Er egentlig Ioniq 5 eiere fornøyde? Jeg har ikke snakket med noen i min krets som er fornøyde, en kjøpte tidlig og endte opp med en utgave som knapt klarte vekta på familien som han ikke fikk levert tilbake uten å eventuelt ta et betydelig tap, en fikk bilen omlevert etter tekniske problemer mens den tredje har byttet drivknuter på et veldig tidlig stadie.
Historiene minner meg litt om da jeg kjøpte meg en ny Kia i 2014, garantien glatter over mangelen på kvalitet.
Ioniq 5 fikk sine skandaleoppslag i pressen pga lav nyttelast, men de aller fleste elbiler har relativt lav nyttelast, akkurat som mange fossilbiler.
På bil og henger-appen får jeg følgende:
Mazda CX5 har nyttelast på 440 kg, ca 425 med hengerfeste.
2019 HR-V har NL på 420 kg, ca 405 kg med hengerfeste.
Volkswagen T-Roc har NL på 405 kg, ca 390 kg med HF.
Ford Focus har NL på 425 kg, ca 415 med HF.
Audi A4 har NL på 420 kg.
Disse og mange fler ville også knapt klart vekta av familien til din krets.
Har dette blitt skandalisert? Nope!
Ioniq 5 2wd har nyttelast på 445 kg, ca 430 kg med HF og kan dra en romslig campingvogn med feriestæsj på inntil 1600 kg.
Skandalisert? You bet!
'Skandalen og furoren' er oppkonstruert av en som helst skulle hatt en gammel kombi varebil.
Det er rart hvordan en elbil plutselig skal være DEN bilen som skal kjøre rundt på 5 x 75 kg og alt mulig tungt i bagasjen på ferietur.
3 barn på 75 kg vil nok helst kjøre sin egen bil.