Høy utdannelse og innsikt er ikke å forakte.
Men hvilken dybdeforståelse trenger min snekker i Schopenhauer eller Wittgenstein
Nemlig. Eller som jeg sikkert har nevnt før, hvorfor skulle min personlige mekaniker på Volvo plutselig måtte håndtere kunden direkte? Før leverte
jeg nøklene og fikk dem tilbake når bilen var klar. De siste gangene på Volvo tok damen meg med inn på verkstedet til den stakkars personlige mekanikeren,
som svettet så det sprutet, stammet og stressa verre. Han tok seg så av hele kundekontakten, inklusive betaling. Ved utgangsdøra ble jeg oppfordret til å
trykke på en knapp med smilefjes som sa noe om hvor fornøyd jeg var med besøket og min personlige mekaniker.
I kontorseksjonen var det et kontor som var merket "coach". Selvsagt.
Jeg vil ikke ha noen jævla personlig mekaniker, jeg vil få bilen fikset på kortest mulig tid til best mulig pris!
Den nevnte mekaniker sluttet og fikk seg jobb på et annet verksted. Han hadde neppe valgt å bli mekaniker for å delta i salgskonkurranser eller bli fulgt
opp av en coach.
Det er et ekstremt tilfelle, men jeg tror alt fokuset på måling og resultater også skaper ganske mye sykdom. Ser det hos oss, plutselig skal mennesker med
25-30 års fartstid bli coachet av en jypling på 24. Vi har nok hatt en del sykefravær som er drevet av slikt.