Hovedproblemet for oss som underviser ingeniørstudentene, er at studentene nå i større grad mangler helt grunnleggende regneferdigheter som brøkregning, potensregning, prosentregning og algebra.
Jeg vet ikke kravet for å komme inn på ingeniørutdanningen i dag, men før i tiden måtte mattekunnskapene tilsvare realartium. Det innebar at elevene blant annet måtte gjennom grunnleggende calculus og nå så sliter de med brøk og prosent! Jau, jau.
Det kommer litt an på hvorhen du er i tid... For gamle NTH var det realartium eller tilsv som var opptakskrav, og med høy poengscore. Fram til ca 1980 var normalopptaket til tekniske skoler basert på yrkesskole og praksis, - som oftest da med forkurs i tillegg. Jeg begynte på ingeniørstudiet i Narvik i 1973... da var man allerede begynt å se overgangen mot videregående skole. Jeg hadde da realartium, så vi var en nokså broket gjeng som begynte rett i 2. år, da vi hadde overflog av matte og allmenfag. Med reallinja hadde jeg for lite kjemi ( naturfaglinja hadde nok), slik at vi tok kjemi og grunnleggende mekanikk på kveldstid etter et eget opplegg... De som hadde fullført fagskole fikk også slippe til på 2. år, men jeg husker ikke om de haddde noe spesialopplegg...
Ungdomsskole ble innført til forskjellig tid i forskjelllige kommuner, alt etter hvordan det passet med skolebygg for å huse elever fra grendeskoler som ble sentralisert. Oppvokst i en liten kommune i Troms, har jeg derfor fulgt det gamle skoleløpet, med folkeskole, framhaldsskole, realskole og så realgymnas. I voksen alder har jeg klart innsett att dette var en stor fordel, ettersom fokus i den gamle ordninga var å gi elevene kunnskap for å gå ut i arbeid, typisk etter framhaldsskole. Det var langt fra alle som gikk realskole, og slett ikke artium, rundt 1970. Derfor var undervisninga i stor grad tilpasset et praktisk arbeidsliv, hvor deler av matteundervisninga ( eller regning som det hette da) var tilpasset praktiske oppgaver, hvor man regnet i mel og sementsekker, tønner og gud vet hva..
I dag er matteundervisninga gjort såpass virkelighetsfjern at unge voksne ikke engang klarer å finne ut hvor mange kvadratmeter det er i nystua, hvor mange murstein man trenger til en mur, - eller hvor mange kubikk masse som trengs for å fylle opp rundt nyhuset...
Dette skulle være en del av grunnlaget fra ungdomsskole, men mange sliter faktisk med dette selv etter videregående med studiespesialisering... man mangler stort sett forbindelsen mellom tall på kalkulatoren og fysiske størrelser av forskjellig art.. Ikke alle, selvsagt - men altfor mange....