Som flere ovenfor har nevnt, komprimering av lyd skjer på forskjellige måter og det er ikke nødvendigvis den digiale komprimeringen og valg av hvilken dekoding/koding av valgte filformater som utgjør den største kvaliteten lydmessig.
Master av et album er det som utgjør mest, i studio bruker de titt og ofte kompressorer i flere ledd for å fremheve og ikke minst holde et jevnere lydnivå. Bass, gitar, vokal, alt dette kjøres gjerne igjennom en kompressor i studio og dette kan like godt skje analogt som digitalt og kanskje begge deler. Alt dette skjer før man velger et filformat for koding. CD har også en egen koding for den del. Av og til så kjøres en remaster av et album, uten av det er nevnt noe sted og der ender det ofte opp med analoge eller digitale kompressorer i studio på nytt igjen for å lage en ny master av samme albumet som tidligere. Lyden blir nesten den samme for det er identisk spor, men allikevel litt bearbeidet. Noe stemmer bedre på den ene masteren sammenlignet med den andre, rå-formatet er identisk men to ganske forskjellige kvaliteter.
Det er her mange audiofile feiler, de skjønner ikke at Tidal og Spotify kan kjøre med to forskjellige master. Det samme gjelder på CDer for den del, enkelte åranger av enkelte album er mer ettertraktet enn nyere årganger av akkurat den samme grunnen, forskjellig master og mer komprimert på nyere årganger (gjerne analog komprimering, selv om de fleste idag kjører digital master i dag). Filformatet og hvilken kvalitet det ligger ute som, spiller derimot veldig liten rolle.. Selv med "highend" utstyr.. Hvilken master man hører på betyr faktisk mer enn hvilken DAC man bruker, så lenge DAC er oppegående av ok kvalitet.