Forventer ingen forståelse her:
Ute og gikk tur med kone og hund.
Hvorfor må motorsykler bråke sånn inn i helvete?!
Ute og gikk tur med kone og hund.
Hvorfor må motorsykler bråke sånn inn i helvete?!
Det er ,,, har man alldri hatt moped engang ? Da er det en start ,, etter den lett , mellom tung og tung til sist .Hva er rette startsykkelen da?
Det er oftest gamle HD og gamle suzuki med vance and hinesForventer ingen forståelse her:
Ute og gikk tur med kone og hund.
Hvorfor må motorsykler bråke sånn inn i helvete?!
Det er oftest gamle HD og gamle suzuki med vance and hines
For noen er er det ekstra moro faktor m litt lyd , noen maskiner
yter opptil 20hk mer grunnet mindre restriksjoner i eksosen
Ps ,,mens andre mindre og dårligere torq
En cbr600 har 80dB ish ,, mens noen aftermarked " er 100 eller mer
Det ekstremste vi målte her ; duke 1303 med 126 dB ,,
Da måtte øre klokkene på . (
Ps støy stand turtall målingene v 5000rpm på feks stock 07 cbr 600 overgår lyden fra transmission lyden fra eksosen
Disse kan bli hentet " inn ved kontroll eller anmeldelse
og må forvises med qem eksos mm
Det er ikke begrenset til HD og Suzuki.Det er oftest gamle HD og gamle suzuki med vance and hines
For noen er er det ekstra moro faktor m litt lyd , noen maskiner
yter opptil 20hk mer grunnet mindre restriksjoner i eksosen
Ps ,,mens andre mindre og dårligere torq
En cbr600 har 80dB ish ,, mens noen aftermarked " er 100 eller mer
Det ekstremste vi målte her ; duke 1303 med 126 dB ,,
Da måtte øre klokkene på . (
Disse kan bli hentet " inn ved kontroll eller anmeldelse
og må forvises med qem eksos mm
Ser den ,,løvås ? bor nok litt utsatt der ,,Rene provokasjoner kan en slaå ned på ,, eller i det minste gi beskjed .Det er ikke begrenset til HD og Suzuki.
Vi har en Ducati-forhandler like i nærheten, og derved en del prøvekjøring. Disse er ikke akkurat lavmælte, men ser (hører!) mange andre merker også.
Det er MANGE med aftermarket-eksosanlegg, og det er MANGE som synes det er ekstra moro å bråke ekstra mye.
For oss som bare hører på så er det omtrent like artig som bilstereobass man hører kilometervis unna.
Ser rett som det er at dette er så moro at de som morer seg kjører med hørselvern. Tenk hvor moro det er for oss andre da.![]()
Hva er duke 1303? Hvor måles lydtrykket? Ved hvilket turtall etc.. 126dB er rimelig mye.....duke 1303 med 126 dB
Tror Løvås gjør sitt beste allerede.Ser den ,,løvås ? bor nok litt utsatt der ,,Rene provokasjoner kan en slaå ned på ,, eller i det minste gi beskjed .
Selv gir jeg beskjed til mine kunder ved herjing og børning ,,,
På gatesykler skal dette være oppgitt for sykkelen, det skal være en klistrelapp på sykkelen som sier turtall og lydtrykk. Tror ikke det står konkret måleprosedyre, det henvises nok til et direktiv.Hva er duke 1303? Hvor måles lydtrykket? Ved hvilket turtall etc.. 126dB er rimelig mye.....
Kan nok også ha noe med å gjøre at ettermarkedsanleggene til Ducati har blitt hinsides dyre. I tillegg, så har det kommet en innstramming fra myndighetene som gjør at noen kanskje velger å la den være som fra fabrikk.Tror Løvås gjør sitt beste allerede.
Ducati-ene har vært langt mindre plagsomme de siste 2 årene, men «andre» fyller opp etter dem og vel så det.![]()
Har lagt merke til at det har blitt vanlig på 4-takts lettsykler å plukke ut det som er av demping. De støyer myye, her i distriktet har gjerne vegvesenet en sjekk ved ungdomskoler et par ganger i året...Tror Løvås gjør sitt beste allerede.
Ducati-ene har vært langt mindre plagsomme de siste 2 årene, men «andre» fyller opp etter dem og vel så det.![]()
Hva er duke 1303? Hvor måles lydtrykket? Ved hvilket turtall etc.. 126dB er rimelig mye.....
Ja og jeg har 3 havarerte ktm grunnet det ,, gutta fjerner katten men ikke sas ,,,og cat elektronisk delete motoren går super lean og super varm ,, og klemmer ventilene blaHar lagt merke til at det har blitt vanlig på 4-takts lettsykler å plukke ut det som er av demping. De støyer myye, her i distriktet har gjerne vegvesenet en sjekk ved ungdomskoler et par ganger i året...
Det stemmer nok, jeg har sett diverse Honda blant annet, og de støyer jo normalt ikke nevneverdig etter min erfaring.Har lagt merke til at det har blitt vanlig på 4-takts lettsykler å plukke ut det som er av demping. De støyer myye, her i distriktet har gjerne vegvesenet en sjekk ved ungdomskoler et par ganger i året...
Min racingsykkel med orginal pottene hvor katalysatorene er slått ut, men med et ca 50 mm perforert rør og viklet med glassull kommer inn på 102 dB ved 5000 (mener jeg å huske)Vet ikke ,,en eller anne super duke ,, 1303 referer til volum på modellen , denne var full rottweiler og katten tatt vekk ,,
PS ,, dette er ikke prosedyre for godkjent støy test ,, sist jeg var med på det ,,da var det grytidlig morgen på sola stranden , der ble våre tester tatt av en offentlig godkjent støytester med tilhørende doc utstedelse
Dette var bare for moro og håndholdt app og på gårds plassen stille stående 5 k rpm og 1 m
PS , min RC8r med mass moto målt 100db m killer
original eksosen 85db
Det er flere race track som har nedre grense på 100dB og da kommer gutta for å kjøpe potte ull å repakke "Min racingsykkel med orginal pottene hvor katalysatorene er slått ut, men med et ca 50 mm perforert rør og viklet med glassull kommer inn på 102 dB ved 5000 (mener jeg å huske)
De pottene er i prinsippet kopier av de ettermarkedspottene som på den tiden ble solgt til 848/1098/1198.
Det samme her ,, til tross for at jeg klarte komme ned til 100 dB med killern og nesten 10 hk mer mitt register,,, foretrekker jeg orginalen med catalysatorenJeg kjørte med åpen eksos uten katalysator i flere år. Først en svær åpen TwoBrothers Racing-potte, senere en Akrapovic-potte. Satt på et 4-2-1 grenrør som var rimelig mye lenger enn det originale. Problemet var i grunn at dempevatten blåste ut veldig fort. Lyden var grov og kraftig. Jeg synes det gav et kick når man dro på, men man kunne høre meg fra mils avstand på en ellers stille sommerkveld kan jeg tenke meg.
Effektmessig mista man noe drag på lavt turtall, men kicket på høyt turtall var svært merkbar, særlig etter å ha mappet om og hevet turtallsperra litt. Gikk fra å være en litt traust BMW til å gå opp på bakhjulet ved pådrag med masse gromlyd, ikke denne typiske hylingen man får fra en japansk med fire sylindre.
En dag kjørte jeg langtur i Norge og kom inn i et stille og rolig tettsted. Da jeg skulle kjøre gjennom en kort tunnel i byen med bygninger tett inntil veien på begge sider la jeg merke til at samtlige på fortauene holdt seg for ørene.
Et par dager etter at jeg kom hjem fra den turen skrudde jeg på original-anlegget. Kommer nok aldri til å sette på effektanlegget igjen.
Super duke ? Tiipper naboene elsker degRottweileren her gir 122db, og det er før den har sett katta![]()
![]()
Kult du lurte meg der ,, tipper gården din er fri for langfingra folk som ikke vet forsjell på mitt og ditt ?The DUKE
Aka Gucci
Vis vedlegget 1042131
16 måneder og 51Kg
Og ja han har noeb Db !!!
Sorry OT her
Den er vel fra da han hadde fyra / trimma litt vel mye (?)Vis vedlegget 1042136
Kommentar overflødig
Er i Sverige nå, var innom en bensinstasjon for å fylle drivstoff. Så hørte jeg svært høy musikk, og trodde det var en råner. Men det var en motorsykkelist med en HD og høyttalere montert i kåpen. Det var så høy lyd at det var både ubehagelig og irriterende. Slike typer kan man bli forbanna på. Dæven han straffhoppeDet er oftest gamle HD og gamle suzuki med vance and hines
For noen er er det ekstra moro faktor m litt lyd , noen maskiner
yter opptil 20hk mer grunnet mindre restriksjoner i eksosen
Ps ,,mens andre mindre og dårligere torq
En cbr600 har 80dB ish ,, mens noen aftermarked " er 100 eller mer
Det ekstremste vi målte her ; duke 1303 med 126 dB ,,
Da måtte øre klokkene på . (
Disse kan bli hentet " inn ved kontroll eller anmeldelse
og må forvises med qem eksos mm
Ja motoguzzi med lafranconi dempere ,,omgImporterte en Guzzi 1000S og måtte støymåle for å få vognkort, 103 db og helt greit. Tror kravet den gang var 105 db/5000 rpm, selv om potta var klart merket for racing only..
Litt lyd kan man tåle på en øde landsveg..
kjørte den på HW1 sør for Monterey CA, og tok igjen en stillestående kø. kjørte som vanlig forbi køen og frem til køvokteren som var litt hissig, men blid, i blikket. Tok av hjelmen og prøvde å unnskylde. Fikk følgende svar fra kvinnen: welcome, we heard you for the last 10 minutes. Et vennlig hint om støyforurensningen dette gav langs den vidunderlige HW1
Ducati Mille S2 derimot hadde nok ikke passert…
Ei heller Guzzi Centauro med karbon termignoni… herlige tider for landeveiens to-hjulere da folk kanskje ikke var så «hårsår» for alt mulig
Ja det forstår jeg igenting av ,, jeg vil ,,,høre motoren ,,Er i Sverige nå, var innom en bensinstasjon for å fylle drivstoff. Så hørte jeg svært høy musikk, og trodde det var en råner. Men det var en motorsykkelist med en HD og høyttalere montert i kåpen. Det var så høy lyd at det var både ubehagelig og irriterende. Slike typer kan man bli forbanna på. Dæven han straffhoppe![]()
Ikke noe å tenke mye på, LeMans; Go for itJa motoguzzi med lafranconi dempere ,,omg
magisk ,, har tilbud om å låne en lemans når vrådals treffet er i august .Tror je må takke ja til den
Forsvaret for å ha litt lyd i tohlulingne er varslingen den gir viltt
Sist incident her fikk jeg frysninger av , En stor elg stod halveis i banen , blikket meg ,, lunter en halv meter så jeg kan passere ,, Lukta nesten testosteronet av begge oss da
Rett og slett magisk. Når man kjenner sykkelen behøver man ikke se på speedo for å vite fart og kan konsentrere seg om maks nytelse aka svingkjøring på nettopp øde fjellveier.Ja det forstår jeg igenting av ,, jeg vil ,,,høre motoren ,,
Den magiske følelsen , der gir kasse og motoren går ,, suset / hvinet fra transmissionen og perfekte giringer nedbremsinger og akselrasjoner
På øde fjellverier ,,, du får bare lyst å kjøre ,, og alldri stoppe ,,, med rette sykkelen , en forlengelse av deg selv
følelsen "
Når var i såfall dette? Det har vel aldri (siden støykrav ble innført) vært i nærheten av så høyt.Importerte en Guzzi 1000S og måtte støymåle for å få vognkort, 103 db og helt greit. Tror kravet den gang var 105 db/5000
LIkker ikke det de gjør ,, mørke audier m sota vinduer ,, allt fra telemark til rogaland erfartRett og slett magisk. Når man kjenner sykkelen behøver man ikke se på speedo for å vite fart og kan konsentrere seg om maks nytelse aka svingkjøring på nettopp øde fjellveier.
Var på Guzzi treffe i østerled og fikk bot i 90 sona på Dovre. Politiets Audi patruljerte der hele dagen og kvelden og det var endel som fikk xtra kostnader… Veldig farlig strekke den 90 sona. Moskus, synkehull, guds vrede og slikt.
hjemturen gikk gjennom noen søte fjellveier og hytte felt ned til Gdalen, Stort sett 80 sone; herlig Fikk valuta for boten
Ned Filefjell, før de siste utbedringer, 80 der også.
Mon tro hvilke av disse veien fartsgrensen var farligst og kunne gjøre mest skade. Merkelig prioritering av UP.
Idag ikke fullt så merkelig siden man skal ha volum med fartsbøter…
Mars 2000, målingen skjedde på en stille enkel landeveg i BeRRRgen. Jeg kjørte og målemannen stod på veiskulderen og målte. Veldig vitenskapelig, kjørte 2 ganger for å unngå feilmåling. En utfordring å få til 5000 rpm, ikke veldig langt unna max, på Guzzi i 60 sona i et vettugt gir..Når var i såfall dette? Det har vel aldri (siden støykrav ble innført) vært i nærheten av så høyt.
Når min første HD kom til Norge ble den støymålt - med drag pipes (rakrør), og da målte den 102,5. Kravet var vel rett under 90.
Absolutt..
Kings of the road ,, det er oss MC, er det . ) Friheten