Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.472
    Antall liker
    25.298
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Produksjonen er veldig rett i trynet synes jeg, @Jim I Hendriksen . Lite klang fra Sailors and Soldiers Memorial Hall dessverre, og litt harsktlydende fioliner. 7 mikrofoner, alle må ha vært plassert nært. Det låter litt filmmusikk anno ca. 1960 dessverre. Men: Svært givende musikalsk . En fin kompanjong til TOS Steinberg og Boston-boksen.
    Min kopi er denne US gjenutgivelsen fra 1963, kryssjekket mot graveringene mellom utløpsrillene, men den har gatefold-cover med mye lydskryt og etiketten er ikke lik verken 61 eller 63 US:
    Originalt ble den gitt ut i 1961, og finnes også på spolebånd men de tviler jeg på at har overlevd, gitt kvaliteten på min fars av slaget fra tidlig sekstitall. Jeg kan ta veldig feil der.
    Tillegg: Utgaven jeg fant på Spotify låter temmelig likt LPen. Hands off overføring antar jeg:
    Men stopp pressen! Rainer Maillard har remastret den og alt det andre Steinberg gjorde for Command på 35 mm og som DG har rettighetene til nå. Dessverre kun tilgjengelig på sølvskiver:
    1724953210832.png
     
    Sist redigert:

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    354
    Antall liker
    549
    Verdi Réquiem, C Abbado, Berliner Philharmoniker.

    Etter å ha "mistet" muligheten til å kjøpe Karajans versjon på TOS DG, så spurte jeg internett om gode innspillinger. Svarene er meget ofte relatert til det kunstneriske, der min kompetanse er mangelfull og Innsikten lav. Abbado dukket opp.

    Men etter å ha lyttet til Abbados liveopptak fra 2001 på Qobuz, så tenkte jeg i hvert fall at det lydtekniske og lydmessige var på plass. Derfor var gleden stor når jeg så utgivelsen var gitt ut på vinyl.

    Spenningen er likevel alltid stor om de involverte har gjort jobben med å transformere lydfilen til vinylens grand canyon der kun diamanter ferdes gjennom dalsøkket.

    Først trodde jeg det var noe feil med anlegget. Det kom ikke lyd. Men Requirem e Kyrie har et meget lavt lydtrykk i starten. Så jeg måtte skru opp forsterkehjulet. Men for en lyd, der min Nagaoka sporer perfekt fra start til mål. Og for en dynamikk. Her måtte man ratte for å ikke vekke barna. Noen mener dynamikken kan være vinylens fiende, men jeg tror vi kjenner her på formatets dynamiske potensial.

    Men hånden på hifi-hjertet mener jeg vi minst er på TOS nivå. Jeg har ingenting å utsette på utgivelsen lydteknisk og jeg vet ikke om jeg har plater som spiller noe bedre eller mer imponerende.

    God lørdag.
    20240831_092546.JPG
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.472
    Antall liker
    25.298
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den skal jeg få hørt. :)
    Hint: Onvinylstore i Polen (sjekk Discogs) hvor jeg panikkjøpte min TOS Brahms Gilels har to nye TOS Verdi Requiem på lager.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    354
    Antall liker
    549
    Den skal jeg få hørt. :)
    Hint: Onvinylstore i Polen (sjekk Discogs) hvor jeg panikkjøpte min TOS Brahms Gilels har to nye TOS Verdi Requiem på lager.
    Etter 84 minutter med lett hakeslepp, så lener jeg meg godt ned i stolen med en følelse at jeg ikke trenger Karajan/Verdi. En sjelden men god følelse 😉.

    (Har forresten boks med Karajan på hytta fra 70-tallet, som spiller greit)
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    354
    Antall liker
    549
    Tilfeldighetene skulle ha meg til å ta med to Abbado fra Big Dipper forrige uke. Denne kostet tiendelen og har et lett pyromatisk teppe av peiskos i bunnen av en meget velspillende DG. 50 kroner...
    20240831_104337.JPG


    Denne med blå tulipaner. Kudos @Valentino?
    20240831_105022.JPG

    Interessant hva stykket ble kalt på fransk. l'Ukrainienne.

    20240831_104843.JPG
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.472
    Antall liker
    25.298
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kudos! Godt funn det der, også musikalsk. De pressingene der teksten under tulipanborden begynner med «Made in Germany…» regnes blant de vellydende. Jeg blir kvitt det meste av (ofte innrøykt) peiskos med tre runder i HumminGuruen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.472
    Antall liker
    25.298
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk til @ottone. Sokolov har gått under radaren her, men nuh er jeg på riktig bølgelengde. I et stille øyeblikk på jobb går KV488 rett i apparaturen. Kjekt med obbligato fra pianoet. Gleder meg til hans egen kadens.
    IMG_5094.png
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.472
    Antall liker
    25.298
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dette er perfeksjon.
    1725290460629.png

    Jeg hører på remasteren i 24/192 fra 2019.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.472
    Antall liker
    25.298
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gjør som jeg får beskjed om.

    1725344266812.png


    Jepp. Dette er kjekkere å høre på enn FiDi, Schwarzkopf og Szell. Takk for tips, @Steen.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    925
    Antall liker
    2.350
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sier aldri nei til (fransk) da gamba på morgenen. Eller andre tider i døgnet for den del, et av favorittinstrumentene.
    Ny utgivelse på Harmonia Mundi med La Rêveuse, intet å utsette på verken musikken eller lyden.
    Marin Marais Tombeau.jpg
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.246
    Antall liker
    10.992
    Mahler i skuddet enda her på HFS så tok frem denne i dag, 1 time med mektige saker dette. Analog innspilling fra 2011 i Ambassadar Auditorium, 2 Neumann U47 og 2 AKG C12 micr., mastret av Steve Hoffman og Bob Attiyah himself. Stort og luftig dette!



    IMG_1995.jpeg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.472
    Antall liker
    25.298
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Prøver DSCH 10. Kjøpte pappboksen da EMI het EMI. Sist hørt på huskerikke. Langt fra sikker på om jeg får noe ut av dette. Hm.
    1725392791444.png
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.472
    Antall liker
    25.298
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hm ja. Må høre mer DSCH med Jansons.

    Denne LvB9en med COE og Yannick N-S var riktig så kjekk. Lett, solistisk, men med trøkk, og finalen tar av som den skal.
    IMG_5105.png
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.735
    Antall liker
    1.403
    Kjøpt på tilbud fra Presto for GBP 8.91 + litt frakt (bestilt sammen med andre Pentatone på salg)
    mahler.jpg
    Låter svært bra med stor dynamikk og naturlige klanger - altså nokså typisk Pentatone lyd.
    Mahler 1 har jeg ikke spilt nok til at jeg har en formening om hvor god utførelsen er i forhold til andre, men helt ok så vidt jeg kan bedømme (har fått bra anmeldelser).
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.472
    Antall liker
    25.298
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1725527922345.png

    Tror det var Hurwitz som skrev noe i retning av at Horensteins Mahler er datert. What rot!
    Horntemaet i 2. satsen har noen stjålet til Tre nøtter til Askepott.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.880
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det er godt mulig at den remastringa du viser der er gørgo' , @Valentino , og det er vel samme innspillinga som denne - som jeg fant umåtelig kjedelig...
    folder.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.472
    Antall liker
    25.298
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehehe. Jeg likern, live fra Proms i 69 host hark, og Tony Duggan likte den også:
    There is another "live" recording which, in my opinion, approaches that of Rattle's in Berlin and fortunately is available on CD. In 1969 Jascha Horenstein performed the work at the BBC Proms at the Royal Albert Hall in London with the New Philharmonia and a tape of the BBC broadcast has found its way on to a number of issues since then. (Music and Arts CD-4727, Descant 02 - available from Berkshire Record Outlets). The opening of the work is deeply imposing with a real funereal tread in the strings, straight out of the Fifth Symphony - a remarkable effect. Notice also the high woodwind squealing out of the texture. As ever, Horenstein shows himself to be the master of the total sound. What he also achieves in the exposition is what Rattle tried to do but failed and that is relate the tempo changes to each other, knitting the exposition together with a sure grip. He also manages tenderness and real sweep in the second subject. Then in the wonderful development section there's a palpable inner tension that Horenstein somehow seems to carry over from the start and which will distinguish this reading of the first movement to the end. Evidence again of Horenstein's ability to "read" an entire movement and then deliver it almost in one "breath". At the recapitulation note the slight pause before it starts, like a "pause for breath", then beneath the earthy trombone solo the presence of a lower string cushion that I think is unique. His delivery of this passage is not pretty, though. It's more reminiscent of the trombone solo passages in the first movement of the Third than many I have heard and shows a true natural grandeur. So complete is Horenstein's grasp of every aspect of this first movement that the end is genuinely triumphant, the feeling that you have lived through something important. The second movement's opening has about it an analytical quality but this then gives way to a freer treatment of the main material and the Trios. Horenstein seems to see these as much lighter passages in tone than many of his colleagues, recognising the need for contrasts in this work. Overall he is a full two minutes quicker than Abbado and Bernstein, for example, but the music never sounds rushed. Indeed, it sounds perfectly natural with wit and irony that's a joy to hear. The second Trio then slows a little, allowing Horenstein to explore the possibilities of the music. In the Scherzo, contrasting again, Horenstein favours a slightly slower tempo with the shadows taken care of in his care for lower registers helped by the large acoustic. Mood rather than effect seems to be Horenstein's philosophy where the temptation must be to go for the latter. But he wasn't that kind of conductor. He always looked beyond the obvious and since this "one off" concert performance is available to us we can appreciate how the benefits of this kind of approach accrue over time. It's such a pity he never recorded it commercially, of course. There are rough patches to the playing here and also the way the recording was made means the sound you hear is not ideal. However, it's hard to believe a studio recording would have bettered this in anything other than those areas. His second Nachtmusik, like Rattle's, is quite quick, more andante, which I think is right in that it suits the concept of a serenade far better. I would also make the suggestion that since this music doesn't represent Mahler at his best it might be better if it doesn't detain us too long. To those who like their Mahler indulgent I would point to this movement needing to provide a bridge to the finale, which under Horenstein it does, making his last movement sound a natural conclusion to this work, marking the end of our journey out of Night and into Day more successfully than most. The fact that he and his orchestra play it for all it's worth just adds the cherry to the icing on the cake with the momentum kept up to a degree other conductors only dream of. At the close the threads are pulled together and the very end, horns blazing like a great shout of joy, means you will want to join in the applause of the audience. Those strange, haunted, benighted souls for whom perfection of sound and playing come before everything will moan that this version falls short of their definition of the acceptable. But I believe this to be one of the greatest Mahler Sevenths on the market.
    Har også begge Bernstein sine, og har likt Abbado og Chicago fra Spotify. Har du en M7-favoritt?
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.880
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. egentlig ikke. De få gangene jeg hører på 7-ern blir det nok Bernstein på DG. Jeg er vel ikke en stor sen- Mahlerist...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.512
    Antall liker
    4.647
    Sted
    Sunnmøre
    Ser, høres? sånn ut, NRK har en god anmeldelse på denne
    Har diverre berre høyrt han/OPO hermetisk. Silbelius var fin, men eg har eigentleg aldri hatt den heilt store sansen for Sibelius. Stravinskij med Orchestre de Paris var derimot bra.

    Eg liker iallfall denne innspelinga mykje betre enn eg likte Andris Nelsons (DG/Boston).
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn