Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    17.059
    Sted
    Langesund
    Nå har jeg ikke hørt det nye oppsettet med spiler, men jeg likte klart det forrige oppsettet bedre med spiler enn uten. Jeg er gjerne litt mer opptatt av topp og detaljer detaljer enn mange andre er
    Hva synes du om lyden og detaljene oppover på dine høyttalere på Horten-messa?
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.394
    Antall liker
    5.178
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg syntes de spilte mye større og med mye bedre bass i Horten enn de gjorde hos meg. Jeg var veldig overrasket at de klarte å fylke det rommet på den måten de gjorde. Jeg fikk dessverre ikke hørt så mye av de fra rett plass da
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    17.059
    Sted
    Langesund
    Jeg syntes de spilte mye større og med mye bedre bass i Horten enn de gjorde hos meg. Jeg var veldig overrasket at de klarte å fylke det rommet på den måten de gjorde. Jeg fikk dessverre ikke hørt så mye av de fra rett plass da
    Satt i lytterposisjonen et par ganger, og de spilte meget bra. Sånn blir det når en kvitter seg med tidlige refleksjoner.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.394
    Antall liker
    5.178
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke reagert på at det mangler detaljer i topp hjemme, men måtte ha ekstra i bunn
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    17.059
    Sted
    Langesund
    Har ikke reagert på at det mangler detaljer i topp hjemme, men måtte ha ekstra i bunn
    Reagerte ikke på det jeg heller, men du har vel dempet noe og det er et ganske stort rom med forholdsvis langt til sidevegger.

    Hos Sevald er det kort til sidevegger og da opplever i hvert fall jeg at det ofte roter til lydbildet her hjemme.(ikke prøvd med spiler) Har jo ikke fått hørt på forskjellen i rommet til Sevald, og det kan jo hende han er heldig og det blander seg fint. Hvis en får refleksjoner av bare den høyeste diskanten kan det virke som ekstra romfølelse.

    Hadde vært spennende med dere på besøk, for her er det svært lite refleksjoner fra sidene.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.430
    Antall liker
    21.092
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er jo helt enige om at første refleksjon roter det til. Derfor er absorbenter helt nødvendig hos meg. Kunne tenkt med å tatt en off axis måling av høyttaleren. Tenker at avviker den mye i forhold til on axis er behov større for å fjerne første refleksjon.

    Spiler eller lignende er bare til for å redusere effekten litt og det synes jeg har en positivt effekt hos meg. På de nye panelene blir også spillene avrundet, usikker om det har noe å si. Antall spiler kan lett reduseres hvis det blir nødvendig.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.030
    Antall liker
    43.104
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er faktisk ikke sikkert førsterefleksjon roter det til så mye som mange skal ha det til, men klart over en viss mengde vil den det uansett. Har man et rom med god balanse mellom sen og tidlig refleksjon samt en relativ god kontroll på etterklangstid, kan nettopp slike dryss oppleves om positive. Kan jo være det du opplever, men siden du ikke vet forholdet blir jo diskusjonen litt blind.

    Kan derimot bruke meg selv som eksempel. Jeg har nemlig lurt veldig på hvorfor jeg har opplevd en dramatisk bedring av mitt eget lydoppsett samtidig som andelen førsterefleksjon tilsynelatende har doblet seg fra 8 til ca 16%. Samtidig har andre faktorer målbart bedret seg, slik som D50, som er en kvalitetsfaktor mellom tidlig energi(50ms) og totalen og RT60 som også har blitt ca 15% lavere.

    Har både trålt diverse kilder som omtaler lydstandarder innen pro segmentet og konferert med ChatGPT som hjelp til å komme til bunns i fenomenet, som nevnt i går i egen tråd. Så konklusjonen jeg åpner dette innlegget med er et resultatet av egen undring. Svarene jeg har fått samsvarer mao godt med egen opplevelse.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.030
    Antall liker
    43.104
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har sittet å studert målingene mine igjen og bare for etterrettelighetens skyld må jeg endre verdien på førsterefleksjon til ca 11%, som dermed ikke er en dobling og en økning som til en viss grad burde være neglisjerbart gitt at andre forhold har bedret seg. Grunnen til feilen er at jeg gikk for grundig til verks og betraktet pulser som umulig kan være romrelaterte.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.394
    Antall liker
    5.178
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Reagerte ikke på det jeg heller, men du har vel dempet noe og det er et ganske stort rom med forholdsvis langt til sidevegger.

    Hos Sevald er det kort til sidevegger og da opplever i hvert fall jeg at det ofte roter til lydbildet her hjemme.(ikke prøvd med spiler) Har jo ikke fått hørt på forskjellen i rommet til Sevald, og det kan jo hende han er heldig og det blander seg fint. Hvis en får refleksjoner av bare den høyeste diskanten kan det virke som ekstra romfølelse.

    Hadde vært spennende med dere på besøk, for her er det svært lite refleksjoner fra sidene.
    Vi har snakket om å ta oss en tur over fjellet og få tatt noen besøk, så får vi se når det passer🙂
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.430
    Antall liker
    21.092
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er helt enig med @MakkinTosken med at en fomler i blinde, spesielt for de som deltar på en diskusjon uten at jeg underbygger med tall. Jeg ser og at jeg kunne spart meg mange forsøk på det ene og det andre, hvis jeg hadde satt av mer tid til å analysere og forstå tall.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.430
    Antall liker
    21.092
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt med ChatGPT. Om den svarer riktig eller bare klapper med vet jeg ikke. Men her er svaret på om det har noe for seg å avrunde eike spillene jeg skal ha foran absorbentene😀

    Ja, avrundede spiler kan ha fordeler i et lytterom, spesielt når det gjelder lydrefleksjon og spredning. Avrunding på spilene vil kunne gi en jevnere fordeling av refleksjoner, da lydbølger vil spre seg i forskjellige retninger i stedet for å bli reflektert direkte tilbake. Dette kan bidra til å redusere harde refleksjoner og gi en mer diffus lydrespons i rommet, som ofte oppleves som mer naturlig og behagelig.

    Avrundede spiler kan også hjelpe til med å minimere “kamfiltereffekter,” hvor spesifikke frekvenser forsterkes eller kanselleres på grunn av gjentatte, parallelle refleksjoner mellom flate overflater. Denne effekten kan være spesielt merkbar i små rom.

    Ved å kombinere avrundede spiler med absorberende materialer bak, kan du oppnå både diffusjon av høyfrekvente lyder og absorpsjon av lavere frekvenser, noe som ofte er ønskelig i lytterom for å skape et balansert lydmiljø.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.030
    Antall liker
    43.104
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Morsomt med ChatGPT. Om den svarer riktig eller bare klapper med vet jeg ikke. Men her er svaret på om det har noe for seg å avrunde eike spillene jeg skal ha foran absorbentene😀

    Ja, avrundede spiler kan ha fordeler i et lytterom, spesielt når det gjelder lydrefleksjon og spredning. Avrunding på spilene vil kunne gi en jevnere fordeling av refleksjoner, da lydbølger vil spre seg i forskjellige retninger i stedet for å bli reflektert direkte tilbake. Dette kan bidra til å redusere harde refleksjoner og gi en mer diffus lydrespons i rommet, som ofte oppleves som mer naturlig og behagelig.

    Avrundede spiler kan også hjelpe til med å minimere “kamfiltereffekter,” hvor spesifikke frekvenser forsterkes eller kanselleres på grunn av gjentatte, parallelle refleksjoner mellom flate overflater. Denne effekten kan være spesielt merkbar i små rom.

    Ved å kombinere avrundede spiler med absorberende materialer bak, kan du oppnå både diffusjon av høyfrekvente lyder og absorpsjon av lavere frekvenser, noe som ofte er ønskelig i lytterom for å skape et balansert lydmiljø.
    Når du stiller slike spørsmål ville jeg kryssjekket med begrep som scattering og effekten av tilfeldige segmenter vs matematiske, slik som QRD. Du må jobbe med den for at den ikke skal svare deg for generelt og holde deg med godt snakk. Angripe en problemstilling fra flere vinkler.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.430
    Antall liker
    21.092
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg kjeder meg på jobb så har jeg fått meg en ny venn i ChatGPT😆

    Clearaudio Ovation med Universal tonearm og Hana Umami Red pickup er en imponerende kombinasjon som bør gi en eksepsjonell lydopplevelse, spesielt for audiofile som verdsetter både musikalitet og detaljrikdom. Her er en detaljert beskrivelse av hvordan denne kombinasjonen sannsynligvis vil låte:

    Clearaudio Ovation:

    • Platespilleren i seg selv er en high-end modell som har et svært nøyaktig beltedrevet system med Clearaudios “CMB” (Ceramic Magnetic Bearing) teknologi. Dette gjør den ekstremt stabil og rolig, med minimal resonans og friksjon. Resultatet er en presis og ren avspilling av vinylplatene, uten unødvendig mekanisk støy eller vibrasjoner.
    • Ovation er kjent for å ha en balansert og nøytral lydkarakter, der den ikke tilføyer farging til lyden. Dette lar pickupen og tonearmen yte på sitt beste, uten at platespilleren selv legger til noe uønsket til musikken.

    Universal tonearm:

    • Universal tonearmen er en toppmoderne arm fra Clearaudio som er kjent for sin evne til å hente ut detaljer fra vinylplatene med høy presisjon. Den har en stabil og nøyaktig sporing, noe som betyr at den følger sporene på platen veldig godt, noe som gir mindre forvrengning og høyere klarhet.
    • Med Universal tonearm kan du forvente en dynamisk og åpen presentasjon, med bredt lydbilde og svært god mikrodynamikk. Dette betyr at musikken vil ha et svært detaljert og tredimensjonalt lydbilde, der små nyanser i musikken gjengis med stor klarhet.

    Hana Umami Red pickup:

    • Hana Umami Red er en high-end MC (moving coil) pickup som er kjent for sin varme og naturlige lyd, samtidig som den har svært god oppløsning i detaljene. Umami Red tilbyr en balansert kombinasjon av musikalitet og nøyaktighet, med en dyp og kraftig bass, naturlige mellomtoner, og en åpen og luftig diskant.
    • En av styrkene til Umami Red er dens evne til å gjengi stemmer og akustiske instrumenter med en veldig naturlig og organisk karakter, noe som gjør den spesielt godt egnet for lyttere som er ute etter en musikal opplevelse med dyp innlevelse.
    • Kombinert med Clearaudio Ovation og Universal tonearm, vil du oppleve en svært nøyaktig, men også musikalsk og engasjerende presentasjon. Dette er en oppsett som ikke bare leverer teknisk perfeksjon, men også følelsesmessig innlevelse.

    Hvordan låter det?

    1. Lydkarakter: Denne kombinasjonen vil trolig gi en veldig balansert, detaljert og engasjerende lyd med både varme og klarhet. Hana Umami Red tilfører en subtil varme og musikalitet, mens Clearaudio Ovation og Universal tonearm sørger for presisjon, dynamikk og nøyaktighet.
    2. Bredt lydbilde: Du kan forvente et bredt og dypt lydbilde med god separasjon mellom instrumentene. Dette vil gi en svært realistisk følelse av plass i musikken, noe som er ideelt for akustisk musikk, klassisk og jazz.
    3. Detaljer og mikrodynamikk: De små nyansene i musikken vil komme klart frem, takket være både Hana Umami Reds oppløsning og Universal tonearmens presisjon. Dette gjør at komplekse musikkstykker, spesielt med mange lag, vil gjengis med stor klarhet og dynamikk.
    4. Balansert frekvensrespons: Med Umami Red og Clearaudio-komponentene vil du få en balansert frekvensrespons, der bassen er fast og kontrollert, mellomtonene er naturlige og diskanten luftig og detaljert uten å bli skjærende.

    Oppsummering:

    Clearaudio Ovation med Universal tonearm og Hana Umami Red pickup vil gi en fantastisk lydopplevelse som balanserer nøyaktighet, musikalitet og detaljrikdom. Du får en oppsetning som gjengir musikken på en naturlig, dynamisk og svært engasjerende måte, uten å ofre noen viktige detaljer. Dette er et ideelt oppsett for audiofile som ønsker det beste fra både teknisk perfeksjon og følelsesmessig innlevelse.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.030
    Antall liker
    43.104
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du stiller ikke de riktige spørsmål min venn.


    Valget av platespiller avhenger ofte av personlige preferanser, lyttevaner, og spesifikasjoner. Men basert på objektive data og ytelse, her er noen faktorer å vurdere, sammen med anbefalinger:

    1. Ytelse

    • Hastighetsstabilitet: Platespillere som Technics SL-1000R og SL-1200G er kjent for deres ekstremt gode hastighetsstabilitet takket være deres feedforward-motorregulering. Hvis du ønsker en spiller med minimal "wow and flutter", er disse alternativene blant de beste.
    • Støymålinger: SL-1000R har fremragende støymålinger, med minimal motorstøy. Dette kan være avgjørende for lytting til detaljerte lydopplevelser.
    2. Byggekvalitet
    • Clearaudio: Modeller som Clearaudio Concept eller Clearaudio Innovation har utmerket byggekvalitet og fokus på lydisolering. Deres design er også estetisk tiltalende for mange lyttere. De gir en fremragende lydopplevelse, men kan kreve mer vedlikehold og finjustering.
    3. Brukervennlighet
    • Technics SL-1200G: Denne modellen er lett å bruke, og den har et solid rykte i både audiophile og DJ-kretser. Den kombinerer høy ytelse med robust konstruksjon og et brukervennlig design. Det er en flott allrounder for både nybegynnere og erfarne lyttere.
    4. Kostnad
    • Prisklasse: Prisen spiller en stor rolle i valget. Technics-modeller som SL-1200G gir en utmerket balanse mellom pris og ytelse. På den annen side, hvis budsjettet er høyere, kan SL-1000R gi enda mer presisjon og kvalitet, men til en høyere kostnad.
    5. Tilpasningsmuligheter
    • Clearaudio: Tilbyr mange tilpasningsalternativer og muligheten til å oppgradere ulike komponenter. Hvis du liker å tinkere med utstyret ditt, kan Clearaudio-modeller være tiltalende.
    Anbefaling
    Basert på objektive data og vurderingene over, hvis jeg måtte velge en platespiller, ville jeg sannsynligvis gå for Technics SL-1200G eller SL-1000R for følgende grunner:

    • SL-1200G: Den gir en utmerket kombinasjon av høy ytelse, stabil hastighet, og byggekvalitet. Den er allsidig og kan brukes til både avspilling og DJ-ing, og den er kjent for sin holdbarhet.
    • SL-1000R: Hvis budsjettet tillater det og du er ute etter den beste lydkvaliteten og teknologiske innovasjonen, kan SL-1000R være det ultimate valget. Den tilbyr fremragende ytelse og er optimalisert for audiophile lyttere.
    Valget mellom disse vil avhenge av bruken din (hjemmeavspilling, DJ-ing, etc.), ditt budsjett, og hvor mye tid og ressurser du ønsker å bruke på vedlikehold og oppgraderinger.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.430
    Antall liker
    21.092
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nå da? 😆

    Direktedrift og motorstøy: Technics-platespillere bruker direktedrift, hvor motoren driver platetallerkenen direkte. Selv om dette gir veldig presis hastighetskontroll og pålitelighet, er det noen som mener at direktedrift kan introdusere mer motorstøy eller vibrasjoner sammenlignet med beltedrevne platespillere, som ofte brukes i high-end audiofile systemer (som Clearaudio). Dette kan gi en litt “kaldere” lyd sammenlignet med den varmere lyden fra beltedrevne spillere.
    2. Lydsignatur: Technics er kjent for å ha en nøytral og presis lyd, men noen audiofile foretrekker en mer “analog” og varm lydkarakter som de kan få fra andre merker, som f.eks. Rega eller Clearaudio. Hvis man forventer en mer romantisk og myk lyd, kan Technics oppleves som for teknisk eller “kald.”
    3. Byggekvalitet i de rimeligere modellene: Selv om de dyrere modellene som SL-1200G har førsteklasses byggekvalitet, kan noen av de rimeligere modellene fra Technics ha komponenter som ikke når samme standard. Dette kan føre til at enkelte føler at verdien ikke matcher forventningene, særlig hvis de sammenligner med andre high-end merker.
    4. Prisforventninger: Technics’ high-end modeller, spesielt innen SL-1200-serien, kan være kostbare. Noen kan føle at man betaler mer for merkevaren og historien enn for ytelsen sammenlignet med andre produsenter i samme prisklasse som fokuserer på hi-fi markedet.

    Samlet vurdering:

    Technics-platespillere er generelt sett ikke dårlige, men de appellerer til en annen type lydfilosofi. Mens de gir eksepsjonell presisjon og holdbarhet, spesielt for DJ-er, vil de som søker en varmere, mer “analog” lyd fra beltedrevne systemer, kanskje foretrekke andre merker.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.430
    Antall liker
    21.092
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal dere få fred. Har brukt opp gratis tiden på ChatGPT. Om noe timer er jeg tilbake🥴
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.030
    Antall liker
    43.104
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ikke jeg! Tok svaret du fikk og konfronterte GPT med det, den rettet seg opp i ryggen og forklarte at den bare ville være litt snill med deg.

    Direktedrift og motorstøy: Platespillere som Technics SL-1000R og SL-1200G benytter direktedrift, der motoren driver platetallerkenen direkte. Dette systemet gir enestående presisjon i hastighetskontroll og pålitelighet. Objektive målinger viser at SL-1000R har overlegen ytelse når det gjelder støy, noe som indikerer at den reduserer motorstøy og vibrasjoner mer effektivt enn mange remdrift-systemer.

    Selv om enkelte lyttere kan oppfatte lyden fra remdrift, som Clearaudio-modeller, som "varmere" og mer behagelig, må det understrekes at disse oppfatningene i stor grad kan tilskrives menneskelig bias. Når objektive data tydelig viser at Technics SL-1000R leverer lavere støynivåer, blir det klart at preferanser for lydkarakteristikker ofte kan være basert på individuelle forventninger og subjektive erfaringer, snarere enn på reell ytelse.

    For å skille mellom reell lydkvalitet og oppfatning er det nyttig å utføre blindtester og vurdere ytelse i kontrollerte lytteforhold. Dette kan bidra til å avdekke hvordan personlige preferanser og bias påvirker vurderingen av platespillere.


    Men der kaster jeg inn håndkle
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.430
    Antall liker
    21.092
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ikke jeg! Tok svaret du fikk og konfronterte GPT med det, den rettet seg opp i ryggen og forklarte at den bare ville være litt snill med deg.

    Direktedrift og motorstøy: Platespillere som Technics SL-1000R og SL-1200G benytter direktedrift, der motoren driver platetallerkenen direkte. Dette systemet gir enestående presisjon i hastighetskontroll og pålitelighet. Objektive målinger viser at SL-1000R har overlegen ytelse når det gjelder støy, noe som indikerer at den reduserer motorstøy og vibrasjoner mer effektivt enn mange remdrift-systemer.

    Selv om enkelte lyttere kan oppfatte lyden fra remdrift, som Clearaudio-modeller, som "varmere" og mer behagelig, må det understrekes at disse oppfatningene i stor grad kan tilskrives menneskelig bias. Når objektive data tydelig viser at Technics SL-1000R leverer lavere støynivåer, blir det klart at preferanser for lydkarakteristikker ofte kan være basert på individuelle forventninger og subjektive erfaringer, snarere enn på reell ytelse.

    For å skille mellom reell lydkvalitet og oppfatning er det nyttig å utføre blindtester og vurdere ytelse i kontrollerte lytteforhold. Dette kan bidra til å avdekke hvordan personlige preferanser og bias påvirker vurderingen av platespillere.


    Men der kaster jeg inn håndkle
    Jeg gir meg😆 Tar heller ikke opp kampen opp mot din 1000r😀
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    17.059
    Sted
    Langesund
    .

    Kan derimot bruke meg selv som eksempel. Jeg har nemlig lurt veldig på hvorfor jeg har opplevd en dramatisk bedring av mitt eget lydoppsett samtidig som andelen førsterefleksjon tilsynelatende har doblet seg fra 8 til ca 16%. Samtidig har andre faktorer målbart bedret seg, slik som D50, som er en kvalitetsfaktor mellom tidlig energi(50ms) og totalen og RT60 som også har blitt ca 15% lavere.
    Hvor leser en av disse tallene? Kjenner jo til D50 fra REW men......
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.030
    Antall liker
    43.104
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvor leser en av disse tallene? Kjenner jo til D50 fra REW men......

    Du leser det ut av kurvene. Om de er relativt slette kan du jo bare anslå et snitt, eller du avgrenser og deler opp om det ikke er like jevnt, eller velger det dårligste tallet..
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.030
    Antall liker
    43.104
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ikke helt å stole på med andre ord, så da får en bruke ørene for å vurdere(Ikke gullører) :)
    Nja, når man ikke leser av store forskjeller og verdiene er veldig høye bør man vurdere verdien av målingen. Vi har jo ganske små rom og om denne målingen gir et forhold på energien de første 50ms og energien totalt kan det tyde på at den er litt oppblåst i vår situasjon og kanskje lite relevant.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.030
    Antall liker
    43.104
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare for å avslutte temaet @The Shy

    Her er hva ChatGPT har å si om temaet når jeg spurte direkte

    Spørsmål: Kan D50 vise oppblåste tall i så rom?

    Ja, D50 kan vise oppblåste tall i små rom på grunn av hvordan den måler klarheten i lyd tidlig i etterklangsfeltet. Her er hvorfor:

    Hva er D50?
    • D50 måler forholdet mellom tidlig lydenergi (innen de første 50 millisekundene) og total lydenergi mottatt. Den brukes til å vurdere hvor klar og forståelig lyden er, spesielt for tale, og uttrykkes som en prosentandel. En høy D50 indikerer bedre klarhet, noe som vanligvis regnes som ideelt for taleintelligibilitet.
    Hvorfor det kan vise oppblåste tall i små rom:
    1. Korte avstander:
      • I små rom ankommer lydrefleksjoner raskere på grunn av kortere avstander mellom overflatene (vegger, gulv, tak osv.) og lytteren. Dette betyr at mer av den totale lydenergien kommer innenfor de første 50 millisekundene, noe som kunstig kan øke D50-verdien.
      • Siden de tidlige refleksjonene dominerer i små rom, kan de påvirke D50-målingen slik at verdien blir høyere, selv om det akustiske miljøet ikke nødvendigvis er like klart eller egnet for større rom.
    2. Redusert etterklang:
      • Små rom har vanligvis kortere etterklangstid (spesielt hvis de er akustisk behandlet), så en større del av lydenergien kommer fra direkte lyd og tidlige refleksjoner. Dette kan føre til en høyere D50-verdi fordi mindre energi blir spredt over tid sammenlignet med større, mer etterklangsrike rom.
      • I større rom er sene refleksjoner mer fremtredende, noe som reduserer D50-verdien, men i små rom med mindre etterklang er de sene refleksjonene minimale, noe som øker D50-tallet.
    3. Akustisk behandling:
      • Hvis et lite rom er godt behandlet akustisk (f.eks. med absorbenter og diffusorer), kan det undertrykke etterklang ytterligere, noe som resulterer i veldig høye D50-verdier. Selv om dette antyder utmerket taleklarhet, kan rommet likevel høres unaturlig "tørt" eller "dødt" ut for musikk eller andre formål, noe som gjør at D50-verdien ikke fullt ut representerer rommets lydkvalitet.
    Konsekvenser:
    • Taleforståelighet: En høy D50 i et lite rom kan indikere utmerket klarhet for tale, noe som er gunstig i f.eks. møterom eller hjemmestudioer. Men den høye verdien gjenspeiler kanskje ikke god lydkvalitet for andre bruksområder (som musikk), siden standarder for taleklarhet ikke alltid samsvarer med ideelle forhold for musikkopptreden.
    • Ikke alltid representativ for lydkvalitet: Selv om høye D50-verdier kan antyde at et rom er godt for klarhet, kan de gi et altfor optimistisk bilde av rommets akustikk for formål utover tale, som f.eks. musikkavspilling, der det kreves en balanse mellom tidlige refleksjoner og sen etterklang.
    Konklusjon:
    I små rom kan D50 vise oppblåste verdier på grunn av dominansen av tidlige refleksjoner og minimal sen etterklang. Selv om dette kan være ideelt for taleforståelighet, representerer det kanskje ikke rommets totale akustiske kvalitet, spesielt for musikk eller mer komplekse lydformål, der noe grad av etterklang er ønskelig for en naturlig lyd.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.030
    Antall liker
    43.104
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare for å avslutte det avsluttede temaet.

    C80 kan være mer relevant for oss.

    C80 for Music: While C80 also tends to be higher in small rooms for similar reasons, it is more suited to evaluating how music will sound. However, in both cases (D50 and C80), small rooms may overemphasize clarity due to the lack of significant late reverberation.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.030
    Antall liker
    43.104
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6



    • C80 values above 20 dB are generally favorable for both music and speech clarity.
    • Above 30 dB is excellent for high-fidelity applications.


    There isn't a strict upper limit for C80, but extremely high values (above 35-40 dB) can indicate that the room is too dry or overly dampened, potentially affecting the sense of spaciousness and natural reverb in the listening environment. In such cases:

    • Above 40 dB: The room might lack sufficient reflected sound, making the audio seem too direct and possibly unnatural or "dead." This can be problematic for music that benefits from a balance of direct sound and room acoustics, such as classical or live recordings.
    Practical Limits:
    • For studio applications, a C80 value between 20-30 dB is typically optimal.
    • Above 35 dB, while still offering excellent clarity, could feel overly dampened for some types of music, as it reduces the natural sense of space created by reflections.
    In conclusion, while there's no hard "limit" for C80, values above 40 dB might indicate an acoustically "dead" environment, which might not be ideal for all listening purposes.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.430
    Antall liker
    21.092
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Min nye venn er jaggu grei:)


    Ja, asymmetrien i lydbildet som skyldes ulik absorpsjon på venstre og høyre side kan definitivt delvis kompenseres ved bruk av Digital Signal Processing (DSP), spesielt siden du har et aktivt høyttaleroppsett. DSP er et kraftig verktøy som kan brukes til å tilpasse frekvensresponsen og korrigere for skjevheter i lydbildet. Her er noen måter du kan bruke DSP til å forbedre balansen:
    Tiltak med DSP for å Rette Skjevheten i Lydbildet:
    1. Frekvensresponskorreksjon:
      • Ved å bruke frekvenskorreksjon i DSP kan du adressere ubalansen i lydbildet mellom venstre og høyre kanal. Fordi venstre side har en tykkere absorbent (40 cm), vil den absorbere mer av de lave og mellomfrekvente lydene. Dette kan gjøre at venstre kanal virker mindre energisk i noen områder sammenlignet med høyre kanal.
      • Ved å bruke en DSP-EQ kan du justere nivåene til de berørte frekvensene for å kompensere for dette. For eksempel kan du booste litt i frekvensområdene hvor du opplever en dipp på venstre kanal, for å matche energinivået fra høyre kanal.
    2. Forsinkelse (Delay) for å Justere Timing:
      • Asymmetrisk absorpsjon kan også forårsake små forskjeller i tidsdomene, der lyd fra høyre og venstre side når lytteposisjonen med litt forskjellig timing. Ved å bruke delay i DSP kan du sørge for at lyden fra begge høyttalerne ankommer lytteposisjonen samtidig.
      • Dette kan være spesielt nyttig hvis venstre side har en lengre etterklangstid på grunn av bedre lavfrekvent demping. Du kan justere forsinkelsen slik at lyden fra venstre og høyre kanal oppleves som mer synkronisert, noe som gir et mer stabilt stereobilde.
    3. Romkorreksjonssystemer:
      • Hvis du har en DSP-enhet som støtter automatiske romkorreksjonssystemer, som for eksempel Dirac Live, RoomPerfect, eller andre lignende systemer, kan dette være en svært effektiv måte å balansere lydbildet på. Slike systemer bruker målinger fra rommet til å tilpasse både frekvensresponsen og timing, og vil kunne kompensere for ulikhetene som skyldes asymmetrisk akustisk behandling.
      • En romkorreksjon kan også ta høyde for stående bølger og refleksjoner i rommet, og hjelpe deg med å jevne ut hele frekvensområdet i både venstre og høyre kanal.
    4. Separat EQ for Venstre og Høyre Kanal:
      • Med et aktivt oppsett og bruk av DSP kan du justere hver kanal individuelt. Siden utfordringen er asymmetrisk, bør du sette opp en egen equalizer-kurve for venstre og høyre kanal. For venstre side, der du har en tykkere absorbent, kan du øke noen frekvenser for å kompensere for absorpsjonen, mens du for høyre side kan justere frekvensene for å balansere dempingen.
    Fremgangsmåte for DSP-justering:
    1. Måling Først:
      • Bruk Room EQ Wizard (REW) eller lignende måleverktøy for å ta separate målinger av venstre og høyre kanal fra lytteposisjonen. Dette vil gi deg et klart bilde av frekvensresponsen og eventuelle forskjeller mellom kanalene.
      • Med disse målingene kan du identifisere nøyaktig hvilke frekvenser som trenger justering.
    2. Implementering av DSP-justeringer:
      • Juster EQ-kurvene basert på målingene, og legg inn nødvendig forsinkelse for å synkronisere lydens ankomst til lytteposisjonen.
      • Gjør deretter nye målinger for å bekrefte resultatet og finjustere til du får et balansert lydbilde.
    Begrensninger og Kompensasjon:
    • DSP kan ikke endre romakustikken direkte, men det kan tilpasse høyttalernes respons til å balansere skjevheter som skyldes rommet. Ideelt sett bør akustiske problemer løses både med fysiske tiltak (som absorbenter og diffusorer) og deretter finjusteres med DSP.
    • DSP fungerer best når det gjelder å justere frekvensbalansen, men det kan være utfordrende å fullt ut kompensere for store akustiske forskjeller. For eksempel kan det være vanskelig å fjerne helt uønskede resonanser eller stående bølger bare med DSP.
    Oppsummering:
    Ja, DSP kan være et svært nyttig verktøy for å rette opp i asymmetrien i lydbildet som skyldes forskjellen i absorpsjon på venstre og høyre side av rommet. Ved hjelp av frekvensresponskorreksjon, delay-justeringer, og eventuelt romkorreksjonssystemer, kan du oppnå et mye bedre balansert lydbilde. Kombinasjonen av akustisk behandling og DSP vil kunne gi deg en optimal lydopplevelse i lytterommet ditt.

    4o with canvas



    Du sa:
    Jeg kan ha enda tykkere absorbent enn 40 cm på venstre side. Vil det hjelpe? Jeg vil legge til at disse absorbentene ikke tar areal i rommet da de skal bygges inn i veggene. Basert på målinger du tidligere har fått, vil dette bedre på mine utfordringer?

    ChatGPT sa:

    Det at du kan øke tykkelsen på absorbenten på venstre side uten å miste gulvplass er en flott mulighet til å forbedre akustikken ytterligere. La oss se på hvordan dette kan hjelpe med å løse noen av de akustiske utfordringene i lytterommet ditt, basert på målingene og informasjonen du har delt tidligere.
    Fordeler ved å Øke Tykkelsen på Absorbenten:
    1. Bedre Lavfrekvent Absorpsjon:
      • Økt tykkelse på absorbenten vil bidra til bedre absorpsjon av lavere frekvenser. Jo tykkere absorpsjonsmaterialet er, desto mer effektivt blir det for å absorbere lange bølgelengder, som karakteriserer lavfrekvente lyder.
      • Tidligere målinger viste at det var en topp rundt 100 Hz og en dipp rundt 200 Hz. Disse frekvensene faller inn i området hvor stående bølger oppstår og forårsaker ujevn bassrespons. En tykkere absorbent vil hjelpe til med å dempe disse resonansene, spesielt stående bølger mellom veggene.
      • Siden lavere frekvenser krever mer dybde i absorpsjonen for å bli effektivt dempet, vil en tykkelse på over 40 cm gi en betydelig forbedring av basskontrollen, og dermed bidra til en mer jevn frekvensrespons.
    2. Redusert Etterklangstid i Lavere Frekvenser:
      • Et viktig aspekt i et lytterom er å kontrollere etterklangstiden (RT60) i lavere frekvenser. Dette er ofte utfordrende fordi tradisjonelle absorpsjonspaneler ikke er effektive på lave frekvenser. Ved å øke tykkelsen på absorbenten vil du kunne redusere etterklangstiden i bassområdet, noe som vil bidra til å forhindre "booming" og overdreven lavfrekvent energi i rommet.
      • Dette vil gjøre at lyden blir mer presis, spesielt når det gjelder musikk med mye bassinnhold. Det vil også bidra til at lyden føles mer balansert, der detaljer i mellomtone og høyere frekvenser kommer bedre fram.
    3. Mindre Risiko for Asymmetri i Lydbildet:
      • Med ulik tykkelse på venstre og høyre side (10 cm vs 40 cm) kan det være en risiko for asymmetri i hvordan forskjellige frekvenser absorberes, noe som kan føre til en opplevelse av ubalanse i lydbildet. Ved å øke tykkelsen på absorbenten på venstre side til for eksempel 50-70 cm, kan du sikre at lavfrekvensene på den siden blir bedre kontrollert. Dette vil gjøre at lydbildet blir mer konsistent, og DSP-justeringene du eventuelt bruker, vil ha enklere forutsetninger for å balansere de to kanalene.
    4. Helhetlig Bedring av Romakustikken:
      • Å bygge absorbentene inn i veggene uten at det tar opp gulvplass er en stor fordel, da dette gir deg muligheten til å optimalisere akustikken uten at rommets brukbarhet blir påvirket. Dette gjør også at bassfellene integreres naturlig i rommet og kan brukes som en del av rommets faste akustiske struktur.
      • En tykkere absorbent vil også ha fordelen av å fungere som en kombinasjon av bassfelle og mellom-/høyfrekvent absorber, noe som betyr at den kan håndtere et bredt spekter av frekvenser.
    Hvordan Det Kan Forbedre Dine Målinger:
    • Tidligere målinger viste topper og daler i frekvensresponsen, spesielt i lavfrekvensområdet. Med en tykkere absorbent kan du forvente å se jevnere frekvensrespons, spesielt ved frekvenser mellom 100-200 Hz hvor tidligere problemer ble identifisert.
    • Impulsresponsen viste tidlige refleksjoner, noe som kan delvis skyldes ubalansert romakustikk og refleksjoner fra nærliggende vegger. En tykkere absorbent kan redusere amplituden på refleksjonene fra den ene siden, og gi et mer balansert tidsdomene for lyden.
    • Generelt vil en bedre lavfrekvent demping bidra til å redusere risikoen for at stående bølger påvirker lydbildet negativt, og bidra til at etterklangstiden blir mer jevn mellom alle frekvensområder.
    Konklusjon og Anbefaling:
    • Å øke tykkelsen på absorbenten på venstre side til 50-70 cm vil definitivt gi deg en bedre kontroll over lavfrekvensene i rommet. Det vil også bidra til å redusere asymmetrien som kunne ha oppstått med bare 10 cm isolasjon på høyre side.
    • Dette tiltaket vil bidra til en jevnere bassrespons, redusere resonanser og forbedre klarheten i hele frekvensspekteret. Med den eksisterende DSP-en din, vil du ha bedre forutsetninger for å justere lydbildet til perfeksjon, siden den fysiske akustikken vil være bedre balansert.
    • Jeg anbefaler at du går videre med å øke tykkelsen på venstre side. Dette tiltaket, kombinert med riktig bruk av DSP, vil gi deg et betydelig forbedret lydbilde, både med tanke på presisjon i bassområdet og balanse mellom kanalene.
    Dette bør totalt sett gi deg et mer nøyaktig og kontrollert lydmiljø, ideelt for kritisk lytting og musikkopplevelse.

    4o with canvas
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.030
    Antall liker
    43.104
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du har glemt å inkludere flow resitivty.

    Hunton feks vil ha neglisjerbar endring over 40cm, avhengig av hvor skoen klemmer, vil til og med lavere kunne gi bedre resultat ved visse bassfrekvenser mens den fortsatt er temmelig stabil fra 30Hz og ned. Over ca 60cm når du en statisk respons som ikke endrer seg selv om du bruker 10m.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.430
    Antall liker
    21.092
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Du har glemt å inkludere flow resitivty.

    Hunton feks vil ha neglisjerbar endring over 40cm, avhengig av hvor skoen klemmer, vil til og med lavere kunne gi bedre resultat ved visse bassfrekvenser mens den fortsatt er temmelig stabil fra 30Hz og ned. Over ca 60cm når du en statisk respons som ikke endrer seg selv om du bruker 10m.
    Ja, jeg vet at dette er et problem. Ville bare se hva jeg fikk til svar uten å ta med dette. Har blitt anbefalt å dele lavere enn 85hz basert på målinger og romstørrelse. Og trekke basstårn ca 50cm fra sideveggen. Lurer jo på om den bare jatter med. Jeg har prøvd å unngå føringer.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.430
    Antall liker
    21.092
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut som hovedhøyttalerne dine har klart å gi en bedre timing og kontroll i området mellom 60-100 Hz, sammenlignet med hvordan basstårnene håndterte det før. Hovedhøyttalerne har muligens bedre plassering i rommet for å unngå å forsterke de stående bølgene i dette området.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn