Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.686
    Antall liker
    13.371
    Sted
    Sørlandet
    Sykefraværsprosent for lønnstakere 16-69 år, etter type sykefravær og næring

    Egenmeldt og legemeldtEgenmeldtLegemeldt
    2. kvartal 20232. kvartal 20242. kvartal 20232. kvartal 20242. kvartal 20232. kvartal 2024
    Alle næringer6,46,80,90,95,55,9
    Jordbruk, skogbruk og fiske4,64,90,70,73,94,2
    Bergverksdrift og utvinning4,34,40,50,63,83,8
    Industri5,65,91,01,04,64,8
    Elektrisitet, gass, vann, avløp, renovasjon5,05,30,90,94,24,4
    Bygge- og anleggsvirksomhet6,06,40,90,95,15,5
    Varehandel, reparasjon av motorvogner6,06,30,80,85,25,4
    Transport og lagring7,07,20,90,96,16,3
    Overnattings- og serveringsvirksomhet6,06,60,80,95,25,7
    Informasjon og kommunikasjon3,84,10,80,83,03,3
    Finansierings- og forsikringsvirksomhet4,04,50,60,73,43,8
    Teknisk tjenesteyting, eiendomsdrift4,24,70,70,83,54,0
    Forretningsmessig tjenesteyting6,87,20,90,95,96,2
    Offentlig administrasjon og forsvar, og trygdeordninger underlagt offentlig forvaltning5,65,90,90,94,75,0
    Undervisning6,47,10,70,85,76,2
    Helse- og sosialtjenester9,39,81,21,28,18,6
    Personlig tjenesteyting5,76,30,70,85,05,5
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.147
    Antall liker
    11.284
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Helse- og sosialtjenester utmerker seg dessuten med mye egenmeldt fravær, det er vel disse unnasluntrerne man vil stramme opp litt med å innføre karensdag.

    Kanskje det ville føre enda flere av dem ut i deltid, det er kanskje ikke så bra da vi jo alle vet at vi trenger flere omsorgshender.

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.088
    Antall liker
    9.181
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Helse- og sosialtjenester utmerker seg dessuten med mye egenmeldt fravær, det er vel disse unnasluntrerne man vil stramme opp litt med å innføre karensdag.
    Kolonnene i den tabellen er nok forvekslet - slik at det er det legemeldte som er spesielt høyt.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.841
    Antall liker
    8.150
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ser at undervisningssektoren har auka litt sidan den gong eg studerte slike tal (no er eg pensjonist, og gidd ikkje).
    Det kan vere eit teikn på at lærarane ikkje har det så bra.

    Ein teori om skilnaden mellom skuletilsette og Den Store Kvite flokk:
    Når ein lærar er borte frå jobb, må vikaren sette seg nøye inn i opplegget den sjuke har laga, og så må sjuklingen sette seg inn i det vikaren har gjort.
    Når ein sjukepleiar er borte, kjenner vikaren til rutina, og har sannsynlegvis same jobben som den sjuke, slik at rutinene er kjent i utgangspunktet. Det vert difor lettare å vere sjuk med godt samvit.
    Elles lurer eg svært på kvifor det har blitt så mykje psykiske plager no.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.775
    Antall liker
    1.107
    Jeg mener at generelt sykefravær i Norge er alt for høyt og spesielt blant kvinner og spesielt i undervisning og helse og sosial. Der er også egenmeldt fravær større enn i andre kategorier. Når et helseforetak har 10 % fravær hver dag så er dette alvorlig. Jeg tror, som er postet før her at dette er mest begrunnet i utnyttelse av et for generøst system, selv om forskere på temaet ikke har turt å komme med en slik konklusjon.

    Når det gjelder de akutte sykmeldinger for vårt øvre sjikt, politikere og næringslivsledere, tror jeg at når fallhøyden er stor og de blir tatt for noe snusk som kan endre deres status så blir det ei stor påkjenning som de ikke kan takle med en gang. Derfor må de ha en time out for å tenke seg om. Når disse får sykemelding tror jeg det er berettiget i de fleste tilfeller. De er ofte utsatt for et stort press fra media. (det har jeg aldri vært og vet ikke hvordan det er)
    De betaler skatt og har samme rettigheter som andre arbeidstakere.

    Et skrekk eksempel for meg kan også være en ung bonde som kjører over sin 4-år gamle sønn på gårdsplassen med bakhjulet på traktoren. Frisk både fysisk og psykisk men dette er vel ei traume som nesten ikke er til å leve videre med. Ikke noe rart om denne person vil be om 2 ukers sykmelding selv om han er frisk.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.147
    Antall liker
    11.284
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Bollestad har vært sykmeldt siden tidlig i juni, og nå er sykmeldingen forlenget ut september. Det kan selvsagt være mer ved hennes
    situasjon enn vi kjenner til, men 3.5 måneds sykmelding for å være inkompetent som leder er i hvert fall unødvendig sjenerøst.


    Jeg tror fortsatt en bonus for å ikke være syk ville være effektivt. Ganske vanlig i mange land, unused sick days er cash convertible.
    Ikke ville det nødvendigvis ført til økte kostnader heller, det koster at folk ikke møter på jobb også. Både direkte og indirekte, bemanningsnivå
    må ta høyde for fravær eller shrinkage som de som steller med slikt kaller det. Jeg holder på med et slikt case akkurat nå hvor målet er å
    betale ut ubrukte sykedager etter endt år. Det er snakk om 37 medarbeidere, hver av dem med rett på 15 betalte sykedager i året. Altså 555 fulle
    virkedager, eller 4.440 arbeidstimer.

    Det koster tapt produksjon når de ikke er der, og vi må også skalere bemanningen til å tåle fraværet slik at bemanningen kunne vært lavere enn 37 hadde
    bare fraværet vært lavere.

    Det er ikke bare toppledere som lar seg motivere av bonus og lønn, gulrot fungerer på alle nivåer. Selv om det virker populært å late som om
    de best betalte drives av gulrøtter, mens det kun er pisk som virker på alle andre.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    783
    Antall liker
    817
    Sted
    Rogaland
    OK, men har du noensinne erfart yrkesliv utenfor Norge, i den virkelige verden for 99+ % av verdens befolkning?

    Anekdotisk motbevis: Min yngste datter hadde mye fravær på skolen. Ble helst hjemme hvis hun følte seg uvel. Nå går hun skift på fabrikk, med liberale ordninger for sykefravær, men kollegene er avhengige av at hun stiller opp på skiftet. Så hun stiller.
    Nei jeg har aldri jobbet utenfor Norge, altså ansatt i utlandet
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.358
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Oslo
    Bollestad har vært sykmeldt siden tidlig i juni, og nå er sykmeldingen forlenget ut september. Det kan selvsagt være mer ved hennes
    situasjon enn vi kjenner til, men 3.5 måneds sykmelding for å være inkompetent som leder er i hvert fall unødvendig sjenerøst.


    Jeg tror fortsatt en bonus for å ikke være syk ville være effektivt. Ganske vanlig i mange land, unused sick days er cash convertible.
    Ikke ville det nødvendigvis ført til økte kostnader heller, det koster at folk ikke møter på jobb også. Både direkte og indirekte, bemanningsnivå
    må ta høyde for fravær eller shrinkage som de som steller med slikt kaller det. Jeg holder på med et slikt case akkurat nå hvor målet er å
    betale ut ubrukte sykedager etter endt år. Det er snakk om 37 medarbeidere, hver av dem med rett på 15 betalte sykedager i året. Altså 555 fulle
    virkedager, eller 4.440 arbeidstimer.

    Det koster tapt produksjon når de ikke er der, og vi må også skalere bemanningen til å tåle fraværet slik at bemanningen kunne vært lavere enn 37 hadde
    bare fraværet vært lavere.

    Det er ikke bare toppledere som lar seg motivere av bonus og lønn, gulrot fungerer på alle nivåer. Selv om det virker populært å late som om
    de best betalte drives av gulrøtter, mens det kun er pisk som virker på alle andre.
    Noen bedrifter har faktisk prøvd dette, ekstra bonus om du ikke har hatt sykefravær, tror det var ASKO, og det har vært dømt som ulovlig ifølge AML.
    Kall det hva du vil, men ekstra betaling for ikke å være sjuk, eller trekk i lønna for sjukdom er faktisk akkurat det samme.
    I Norge straffes man ikke økonomisk for sjukdom, og i mine øyne er det slik det skal være.
    Noen bedrifter har sett på fysiske forhold, psykososiale forhold, skift belastning og slike ting og fått sjukefraveret betraktelig ned..
    I et helseforetak på østlandet fikk en ny leder ned fraværet fra oppunder 10% til litt under 2% nettopp ved slike tiltak og ved å inkludere de ansatte.

    Men karensdager og nedsatt lønn ved sjukdom er seff mye enklere å ty til.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    625
    Antall liker
    510
    Sted
    Aarhus
    Hva er sykefraværet hos NAV? Det var høyt.

    Sykefraværet i NAV, spesielt blant de ansatte i Oslo, har vært betydelig høyt i 2023. I den statlige delen av NAV-etaten har sykefraværet ligget på 8,6 prosent, noe som betyr at i gjennomsnitt er 1263 personer borte fra jobb hver dag. På NAV-kontoret i bydel Grünerløkka i Oslo er sykefraværet enda høyere, med 12,9 prosent, noe som er omtrent dobbelt så høyt som gjennomsnittet i samfunnet generelt, som ligger på 6,5 prosent[1].

    For 2023 var det legemeldte sykefraværet i Norge på 5,6 prosent, en økning fra året før[4]. I første kvartal 2024 var det legemeldte sykefraværet 6,2 prosent, noe som representerer en økning fra samme periode året før[6]. Dette indikerer en generell trend med økende sykefravær både i NAV og på landsbasis.

    Sources
    [1] Dramatisk høyt sykefravær blant Nav-ansatte i Oslo - FriFagbevegelse https://frifagbevegelse.no/ntlmagas...nt-navansatte-i-oslo-6.158.1004870.62cefcda9f
    [2] Sykefravær – SSB https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/a...r-og-arbeidskonflikter/statistikk/sykefravaer
    [3] Hvem er ofte sykmeldt? - nav.no https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kunnskap/analyser-fra-nav/nyheter/hvem-er-ofte-sykmeldt
    [4] Sykefraværsstatistikk - Årsstatistikk - nav.no https://www.nav.no/no/nav-og-samfun...atistikk/sykefravaersstatistikk-arsstatistikk
    [5] Ansatt er sykmeldt - nav.no https://www.nav.no/arbeidsgiver/sykmeldt-ansatt
    [6] Sykefraværsstatistikk - Kvartalstatistikk - nav.no https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/sykefravar-statistikk/sykefravar
    [7] Sykefravær - statistikk - nav.no https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/sykefravar-statistikk
    [8] Nav-sjefen om skyhøyt sykefravær: – Alle steiner må snus - E24 https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wgR9BG/nav-sjefen-om-skyhoeyt-sykefravaer-alle-steiner-maa-snus
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.147
    Antall liker
    11.284
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Noen bedrifter har faktisk prøvd dette, ekstra bonus om du ikke har hatt sykefravær, tror det var ASKO, og det har vært dømt som ulovlig ifølge AML.
    Kall det hva du vil, men ekstra betaling for ikke å være sjuk, eller trekk i lønna for sjukdom er faktisk akkurat det samme.
    I Norge straffes man ikke økonomisk for sjukdom, og i mine øyne er det slik det skal være.
    Noen bedrifter har sett på fysiske forhold, psykososiale forhold, skift belastning og slike ting og fått sjukefraveret betraktelig ned..
    I et helseforetak på østlandet fikk en ny leder ned fraværet fra oppunder 10% til litt under 2% nettopp ved slike tiltak og ved å inkludere de ansatte.

    Men karensdager og nedsatt lønn ved sjukdom er seff mye enklere å ty til.
    Man straffes ikke økonomisk ved sykdom, ingen trekk i lønn. Dersom tilsvarende beløp hadde blitt bakt inn i grunnlønn ville det vært spist
    opp i løpet av et lønnsoppgjør eller to uansett.

    Det går selvsagt an å se på en slik bonus som straff, og det er jo det fagforeningene gjerne gjør. Nå har vi imidlertid kjørt på som vi gjør nå
    ganske så lenge, og fraværet er og blir høyt. Jeg er sikker på at en slik ordning ville kraftig redusert det tidligere omtalte egenmeldte kortidsfraværet
    som mange regner som ekstra feriedager. Samtidig ville de som er legitimt syke fortsatt kunne være det uten trekk i lønn.

    Karensdag kan kanskje ha noe for seg, jeg ville helst sett det innført fra en viss innteksgrense. Kun for de med grunnlønn over 6G for eksempel,
    da er det mindre sjanse for at de som tåler en slik belastning minst rammes.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.358
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Oslo
    Jeg jobbet skift, og vaktplaner ble satt opp 2 dager i forveien.
    Vanligvis jobbet jeg sen ettermiddag eller kveld.
    Siste lørdag i ferien ringte jeg for å høre når jeg skulle begynne å jobbe på mandagen...04.45 var svaret.
    Jeg sa jeg kom hjem fra ferie rundt midnatt på søndag og at det ikke gikk, kunne jeg få en annen vakt, NEI var svaret.
    Da tok jeg min eneste egenmelding uten sjukdom, og uten ett fiber av dårlig samvittighet
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.147
    Antall liker
    11.284
    Sted
    Interiore Simplicitate
    En annen ting jeg tror veldig mange arbeidsgivere sliter med er å frata arbeidstaker retten til å bruke egenmelding. Den retten bortfaller jo når
    kvota er brukt opp forsåvidt, men da kan man i tillegg opplyse om at retten til å bruke egenmelding faller bort for en gitt periode og at ny vurdering
    blir gjort på en senere dato. Det trenger ikke være noen automatikk i at den ansatte får tilbake retten til å bruke egenmelding med det første.

    Det må brukes skjønn selvsagt, men jeg ser ingen grunn til at man ikke skal gjøre dette. Særlig i tilfeller hvor det er mistanke om ekstra ferie,
    elgjakt eller juleshopping.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.147
    Antall liker
    11.284
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg jobbet skift, og vaktplaner ble satt opp 2 dager i forveien.
    Vanligvis jobbet jeg sen ettermiddag eller kveld.
    Siste lørdag i ferien ringte jeg for å høre når jeg skulle begynne å jobbe på mandagen...04.45 var svaret.
    Jeg sa jeg kom hjem fra ferie rundt midnatt på søndag og at det ikke gikk, kunne jeg få en annen vakt, NEI var svaret.
    Da tok jeg min eneste egenmelding uten sjukdom, og uten ett fiber av dårlig samvittighet
    I så fall kan din arbeidsgiver takke seg selv og bare ta den kostnaden. Hovedregel er at turnusvakter skal settes opp
    og deles med ansatte minst 2 uker i forveien.

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.543
    Antall liker
    12.157
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har det i flere år vært en del fokus på arbeidsbelastning i helse- og omsorgsyrker....... Pga stadige og gjentatte innsparinger og nedskjæringer er det liten tvil om at både fysisk og psykisk belastning har økt betydelig ( jeg kjenner en del i de yrkene) - men det er det plutselig helt stille om....
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.147
    Antall liker
    11.284
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Denne regelen har blitt brutt veldig mye.
    Det stemmer nok dessverre, noe fagforeningene kanskje skulle engasjert seg i.

    Nå har det i flere år vært en del fokus på arbeidsbelastning i helse- og omsorgsyrker....... Pga stadige og gjentatte innsparinger og nedskjæringer er det liten tvil om at både fysisk og psykisk belastning har økt betydelig ( jeg kjenner en del i de yrkene) - men det er det plutselig helt stille om....
    Ja, og den belastningen blir neppe mindre fremover. Gi full stilling til alle som ønsker det, få ned bruken av vikarbyråer og gi de ansatte skikkelige vilkår
    og en fornuftig arbeidsbelastning.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.119
    Antall liker
    2.758
    Sted
    Portugal

    Arbeidsministeren tror drastiske tiltak vil tvinge seg frem om ikke trenden snur. LO går motsatt vei, og vil gjøre det enklere å holde seg hjemme ved sykdom.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.358
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Oslo
    Bortsett fra disse skandale sakene der politikere blir tatt med buksa nede, hvor ofte er politikere enten egen, eller legemeldt sjuk?
    Trenger de attest for ikke å møte i en komite eller ikke møte opp til en avstemning?
    Tviler sterkt på at en karensdag eller lavere utbetaling ved sjukdom hadde rammet de særlig hardt.

    Simon Velle "kom deg opp om morran, eller si fra deg skoleplassen" FpU formannen har jo både skulka hvert eneste møte samt hevet 6.000.- i kompensasjon hver måned for å sitte i et eller annet utvalg.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.147
    Antall liker
    11.284
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Igjen blir det mye synsing basert på egne erfaringer, men jeg er av den oppfatning av at gradert fravær burde vært brukt i større
    utstrekning. Altfor mange er 100% vekk nærmest automatisk virker det som, har man en gradert sykmelding heller beholder man
    i alle fall den viktige kontakten med arbeidsplassen. Gradert sykmelding behøver ikke bety redusert arbeidstid heller, man kan også
    jobbe full tid med redusert ytelse.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.147
    Antall liker
    11.284
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Bortsett fra disse skandale sakene der politikere blir tatt med buksa nede, hvor ofte er politikere enten egen, eller legemeldt sjuk?
    Trenger de attest for ikke å møte i en komite eller ikke møte opp til en avstemning?
    Tviler sterkt på at en karensdag eller lavere utbetaling ved sjukdom hadde rammet de særlig hardt.
    Enig, og i tillegg er jo mange av oss heldige og styrer mye av arbeidsdagen selv. Jeg er heldig stilt og jobber hjemmefra, og bestemmer
    stort sett selv når jeg er på og ikke. Jeg har ikke brukt egenmelding de siste par årene i alle fall, jeg klarer alltids å stille selv om jeg har
    et eller annet.

    Skulle jeg møtt opp i en barnehage eller på et sykehjem til en bestemt tid, eller på et callsenter for den saks skyld, ville jeg ikke hatt en
    sjanse enkelte ganger.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.358
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Oslo
    Enig, og i tillegg er jo mange av oss heldige og styrer mye av arbeidsdagen selv. Jeg er heldig stilt og jobber hjemmefra, og bestemmer
    stort sett selv når jeg er på og ikke. Jeg har ikke brukt egenmelding de siste par årene i alle fall, jeg klarer alltids å stille selv om jeg har
    et eller annet.

    Skulle jeg møtt opp i en barnehage eller på et sykehjem til en bestemt tid, eller på et callsenter for den saks skyld, ville jeg ikke hatt en
    sjanse enkelte ganger.
    Nettopp, og derfor er redusert betaling ved sjukdom det som ml'erne på søttitallet ville kalt et angrep på arbeiderklassen, mens borgerne går fri.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.543
    Antall liker
    12.157
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemene med gradert sykemelding skyldes i stor grad at "noen" da må drive med tilrettelegging, som dessverre ikke alltid er helt enkelt i små og mellomstore bedrifter.. hvor enkelt og/eller vanlig det er i det offentlige vet jeg ikke.... selv har jeg to korte sykemeldinger i hele min yrkeskarriere... siste gang i -93, hvor jeg hadde en "diskusjon" med ei sirkelsag som nesten kosta med et par fingre på høyrehanda... heldigvis gikk det bra, men i flere uker gikk jeg med en rimelig saftig bandasje på hånda... gradert sykemelding ville vært helt uaktuelt med det arbeidet jeg hadde, - også i dag....
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.782
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    96
    Skulle jeg møtt opp i en barnehage eller på et sykehjem til en bestemt tid, eller på et callsenter for den saks skyld, ville jeg ikke hatt en
    sjanse enkelte ganger.
    Det er såvidt jeg har sett ingen som sier at man ikke kan være hjemme når man er syk. Men la oss være ærlige, det er helt umulig å forklare tallene i Norge uten å tenke seg en sammenheng mellom verdens mest rause sykelønn og ureglementert fravær.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.147
    Antall liker
    11.284
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Problemene med gradert sykemelding skyldes i stor grad at "noen" da må drive med tilrettelegging, som dessverre ikke alltid er helt enkelt i små og mellomstore bedrifter.. hvor enkelt og/eller vanlig det er i det offentlige vet jeg ikke.... selv har jeg to korte sykemeldinger i hele min yrkeskarriere... siste gang i -93, hvor jeg hadde en "diskusjon" med ei sirkelsag som nesten kosta med et par fingre på høyrehanda... heldigvis gikk det bra, men i flere uker gikk jeg med en rimelig saftig bandasje på hånda... gradert sykemelding ville vært helt uaktuelt med det arbeidet jeg hadde, - også i dag....
    Det er et poeng, tilretteleggingen er ressurskrevende. I tillegg skal man lage og dele oppfølgingsplaner, og drar det ut lenge nok på tid kanskje i dialogmøte med
    NAV. Det er greit nok for egen del da jeg har en HR-avdeling å støtte meg på, driver man noe i mindre skala og selv har rolle som både leder, regnskapsfører og personalansvarlig blir det nok en del annerledes.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.147
    Antall liker
    11.284
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nettopp, og derfor er redusert betaling ved sjukdom det som ml'erne på søttitallet ville kalt et angrep på arbeiderklassen, mens borgerne går fri.
    Jeg tror man må legge vekk dogmer fra 70-tallet, og tenke litt nytt.

    Det er såvidt jeg har sett ingen som sier at man ikke kan være hjemme når man er syk. Men la oss være ærlige, det er helt umulig å forklare tallene i Norge uten å tenke seg en sammenheng mellom verdens mest rause sykelønn og ureglementert fravær.
    Ja, unektelig en sammenheng. Så gjelder det å finne noe som hjelper, og samtidig treffer noenlunde rettferdig.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.358
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Oslo
    Tror influensa er like utbredt blant de som jobber på lager som blant de som jobber på kontor.
    Forskjellen er at bare en av gruppene kan ha gjemmekontor
    Blant naboene i min oppvekst var det en banksjef, tror aldri han var sjukmeldt, men han var ikke alltid på kontoret.
    Min far, professoren, flyttet bare litt på forelesningene om han lå hjemme med influensa, tror heller ikke han noengang var sjukmeldt.
    Slikt er ikke like lett å få til i yrker som betinger fysisk oppmøte.
    Var aldri ml'r på søttitallet, men det betyr ikke at diskusjonen om sjukefravær ikke også har et klasse perspektiv
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    863
    Antall liker
    618
    Torget vurderinger
    2
    Så er det folk som tar hjemmekontor på grunn av sykdom som er i grenseland og/eller syke barn, og denne gruppa drar sykefraværet nedover, der de i gamle dager ville holdt seg hjemme og levert egenmelding/sykt barn dager.

    Jeg lurer på om vi er litt svake på det organisatoriske i norsk arbeidsliv. Vi hører om turnusplanlegging som bryter to-ukers regel for eksempel. Har man ikke satt av tid og ressurser til å følge bestemmelsene i tariff og arbeidsmiljøloven tilstrekkelig?

    Det kan jo være krevende materie å jobbe med, spesielt hvis kulturen er preget av skippertaksmentalitet, og er noe lettsindig i HMS arbeidet (er fullt klar over at enkelte bransjer er lysende eksempler på det, hva med en kryssjekk på deres tall på sykefravær?).

    Her tror jeg nok svenskene for eksempel er hakket hvassere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn