Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.933
    Antall liker
    7.634
    Sted
    Holmestrand
    Forventer ingen forståelse her:
    Ute og gikk tur med kone og hund.
    Hvorfor må motorsykler bråke sånn inn i helvete?!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    11.861
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Naturlig at de bråker litt. Bråker de veldig mye er det unaturlig og slitsomt.
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hva er rette startsykkelen da?
    Det er ,,, har man alldri hatt moped engang ? Da er det en start ,, etter den lett , mellom tung og tung til sist .
    Jeg er den som får ulykkes sykklene " til reparasjon ,, fra privat men og oppdrag fra flere kjøreskoler
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Forventer ingen forståelse her:
    Ute og gikk tur med kone og hund.
    Hvorfor må motorsykler bråke sånn inn i helvete?!
    Det er oftest gamle HD og gamle suzuki med vance and hines :D
    For noen er er det ekstra moro faktor m litt lyd , noen maskiner
    yter opptil 20hk mer grunnet mindre restriksjoner i eksosen
    Ps ,,mens andre mindre og dårligere torq

    En cbr600 har 80dB ish ,, mens noen aftermarked " er 100 eller mer
    Det ekstremste vi målte her ; duke 1303 med 126 dB ,,
    Da måtte øre klokkene på . (

    Disse kan bli hentet " inn ved kontroll eller anmeldelse
    og må forvises med qem eksos mm
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det er oftest gamle HD og gamle suzuki med vance and hines :D
    For noen er er det ekstra moro faktor m litt lyd , noen maskiner
    yter opptil 20hk mer grunnet mindre restriksjoner i eksosen
    Ps ,,mens andre mindre og dårligere torq

    En cbr600 har 80dB ish ,, mens noen aftermarked " er 100 eller mer
    Det ekstremste vi målte her ; duke 1303 med 126 dB ,,
    Da måtte øre klokkene på . (

    Ps støy stand turtall målingene v 5000rpm på feks stock 07 cbr 600 overgår lyden fra transmission lyden fra eksosen

    Disse kan bli hentet " inn ved kontroll eller anmeldelse
    og må forvises med qem eksos mm
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.933
    Antall liker
    7.634
    Sted
    Holmestrand
    Det er oftest gamle HD og gamle suzuki med vance and hines :D
    For noen er er det ekstra moro faktor m litt lyd , noen maskiner
    yter opptil 20hk mer grunnet mindre restriksjoner i eksosen
    Ps ,,mens andre mindre og dårligere torq

    En cbr600 har 80dB ish ,, mens noen aftermarked " er 100 eller mer
    Det ekstremste vi målte her ; duke 1303 med 126 dB ,,
    Da måtte øre klokkene på . (

    Disse kan bli hentet " inn ved kontroll eller anmeldelse
    og må forvises med qem eksos mm
    Det er ikke begrenset til HD og Suzuki.
    Vi har en Ducati-forhandler like i nærheten, og derved en del prøvekjøring. Disse er ikke akkurat lavmælte, men ser (hører!) mange andre merker også.
    Det er MANGE med aftermarket-eksosanlegg, og det er MANGE som synes det er ekstra moro å bråke ekstra mye.
    For oss som bare hører på så er det omtrent like artig som bilstereobass man hører kilometervis unna.
    Ser rett som det er at dette er så moro at de som morer seg kjører med hørselvern. Tenk hvor moro det er for oss andre da. 😂
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke begrenset til HD og Suzuki.
    Vi har en Ducati-forhandler like i nærheten, og derved en del prøvekjøring. Disse er ikke akkurat lavmælte, men ser (hører!) mange andre merker også.
    Det er MANGE med aftermarket-eksosanlegg, og det er MANGE som synes det er ekstra moro å bråke ekstra mye.
    For oss som bare hører på så er det omtrent like artig som bilstereobass man hører kilometervis unna.
    Ser rett som det er at dette er så moro at de som morer seg kjører med hørselvern. Tenk hvor moro det er for oss andre da. 😂
    Ser den ,,løvås ? bor nok litt utsatt der ,,Rene provokasjoner kan en slaå ned på ,, eller i det minste gi beskjed .

    Selv gir jeg beskjed til mine kunder ved herjing og børning ,,,
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.933
    Antall liker
    7.634
    Sted
    Holmestrand
    Ser den ,,løvås ? bor nok litt utsatt der ,,Rene provokasjoner kan en slaå ned på ,, eller i det minste gi beskjed .

    Selv gir jeg beskjed til mine kunder ved herjing og børning ,,,
    Tror Løvås gjør sitt beste allerede.
    Ducati-ene har vært langt mindre plagsomme de siste 2 årene, men «andre» fyller opp etter dem og vel så det. 😂
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.750
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hva er duke 1303? Hvor måles lydtrykket? Ved hvilket turtall etc.. 126dB er rimelig mye.....
    På gatesykler skal dette være oppgitt for sykkelen, det skal være en klistrelapp på sykkelen som sier turtall og lydtrykk. Tror ikke det står konkret måleprosedyre, det henvises nok til et direktiv.
    I RR gjelder følgende (2024):
    Grenseverdien er 102 dB, det skal måles 500 mm fra eksos utløpet, i samme horisontalplan som eksos utløpet men 45 grader til siden. Det skal måles ved 11 m/s stempel hastighet.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    812
    Antall liker
    518
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    For gode tips for startsykkel, se hva kjøreskolene bruker. Somregel lettkjørte sykler med grei komfort.

    Cbf600 fra midten av 2000 tallet er en topp førstesykkel (var i sin tid populær blant kjøreskolene). Abs kom de også med.

    Tror ikke jeg ville startet med en 125. 400 eller mer. Greit å ha litt å gi på med uten å jage gir hele tiden.
    Honda/Kawa/Suzuki/Yamaha, velg en du synes er fin og som er komfortabel å sitte på!
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.750
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Tror Løvås gjør sitt beste allerede.
    Ducati-ene har vært langt mindre plagsomme de siste 2 årene, men «andre» fyller opp etter dem og vel så det. 😂
    Kan nok også ha noe med å gjøre at ettermarkedsanleggene til Ducati har blitt hinsides dyre. I tillegg, så har det kommet en innstramming fra myndighetene som gjør at noen kanskje velger å la den være som fra fabrikk.
    De fleste anleggene til Ducati gir etter min mening et greit lydbilde, gitt at man opptrer fornuftig.
    Men det finnes noen anlegg som i prinsippet er rett ut. Og ja, de støyer noe helt !!**!!!.
    Selv med ørepropper så må det være slitsomt å kjøre med de over lengre tid.
    Kan forøvrig nevnes at musikk grensen i MotoGp er 120 dB, mener det er målt som beskrevet over. En bør bruke ørepropper på tribunen ...
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.306
    Antall liker
    10.243
    Sted
    Oslo
    Hadde en gang en Kawa VN 1500.
    Brukt hos forhandler med Vance&Hines anlegg, greit for å skremme naboen på flatmark, ubrukelig til lang kjøring.
    Forhandler hadde heldigvis original anlegget, og satte det på for meg.
    Sykler skal ha lyd, men mer som en brummende bjørn, ikke som en hylende hyene.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.750
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Tror Løvås gjør sitt beste allerede.
    Ducati-ene har vært langt mindre plagsomme de siste 2 årene, men «andre» fyller opp etter dem og vel så det. 😂
    Har lagt merke til at det har blitt vanlig på 4-takts lettsykler å plukke ut det som er av demping. De støyer myye, her i distriktet har gjerne vegvesenet en sjekk ved ungdomskoler et par ganger i året...
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hva er duke 1303? Hvor måles lydtrykket? Ved hvilket turtall etc.. 126dB er rimelig mye.....

    Vet ikke ,,en eller anne super duke ,, 1303 referer til volum på modellen , denne var full rottweiler og katten tatt vekk ,,


    PS ,, dette er ikke prosedyre for godkjent støy test ,, sist jeg var med på det ,,da var det grytidlig morgen på sola stranden , der ble våre tester tatt av en offentlig godkjent støytester med tilhørende doc utstedelse

    Dette var bare for moro og håndholdt app og på gårds plassen stille stående 5 k rpm og 1 m
    PS , min RC8r med mass moto målt 100db m killer
    original eksosen 85db
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Har lagt merke til at det har blitt vanlig på 4-takts lettsykler å plukke ut det som er av demping. De støyer myye, her i distriktet har gjerne vegvesenet en sjekk ved ungdomskoler et par ganger i året...
    Ja og jeg har 3 havarerte ktm grunnet det ,, gutta fjerner katten men ikke sas ,,,og cat elektronisk delete motoren går super lean og super varm ,, og klemmer ventilene bla
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.933
    Antall liker
    7.634
    Sted
    Holmestrand
    Har lagt merke til at det har blitt vanlig på 4-takts lettsykler å plukke ut det som er av demping. De støyer myye, her i distriktet har gjerne vegvesenet en sjekk ved ungdomskoler et par ganger i året...
    Det stemmer nok, jeg har sett diverse Honda blant annet, og de støyer jo normalt ikke nevneverdig etter min erfaring.
    De jeg tenker på er ferdig med ungdomsskolen ....
    :cool:
    Jeg synes også at at det er litt kult med biler og motorsykler som brummer litt, men det varer jo de sekundene jeg står der.
    Skulle jeg ha kjørt med bilen eller sykkelen hadde jeg ikke giddet i det hele tatt.
    Jeg har vært på F1-løp, var mer plaget av lydnivå enn underholdt av løpet.
    Dette er en del år siden, vet ikke om det har blitt bedre?

    Har en fjern bekjent som kjører bil med effektanlegg.
    Den bråker noe vakent, og han MÅ ruse. Stadig vekk.
    Fyren nærmer seg 60.
    Sist jeg snakket med ham så hadde han akkurat byttet dekk pga hjulstøy ....
    😂
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.111
    Jeg kjørte med åpen eksos uten katalysator i flere år. Først en svær åpen TwoBrothers Racing-potte, senere en Akrapovic-potte. Satt på et 4-2-1 grenrør som var rimelig mye lenger enn det originale. Problemet var i grunn at dempevatten blåste ut veldig fort. Lyden var grov og kraftig. Jeg synes det gav et kick når man dro på, men man kunne høre meg fra mils avstand på en ellers stille sommerkveld kan jeg tenke meg.
    Effektmessig mista man noe drag på lavt turtall, men kicket på høyt turtall var svært merkbar, særlig etter å ha mappet om og hevet turtallsperra litt. Gikk fra å være en litt traust BMW til å gå opp på bakhjulet ved pådrag med masse gromlyd, ikke denne typiske hylingen man får fra en japansk med fire sylindre.

    En dag kjørte jeg langtur i Norge og kom inn i et stille og rolig tettsted. Da jeg skulle kjøre gjennom en kort tunnel i byen med bygninger tett inntil veien på begge sider la jeg merke til at samtlige på fortauene holdt seg for ørene.
    Et par dager etter at jeg kom hjem fra den turen skrudde jeg på original-anlegget. Kommer nok aldri til å sette på effektanlegget igjen.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.750
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Vet ikke ,,en eller anne super duke ,, 1303 referer til volum på modellen , denne var full rottweiler og katten tatt vekk ,,


    PS ,, dette er ikke prosedyre for godkjent støy test ,, sist jeg var med på det ,,da var det grytidlig morgen på sola stranden , der ble våre tester tatt av en offentlig godkjent støytester med tilhørende doc utstedelse

    Dette var bare for moro og håndholdt app og på gårds plassen stille stående 5 k rpm og 1 m
    PS , min RC8r med mass moto målt 100db m killer
    original eksosen 85db
    Min racingsykkel med orginal pottene hvor katalysatorene er slått ut, men med et ca 50 mm perforert rør og viklet med glassull kommer inn på 102 dB ved 5000 (mener jeg å huske)
    De pottene er i prinsippet kopier av de ettermarkedspottene som på den tiden ble solgt til 848/1098/1198.
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Min racingsykkel med orginal pottene hvor katalysatorene er slått ut, men med et ca 50 mm perforert rør og viklet med glassull kommer inn på 102 dB ved 5000 (mener jeg å huske)
    De pottene er i prinsippet kopier av de ettermarkedspottene som på den tiden ble solgt til 848/1098/1198.
    Det er flere race track som har nedre grense på 100dB og da kommer gutta for å kjøpe potte ull å repakke "
    Det er akkurat det som skal til for å smuge gjennom testen

    I og 2 cylindrene er harde for potter og ull generellt
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjørte med åpen eksos uten katalysator i flere år. Først en svær åpen TwoBrothers Racing-potte, senere en Akrapovic-potte. Satt på et 4-2-1 grenrør som var rimelig mye lenger enn det originale. Problemet var i grunn at dempevatten blåste ut veldig fort. Lyden var grov og kraftig. Jeg synes det gav et kick når man dro på, men man kunne høre meg fra mils avstand på en ellers stille sommerkveld kan jeg tenke meg.
    Effektmessig mista man noe drag på lavt turtall, men kicket på høyt turtall var svært merkbar, særlig etter å ha mappet om og hevet turtallsperra litt. Gikk fra å være en litt traust BMW til å gå opp på bakhjulet ved pådrag med masse gromlyd, ikke denne typiske hylingen man får fra en japansk med fire sylindre.

    En dag kjørte jeg langtur i Norge og kom inn i et stille og rolig tettsted. Da jeg skulle kjøre gjennom en kort tunnel i byen med bygninger tett inntil veien på begge sider la jeg merke til at samtlige på fortauene holdt seg for ørene.
    Et par dager etter at jeg kom hjem fra den turen skrudde jeg på original-anlegget. Kommer nok aldri til å sette på effektanlegget igjen.
    Det samme her ,, til tross for at jeg klarte komme ned til 100 dB med killern og nesten 10 hk mer mitt register,,, foretrekker jeg orginalen med catalysatoren

    Nå får jeg ofte heller smil og tmmel opp ved oppstart : )

    Ikke minst klarer jeg strekka mine med færre bensin fyllinger som betyr mye for tank logistikken " på lengre turer
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    The DUKE

    Aka Gucci
    :LOL:

    Vis vedlegget 1042131

    16 måneder og 51Kg
    Og ja han har noeb Db !!!

    Sorry OT her
    ;)
    Kult du lurte meg der ,, tipper gården din er fri for langfingra folk som ikke vet forsjell på mitt og ditt ?

    De sier at rottweilerne er typisk en manns hunder ,,, altså kun lyder eier ?

    Naboen hadde 2 stk , majestetiske hunder . )
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.642
    Antall liker
    2.524
    Sted
    Bergen
    Importerte en Guzzi 1000S og måtte støymåle for å få vognkort, 103 db og helt greit. Tror kravet den gang var 105 db/5000 rpm, selv om potta var klart merket for racing only..
    Litt lyd kan man tåle på en øde landsveg..

    kjørte den på HW1 sør for Monterey CA, og tok igjen en stillestående kø. kjørte som vanlig forbi køen og frem til køvokteren som var litt hissig, men blid, i blikket. Tok av hjelmen og prøvde å unnskylde. Fikk følgende svar fra kvinnen: welcome, we heard you for the last 10 minutes. Et vennlig hint om støyforurensningen dette gav langs den vidunderlige HW1

    Ducati Mille S2 derimot hadde nok ikke passert…
    Ei heller Guzzi Centauro med karbon termignoni… herlige tider for landeveiens to-hjulere da folk kanskje ikke var så «hårsår» for alt mulig
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.848
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er oftest gamle HD og gamle suzuki med vance and hines :D
    For noen er er det ekstra moro faktor m litt lyd , noen maskiner
    yter opptil 20hk mer grunnet mindre restriksjoner i eksosen
    Ps ,,mens andre mindre og dårligere torq

    En cbr600 har 80dB ish ,, mens noen aftermarked " er 100 eller mer
    Det ekstremste vi målte her ; duke 1303 med 126 dB ,,
    Da måtte øre klokkene på . (

    Disse kan bli hentet " inn ved kontroll eller anmeldelse
    og må forvises med qem eksos mm
    Er i Sverige nå, var innom en bensinstasjon for å fylle drivstoff. Så hørte jeg svært høy musikk, og trodde det var en råner. Men det var en motorsykkelist med en HD og høyttalere montert i kåpen. Det var så høy lyd at det var både ubehagelig og irriterende. Slike typer kan man bli forbanna på. Dæven han straffhoppe😡
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Importerte en Guzzi 1000S og måtte støymåle for å få vognkort, 103 db og helt greit. Tror kravet den gang var 105 db/5000 rpm, selv om potta var klart merket for racing only..
    Litt lyd kan man tåle på en øde landsveg..

    kjørte den på HW1 sør for Monterey CA, og tok igjen en stillestående kø. kjørte som vanlig forbi køen og frem til køvokteren som var litt hissig, men blid, i blikket. Tok av hjelmen og prøvde å unnskylde. Fikk følgende svar fra kvinnen: welcome, we heard you for the last 10 minutes. Et vennlig hint om støyforurensningen dette gav langs den vidunderlige HW1

    Ducati Mille S2 derimot hadde nok ikke passert…
    Ei heller Guzzi Centauro med karbon termignoni… herlige tider for landeveiens to-hjulere da folk kanskje ikke var så «hårsår» for alt mulig
    Ja motoguzzi med lafranconi dempere ,,omg :love:
    magisk ,, har tilbud om å låne en lemans når vrådals treffet er i august .Tror je må takke ja til den

    Forsvaret for å ha litt lyd i tohlulingne er varslingen den gir viltt
    Sist incident her fikk jeg frysninger av , En stor elg stod halveis i banen , blikket meg ,, lunter en halv meter så jeg kan passere ,, Lukta nesten testosteronet av begge oss da
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Er i Sverige nå, var innom en bensinstasjon for å fylle drivstoff. Så hørte jeg svært høy musikk, og trodde det var en råner. Men det var en motorsykkelist med en HD og høyttalere montert i kåpen. Det var så høy lyd at det var både ubehagelig og irriterende. Slike typer kan man bli forbanna på. Dæven han straffhoppe😡
    Ja det forstår jeg igenting av ,, jeg vil ,,,høre motoren ,,

    Den magiske følelsen , der gir kasse og motoren går ,, suset / hvinet fra transmissionen og perfekte giringer nedbremsinger og akselrasjoner
    På øde fjellverier ,,, du får bare lyst å kjøre ,, og alldri stoppe ,,, med rette sykkelen , en forlengelse av deg selv
    følelsen "
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.642
    Antall liker
    2.524
    Sted
    Bergen
    Ja motoguzzi med lafranconi dempere ,,omg :love:
    magisk ,, har tilbud om å låne en lemans når vrådals treffet er i august .Tror je må takke ja til den

    Forsvaret for å ha litt lyd i tohlulingne er varslingen den gir viltt
    Sist incident her fikk jeg frysninger av , En stor elg stod halveis i banen , blikket meg ,, lunter en halv meter så jeg kan passere ,, Lukta nesten testosteronet av begge oss da
    Ikke noe å tenke mye på, LeMans; Go for it
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.642
    Antall liker
    2.524
    Sted
    Bergen
    Ja det forstår jeg igenting av ,, jeg vil ,,,høre motoren ,,

    Den magiske følelsen , der gir kasse og motoren går ,, suset / hvinet fra transmissionen og perfekte giringer nedbremsinger og akselrasjoner
    På øde fjellverier ,,, du får bare lyst å kjøre ,, og alldri stoppe ,,, med rette sykkelen , en forlengelse av deg selv
    følelsen "
    Rett og slett magisk. Når man kjenner sykkelen behøver man ikke se på speedo for å vite fart og kan konsentrere seg om maks nytelse aka svingkjøring på nettopp øde fjellveier.

    Var på Guzzi treffe i østerled og fikk bot i 90 sona på Dovre. Politiets Audi patruljerte der hele dagen og kvelden og det var endel som fikk xtra kostnader… Veldig farlig strekke den 90 sona. Moskus, synkehull, guds vrede og slikt.

    hjemturen gikk gjennom noen søte fjellveier og hytte felt ned til Gdalen, Stort sett 80 sone; herlig Fikk valuta for boten
    Ned Filefjell, før de siste utbedringer, 80 der også.
    Mon tro hvilke av disse veien fartsgrensen var farligst og kunne gjøre mest skade. Merkelig prioritering av UP.
    Idag ikke fullt så merkelig siden man skal ha volum med fartsbøter…
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.098
    Antall liker
    19.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Importerte en Guzzi 1000S og måtte støymåle for å få vognkort, 103 db og helt greit. Tror kravet den gang var 105 db/5000
    Når var i såfall dette? Det har vel aldri (siden støykrav ble innført) vært i nærheten av så høyt.
    Når min første HD kom til Norge ble den støymålt - med drag pipes (rakrør), og da målte den 102,5. Kravet var vel rett under 90.
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.433
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Rett og slett magisk. Når man kjenner sykkelen behøver man ikke se på speedo for å vite fart og kan konsentrere seg om maks nytelse aka svingkjøring på nettopp øde fjellveier.

    Var på Guzzi treffe i østerled og fikk bot i 90 sona på Dovre. Politiets Audi patruljerte der hele dagen og kvelden og det var endel som fikk xtra kostnader… Veldig farlig strekke den 90 sona. Moskus, synkehull, guds vrede og slikt.

    hjemturen gikk gjennom noen søte fjellveier og hytte felt ned til Gdalen, Stort sett 80 sone; herlig Fikk valuta for boten
    Ned Filefjell, før de siste utbedringer, 80 der også.
    Mon tro hvilke av disse veien fartsgrensen var farligst og kunne gjøre mest skade. Merkelig prioritering av UP.
    Idag ikke fullt så merkelig siden man skal ha volum med fartsbøter…
    LIkker ikke det de gjør ,, mørke audier m sota vinduer ,, allt fra telemark til rogaland erfart
    Itilleg prøver de pushe opp farten .
    Sist lå de å stanga meg " og jeg ble mistenksom .
    Lenge bak en trailer ,,Venta bare på en lovlig " forbi kjøring der bare en MC med motor ville klare

    Etter en lyn kjapp forbi kjøring av traileren er jeg alleine på veien ,,, etter 10 minutter stanger audien meg igjen
    Jeg velger å provosere lovlig og ligger akkurat på hastigheten angitt ,,, på kalibrert speedo
    Etter en stund ble de leie og svingte til siden på øde vei

    i Konsekvens av flere provoserene eventer kjøpte jeg safe drive ,,, den varsler deg genialt om allt fra dyr , hull i veien , sperringer evt om kjøring
    og evt kontroller ,,, både gjemte og synlig plasserte . Selv vil jeg påstå at jeg er lovlig " største parten av turene mine
    men følger gjerne på ett strekk når noen føler for det på avsides vei og liten trafikk

    Kings of the road ,, det er oss MC, er det . ) Friheten
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.642
    Antall liker
    2.524
    Sted
    Bergen
    Når var i såfall dette? Det har vel aldri (siden støykrav ble innført) vært i nærheten av så høyt.
    Når min første HD kom til Norge ble den støymålt - med drag pipes (rakrør), og da målte den 102,5. Kravet var vel rett under 90.
    Mars 2000, målingen skjedde på en stille enkel landeveg i BeRRRgen. Jeg kjørte og målemannen stod på veiskulderen og målte. Veldig vitenskapelig, kjørte 2 ganger for å unngå feilmåling. En utfordring å få til 5000 rpm, ikke veldig langt unna max, på Guzzi i 60 sona i et vettugt gir..
    Men godkjent og måleresultatet stod innskrevet i vognkortet
    For å si det slik, jeg sjekka ikke forskriftskravet, var bare sjeleglad jeg slapp å skifte til original monterte piper (som allerede på det tidspunktet ville vært meget vanskelig å finne) siden jeg visste at lydnivået var litt i overkant
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.642
    Antall liker
    2.524
    Sted
    Bergen
    ..
    Kings of the road ,, det er oss MC, er det . ) Friheten
    Absolutt
    Men trafikkbildet, ihvertfall på Vestlandet, tilsier mye høyere risiko på de smale veiene som jo er perfekt for MC. Folk holder på med alle andre ting en å konsentrere seg om vegen og bilkjøring.
    80, 90, og 2000 tallet var helt ok
    Men etter el-bilens inntog har det blitt en stor risiksport. Man må bruke uforholdsmessig mye tid på å tolke hvor bilen fremfor, eller møtende eller fra siden egentlig skal . Og da er jeg ikke innenfor det som kan tolkes som noe aktiv eller pågående kjøring. Rett og slett vanlig defensiv mc kjøring.
    Så nå står det dessverre bare en lett scooter igjen for jobb pendling.

    Dagens morro utøves heller på en elsykkel off trakk der forhåpentligvis, og ihvertfall ikke enda, elbil kjørerne ikke er
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.098
    Antall liker
    19.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^^ Her er kravene:
    Støykrav forbikjøring tung MC: Første gang registrert før 1.10.1990: 86 dBA
    Støykrav forbikjøring tung MC: Registrert etter 1.10.1990: 82 dBA

    Det står som følger:
    2.1.4.3.1.1. Prøvingshastighet Motorsykkelen skal nærme seg linjen AA’ med en stabilisert hastighet som: — er lik 50 km/t eller — svarer til et motorturtall lik 75 % av turtallet nevnt i nr. 3.2.1.7 i tillegg 1A. Den laveste av de to hastighetene skal velges.

    videre:
    2.1.4.3.1.2.3. Motorsykler utstyrt med motor med et slagvolum som overstiger 175 cm3 og en girkasse med fem gir eller mer, skal prøves én gang både i annet gir og tredje gir. Gjennomsnittet av de to prøvingene skal gjelde.

    Alt fremgår detaljert i Direktiv 97/24/EF kap 9 fra side 361, der det også er angitt hvordan stillstandmåling evt skal utføres.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.642
    Antall liker
    2.524
    Sted
    Bergen
    Aha,
    Det er alltid en usikkerhet mht når forskriftskrav er gjeldende fra. Her er det en referanse til Direktiv /97.. som vel tyder på at dette gjaldt fra 1997.
    Så kanskje ble mitt lucky card ift staten brukt opp på en bruktimportert MC i mars 2000.
    Litt flaks kan man ha
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn