Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    859
    Antall liker
    853
    Sted
    Rogaland
    "Vi trenger mer folk i yrkesfag, "på gulvet" type arbeid!"

    - folk i dress og slips, hjemmekontor, kaffikopp og godstol, høy lønn, fleksibilitet, utvikling i arbeidet, behandlet med verdighet og respekt, osv osv
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.157
    Antall liker
    4.563
    Vi som jobber med høyere utdanning ( og arbeidslivet) trenger at elevene går ut av vgs med best mulig skrive- og regneferdigheter. De som ligger litt over kravene til alminnelig studiekompetanse har svake ferdigheter her.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.162
    Antall liker
    12.770
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Holdningen er vel at det trenger man jo ikke... man har jo autokorrektur, og alminnelig følelse for tall trenger man jo heller ikke, for det finnes jo både kalkulatorer og alle mulige andre hjelpemidler på nett... at man knapt forstår hva man leser, og har null følelse for svaret på et regnestykke, - det er da helt underordnet...
    Når man trenger kalkulator for å gi igjen en tier på en hundrelapp når varen koster 90 kr....
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.784
    Antall liker
    4.919
    Sted
    Sunnmøre
    alminnelig følelse for tall trenger man jo heller ikke, for det finnes jo både kalkulatorer og alle mulige andre hjelpemidler på nett...
    Som vaksen tykkjer eg både norsk og matte verkar meir interessant enn for 30-40 år sidan. Norsk er no eit tekstfag, ikkje eit nasjonalt danningsfag og “skrivefag”, og matematikk er utforskande og kreativt på ein heilt annan måte enn før.

    Dette er sikkert gøy for dei flinkaste, som får større utfordringar undervegs, men som i alle pedagogiske diskusjonar får eg inntrykk av at Udir berre har tenkt på den fagleg sterkaste fjerdedelen av elevane.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.727
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.567
    Antall liker
    10.815
    Sted
    Trondheim
    I artikkelen står det:
    Forskernes råd
    Istedenfor gir de tre råd til lærere og foreldre:
    1. Gi barn mer tid når de blir testet på en datamaskin.
    2. Lær barn å skrive på tastatur fra ung alder. Da vil de enklere klare å skrive og navigere i ulike dataprogrammer.
    3. Minimer digitale distraksjoner når barna bruker skjerm til å lære eller å besvare prøver. Sprett-opp-vinduer, flere faner eller spill kan gjøre det vanskelig å konsentrere seg.
    Det er vel egentlig bare nr. 3 som er relevant. Nr. 1 og 2 beskriver jo i utgangspunktet det samme problemet - de skriver langsommere så de trenger mere tid og det kan (delvis) løses ved å fokusere på å skrive raskere, men det er ikke der problemet ligger (etter min mening).
    Det som er problemet er at man tror at man skal gjøre alt på skjermen. Selv har jeg brukt datamaskiner siden 1984 og mener selv at jeg er relativt oppegående når det gjelder bruk av DM, men når jeg skal løse en oppgave, dvs. tenke, bruker jeg papir og blyant. Når ideene er gjennomarbeidet på papir - gjerne med noen tegninger, tekster, piler litt hit og dit m.m., prøver jeg å flytte dette inn på DM. DM er der selvfølgelig for å gjøre enkle beregninger og slå opp data underveis i prosessen, men planleggingen og tenkeprosessen skjer uten DM.
     
    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.180
    Antall liker
    1.228
    Sted
    '
    Hovedproblemet for oss som underviser ingeniørstudentene, er at studentene nå i større grad mangler helt grunnleggende regneferdigheter som brøkregning, potensregning, prosentregning og algebra.

    Jeg vet ikke kravet for å komme inn på ingeniørutdanningen i dag, men før i tiden måtte mattekunnskapene tilsvare realartium. Det innebar at elevene blant annet måtte gjennom grunnleggende calculus og nå så sliter de med brøk og prosent! Jau, jau.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.784
    Antall liker
    4.919
    Sted
    Sunnmøre
    det kan (delvis) løses ved å fokusere på å skrive raskere, men det er ikke der problemet ligger
    Eg trur du har litt rett. Eg tenkjer også best på papir, iallfall i startfasen på eit problem.

    Samtidig skriv eg vesentleg mykje fortare på (ordentleg) tastatur enn på papir, og eg gjer det utan å tenkja særleg mykje over korleis eg gjer det. Den automatiseringa har eg aldri fått like god på iPad eller mobil. Jaudå, med predikativ skriving og/eller ordbok går det ganske fort, men ikkje på langt nær like fort som det gjer på eit tastatur. Og iallfall ikkje like automatisert.

    Eg har stundom vurdert forbetringar av det vanlege tastaturet, som Dvorak (nei, ikkje Dvořák) og Colemak, eller meir ergonomiske konstruksjonar som Kinesis, men har vel kome fram til at då skal eg ha frykteleg mykje daudtid; effektivitetsgevinsten ville vore ganske liten jamført med den tida som hadde gått med til å omlæra automatikken.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.567
    Antall liker
    10.815
    Sted
    Trondheim
    Ja, et vanlig tastatur, ikke iPad eller iPhone. Samtidig har jeg satt til å flagge skrivefeil og ikke autokorrektur. Jeg vil gjerne lære hvordan ordene skrives (i de tilfellene jeg er usikker).
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.162
    Antall liker
    12.770
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hovedproblemet for oss som underviser ingeniørstudentene, er at studentene nå i større grad mangler helt grunnleggende regneferdigheter som brøkregning, potensregning, prosentregning og algebra.

    Jeg vet ikke kravet for å komme inn på ingeniørutdanningen i dag, men før i tiden måtte mattekunnskapene tilsvare realartium. Det innebar at elevene blant annet måtte gjennom grunnleggende calculus og nå så sliter de med brøk og prosent! Jau, jau.
    Det kommer litt an på hvorhen du er i tid... For gamle NTH var det realartium eller tilsv som var opptakskrav, og med høy poengscore. Fram til ca 1980 var normalopptaket til tekniske skoler basert på yrkesskole og praksis, - som oftest da med forkurs i tillegg. Jeg begynte på ingeniørstudiet i Narvik i 1973... da var man allerede begynt å se overgangen mot videregående skole. Jeg hadde da realartium, så vi var en nokså broket gjeng som begynte rett i 2. år, da vi hadde overflog av matte og allmenfag. Med reallinja hadde jeg for lite kjemi ( naturfaglinja hadde nok), slik at vi tok kjemi og grunnleggende mekanikk på kveldstid etter et eget opplegg... De som hadde fullført fagskole fikk også slippe til på 2. år, men jeg husker ikke om de haddde noe spesialopplegg...
    Ungdomsskole ble innført til forskjellig tid i forskjelllige kommuner, alt etter hvordan det passet med skolebygg for å huse elever fra grendeskoler som ble sentralisert. Oppvokst i en liten kommune i Troms, har jeg derfor fulgt det gamle skoleløpet, med folkeskole, framhaldsskole, realskole og så realgymnas. I voksen alder har jeg klart innsett att dette var en stor fordel, ettersom fokus i den gamle ordninga var å gi elevene kunnskap for å gå ut i arbeid, typisk etter framhaldsskole. Det var langt fra alle som gikk realskole, og slett ikke artium, rundt 1970. Derfor var undervisninga i stor grad tilpasset et praktisk arbeidsliv, hvor deler av matteundervisninga ( eller regning som det hette da) var tilpasset praktiske oppgaver, hvor man regnet i mel og sementsekker, tønner og gud vet hva..
    I dag er matteundervisninga gjort såpass virkelighetsfjern at unge voksne ikke engang klarer å finne ut hvor mange kvadratmeter det er i nystua, hvor mange murstein man trenger til en mur, - eller hvor mange kubikk masse som trengs for å fylle opp rundt nyhuset...
    Dette skulle være en del av grunnlaget fra ungdomsskole, men mange sliter faktisk med dette selv etter videregående med studiespesialisering... man mangler stort sett forbindelsen mellom tall på kalkulatoren og fysiske størrelser av forskjellig art.. Ikke alle, selvsagt - men altfor mange....
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har fått nye elever på VG1 trinnet på elektro nå. Der har jeg en elev som gikk ut av ungdomsskolen med karakter 3 i matte. Ikke veldig bra, men det burde jo holde for å klare å regne litt på motstander i serie og Ohms lov trodde jeg.
    Det viste seg at eleven ikke visste at 1/2 = 0,5 !!
    Samme elev skulle måle spenningen på et AA-batteri. Han holdt begge målepinnene på siden av batteriet!

    Dette er heldigvis unntaket på elektro VG1, men det sier litt om nivået på ungdomsskolen....
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.307
    Antall liker
    10.243
    Sted
    Oslo
    Jeg har fått nye elever på VG1 trinnet på elektro nå. Der har jeg en elev som gikk ut av ungdomsskolen med karakter 3 i matte. Ikke veldig bra, men det burde jo holde for å klare å regne litt på motstander i serie og Ohms lov trodde jeg.
    Det viste seg at eleven ikke visste at 1/2 = 0,5 !!
    Samme elev skulle måle spenningen på et AA-batteri. Han holdt begge målepinnene på siden av batteriet!

    Dette er heldigvis unntaket på elektro VG1, men det sier litt om nivået på ungdomsskolen....
    Har sett noen nyere mattebøker fra grunnskolen, alskens figurer og algebra og greier jeg hverken skjønte eller skjønte poenget med.
    Grunnleggende regning, ganging deling brøk osv må inn før man leker seg med andre greier.
    Når tenåringer ikke skjønner at tre varer til seks kroner blir atten da har noe gått skikkelig gæernt
    Vi pugga gangetabellen og lærte hoderegning, adskillig mere matnyttig enn å pugge salmevers og kongerekka
    Men det er sikkert noen skrivebords pedagoger som mener dagens måte er den beste.
    På samme måte som en del arkitekter mener at Oslos Barcode er et estetisk vidunder.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.784
    Antall liker
    4.919
    Sted
    Sunnmøre
    Dette er heldigvis unntaket på elektro VG1, men det sier litt om nivået på ungdomsskolen....
    Kanskje han skulle statsa på noko innan media.

    Her i området er (inntaks-)snittet på elektro ofte vesentleg høgare enn på studiespes.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    859
    Antall liker
    853
    Sted
    Rogaland
    I dag skal de unge forstå ideene med matematikken fremfor pugging slik de gjorde før. Dog er pugging en form for læring som virker også.

    Skulle likt å sett boomerene prøve seg som ungdom i dag. Er helt andre forhold for disiplin og beherskelse som kreves.
    Tror vi kommer til å se tilbake på første generasjonene som vokste opp med IOT, SoMe som en smule galskap.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.307
    Antall liker
    10.243
    Sted
    Oslo
    I dag skal de unge forstå ideene med matematikken fremfor pugging slik de gjorde før. Dog er pugging en form for læring som virker også.

    Skulle likt å sett boomerene prøve seg som ungdom i dag. Er helt andre forhold for disiplin og beherskelse som kreves.
    Tror vi kommer til å se tilbake på første generasjonene som vokste opp med IOT, SoMe som en smule galskap.
    Picasso var utdannet i klassisk figurativ maling, som han sa: skal du bryte reglene må du først forstå reglene.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.162
    Antall liker
    12.770
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I dag skal de unge forstå ideene med matematikken fremfor pugging slik de gjorde før. Dog er pugging en form for læring som virker også.

    Skulle likt å sett boomerene prøve seg som ungdom i dag. Er helt andre forhold for disiplin og beherskelse som kreves.
    Tror vi kommer til å se tilbake på første generasjonene som vokste opp med IOT, SoMe som en smule galskap.
    Et av de største poblemene ved mange av dagens skoler er vel nettopp mangel på disiplin og beherskelse.....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.162
    Antall liker
    12.770
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tror ikke det nytter særlig mye, ettersom holdningene hos mange foreldre er at skolen og lærere er noe dritt, og krapylene selv er helt uten skyld... :cool: .
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.307
    Antall liker
    10.243
    Sted
    Oslo
    Min mor var lærer, og hun sa at det var en vesens forskjell på å ha 20-22 i klassen mot å ha 27-29.
    Både for miljøet i klassen og i klasserommet, og for belastningen ved å være lærer.
    Som ellers i livet, presses man over "the tipping point" så er det mye som rakner.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    7.748
    Antall liker
    21.968
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Mindre elevar i klassen er heilt klart mykje betre for læring, men det koster. Med dei budsjetta som skulane har i dag så er det nok bare ein draum.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.307
    Antall liker
    10.243
    Sted
    Oslo
    Mindre elevar i klassen er heilt klart mykje betre for læring, men det koster. Med dei budsjetta som skulane har i dag så er det nok bare ein draum.
    Det er nok ikke mye prestisje i det nei.
    Tror du konge og statsminister kommer med pressefolk på slep for å klippe en snor for en 1. klasse med 20 elever?
    Dessuten er det nesten 20år til de er klar for arbeidslivet, og da sitter sikkert ikke dagens rådmann i sin stilling.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.784
    Antall liker
    4.919
    Sted
    Sunnmøre

    Vart obs på denne i FB-gruppa Matematikkdidaktikk, og kommentarsporet er festleg.

    (For å ha sagt det: Eg er heilt samd med matematikk-didaktikarane. Dersom vi gjev opp at norske ungdomsskuleelevar skal læra om primtal, og kvifor dei er nyttige, kan vi like gjerne gje opp. Heilt og haldent. )
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.307
    Antall liker
    10.243
    Sted
    Oslo

    Vart obs på denne i FB-gruppa Matematikkdidaktikk, og kommentarsporet er festleg.

    (For å ha sagt det: Eg er heilt samd med matematikk-didaktikarane. Dersom vi gjev opp at norske ungdomsskuleelevar skal læra om primtal, og kvifor dei er nyttige, kan vi like gjerne gje opp. Heilt og haldent. )
    Primtallsfaktorisering ja, man blir neppe en god samfunnsborger uten å kunne det på fingerspissene.
    Den lille og store gangetabellen derimot, trenger vi den?
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg
    Vi trenger da ikke matte i det hele tatt nå som alle har en så avansert kalkulator man noensinne kan få bruk for i lomma.
    Det er bare å taste inn tallene der og så kommer svaret ut. Bare tull å lære om tallforståelse og hva som egentlig skjer når to tall deles på hverandre. Dette håndterer teknologien for oss.

    Vi fikk en epost fra en oppgitt far som hadde fått klage fra sin sønn om at han ikke fikk bruke kalkulator på en matteprøve på skolen! Det er ikke rart det går i dass når holdningene er slik i hjemmet.

    Folk skjønner virkelig ikke at uten tallforståelse er hele kalkulatoren egentlig bortkastet.
    Og primtall er egentlig bare tallforståelse.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.784
    Antall liker
    4.919
    Sted
    Sunnmøre
    Primtallsfaktorisering ja, man blir neppe en god samfunnsborger uten å kunne det på fingerspissene.
    Den lille og store gangetabellen derimot, trenger vi den?
    Ja. Men dei tabellane bør kanskje vera på plass før ungdomsskulen, og iallfall før ein skal faktorisera.

    Utover det er primtalsfaktorisering først og fremst uttrykk for ei teoretisk forståing (eller erkjenning) av kva eit naturleg tal er.

    Spurte 10.-klassingen mi kva nytte ho hadde hatt av det, og ho svarte at det i praksis mest handla om å forenkla brøkar.
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.727
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Leste innlegget jeg og. Fristet fælt å være ironisk, og foreslå at man gjerne kan gjøre som så mange ganger før ; nemlig senke kravene. Så får det heller være at ulykker inntreffer og liv går tapt pga at folk ikke har peiling på hva de i realiteten gjør eller beregner, for de har jo brukt kalkulatoren….

    mvh
    Proffen
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.157
    Antall liker
    4.563

    Vart obs på denne i FB-gruppa Matematikkdidaktikk, og kommentarsporet er festleg.

    (For å ha sagt det: Eg er heilt samd med matematikk-didaktikarane. Dersom vi gjev opp at norske ungdomsskuleelevar skal læra om primtal, og kvifor dei er nyttige, kan vi like gjerne gje opp. Heilt og haldent. )
    De trenger ikke å lære så mye om primtall, kanskje. Det er vel medt televant ift krypteringsalgoritmer. Men å finne fellesnevnere ifm brøkregning er ikke ueffent.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.162
    Antall liker
    12.770
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Min datter har et uttrykk som dukker opp med ujevne mellomrom... "Nok en dag uten at jeg har brukt Pytagoras..." Jeg er good-old-gammelnok, men jeg mener at den største feilen man har gjort er å nærmest totalt frikoble matematikken fra hverdag og virkelighet...... Når en ungdom trenger kalkulator for å gi igjen et tier på hundrelappen når varen kosta nitti, når man er totalt uten forståelse hvor mye tre-kvart kilo er, osv osv... man har rett og slett intet forhold til størrelse, mål og vekt i hverdagen.... I takt med at stadig færre foreldre også gjør enklere vedlikehold på hus og eiendeler, blir det heller ingen korreksjon gjennom praktisk arbeid, og stadig færre yngre arbeidstakere ender i noe som ligner praktiske arbeodsoppgaver.... da blir det som det blir....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.157
    Antall liker
    4.563
    Min datter har et uttrykk som dukker opp med ujevne mellomrom... "Nok en dag uten at jeg har brukt Pytagoras..." Jeg er good-old-gammelnok, men jeg mener at den største feilen man har gjort er å nærmest totalt frikoble matematikken fra hverdag og virkelighet...... Når en ungdom trenger kalkulator for å gi igjen et tier på hundrelappen når varen kosta nitti, når man er totalt uten forståelse hvor mye tre-kvart kilo er, osv osv... man har rett og slett intet forhold til størrelse, mål og vekt i hverdagen.... I takt med at stadig færre foreldre også gjør enklere vedlikehold på hus og eiendeler, blir det heller ingen korreksjon gjennom praktisk arbeid, og stadig færre yngre arbeidstakere ender i noe som ligner praktiske arbeodsoppgaver.... da blir det som det blir....
    Så lenge de klarer å dra greie tall-resonnementer når de kommer til oss så er det ok, enten de bruker hodet, kalkulator, regneark eller hva. Men dessverre er flertallet langt unna. Regneforståelsen er elendig.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.307
    Antall liker
    10.243
    Sted
    Oslo
    Hoderegning blir jo helt umulig når dagens ungdommer er fullstendig hodeløse.
    Dette har læreplanene tatt hensyn til.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.162
    Antall liker
    12.770
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jo nettopp det som er problemet - tall og regneforståelse... BS-in, BS out, som det heter... man har ingen forståelse eller forhold til tallene man putter inn, og får da heller ingen forståelse av det som kommer ut av regneark og kalkulatorer....

    Hoderegning blir jo helt umulig når dagens ungdommer er fullstendig hodeløse.
    Dette har læreplanene tatt hensyn til.
    Hvordn i all verden kan en læreplan ta hensyn til at noen ikke forstår hva læreplanen sier???
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn