa det forsåvdit var en enkel operasjon å bytte det, men det var nok av tilfeller der ett eller annet hadde skjedd og så måtte de uansett komme.

    Mitt 12v-batteri holdt i nesten 9 år, det sa han var uvanlig lenge.

    Effektivt var det uansett. Får satse på han som skal fikse garasjeporten som har slått seg vrang også dukker opp, men han har jeg ikke hørt fra siden jeg ringte han i dag tidlig. Garasjeproten gjorde jeg et hederlig forsøk på selv ved å sjekke hva feilmeldingen kunne bety men innså etter en halvtime at kavaleriet måtte kalles inn selv om problemet er av ren mekanisk art.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.878
    Portmannen kom og portmannen har holdt på i litt over en time med garasjeporten så nok like greit at jeg ikke prøvde for mye på dette selv, jeg har heller ikke over 10 års erfaring i garasjeportbranssjen eller en arbeidsbil med deler så det ville nok gått litt såder. Han anbefalte ikke å prøve altfor mye selv om en automatisk port har kilt seg, som var tilfelle med min. Om man ikke visste hva man drev med så kunne det fort skje porten ble kraftig skadet ved at den dundret i bakken, det kunne gå opptil flere fingre eller i verste fall kunne man plutselig få hele greia over seg. Noen tusenlapper på en faktura fremtår som et kurant allternativ...

    Edit: Han ble ferdig og bekreftet at oddsene mine for å fikse dette selv ville vært ganske nærme null. Han annonserte også sitt neste besøk ved å si at det neste som mest sannsynelig skjer er at fjærne ryker er eller annen gang, det tar i snitt ca 10 år men mine skulle nok vare en god del lengre siden vi ikke brukte bilen flere ganger om dagen stort sett. Han var for øvrig, i følge seg selv, eneste i Oslo med slike på lager så det var bare å ringe når så skjedde så skulle han komme. Han merket for øvrig godt at det var rimelig full stopp i nybyggmarkedet, men siden han hadde montert et sted mellom 3 og 4000 garasjeporter i Oslo og omegn så var det alltids nok å gjøre med service siden "alle kundene ser ut til å ha lagret nummeret mitt". Trivlig fyr og en mann av flere talenter, var i sin tid han som monterte benkeplaten på kjøkkenet mitt også. Skal uansett ha kudos for å dukke opp rundt kl 18 samme dag som jeg ringte.
     
    Sist redigert:

    quad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2006
    Innlegg
    226
    Antall liker
    289
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    2
    Sådan en Idiot.
    Vil hellere cykle resten af livet, end at blive set i en Tesla.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.987
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sådan en Idiot.
    Vil hellere cykle resten af livet, end at blive set i en Tesla.
    Vi som er idioter, bryr oss lite og kjører Tesla i stede for å sykle. Virker som noen tror at velger en Tesla så er en helt frelst av Tesla og Mr Musk. Jeg har et avslappet forhold til valg av bil . Musk får mye oppmerksomhet og det kommer mye rart ut sv kjeften hans. Men vil tro det kommer mye rart ut av kjeften til andre eier av selskaper og som vi ikke fanger opp eller bryr oss om.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.846
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har lite med frelse å gjøre. Og enda mindre med hva topper i andre selskaper sier i privat lag. Musk er ikke lenger en privatperson, eller en hvem som helsi det offentlige rom.

    Men for all del, bare fortsett å.putte penga dine i.lommene til en person som arbeider aktivt for å bryte ned verdiene som er et viktig grunnlag for det samfunn du nyter godt av.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.987
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har lite med frelse å gjøre. Og enda mindre med hva topper i andre selskaper sier i privat lag. Musk er ikke lenger en privatperson, eller en hvem som helsi det offentlige rom.

    Men for all del, bare fortsett å.putte penga dine i.lommene til en person som arbeider aktivt for å bryte ned verdiene som er et viktig grunnlag for det samfunn du nyter godt av.
    Er delvis enige, samtidig å veier lommeboken også mine valg. Musk er langt fra min helt. Men vi handler fra Kina og. Moralsk sier jeg nei der, men går på en smell mange ganger.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.530
    Antall liker
    5.928
    Er delvis enige, samtidig å veier lommeboken også mine valg. Musk er langt fra min helt. Men vi handler fra Kina og. Moralsk sier jeg nei der, men går på en smell mange ganger.
    Valget om å gå for koreansk var i ikke ubetydelig grad politisk. Å kjøpe kinesisk elbil er for min del fullstendig utelukket, og Musk ser ut til å gjøre det han kan for å holde meg unna Tesla også.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.846
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det forstår jeg og jeg holder meg unna å "dømme" folk som gjør valg jeg er uenig i. Men jeg synes det er viktig at de gjør informerte valg. Tesla lager bra biler til god pris. Men det er ikke de eneste elementene man bør ta i betraktning. Og så får folk gjøre opp med seg selv hva som er viktigst.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.846
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valget om å gå for koreansk var i ikke ubetydelig grad politisk. Å kjøpe kinesisk elbil er for min del fullstendig utelukket, og Musk ser ut til å gjøre det han kan for å holde meg unna Tesla også.
    Omtrent den båten jeg er i også.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.490
    Antall liker
    1.400
    Torget vurderinger
    1
    El bil haterne har vært litt stille denne uken. På tide å gi dem litt vann på mølla 🙂

    Hva be tyr "El bil haterne"? Be tyr det at en har sagt "jeg har ikke noe tro på elbil" eller "elbil passer ikke meg"?

    Noen lik er bi ler som kjør er på dino saurus ben sin vet du. -eller die sel.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.530
    Antall liker
    5.928
    Omtrent den båten jeg er i også.
    Ja, jeg ville ikke kjøpt en drittbil bare fordi den er rettferdig produsert, men å gi langt borti en årslønn til firmaer som styres av et regime som aktivt jobber for å rive i stykker verden som vi kjenner den og erstatte den med noe langt verre, bør kanskje veie litt tyngre enn å kjøpe fairtradekaffe. Og man får faktisk gode biler som er produsert i demokratiske land.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.846
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skulle jeg kjøpt elbil i 2017 var Tesla eneste realistiske alternativ og Musk var ikke batshit crazy. Men de hadde ingen modeller som passet våre behov og jeg valgte annerledes. I dag kjører vi Enyaq som nr 2 bil og som nr 1 bil i daglig småtrafikk, og er stråelende formøyd, selv om den ligger 1 generasjon etter Tesla på lading og sw.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.821
    Antall liker
    18.202
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Han anbefalte ikke å prøve altfor mye selv om en automatisk port har kilt seg, som var tilfelle med min. Om man ikke visste hva man drev med så kunne det fort skje porten ble kraftig skadet ved at den dundret i bakken, det kunne gå opptil flere fingre eller i verste fall kunne man plutselig få hele greia over seg.

    Edit: Han ble ferdig og bekreftet at oddsene mine for å fikse dette selv ville vært ganske nærme null.
    Hva i all verden for slags port snakker vi om her?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.878
    Hva i all verden for slags port snakker vi om her?
    Helt standard Hørmann eller hva det heter dobbelt leddport. Poenget er at, for å få den ned kan man finne på ting som å koble den fra motoren som holder den, klippe eller prøve å løsne wirene på sidene som i mitt tilfelle hadde kilt seg. Om man gjør noe dumt eller ikke tenker seg om så kan hele saken komme ned fort (den veier ca 110 kg sa fyren) eller man kan få fingrene i klem mens man mikker med en wire som plutselig strammer seg og denslags.

    Den voksne festet på en talje på hver side, kuttet wirene som hadde kilt seg og jekket den kontrollert ned før han byttet wirene og justerte slik at alt virket som det skulle.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En av de jeg har en del kontakt med igjennom jobb hadde styra med garasjeporten hjemme, og fikk seg en saftig blåveis av portfjæra.

    De kreftene indenne fjæra er heftigere enn en skulle tro…

    Johan-Kr
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    1.617
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er skjedd flere ulykker med strekkfjører på garasjeporter. Det skal monteres sikkerhets vire på strekkfjærer. I garasjelaget hær hjemme er det montert inne i strekkfjæra, slikt at de holdes på plass når det ryker. Det har skjedd flere ganger. Har sett a solide braketter har bøyd seg. Det er de som har mistet synet ved strekkfjærbrudd.
    Disse kraftig ''torsionfjærene'' på gamle vippeportene, er livsfarlige når de ryker. En nabodame mistet synet på dette.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.490
    Antall liker
    1.400
    Torget vurderinger
    1
    Det må være lov til å si at en rulleport høres mye tryggere ut. Dessuten kan kajakkene henge i taket.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.794
    Antall liker
    38.156
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tingen med en leddport er man enkelt kan huke den fra motoren når den er oppe, og alt er A-OK så lenge den ligger flatt, men hvis man kommer i skade for å skyve den bortover så mye at et par ledd begynner å henge loddrett og dra med sin egen tyngde er det ikke like morsomt lenger.

    Som så ofte før, ikke spør hvordan jeg vet dette… :rolleyes:
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.399
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Har lite med frelse å gjøre. Og enda mindre med hva topper i andre selskaper sier i privat lag. Musk er ikke lenger en privatperson, eller en hvem som helsi det offentlige rom.

    Men for all del, bare fortsett å.putte penga dine i.lommene til en person som arbeider aktivt for å bryte ned verdiene som er et viktig grunnlag for det samfunn du nyter godt av.
    Tullprat….og har lite med denne tråden og gjøre, lag en egen politisk tråd om hvordan dine sammfunnsverdier blir ivaretatt av dine politiske forbilder
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.235
    Antall liker
    10.241
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes det er relevant hvem man gir pengene sine til. Enkelte firma bør man ikke støtte basert på hvordan de bruker sin maktposisjon. Jeg har flere slike jeg boikotter.

    Men ikke dette firmaet. i5 Touring har kommet.

    1707343466455.png
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.987
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er relevant hvem man gir pengene sine til. Enkelte firma bør man ikke støtte basert på hvordan de bruker sin maktposisjon. Jeg har flere slike jeg boikotter.

    Men ikke dette firmaet. i5 Touring har kommet.

    Vis vedlegget 993653
    Som tidligere eier av diverse BMW bl a en f11, er dette bilen jeg ville hatt hvis lommeboken tillot det.Vi har en fremdeles en i3 men det er ikke helt det jeg forbinder med BMW😅
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.202
    Antall liker
    8.599
    Torget vurderinger
    1
    BMW bør få seg nye designere. Det er lenge siden de lanserte et koherent design. Dessuten er den for dyr med firehjulstrekk....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.235
    Antall liker
    10.241
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes den er lekker, men så har jeg jo en i5 sedan selv. Man må vel også se litt an hvem som er kundegruppen, men at de burde hatt en billigere versjon med firehjulsdrift er jeg enig i.
    Dette er vel uansett en "ventepølse" fram til produksjonen av Neue klasse er klar. Noe må de jo ha å selge i dette segmentet også.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.265
    Antall liker
    4.378
    Sted
    Sunnmøre
    Tullprat….og har lite med denne tråden og gjøre, lag en egen politisk tråd om hvordan dine sammfunnsverdier blir ivaretatt av dine politiske forbilder
    Det er i seg sjølv er jo eit interessant spørsmål. Folk har kjøpt all slags bilar før utan å stilla alt for mange spørsmål om korkje produsentlandet eller styreleiar.

    Ei uformell undersøking (blant folk som er eldre enn meg) i ein annan tråd indikerte at det hovudsakleg var økonomiske grunnar til at folk kjøpte Lada, ikkje glødande kjærleik til Sovjetunionen (som var godt oppløyst før eg hadde lov til å køyra bil). Eg trur heller ikkje dei som kjøpte Porsche eller BMW tidlegare nødvendigvis var blodfan av dei styrtrike eigarfamiliane og alt dei hadde gjort i (det som då var nærare) fortid.

    Kort sagt, folk har kjøpt bilar med lommeboka etter behov/ønske.

    På hi sida, å kjøpa ein bil i dag (elektrisk eller ikkje) er ikkje lenger å kjøpa "ein ting", der du kan gå til næraste mekaniske verkstad om det vert problem, eller fiksa sjølv. Får du problem med Tesla-en din, er du prisgjeve service-organisasjonen til Tesla. Bilkjøp er altså ikkje ein transaksjon, men eit ganske langvarig kundeforhold. Det tykkjer eg gjer det enno meir relevant å diskutera forretningspraksis, og slik det er no er det vanskeleg å skilja Tesla (som verksemd, ikkje bilar) frå styreleiaren, eller, for den del, bilar frå Kina og ulike sider ved kinesisk politikk.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.202
    Antall liker
    8.599
    Torget vurderinger
    1
    Dette er definitivt en av de penere BMW ene for tiden. Det er detaljene som ikke stemmer. Hvem designet frontlyktenes avslutning mot skjermene? Synes helt tilfeldig. Ikke fullt så ille som hos 1. generasjon X3. Ser helt sykt ut....


    1200px-BMW_X3_front_20080524.jpg
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.490
    Antall liker
    1.400
    Torget vurderinger
    1
    Irony allert!!! (før jeg blir hengt og halshugget av nyfrelste e-bil-bilister)

    Det må være lov til å si hva man vil om e-biler, men at de generelt er veldig holdbare er det ingen tvil om. "Batteri og motor holder levetiden ut", sier dem, og dét er nok helt korrekt. Batteri og motor ER levetiden e-bilen får lov til å ha, om en ikke driter penger da, ettersom i alle fall et batteribytte koster mer enn en ny bil, og den mindre kostbare motoren koster mer enn restverdien på den (ikke så) gamle e-bilen.
    Heldigvis har man garanti i hele 5/8 år på en e-bil, og noen er enda bedre.
    Her er en temmelig nøyaktig 2 år gammel ny-moderne e-bil som er kjørt hele106k km som taxi, og har fått nytt batteri og motor underveis. Alle vet at fossilbil-taxier som går på diesel må ha ny gearkasse, ny motor og nytt-alt-mulig av kostbare ting hvert år, så at e-biler er fremtiden siden de er så utrolig holdbare, vedlikeholdsfri, reparasjonsfri osv er sikkert og visst.


    Screenshot_20240210_112311.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn