Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Nei, 19" - 225/40r19 både foran og bak.
    Jeg er rimelig imponert over rekkevidden. De oppgir en WLTP på sommerkjøring på 51 mil. Jeg vil tro at det er med 19" felger. Med mine dekk får jeg ca 53 mil. Nå, med 6° C ute og bare småkjøring får jeg over 40 mil. Jeg kjørte 24 mil forrige helg i ca 10° og hadde fremdeles 50% strøm igjen når jeg kom hjem.
    Man skulle tro at den ble litt "humpete" og bråkete med den dekkdimensjonen, men det er den ikke i det hele tatt. Svært stille og du merker svært lite til humper i veien, men så har den jo et spesielt tilpasset understell, den veier tross alt 2,5 tonn med fører. Du får det understellet på den mindre utgaven også, men da er det ekstrautstyr til 50 000 + mva.

    Sånn ser den ut med sommerdekk:

    Vis vedlegget 1069089
    Litt lang snute, men ellers synes jeg proposjonene er fine. Det ser ikke ut som en elbil, og det synes jeg er en fordel.
    Pen-pen: Utrolig flott blåfarge også ..... men, IKKE SOLTAK? 😮
    Ganske forskjellig profil fra tidligere 5 serie ja !

    Har BMW sluttet med å ha forskjellige dimensjoner foran og bak?
    Jeg har 225 foran og 275 bak (på sommerdekk), funker VELDIG bra
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Ut fra erfaring med lokal leverandør av VW ville jeg aldri turt å kjøpe en av VWs ID-utgaver.
    Nå skal det sies at lokal leverandør er veldig viktig. I Trøndelag er det flere som selger VW. Jeg snakket med en som hadde en bil med noe som i mine (og hans) øyne åpenbart var en garantisak. Møller i Trondheim nektet, mens Sulland som selger VW i Verdal tok det som en garantisak. Jeg skjønner ikke hvorfor Møller Trondheim nektet, det er jo VW sentralt som betaler, ikke Møller.
    Jeg har lignende erfaringer med en Audi hos Møller i Trondheim.
    Hvis det går an å "bypasse" Møller? Jeg har litt tvetydige erfaringer med Møller allerede i pre-sales fasen, og hvis de ikke engang kan gjøre det ryddig i et salg, well......

    Jeg snuser en del på leasing, rett og slett fordi jeg ikke vil binde opp kapital og det synes ikke så ille med 4 eller 5 års avtale.
    Automedia virker bra, og hvis man gjennom dem 100% bypasser Møller :unsure:

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Trondheim
    Glasstak som ikke kan åpnes. Leveres med soltak i USA. Har soltak på den andre bilen, men bruker det aldri så det kan jeg leve med. Forskjellig dimensjon foran og bak både på i5 og 330e.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Glasstak som ikke kan åpnes. Leveres med soltak i USA. Har soltak på den andre bilen, men bruker det aldri så det kan jeg leve med. Forskjellig dimensjon foran og bak både på i5 og 330e.
    Jeg bor i Bergen så soltak som kan åpnes er 100% nødvendig, jeg bruker det hele tiden :cool:
    Også heads-up display.... det meste annet er diskutabelt IMHO
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Trondheim
    HUD og et enkelt styringsystem. Ingen fikling med en stor skjerm. Det eneste som vises på min skjerm når jeg kjører er media (radiostasjon eller lydspor - det styrer jeg med knapp på rattet og lister som dukker opp i HUD når jeg bruker knappen) og et par vidgets jeg har satt opp selv som viser nyttig info. Evt navigasjon, men kart vises også i instrumentpanelet rett foran meg, og instruksjoner vises i HUD. Alt jeg trenger å trykke på for håndtering av bilen i fart finnes som knapper på rattet (evt som knapper på midtkonsollen mellom setene). Knappene har litt forskjellig utforming så man gjenkjenner dem uten å måtte se på dem. Nokså perfekt løsning egentlig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.010
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette ligner jo i prinsippet svært (selv om jeg er oppmerksom på forskjeller og det faktum at din bil er 5 år nyere enn min og har mer SW) på hvordan ting fungerer og er satt opp i min 2018 e-Klasse. et meget bekvemt oppset som lar meg betjene det meste jeg trenger uten å fjerne blikket fra veien. Det (relativt) store sentrale skjermen ligger også høyt i dashbordet og i siktlinje mot trafikkbildet.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.766
    Antall liker
    3.274
    VW stenger 3 fabrikker og kutter flere titusener av arbeidsplasser.

    Kina- spøkelset er overalt. Dette gir grobunn for sterk misnøye i Tyskland og etterhvert høyreekstreme krefter ved makten.

    Skal vi spå enda mer straffetoll på biler fra Kina? Riset bak speilet er at europeiske varer blir tollet tilsvarende inn til Kina.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.010
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er det med balansen import/eksport mellom Kina og hhv Europa og USA? Noen som vet?
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    1.178
    Har noen prøvd nye Ford Explorer nå, den kom vel i september. Jeg vil se på den når jeg kommer hjem på ettervinteren. Passe størrelse, bra rekkevidde og med 4 H trekk. Noe over 500 k tror jeg. Ellers vil jeg se Nissan Araya også.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.616
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Sunnmøre
    Hvordan er det med balansen import/eksport mellom Kina og hhv Europa og USA? Noen som vet?
    For USA fann eg i farten berre Statista, men den indikerer om lag 3 gg så høgt volum (i dollar) import frå Kina som eksport frå USA. Når det gjeld bilar, las eg ein stad at importen av elbilar frå Kina til USA var svært marginal.

    Europa: https://ec.europa.eu/eurostat/stati...ds_statistics#EU-China_trade_by_type_of_goods

    1730115345185.png

    1730115369598.png

    EU/Kina, varegruppe-for-varegruppe. Tilsynelatande er eksporten av bilar (781) til Kina større enn importen.

    1730115949267.png

    1730116010118.png
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    2.960
    Problemet til europeisk bilindustri er ikke import av kinabiler til europa, men økt salg av kinabiler i kina. Importen av kinabiler til europa er riktignok litt økende men fortsatt på veldig veldig lavt nivå. Det er dertfor europeisk bilindustri står i kø for å danne joint ventures med kinesiske(gjerne statseide) produsenter, sist ut nå var vw sitt samarbeid med xpeng.

    1730117310569.png
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Da ble valget tatt.. Tesla Model Y er bestilt :p. Med kampanje renta dem har nå var det jævla ikke lett å velge noe anna egentlig.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.616
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Sunnmøre
    Problemet til europeisk bilindustri er ikke import av kinabiler til europa, men økt salg av kinabiler i kina.
    Ikkje heilt ueffent poeng.

    Det spørst kanskje litt kva ein reknar som kinabilar (kinesisk produksjon eller kinesisk eigarskap). Volvo+Polestar er om lag like store som VW på den norske registreringsstatistikken så langt i 2024.

     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    2.960
    Ikkje heilt ueffent poeng.

    Det spørst kanskje litt kva ein reknar som kinabilar (kinesisk produksjon eller kinesisk eigarskap). Volvo+Polestar er om lag like store som VW på den norske registreringsstatistikken så langt i 2024.

    Det kan vi jo godt diskutere, men jeg tror uansett ikke den norske registreringsstatistikken er noen god rettesnor for Europa. Den er ekstremt lite representativ.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.766
    Antall liker
    3.274
    Problemet til europeisk bilindustri er ikke import av kinabiler til europa, men økt salg av kinabiler i kina. Importen av kinabiler til europa er riktignok litt økende men fortsatt på veldig veldig lavt nivå. Det er dertfor europeisk bilindustri står i kø for å danne joint ventures med kinesiske(gjerne statseide) produsenter, sist ut nå var vw sitt samarbeid med xpeng.
    Sikkert riktig det du skriver som en situasjonsbeskrivelse pr i dag.
    Men for et års tid siden sa sjefen i VW at selskapet står i en lignende situasjon som Nokia mobile... en brennende plattform analogi. Når vi ser hvor mye penger kinesisk bilindustri svir av i Norge på markedsføring av biler og dyre showrooms med et ganske marginalt antall biler solgt, men tiltenkt som en investering for fremtidig inntjening, så er det ikke vanskelig å se for seg at det samme vil skje i europa gitt at politikerne bestemmer seg for at elbil er det som skal selges.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    2.960
    Bortsett fra at alle piler peker nedover hva gjelder elbilsalg i Europa, selv ikke i norge hvor nesten samtlige biler som selges er elbiler sitter det ekstremt langt inne å si at elbiler er det som skal selges. VW har også posisjonert seg dypt inn i kinesisk bilindustri, så de sitter på alle sider av bordet.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.766
    Antall liker
    3.274
    VW har også posisjonert seg dypt inn i kinesisk bilindustri, så de sitter på alle sider av bordet.
    Helt til det blir en væpnet konflikt mellom Kina og vesten, da kan det bli type russiske regler...dere er nå kastet ut av styrerommene og eiendelene er nå konfiskert av den kinesiske stat.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.650
    Antall liker
    11.766
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    "Kina spøkelset" - kanskje USA (Tesla) spøkelset er vel så utfordrende for europeisk bilindustri?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    2.960
    Helt til det blir en væpnet konflikt mellom Kina og vesten, da kan det bli type russiske regler...dere er nå kastet ut av styrerommene og eiendelene er nå konfiskert av den kinesiske stat.
    Da har vi nok vanvittig mye større problemer enn personbilen.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    HUD og et enkelt styringsystem. Ingen fikling med en stor skjerm. Det eneste som vises på min skjerm når jeg kjører er media (radiostasjon eller lydspor - det styrer jeg med knapp på rattet og lister som dukker opp i HUD når jeg bruker knappen) og et par vidgets jeg har satt opp selv som viser nyttig info. Evt navigasjon, men kart vises også i instrumentpanelet rett foran meg, og instruksjoner vises i HUD. Alt jeg trenger å trykke på for håndtering av bilen i fart finnes som knapper på rattet (evt som knapper på midtkonsollen mellom setene). Knappene har litt forskjellig utforming så man gjenkjenner dem uten å måtte se på dem. Nokså perfekt løsning egentlig.
    Dette er cruisekontroll på noe eldre BMW 730D
    (beklager dårlig fokus her)


    Her er alt:,
    på venstre side, sett cruisekontroll, reset til tidligere satt hastighet, slå av/på
    På høyre side, juster opp/ned distanse til bilen foran, i midten, opp /ned hastighet 1 km/h eller 10 km/h avhengig av trykk
    Superlogisk og ekstremt enkel å bruke....

    Spesielt bruker jeg mye distanseknappen til bilen foran, avhengig av kjøreforhold o.l. Spesielt på motorvei må denne benyttes IMHO.

    Når jeg ser på BMW iX så er mye av dette tatt bort for å gjøre rettet "flottere å se på"
    Når jeg da spør BMW om hvor er kontrollene for å justere avstand til bilen foran.... joda de er langt nede i en skjerm-meny

    Vent litt, hvis du skal justere viktige kontroller i adaptiv cruise kontroll, så er de så vanskelige å justere at du må stoppe bilen for å gå inn i en meny og justere settingene på cruise kontroll.... har BMW ingeniørene fullstendig mistet vettet her, og/eller har de kommet tilbake til sine fulle fem med design av i5?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Trondheim
    Godt poeng. Jeg har ikke savnet den funksjonen det året jeg har hatt min i5. Den justerer automatisk avstand basert på hastighet, veistandard og underlag, og jeg har ikke følt behovet for å justere det.
    Jeg har den funksjonen på rattet i min 330e, og der bruker jeg den innimellom men har ikke følt behovet i i5en.

    Nå ser det slik ut:
    1730129294043.png
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.403
    Antall liker
    39.438
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spesielt bruker jeg mye distanseknappen til bilen foran, avhengig av kjøreforhold o.l. Spesielt på motorvei må denne benyttes IMHO.

    Når jeg ser på BMW iX så er mye av dette tatt bort for å gjøre rettet "flottere å se på"
    Når jeg da spør BMW om hvor er kontrollene for å justere avstand til bilen foran.... joda de er langt nede i en skjerm-meny

    Vent litt, hvis du skal justere viktige kontroller i adaptiv cruise kontroll, så er de så vanskelige å justere at du må stoppe bilen for å gå inn i en meny og justere settingene på cruise kontroll.... har BMW ingeniørene fullstendig mistet vettet her, og/eller har de kommet tilbake til sine fulle fem med design av i5?
    På Tesla Model S justerer man avstand ved å vri på cruise control-hendelen. En av relativt få funksjoner som er prioritert for fysiske betjeningsorganer.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Godt poeng. Jeg har ikke savnet den funksjonen det året jeg har hatt min i5. Den justerer automatisk avstand basert på hastighet, veistandard og underlag, og jeg har ikke følt behovet for å justere det.
    Jeg har den funksjonen på rattet i min 330e, og der bruker jeg den innimellom men har ikke følt behovet i i5en.

    Nå ser det slik ut:
    Vis vedlegget 1069291
    Betenkelig at BMW ingeniører tar vekk hva jeg synes er helt sentrale funksjoner ... det kan selvfølgelig være at automatikken er bra her
    Men nesten ... showstopper dette :unsure:
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.797
    Antall liker
    1.798
    Sted
    Sunndalsøra
    Elbil salget går i annen rettning i Norge enn ellers i verden. Det er pga at staten ''subsiderer'' kjøp av elbil. Ellers så vil elbilbrukere helst være fritatt for de flest utgifter som ''vanlige'' bilbrukere må betale. Ikke rart at forsikringen blir høg når reparasjoner blir kostbar eller ligger ann til kondemnering. Ikke rart at de går på billigsalg.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Elbil salget går i annen rettning i Norge enn ellers i verden. Det er pga at staten ''subsiderer'' kjøp av elbil. Ellers så vil elbilbrukere helst være fritatt for de flest utgifter som ''vanlige'' bilbrukere må betale. Ikke rart at forsikringen blir høg når reparasjoner blir kostbar eller ligger ann til kondemnering. Ikke rart at de går på billigsalg.
    Er det ikke også en retning at hvis en liten del, slik som en diode til NOK 5,- i styringsenheten feiler, så må du bytte hele greia til noe slikt som 70.000?
    Bruk og kast, ikke laget for å kunne repareres?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Trondheim
    Elbil salget går i annen rettning i Norge enn ellers i verden. Det er pga at staten ''subsiderer'' kjøp av elbil. Ellers så vil elbilbrukere helst være fritatt for de flest utgifter som ''vanlige'' bilbrukere må betale. Ikke rart at forsikringen blir høg når reparasjoner blir kostbar eller ligger ann til kondemnering. Ikke rart at de går på billigsalg.
    Forsikringen på min i5 er under halvparten av forsikringen på 330e-en. Jeg ble forbauset over hvor lav den er. Det er den laveste forsikringspremien jeg har hatt på noen av de bilene jeg har hatt. Så jeg skjønner ikke dette med "dyr forsikring på elbiler" - det er ikke min erfaring.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    2.960
    All elektronikk kan fint repareres, right to repair I Europa har gjort mye for å gjøre det enklere for tredjepart. Vi som forbrukere må kanskje bli flinkere til å styre unna produsenter som ikke gidder å reparere sine egne greier?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    2.960
    Forsikringen på min i5 er under halvparten av forsikringen på 330e-en. Jeg ble forbauset over hvor lav den er. Det er den laveste forsikringspremien jeg har hatt på noen av de bilene jeg har hatt. Så jeg skjønner ikke dette med "dyr forsikring på elbiler" - det er ikke min erfaring.
    Sample of 1 på en helt ny bil på markedet sier vel ikke allverdens?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.403
    Antall liker
    39.438
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke også en retning at hvis en liten del, slik som en diode til NOK 5,- i styringsenheten feiler, så må du bytte hele greia til noe slikt som 70.000?
    Bruk og kast, ikke laget for å kunne repareres?
    Det er vel ikke så veldig forskjellig fra alle andre biler idag. Forhåpentligvis får EU litt mer gjennomslag her også, etterhvert.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.394
    Antall liker
    109.966
    Torget vurderinger
    23
    Forsikringen på min i5 er under halvparten av forsikringen på 330e-en. Jeg ble forbauset over hvor lav den er. Det er den laveste forsikringspremien jeg har hatt på noen av de bilene jeg har hatt. Så jeg skjønner ikke dette med "dyr forsikring på elbiler" - det er ikke min erfaring.
    Vil endre seg. Forsikringsbransjen sier at erfaringsgrunnlaget er for lite foreløpig så forsikringene så langt stort sett er priset etter tilsvarende vanlige biler.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Trondheim
    Så forsikring på en stor limousine med 600 hk koster vanligvis mindre enn forsikring (i mitt tilfelle halvparten) for en stasjonsvogn for en familie med 250 hk?
    Jeg har jo aldri forsikret en elbil før, så jeg har jo ikke noe annet sammenligningsgrunnlag enn denne ene. Det er den største, dyreste og kraftigste bilen jeg noen gang har hatt og det en den som har vært billigst å forsikre. Ikke bare litt billigere, men veldig mye billigere.
    Det er jo min erfaring - hvis andre har andre eksempler kan de komme med dem, ellers er det jo liten vits å fortsette med den diskusjonen.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.797
    Antall liker
    1.798
    Sted
    Sunndalsøra
    Høy utbedrings kostnader vil være dyrere på alle nyere biler, pga. delekostnadene er betydelig dyrere. Kan ikke tro at disse bilskade verkstedene kan legge fram dårlig spesifiserte utbedringene til forikrings selskapene. Har stadig hørt at det har blitt dyrere og at de reagerer på det. Det er også dårligere erfaring med rep av elbil ennå. Så det vil ta lengre tid.
    Ellers så er det blitt my flom hær til lands i peroder og må være forberedt på at vannskader vil være store hvis en tar sjansen på å kjøre bil i overflommet vegdekke. Ikke alle som kjører Landrover eller Toyota HIlux :)
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.259
    Antall liker
    856
    Mht RtR så er Tesla kjempelette å skru på. Dele- og sericemanualer ligger fritt ute.

    «Revolutionary» og «flat out unheard of» er det siste man sier om Teslas måte å bygge bil på. Se de 5 første minuttene her:

     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.797
    Antall liker
    1.798
    Sted
    Sunndalsøra
    Det vil ta lengre tid på omstille seg til det blir ''lett'' å skru på disse Teslaene. Cybertruck er ikke akkurat så aktuell her i landet og i EU. Tror ikke at mange av den oppveksende slekt vil være av denne DIY sorten som har tatt generasjoner å bygge opp. Vi som har holdt på med bil i snart 40 år har klart oss godt til nå. Og Tuben med all disse Videoklipp har vært til stor hjelp:)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.723
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hjelper ikke om de er lette å skru på hvis et helt ordinært hjullager skal koste 9000,-
    Som det gjorde til min Kona.
    Og ja, jeg søkte hos de delepusherne jeg kunne komme på...
    Om en stund blir jeg sannsynligvis pensjonist. Hvis jeg da får et seriøst lite transportbehov så har jeg begynt å vurdere om en skal selge alt det moderne og kun sitte igjen med veteranbilene. Ja de er bensinbiler, men de er såpass enkle å skru på og delene koster nesten ingenting at det veier opp for forsikring, service og hjullager til Kona'n...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.292
    Antall liker
    8.718
    Torget vurderinger
    1
    Er vist vanskelig å skaffe deler til disse kinabilene. Vet om en som har en xpeng. Ikke lys i høyre baklykt. Får ikke deler. Hørte at det kunne ta ett år å skaffe ny frontrute!
    I følge Motor er det også problemer med deletilgang til MG.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.259
    Antall liker
    856
    Hjelper ikke om de er lette å skru på hvis et helt ordinært hjullager skal koste 9000,-
    Som det gjorde til min Kona.
    Og ja, jeg søkte hos de delepusherne jeg kunne komme på...
    Om en stund blir jeg sannsynligvis pensjonist. Hvis jeg da får et seriøst lite transportbehov så har jeg begynt å vurdere om en skal selge alt det moderne og kun sitte igjen med veteranbilene. Ja de er bensinbiler, men de er såpass enkle å skru på og delene koster nesten ingenting at det veier opp for forsikring, service og hjullager til Kona'n...
    Jeg opplever på min 20 år gamle Audi at deler blir verre og verre å få tak i. Både originale og tredjepart. Så jeg tror biler fremover vil få kortere levetid enn tidligere.

    Kinabiler tror jeg blir verstingene når det gjelder deletilgang, som indikert over
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn