Ungdommer har ikke råd til boliger der man kan avsette et større område til høyttalere, anlegg og sweetspot, er én forklaring.
En annen er at ungdommer får sine mediaimpulser fra skjermer, med tilhørende hjelpemidler for å nyte lyden de kan formidle. Og alt kan tas med og behøver ikke å stå i stuen/lytterommet.
En tredje er at ungdom nå samhandler med andre og med "alt som skjer", ved hjelp av "mobil datasentral", og det å sitte stille og lytte til musikk, fra et anlegg, virker gammeldags og kjedelig. Nå sitter man og ser en film sammen, selv om man er forskjellige steder, og man kommenterer det som skjer, fortløpende.
Til det siste punktet: for meg var det et lite mirakel å sette opp gode høyttalere, koblet til et godt anlegg, og legge på en favorittplate, i stuen i min første leilighet. Det gjorde jeg på et tidspunkt før NRK-monopolet ble brutt opp, mens det å ha JANCO var eneste åpning til "verda utafor".
Men - ene datteren i huset tok Macca i hånden her om dagen, da hun mottok sitt diplom fra LIPA, og hun har fått platekontrakt med Polydor. Hun har et godt anlegg, med gode høyttalere, båndspiller og platespiller. På ene videoen hun delte fra "graduation day" kan man se en platespiller i bakgrunnen, og plateselskapet skal gi ut musikken gruppen hun er med i på, blant annet, vinyl. Så kanskje er vi inne i en ny giv for analog musikk. Da hun og kjæresten nylig bodde i gjestehuset nøt de å spille musikk på mitt "leseanlegg" og vi hadde fine samtaler om den nye interessen for "fysiske gjengivelsesmedier".
Likevel - da jeg kjøpte mitt første anlegg skulle "alle" ha et slikt. Sånn er det ikke lenger, så vi må nok finne oss i at HiFi ikke kommer til å bli allemannseie igjen.
(EDIT - legger til en anekdote. Jeg pleide kjøpe vintage-anlegg. Var hos en i Bærum som skulle selge et flott anlegg, til en meget fornuftig pris. Jeg undret meg over hvordan han kunne kvitte seg med det: "Nå er jeg så gammel at jeg ikke må finne på å sitte stille flere timer om dagen, nå må jeg bevege meg, om jeg skal forbli før og aktiv." Det var ikke lett å selge, men han hadde en god grunn. Dette er nok også en faktor for mange. 70 is the new 50.)