mediakjendis
Hi-Fi freak
Har tilsvarende høytaler somAndre spilte på,men dem heter Jbl.Aha, de inn-wall. Jeg hoppet over dem da det ikke er min greie.
Har tilsvarende høytaler somAndre spilte på,men dem heter Jbl.Aha, de inn-wall. Jeg hoppet over dem da det ikke er min greie.
Dette gjelder stort sett alle, gjør det ikke?Det var synd at Andre fikk et så dårlig rom.Perlisten har jeg lyttet til ved flere anledninger o
g det er drømmehøytalere.
Jeg kjenner meg langt på vei igjen i dine betraktninger.Her er nok et fint eksempel på at vi har veldig forskjellige preferanser om hva vi oppfatter som god lyd.
@Hornlyd nevner perfekt frekvensrespons i sin bok, jeg er enig med DoB.
Har lyst til å nevne hva det ble notert i «book of Britfi» og hva jeg synes låt så bra og ikke så bra ift egne preferanser, altså uten tanke på objektive måleparametere Meget mulig opplevelsen er farget av heldig/uheldig musikk etter rom og utstyr. Utstyr som ikke nevnes synes jeg låt midt på treet. Jeg var på messen kun på lørdagen. Og jeg var edru på tidspunktet besøket ble avlagt.
God lyd:
Perlisten in-wall høyttalere satt på Bauhaus plater og hjemmesnekrede stylter, + Sub x2 hos Audiocenteret. Fyldig, fett, overraskende god mellomtone og diskant. Samme triks som med JBL in-wall sist? Fikk litt Sigberg vibes av lyden. Skjønner hva subwoofere kan gjøre med lyden ved god integrering.
McIntosh rør m.m. og deres nye retro HT på lave stativer. Veldig kult, tøff lyd! Ble litt USAfi der et øyeblikk og drømte om en crib i NY. Art Deco eller rå fabrikk style? Samma det, McIntosh duger nok i Oslo også. Er på bucket lista, dette merket.
Pylon Jade og Gold Note klasse D integrert amp + power amp. Fint fundament og godt oppløst på lavere volum er pluss i min bok. Spill musikk og glem. Disse talerene tror jeg er lette å få til også. 25k for de talerene.. her kan man få til et meget bra oppsett for rundt 35k tenker jeg. (Altså uten Gold Note)
Stenheim Alu høyttalere. Disse var morsomme og svingte bra. En ung kar spilte utypisk messe musikk. Flott!
Kii sine små aktive. Disse var også skikkelig artige, spretne og vellydende på alle måter. En aktiv jeg liker?
Vienna sine nye, slanke aktive. Disse synes jeg låt skikkelig bra, og rett før var jeg innom System Audio. X-0 til Vienna. ENDA en aktiv jeg liker?? Skjer a`? Men de koster vel som et par Beolab 28 omtrent også.(?)
MBL, under litt tvil ved ettertanke. Vært interessant å prøvd en gammal U2 skive på disse. Filharmonikerens valg?
Noen som hørte disse på rock? Ble det noe Rammstein utover dagen?
Totem. Jeg synes igjen Totem er litt for tøffe i toppen på noen musikktyper, junior og jeg gikk med øresus ut etter en demo fra Frederik i 08 staden for noen år siden, men på visse musikktyper så sitter det skikkelig. Og gøy når sjefen og frua(?) drar på med reggae og annet morsomt på greit volum. Messas klart beste og mest involverte reps. Morro! Men glasset med elixir fra Skottland fikk jeg ikke med meg. Gikk nok til de etablerte herrene SAXX folket så at hadde digitale bøker med midler, som burde åpnes for dem. Lykkes de, ble det fylleangst og Totem på vei til uka med Bring direkt från Stureplan pusheren?
Jeg kunne tenkt meg Totem Wind. Dugde de for Tom Petty så er det håp.
Linn og de «selv-mekka» høyttalerene fra Eksakt gubben på Oslo vest. Og en jeg ikke vet hvem er. Kanskje ikke min lydsignatur umiddelbart, men DER var det noe mer altså. «The Voice» sjargong men..virkelig. Oppløst og åpen lyd, mye detaljer, ikke slitsomt, fin rytme og godt driv. Kule og se på også. Frister til gjenhør. Nice done, eller er det Linn som er majikerinnen med sin romkorreksjon og «source first» tech.?
Ikke fullt så god lyd, subjektivt selvsagt:
MoFi Sourcepoint høyttalere på AR sin nyeste integrerte rør-sak. Her valgte Jan Omdahl en britisk skive hvor det skulle være bra dynamikk, og pratet litt rundt temaet og Big Dipper generelt. Men ved avspilling; har aldri sett et rom ble tømt så fort. Var det noen som ropte «Evakuer»? De to herrene fra Big Dipper ble sittende og prate alene. Det låt hult, ullent og lite dynamisk IMØ. Her skulle nok Nils L og Keith vært. Var det skiva eller komboen? Evt. høyttalerene alene?
For: Jeg hørte MoFi høyttalerene på klubben mot Vestlyd før jul, og da fikk jeg litt av samme opplevelsen. Uansett, kred for å spille akkurat hva man vil da. Og musikk journalister vet jo alltid hva som er best. Alle vet jo dét
Luxman A/B sin flotte integrerte på Fyne - det låt ikke «fyne» gitt. Skingrende og skrikende høy frekvens, på høyt volum. Antageligvis altfor høyt volum. Dette rommet ble også veldig raskt tømt for folk. Jeg har en ny Luxman integrert selv, og det på messa var ikke en lydsignatur jeg gjenkjente. (Nå har jeg klasse A da, men det er vel ikke så stor forskjell?) Kanskje kom jeg inn i rommet med feil forventninger. Ikke kjente jeg de Fyne ropertene heller. Så nettop ferdig «Masters of the air».Så en leir der disse kan settes, tenkte jeg.
Lyngdorf veggen - Vært kult og hatt noe slikt i nye leiligheten. Ikke så fett som den veggen Jackson søstera hadde i en av sine gamle musikkvideoer på MTV, men dog. Men det låt jo så kjedelig ift så mye annet da gitt. Låt det rett og slet korrekt? Det virket være mer flat frekvens enn flatt jern dynamisk sett. Skulle sprutet saftige noter innhyllet i flammer fra en vegg med høyttalere vel? For nøktern for meg.
Revivial Atalante 5 imponerte i fjor, men jeg synes ikke Atalanta 4 imponerte nå. Det låt mer som en relativt rimelig høyttaler noe de også er. Med forbehold om forsterker (husker ikke i farta). Synes det låt ganske så nøytralt med middels bra på detaljer og transparens, Ikke noe som stakk seg ut. Ble fonrørig litt overraska over hvor store Atalante 5 var. Jeg har fått bedre innrykk av B&W 703, KEF R, Pylon og PMC twenty 5.23i i den prisklassen.Noen som vil si noe om Revival Atalante 4 ?
Sammenlignet med andre i samme prisklasse. (Veil. 48900,-)
JeppMessens beste demo spor var ivf for meg Wedding Song med Bokker T& Priscilla hos Hifi Hub lyden var til det sporet også spot on
Bare å begynne å lete Cash.
Det hender at jeg også gjør det (ikke risting på hode). Da er det fordi jeg med en gang hører at det er en lyd som ikke interesserer meg, og vil heller prioritere andre rom først. Eller at jeg kjenner de fra før. Eller er for fullt.Som jeg har observert en rekke ganger står enkelte i døra 30 sekunder, rister på hodet, og så går. Da er det umulig å vite hvordan ting presterer. Da skal man hvert fall ikke klage på rommet.
Kloke ord fra blåskogen!!Dette gjelder stort sett alle, gjør det ikke?
Alle utstillere har det rommet de har, og må gjøre det beste ut av det, for å få en god presentasjon.
Som publikum må en ta høyde for at de fleste oppsett låter bedre i et hjem eller rom, hvor ting er mer tilpasset og optimalisert.
Jeg synes at forholdene på messa i Asker er ganske bra i fht mange andre steder jeg har hørt stereoanlegg. Dette gjelder både på messer, i butikker, og utrolig nok hjemme hos folk.
Begrensningen på messer er ofte mange mennesker. Dette fører til mye støy. Det er heller ikke uvanlig at lyd fra naborommet ødelegger opplevelsen.
Det blir ofte trangt om plassen og mange får aldri mulighet til å sitte godt plassert. Dette går an å gjøre noe med hvis en tar en ny runde, og hører det en synes er interessant senere ut på dagen.
Som jeg har observert en rekke ganger står enkelte i døra 30 sekunder, rister på hodet, og så går. Da er det umulig å vite hvordan ting presterer. Da skal man hvert fall ikke klage på rommet.
Generelt er det alt for mye klaging.
Mange burde heller gå på messe for å bli inspirert, og glede seg over gode opplevelser.
Jeg tror jeg er ganske så realitetsorientert i denne saken. Jeg startet med HiFi for ca 40 år siden. På denne reisen har jeg nok blitt noen illusjoner fattigereAt ting er overpriset i forhold til delene som er brukt betyr ikke at det ikke kan spille bra og det virker jo som det er du som sliter litt med å se ting som de faktisk er siden prisen på mellomtonen får alt til å rakne, jeg aner ikke hvilket mellomtoneelement som sitter der og er heller ikke spesielt opptatt av hvor mye det koster er mer spent på hva det gjorde så galt?
Jeg ser den.Det hender at jeg også gjør det (ikke risting på hode). Da er det fordi jeg med en gang hører at det er en lyd som ikke interesserer meg, og vil heller prioritere andre rom først. Eller at jeg kjenner de fra før. Eller er for fullt.
Den største utfordringen synes jeg er å få høre på nok variasjon av musikk. Skal jeg få et godt inntrykk av et anlegg må jeg høre forskjellige sjangre. Ofte blir jeg bare sittende å vente utålmodig til neste låt i håp om at den er annerledes.
Jeg tror jeg er ganske så realitetsorientert i denne saken. Jeg startet med HiFi for ca 40 år siden. På denne reisen har jeg nok blitt noen illusjoner fattigere
Trodde du skjønte at dette med mellomtonen bare kunne være ett av mange eksempler. Kan ta en forsterker til fantasillioner. Den inneholder stort sett de samme trafoer, lytter og resistorer som langt billigere varianter. Kan hende det er flere utgangstransistorer der, men det gjør ikke lyden bedre av den grunn.
Hvis en går tilbake til 90-tallets HiFi magz og titter ned i forsterkere som Mark Levinson, Krell og Dynamic Precision, sammenligner byggekvalitet og utsalgspris den gang med mye av det som i dag leveres til en pris 10x og 20x, så må en jo mangle realitetsforståelse hvis en ser ned i dypet på produktet og skal rettferdiggjøre prisene.
Når det er sagt, så må folk få lov til å betale akkurat hvor mye dem vil for smykkene sine. Og dagens high-end HiFi bransje har mye til felles med smykkebransjen, Imo.
Jo. Der var det fullt hele tida.Ingen som var innom @nat?
Skjønte fort att det måtte være hans sønOg sønnen hans, Alexander
Han fortalte at han kom med Revival ifjor (enten i Asker eller Horten) som Moet da fikk agenturet på, så han var nå på samme jakt ift Vienna.VA har kanskje blitt litt "stemodig" behandlet de senere år gjennom litt ulike "kortvarige" importører. Kanskje ikke noe spesielt for VA, da jeg har inntrykk av at agenturer nå om dagen fyker frem-og-tilbake raskere enn man henger med på.
Beklager. Men jeg må korrigere deg litt. Det var de minste Twenty5-21i vi spilte påRevivial Atalante 5 imponerte i fjor, men jeg synes ikke Atalanta 4 imponerte nå. Det låt mer som en relativt rimelig høyttaler noe de også er. Med forbehold om forsterker (husker ikke i farta). Synes det låt ganske så nøytralt med middels bra på detaljer og transparens, Ikke noe som stakk seg ut. Ble fonrørig litt overraska over hvor store Atalante 5 var. Jeg har fått bedre innrykk av B&W 703, KEF R, Pylon og PMC twenty 5.23i i den prisklassen.
Forøvrig så syntes jeg beste value for money på messa må ha vært PMC twenty 5.22i.
Ah, det gjør ikke saken noe dårligere .Beklager. Men jeg må korrigere deg litt. Det var de minste Twenty5-21i vi spilte på
Overhode ikkeAh, det gjør ikke saken noe dårligere .
Her er hun igjen! Klar for å gå løs på på overhanget etter å ha justert azimut.Jozefina Lichtenegger du sikter til?
Vis vedlegget 1006738
Eier og driver E.A.T og er gift med Heinz Lichtenegger som eier og driver Pro-Ject.
Edit : @vim01 var sekundet før meg med den info’n
Vel, som sagt jeg opplevde ikke det helt slik når jeg var der. Og etter min mening det anlegget som imponerte mest lydmessig, men absolutt ikke i forhold til prisen. In your face lyd, ja! Kanskje litt vel mye for egen smak. En anelse lyst/frempå i forhold til nøytralt kanskje. Her var det ikke noe tilgivende varm lyd, noe som kan bli ekstra tydelig om man spiller veldig høyt (noe de gjorde) på musikk som ikke er helt high-end rent. Noen liker det ene, noen det andre. Vi har åpenbart ulik toleranse for hardhet i lyden. Jeg har hatt ulike lydfilosofier og for meg er det ikke én fasit.det at folk oppfatter lyd forskjellig har jeg ikke noe problem med å respektere/forstå
men at noen kan utrope et svindyrt system til fantastisk, når det åpenbart låt stresset/feilkonstruert ved pådrag!?
Hadde visst også et bilde tatt litt nærmere:McIntosh pre, monoblokker, CD-spiller og høyttalere. Litt usikker på modellbetegnelser (blokkene var vel MC3500). HiFI Rose streamer. Var nok det rommet som låt aller best i mine ører:
Vis vedlegget 1006452
MA12000 stod utstilt - lekker
Vis vedlegget 1006454
det henger jo og ihop med hvilken referanse man harVel, som sagt jeg opplevde ikke det helt slik når jeg var der. Og etter min mening det anlegget som imponerte mest lydmessig, men absolutt ikke i forhold til prisen. In your face lyd, ja! Kanskje litt vel mye for egen smak. En anelse lyst/frempå i forhold til nøytralt kanskje. Her var det ikke noe tilgivende varm lyd, noe som kan bli ekstra tydelig om man spiller veldig høyt (noe de gjorde) på musikk som ikke er helt high-end rent. Noen liker det ene, noen det andre. Vi har åpenbart ulik toleranse for hardhet i lyden. Jeg har hatt ulike lydfilosofier og for meg er det ikke én fasit.
Fyne F1 (tror det var 8S) på Luxman-elektronikk. Platespiller brukt som kilde når jeg var der. Låt rent og fint, men var bare ukjent musikk utenfor mine sjangere (enda de er mange), så vanskelig å si noe vettugt. Trodde kanskje det skulle låte fyldigere. Jeg skulle tilbake senere, men gikk i glemmeboken
Vis vedlegget 1007030
[/QUOTE
Vil tro Fyne hadde truffet bedre med Luxman klasse A ]
Jo, slik jeg liker at musikk skal låte synes jeg Pylon Jade var nr 2 etter McIntosh-oppsettet omtrent på størrelse med Klipsch Heresy. Enorm spilleglede og kontant bass. Blåseinstrumenter og stemmer fikk passe kropp og brystklang. Akustisk musikk låt også veldig bra, manglet bare en liten whisky tilSnakket med flere som nevner Pylon som noe av det bedre på messen men det er kanskje for billig ? Er jo evt da snakk om pølsepris
@ptb : Hvor har du dette fra? Det er ikke korrekt at agenturet på Vienna Acoustics (VA) her i Norge har byttet hender i tide og utide. Interconnect på Røa var VA importør i en årrekke, helt til de gikk konkurs. Vi har vært forhandler av VA siden 2009 og da under Interconnect. Vi overtok agenturet på VA etter at Interconnect gikk konkurs og har hatt det siden, dvs. helt inntil nylig da VA mente salget i Norge var for dårlig og gav agenturet for Norge til sin danske importør uten en dialog om hvordan salget kunne forbedres. Dette er fakta.VA har kanskje blitt litt "stemodig" behandlet de senere år gjennom litt ulike "kortvarige" importører. Kanskje ikke noe spesielt for VA, da jeg har inntrykk av at agenturer nå om dagen fyker frem-og-tilbake raskere enn man henger med på.
Tror du har et poeng her. VA er blitt dyrt, for dyrt i forhold til den opplevde statusen merket innehar i det norske markedet. Jeg var å hørte på den nye aktive Mozart Infinity høyttaleren og det låt virkelig bra, men i rommet ved siden av spilte et par aktive System Audio høyttalere på samme størrelse til 1/3 av prisen nesten like bra. Det er disse Vienna konkurrerer mot, ikke Wilson, MBL eller Børresen.Det hjelper heller ikke de norske prisene at den norske krona er historisk lav, noe som kommer på toppen av den voldsomme prisstigningen på high-end produkter de siste 10 årene. VA produkter er intet unntak og disse har økt kraftig i pris siden den gangen vi ble forhandler.