Personlig synes jeg dette kanskje var det rommet som skuffet aller mest.
Lite dynamikk, lav morrofaktor og ikke kjempescore på andre kvaliteter heller. Har hørt Lyndgdorf i andre settinger før som har vært mye bedre så mistenker at den som har tunet dette anlegget og meg selv har ganske forskjellige preferanser. 700.000,- kostet oppsettet forresten.
Her er nok et fint eksempel på at vi har veldig forskjellige preferanser om hva vi oppfatter som god lyd.
@Hornlyd nevner perfekt frekvensrespons i sin bok, jeg er enig med DoB.
Har lyst til å nevne hva det ble notert i «book of Britfi» og hva jeg synes låt så bra og ikke så bra ift egne preferanser, altså uten tanke på objektive måleparametere
Meget mulig opplevelsen er farget av heldig/uheldig musikk etter rom og utstyr. Utstyr som ikke nevnes synes jeg låt midt på treet. Jeg var på messen kun på lørdagen. Og jeg var edru på tidspunktet besøket ble avlagt.
God lyd:
Perlisten in-wall høyttalere satt på Bauhaus plater og hjemmesnekrede stylter, + Sub x2 hos Audiocenteret. Fyldig, fett, overraskende god mellomtone og diskant. Samme triks som med JBL in-wall sist? Fikk litt Sigberg vibes av lyden. Skjønner hva subwoofere kan gjøre med lyden ved god integrering.
McIntosh rør m.m. og deres nye retro HT på lave stativer. Veldig kult, tøff lyd! Ble litt USAfi der et øyeblikk og drømte om en crib i NY. Art Deco eller rå fabrikk style? Samma det, McIntosh duger nok i Oslo også. Er på bucket lista, dette merket.
Pylon Jade og Gold Note klasse D integrert amp + power amp. Fint fundament og godt oppløst på lavere volum er pluss i min bok. Spill musikk og glem. Disse talerene tror jeg er lette å få til også. 25k for de talerene.. her kan man få til et meget bra oppsett for rundt 35k tenker jeg. (Altså uten Gold Note)
Stenheim Alu høyttalere. Disse var morsomme og svingte bra. En ung kar spilte utypisk messe musikk. Flott!
Kii sine små aktive. Disse var også skikkelig artige, spretne og vellydende på alle måter. En aktiv jeg liker?
Vienna sine nye, slanke aktive. Disse synes jeg låt skikkelig bra, og rett før var jeg innom System Audio. X-0 til Vienna. ENDA en aktiv jeg liker?? Skjer a`? Men de koster vel som et par Beolab 28 omtrent også.(?)
MBL, under litt tvil ved ettertanke. Vært interessant å prøvd en gammal U2 skive på disse. Filharmonikerens valg?
Noen som hørte disse på rock? Ble det noe Rammstein utover dagen?
Totem. Jeg synes igjen Totem er litt for tøffe i toppen på noen musikktyper, junior og jeg gikk med øresus ut etter en demo fra Frederik i 08 staden for noen år siden, men på visse musikktyper så sitter det skikkelig. Og gøy når sjefen og frua(?) drar på med reggae og annet morsomt på greit volum. Messas klart beste og mest involverte reps. Morro! Men glasset med elixir fra Skottland fikk jeg ikke med meg. Gikk nok til de etablerte herrene SAXX folket så at hadde digitale bøker med midler, som burde åpnes for dem. Lykkes de, ble det fylleangst og Totem på vei til uka med Bring direkt från Stureplan pusheren?
Jeg kunne tenkt meg Totem Wind. Dugde de for Tom Petty så er det håp.
Linn og de «selv-mekka» høyttalerene fra Eksakt gubben på Oslo vest. Og en jeg ikke vet hvem er. Kanskje ikke min lydsignatur umiddelbart, men DER var det noe mer altså. «The Voice» sjargong men..virkelig. Oppløst og åpen lyd, mye detaljer, ikke slitsomt, fin rytme og godt driv. Kule og se på også. Frister til gjenhør. Nice done, eller er det Linn som er majikerinnen med sin romkorreksjon og «source first» tech.?
Ikke fullt så god lyd, subjektivt selvsagt:
MoFi Sourcepoint høyttalere på AR sin nyeste integrerte rør-sak. Her valgte Jan Omdahl en britisk skive hvor det skulle være bra dynamikk, og pratet litt rundt temaet og Big Dipper generelt. Men ved avspilling; har aldri sett et rom ble tømt så fort. Var det noen som ropte «Evakuer»? De to herrene fra Big Dipper ble sittende og prate alene. Det låt hult, ullent og lite dynamisk IMØ. Her skulle nok Nils L og Keith vært
. Var det skiva eller komboen? Evt. høyttalerene alene?
For: Jeg hørte MoFi høyttalerene på klubben mot Vestlyd før jul, og da fikk jeg litt av samme opplevelsen. Uansett, kred for å spille akkurat hva man vil da. Og musikk journalister vet jo alltid hva som er best. Alle vet jo dét
Luxman A/B sin flotte integrerte på Fyne - det låt ikke «fyne» gitt. Skingrende og skrikende høy frekvens, på høyt volum. Antageligvis altfor høyt volum. Dette rommet ble også veldig raskt tømt for folk. Jeg har en ny Luxman integrert selv, og det på messa var ikke en lydsignatur jeg gjenkjente. (Nå har jeg klasse A da, men det er vel ikke så stor forskjell?) Kanskje kom jeg inn i rommet med feil forventninger. Ikke kjente jeg de Fyne ropertene heller. Så nettop ferdig «Masters of the air».Så en leir der disse kan settes, tenkte jeg.
Lyngdorf veggen - Vært kult og hatt noe slikt i nye leiligheten. Ikke så fett som den veggen Jackson søstera hadde i en av sine gamle musikkvideoer på MTV, men dog. Men det låt jo så kjedelig ift så mye annet da gitt. Låt det rett og slet korrekt? Det virket være mer flat frekvens enn flatt jern dynamisk sett. Skulle sprutet saftige noter innhyllet i flammer fra en vegg med høyttalere vel? For nøktern for meg.