Spotify HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Hvilken rolle spiller det at Spotify leverer et lossy format hvis man i praksis ikke kan høre forskjell i forhold til det som leveres av Tidal og Qobuz? For å sitere meg selv, litt lenger oppe:

    "Hører null forskjell på 16/44, 24/44, 24/96, 24/192, etc med mindre ting er mastret forskjellig. Litt forskjell kan det være på MP3 og lossless, men kun på de aller mest glitrende innspillingene er forskjellen stor nok til å i det hele tatt bry seg om. Får vi omsider 16/44 fra Spotify så skjenker jeg trolig aldri mer alternative tjenester en tanke."
    Etter min erfaring kommer det helt an på anlegget. For en som har ett anlegg i fra middelklassen og nedover så er nok forskjellen på slike digitale formater knapt nevneverdig men på ett ordentlig high-end anlegg av litt høyere klasse så høres denne forskjellen betraktelig bedre og er da helt klart verdt den investeringen det måtte innebære for å kunne oppnå ekte tapsfri signaloverføring og kilde.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Den påstanden har jeg ført bevis for siste 2 mnd faktisk kan ha noe sannhetsgehalt. Hvor ca 20% av mer enn 1000 titlene jeg testet var MQA kodet. Og hvor størst andel av disse igjen var opprinnelig encoded fra 44.1/16 kilde. Som kjent får man Ikke noe ultrasonisk MQA folding fra 44.1. Altså en destruktiv lossy koding fra CD kvalitet kamuflert som ekte 44.1/16 FLAC.

    Nå har Tidal lovet ertsatte alt MQA materialet over tid. I mellomtiden har jeg avluttet mitt Tidal abonnement.
    Har selv Tidal og de har allerede oppdatert mange av sine MQA formater opp til FLAC.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    836
    Antall liker
    1.046
    Spotify fungerer helt supert på mitt oppsett, har prøvd både Tidal og Qobuz. Tror det hele er en vanesak. Innbilte meg at ting låt litt mer lekent med enkelte Hi-Res spor på Qobuz, men det kan fort være forskjell i mastringen..

    Kommer til å betale en ekstra slant for Spotify om det blir slik, men jeg er svært fornøyd med Spotify slik det er.

    Selv er jeg ganske glad for at jeg ikke har gullører, men vet utstyret er bra og rommet kunne vært bedre.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    @Kjell-Ove 808
    Utdyp alt av hva du forteller her.
    Hva er en highend dac for deg bl.a?
    Den DAC’n som er integrert i min Mcintosh C48 forforsterker er mer enn nok high-end for meg, men det finnes nok eksterne komponenter som er en ren DAC som helt sikkert er bedre enn den igjen.
    Har selv vurdert en Weiss DAC 204.
     
    Sist redigert:

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Jepp. En realitetsorienterende blind sammenlikning i eget anlegg kan anbefales dersom du ikke har gjort det allerede @Kjell-Ove 808.
    Det føler jeg ingen behov for da jeg klart og tydelig hører forskjell på Spotify og Tidal. Spesielt etter jeg fikk skaffet en noenlunde high-end Streamer med XLR direkte over til forforsterker.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Du forteller oss ikke hva kvalitet er, og hva det koster..
    Vi får vel bare si oss tilfredse med at vi er uenig om at kvalitet koster da. Jeg ser ingen bedre utvei 🙂
    For meg er en indikator på at noe er av kvalitet det at det koster en del, men fortsatt slettes ingen garanti.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.195
    Antall liker
    24.670
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man kommer opp i et nivå prismessig der det hele er så godt som det kan bli med kommersielt tilgjengelige byggestener, og så rebootes prissettingen med fjong innpakning og/eller lydsminke i små serier. Og så rebootes det igjen, gjerne med fikse ideer om vintage chipper med NOS og andre fikse idéer som «låter bedre». Og audiofile optiske kabler og nettverkswitcher.
     
    Sist redigert:

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Da har jeg definitivt et mid-fi anlegg. Det var ellers på tide at det kom et innlegg av denne typen; jeg var virkelig redd for at slike overbærende innspill hadde dødd helt ut.
    Ser ikke ut som noe mid-fi anlegg dette da men..


    "E.A.R. Yoshino 868L
    E.A.R. Yoshino 890 / Apollon Audio NCPM130 M / Papworth Audio TVA50

    Allnic H-1202
    Allnic AUT-2000
    Fidelity Research X1-L

    Nottingham Analogue Ace Spacedeck
    -Thomas Schick 9,6"
    - Wave Mechanic PSU

    -- VdH Colibri XGP
    -- Koetsu Urushi Black
    -- Benz Ebony TR
    -- Audio Technica ART7
    -- Audio Technica ART9
    -- Audio Technica AT-OC30
    -- Audio Technica AT-OC10 (Soundsmith rebuild)
    -- Audio Technica AT33ML
    -- Audio Technica AT33E
    -- Audio Technica AT-155ML/G
    -- Audio Technica AT-150ML
    -- Denon DL-103 (VAS Custom m/hyperelliptisk nål)
    -- Goldring 1042
    -- Audio Technica VM95SH
    -- Audio Technica VM95ML
    -- Audio Technica VMN95C

    Denon DCD-2500NE
    Cambridge Audio CXN V2

    Tannoy Legacy Cheviot
    Custom stands i eik fra Elektronisk Bureau
    SVS SB-1000 Pro x 2"
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.502
    Antall liker
    3.094
    Har selv Tidal og de har allerede oppdatert mange av sine MQA formater opp til FLAC.
    Ja Tidal hadde satt en dato i inneværen måned for oppstart. Merk at man kan ikke alene kan se på kontainerformat Tidal siden MQA faktisk leveres i FLAC kontainer og audio dekodes derfor som vanlig 44,1/16 PCM.

    På LMS får man ingen varsel om det faktisk er MQA som spilles av. Samt FLAC innhold fra Tidal er strippet for metadata så man må ha MQA kode i programkjeden for å dektektere encoding.
     
    Sist redigert:

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Ja Tidal hadde satt en dato i inneværen måned for oppstart. Merk at man kan ikke alene kan se på kontainerformat Tidal leverer siden MQA faktisk leveres i FLAC kontainer og audio dekodes derfor som vanlig 44,1/16 PCM.

    På LMS får man ingen varsel om det faktisk er MQA som spilles av. Samt FLAC innhold fra Tidal er strippet for metadata så man må ha MQA kode i programkjeden for å dektektere encoding.
    Fikk en beskjed om dette inne på Tidal appen at dette var ferdig oppdatert nå den 24 Juli.

    Du vet nok mer om alle de forskjellige formatene og dets forskjeller enn meg. Mitt inntrykk er at FLAC foreløpig er det optimale innen digitale formater?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.195
    Antall liker
    24.670
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Free Lossless Audio Codec. Du kan pakke inn 8 bit 12 kHz i FLAC.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    337
    Antall liker
    529
    Grensesnitt og bruk av Spotify er fortreffelig. Qobus bruker mer av pengene til artister. Jeg velger derfor sistnevnte. Når jeg ikke kjøper fysisk format. Familien (og derfor også jeg) kjører på med Spotify, så jeg kjenner begge godt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.060
    Antall liker
    8.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ser ikke ut som noe mid-fi anlegg dette da men..

    Nytter ikke hva det ser ut som, når eieren som regel ikke kan skjeldne mellom trasige lossy spor og ekte "high end" filer til tross for hørsel som er jevnt over godt på stell.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.195
    Antall liker
    24.670
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    FLAC kan også inneholde 16/48, 24/48, 24/96, 24/192... Jeg ser gærninger klage over streamere som ikke kan spille 32/192…
    FLAC (og Apples ALAC) er rett og slett de to tapsfri audiocodecene som er i vanlig bruk. Det som er dritt (eks. Tidal/MQA) er at det fint går an å pakke inn lossy audio i FLAC.
    Skulle jeg hatt et abonnement i tillegg til vårt familie-Spotify hadde det blitt Qobus. Foreløpig har jeg bare kjøpt en plate derfra.
    1722370125780.png
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.060
    Antall liker
    8.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er like FLAC tilsvarende CD kvalitet da, noe jeg mener er 16 bit 44,1 kHz?

    At det er FLAC sier nøyaktig ingenting om kvaliteten på inneholdet. FLAC er kun en kontainer og en lossless kompresjon som pakker ut innholdet bit perfect. Det innholdet kan være hva som helst, fra rent søppel til ultra high res.

    Ed: bugger, inn post-Valentino.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    At det er FLAC sier nøyaktig ingenting om kvaliteten på inneholdet. FLAC er kun en kontainer og en lossless kompresjon som pakker ut innholdet bit perfect. Det innholdet kan være hva som helst, fra rent søppel til ultra high res.

    Ed: bugger, inn post-Valentino.
    så hvilket format er det beste hva angår det å streame digitalt fra nettet da?

    At såkalt FLAC er bedre enn komprimert mp3 er i realiteten bare en løgn men kan i noen tilfeller være sann i og med at det da innebærer såkalt ultra high res?
    Jeg trodde oppriktig at FLAC bokstavelig talt betydde tapsfri lydoverføring?
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    981
    Antall liker
    1.126
    Sted
    VestBredden
    Skjønner at en Toppoing DAC og Spotify holder allikevel...
    High End nok virker det som 😉
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.228
    Antall liker
    9.457
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    så hvilket format er det beste hva angår det å streame digitalt fra nettet da?

    At såkalt FLAC er bedre enn komprimert mp3 er i realiteten bare en løgn men kan i noen tilfeller være sann i og med at det da innebærer såkalt ultra high res?
    Jeg trodde oppriktig at FLAC bokstavelig talt betydde tapsfri lydoverføring?
    All FLAC som er å få kjøpt er lossless i enten CD-kvalitet eller bedre. Det samme gjelder FLAC du streamer, så det er heller unntaket at det ikke er lossless/tapsfritt. Men som Valentino sier så er det fullt mulig å konvertere en mp3 eller MQA-fil til FLAC. I tilfelle med Tidal kan man jo kanskje være litt nervøs for at de tar en enkel snarvei med å lage FLAC-filer av MQA-biblioteket, men etter tidligere skandaler de har vært i skulle man jo tro de tør ta sjansen på det.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Nytter ikke hva det ser ut som, når eieren som regel ikke kan skjeldne mellom trasige lossy spor og ekte "high end" filer til tross for hørsel som er jevnt over godt på stell.
    Og med dette sier du at det at jeg selv hører forskjell ikke er reelt men ren en illusjon fra min side eller misforstår jeg totalt?

    Du mener kanskje bare det at du selv ikke hører forskjell og basert på det anser mitt utsagn om at det kommer an på anlegget det om man hører forskjell eller ikke som svada.
    Noe jeg isåfall har den fulle forståelse og respekt for.
    Jeg har ingen behov eller ønsker om å hverken sjikanere eller forandre på dine synspunkt.
    Jeg er kun ute etter svar, tips, råd og det å dele mine erfaringer 🙂
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    All FLAC som er å få kjøpt er lossless i enten CD-kvalitet eller bedre. Det samme gjelder FLAC du streamer, så det er heller unntaket at det ikke er lossless/tapsfritt. Men som Valentino sier så er det fullt mulig å konvertere en mp3 eller MQA-fil til FLAC. I tilfelle med Tidal kan man jo kanskje være litt nervøs for at de tar en enkel snarvei med å lage FLAC-filer av MQA-biblioteket, men etter tidligere skandaler de har vært i skulle man jo tro de tør ta sjansen på det.
    Så Tidal er med andre ord ikke til å stole på der altså.
    hvordan er det med Qobuz på dette området?
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.378
    Antall liker
    3.548
    Torget vurderinger
    49
    Når det gjelder streaming.
    Hadde Wimp og senere Tidal i mange år, hadde Qobus i 2år.
    Nå klarer jeg meg fint med bare Spotify, lydkvaliteten er meget god, brukergrensesnittet og tilgjengelig musikk er helt topp.
    Lytt til musikk og ikke til lyd så forsvinner alle disse ørsmå detaljene som dugg for solen:cool:
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Når det gjelder streaming.
    Hadde Wimp og senere Tidal i mange år, hadde Qobus i 2år.
    Nå klarer jeg meg fint med bare Spotify, lydkvaliteten er meget god, brukergrensesnittet og tilgjengelig musikk er helt topp.
    Lytt til musikk og ikke til lyd så forsvinner alle disse ørsmå detaljene som dugg for solen:cool:
    Vi er forskjellige og ennå godt er jo det 😁👍
    Personlig setter jeg veldig stor pris på det du omtaler som ørsmå detaljer 🙂
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.365
    Antall liker
    7.266
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    så hvilket format er det beste hva angår det å streame digitalt fra nettet da?

    At såkalt FLAC er bedre enn komprimert mp3 er i realiteten bare en løgn men kan i noen tilfeller være sann i og med at det da innebærer såkalt ultra high res?
    Jeg trodde oppriktig at FLAC bokstavelig talt betydde tapsfri lydoverføring?
    Her snakker dere nok litt forbi hverandre. Hvis du ser FLAC oppgitt, så er gjerne kvalitet også oppgitt. F.eks FLAC 16bit/44khz. Det betyr CD-kvalitet.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.228
    Antall liker
    9.457
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Så Tidal er med andre ord ikke til å stole på der altså.
    hvordan er det med Qobuz på dette området?
    Jeg sier ikke at man ikke kan stole på Tidal, de har bare gått på et par blemmer tidligere. Så hvis det sier FLAC når du streamer Tidal kan du med all sannsynlighet stole på det. Qobuz har alltid hatt FLAC-bibliotek, så ingen grunn til å betvile CD-kvalitet eller hires.
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Jeg sier ikke at man ikke kan stole på Tidal, de har bare gått på et par blemmer tidligere. Så hvis det sier FLAC når du streamer Tidal kan du med all sannsynlighet stole på det. Qobuz har alltid hatt FLAC-bibliotek, så ingen grunn til å betvile CD-kvalitet eller hires.
    Vet du foresten også hvordan det er med musikkutvalget hos Qobuz vs Tidal?
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    188
    Sted
    Trøndelag
    Her snakker dere nok litt forbi hverandre. Hvis du ser FLAC oppgitt, så er gjerne kvalitet også oppgitt. F.eks FLAC 16bit/44khz. Det betyr CD-kvalitet.
    Det har hele tiden vært mitt inntrykk også ja men er forsiktig med å påstå da det innebærer personangrep her inne.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.228
    Antall liker
    9.457
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Vet du foresten også hvordan det er med musikkutvalget hos Qobuz vs Tidal?
    Har bare hatt Qobuz i tillegg til Spotify, men sånn jeg har forstått det så har Tidal et større bibliotek enn Qobuz, i alle fall tidligere. Men Qobuz er fortsatt blant de nyere tilbyderne, så biblioteket der vokser nok fortere enn hos andre som allerede er ganske komplette.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.502
    Antall liker
    3.094
    Er ikke MQA atskillig dårligere enn FLAC?
    Det påstås iallfall av de lærde her inne.
    Her tror jeg muligens en missforståelse foreligger. MQA er PCM basert og bruker FLAC kontainer som audioformat. Altså er FLAC er en intrikat del av hvordan MQA fungerer. Grunnidéen er at selve MQA kodingen gjemmer supersonisk innhold i dynamikkområdet til PCM samplene. Som forsatt kan spilles av som vanlig PCM, men nå med tilført støy når MQA dekoding ikke tar plass.
    I tillegg resamples MQA med en type digitale filtre som flere finner kontroversielt.

    Der hvor Tidal ødela alt for MQA var når dem masskonvertere arkivet sitt til MQA. Hvor mange filer ble kodet fra CD kvalitet. Altså innhold som ikke har utrasonisk innhold. Disse filene vil på et anelgg uten MQA spille av som 44,1/16 men hvor PCM samples kun har støy i halvannen til 2 bit. Bruker vil fortsatt se dem som 44,1/16 og tro dem spiller av CD kvalitet uten å vite at dem mangler dynamikkområdet som finnes på en CD plate.

    Melding fra Tidal slik jeg forstod den er datoen 24. juli da dem starter arbeidet med å rydde bort MQA. Alt nytt innhold jeg testet utgitt siste 3 mnd har vært uten MQA.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.130
    Antall liker
    17.389
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    .flac kan gjerne sammenlignes med .zip. Med andre ord filformater som har en bedre kompresjon av dataene uten tap av kvalitet. Men den opprinnelige filen vil alltid definere kvaliteten. Flac er vanligvis brukt til å komprimere 16/44.1 + metadata. Men jeg har også
    hi-res flac filer i samlingen. Med andre ord så er Flac en kompresjonsstandard snare enn en kvalitetsstandard.
    Håper dette er hjelper, hvis ikke sjekk wiki siden.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.378
    Antall liker
    3.548
    Torget vurderinger
    49
    Vi er forskjellige og ennå godt er jo det 😁👍
    Personlig setter jeg veldig stor pris på det du omtaler som ørsmå detaljer 🙂
    Feil ordvalg, ørsmå forskjeller var det jeg mente.
    Ved å spille av et lite stykke musikk om igjen og om igjen for å detektere disse ørsmå lyd forskjellene, forsvinner mye av musikk gleden for min del.
    Men som du sier, vi er alle forskjellige,😎
     

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    733
    Antall liker
    1.376
    Ikke for å kritisere dine valg men av ren nysgjerrighet så lurer jeg først og fremst på hvorfor du bruker Spotify med sitt komprimerte lydformat fremfor Tidal eller angivelig ennå bedre, Qubuz?

    Det andre jeg gjerne vil vite et hva du bruker som kilde angående overførselen av lydsignalet fra Spotify eller Audio-streaming generelt frem til ditt stereoanlegg?
    Spotify har et veldig godt grensesnitt, og verdien av mer oppløsning, går bort da det er musikken som er viktigst for meg, jeg har også rundt regnet 600 LP'er eller 8 fulle Kallax hyller. Jeg nilytter ikke etter detaljer, jeg lar meg bare forføre av musikken.
    Jeg bruker PC som streamer, noe som også tar alle formater uten at jeg trenger å være bekymret for det. Så PC'n fungerer som en hub.
    Kabler fra ebay, HDMI til TV 10m lang. Optisk kabel til forsterker. Også ebay og 10m.

    Hvis jeg hadde blitt plaget med lyden, så hadde jeg endret det. Tidal var greit nok, men altfor tungvint da jeg prøvde den ut, og dyr. Kartoteket mitt i Spotify er vanskelig å gi slipp på også.
    Husk at mastere har sine egne komprimeringer som ingen kan gjøre noe med. Bare hør på 80-talls innspillinger. Så, nei jeg bryr meg katta om high res. Har CD og LP for det.. Bortsett fra en del crappy mastere der også. Jeg liker 80-talls musikk :p
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.239
    Torget vurderinger
    1
    Som flere ovenfor har nevnt, komprimering av lyd skjer på forskjellige måter og det er ikke nødvendigvis den digiale komprimeringen og valg av hvilken dekoding/koding av valgte filformater som utgjør den største kvaliteten lydmessig.

    Master av et album er det som utgjør mest, i studio bruker de titt og ofte kompressorer i flere ledd for å fremheve og ikke minst holde et jevnere lydnivå. Bass, gitar, vokal, alt dette kjøres gjerne igjennom en kompressor i studio og dette kan like godt skje analogt som digitalt og kanskje begge deler. Alt dette skjer før man velger et filformat for koding. CD har også en egen koding for den del. Av og til så kjøres en remaster av et album, uten av det er nevnt noe sted og der ender det ofte opp med analoge eller digitale kompressorer i studio på nytt igjen for å lage en ny master av samme albumet som tidligere. Lyden blir nesten den samme for det er identisk spor, men allikevel litt bearbeidet. Noe stemmer bedre på den ene masteren sammenlignet med den andre, rå-formatet er identisk men to ganske forskjellige kvaliteter.

    Det er her mange audiofile feiler, de skjønner ikke at Tidal og Spotify kan kjøre med to forskjellige master. Det samme gjelder på CDer for den del, enkelte åranger av enkelte album er mer ettertraktet enn nyere årganger av akkurat den samme grunnen, forskjellig master og mer komprimert på nyere årganger (gjerne analog komprimering, selv om de fleste idag kjører digital master i dag). Filformatet og hvilken kvalitet det ligger ute som, spiller derimot veldig liten rolle.. Selv med "highend" utstyr.. Hvilken master man hører på betyr faktisk mer enn hvilken DAC man bruker, så lenge DAC er oppegående av ok kvalitet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn