Enig med deg der. Man veit ikke hva forhandleren finner på etter man har kjøp bilen. Da spesielt brukte biler. En annen ting er verdiforingelse.
Spesielt fra Fisker, var mer en nok informasjon "der ute" til å styre langt unna.Jeg er heller ikke for regulering, men forundres over folk kjøper dyre biler fra det som må kalles oppstartfirmaer....
Jeg lurer virkelig på hva de som har valgt «Self-driving» tilbehøret tkl titusenvis av kroner på sin Tesla har røyka. Bilen er vraket lenge før det blir aktuelt.Skjønner hvorfor han holder på med mye annet enn bil.
Elon Musk Admits That Teslas With "Self-Driving" Computers May Never Be Able to Actually Self-Drive
Tesla CEO Elon Musk has finally said the quiet part out loud: that he thinks the vast majority of Tesla vehicles currently on the road won't be able to actually drive themselves. The current generation of the EV maker's lineup makes use of HW3 computers, an assembly that acts as the brain of the […]www.yahoo.com
Tesla CEO Elon Musk has finally said the quiet part out loud: he's worried that the vast majority of Tesla vehicles currently on the road won't be able to actually drive themselves after all, even if buyers paid extra for hardware that he claimed at the time would allow them to do just that.
...
Translation: all the times Tesla has vowed that all of its vehicles would soon be capable of fully driving themselves may have been a convenient act of salesmanship that ultimately turned out not to be true.
The good news is that existing customers who shelled out $8,000 for the Full Self-Driving package would get an upgrade "for free," Musk promised during the call. "And we have designed the system to be upgradable, so it’s really just sort of switch out the computer thing — the cameras are capable."
Tja. Min risikokalkyle tilbake i 2010 eller så var ikke helt sånn, men det var definitivt en kalkulert risiko. Jeg hadde litt erfaring med tilsvarende trefasemotorer fra 1908 som fortsatt fungerer. Etter de første barnesykdommene vil jeg si at elbilene har vært riktig pålitelige og krever minimalt vedlikehold.Må slutte å være så himla positive til dette overkompliserte rælet. Les litt i elbilfanatikerforum og les dere opp på alt dritet som går gærli med nyere elbiler. Ødelagte motorer og batterier på 4 år gamle e-biler. De skal jo liksom virke etter garantitiden også, og en kan ikke gjøre en dritt for å sikre påliteligheten på dem.
Nå har vel alle elbiler minimum 8 års garanti på batteri og uansett er det 5 års reklamasjon på resten av bilen. Kjøper du ny elbil for å ha den i 4-5 år er du rimelig sikret mot feil og mangler.Må slutte å være så himla positive til dette overkompliserte rælet. Les litt i elbilfanatikerforum og les dere opp på alt dritet som går gærli med nyere elbiler. Ødelagte motorer og batterier på 4 år gamle e-biler. De skal jo liksom virke etter garantitiden også, og en kan ikke gjøre en dritt for å sikre påliteligheten på dem.
Godt spørsmål. Alltid en viss fare for at den er teknologisk utrangert lenge før bilen er det bruksmessig. Men om den dekker dine behov og fungerer greit, hvorfor skrape den? Skrevet på en 13 år gammel Windows PC (som trolig må byttes neste år pga support).Så er det andrehåndsverdien da - og hva det vil legge seg på i % av nybilpris.
Tja. Elbiler er jo prinsipielt vesentlig enklere enn biler på fossilt drivstoff, som også svært ofte går i stykker. Og som bare har enkle reparasjoner med mindre de er 30 år gamle. Det man glemmer er at produsentene har hatt hundre år på seg med denne teknologien til å raffinere den, teste ut hva som funker og ikke funker, vinne erfaringer og automatiskere logistikken.Må slutte å være så himla positive til dette overkompliserte rælet. Les litt i elbilfanatikerforum og les dere opp på alt dritet som går gærli med nyere elbiler. Ødelagte motorer og batterier på 4 år gamle e-biler. De skal jo liksom virke etter garantitiden også, og en kan ikke gjøre en dritt for å sikre påliteligheten på dem.
Jeg har hatt et titalls biler i løpet av de 50 årene jeg har hatt bil, nye og meget godt brukte. Jeg har til gode å ha opplevd motorhavari, med ett unntak. Det unntaket var en dårlig renovert motor på Spitfiren, rett og slett slendrian fra han som renoverte motoren en gang før jeg kjøpte bilen.Nei, dagens elbiler er ikke vesentlig enklere enn fossilbiler. En OBC er ikke bare én boks med en enkel jobb - å lade et batteri. Den har 2-3 lag med prinkort med hundrevis av bitte små elektronikk-duppeditter (dioder, halvledere, kondensatorer og what not) og ryker én av dem så virker ikke bilen. Samme med batteriet, samme med motoren til en viss grad som også er utsatt for mekanisk slitasje, samme med motorstyringsenheten, samme med spenningsomformer.
Disse sagnomsuste, bevegelige mekaniske delene i en fossilbil er i det minste kjent teknikk og mekanikk som er pålitelig så lenge det vedlikeholdes.
Jeg ga 670k for min i 2013. Vi kan bruke Smarte Pengers tommelfingerregel:Grafen viser prisforlangende (min/snitt/max) for ca 500 brukte Tesla model S75 og model 3.
Y-akse i tusen kroner. Data hentet fra Finn.no
Om jeg multipliserer riktig skulle det bli 24,9 % restverdi etter 11 år. Det blir 166k, omtrent likt med gjennomsnittet for kurven. Min har en del ekstrautstyr og burde kanskje gå litt høyere, så det er ihvertfall ingen ting der som tyder på brattere verdifall enn fossilbiler. Snarere motsatt, kan det se ut til.Verdifallet er i de aller fleste tilfellene størst det første året. For en nybil kan du forvente 20 prosent første året. Deretter om lag 14 prosent av bruktprisen fra det andre året, synkende til 10 prosent det sjette året. Og fra den sjette året 10 prosent årlig.
Spørs litt på bilen. Mitt lett aldrende dieseldrog kostet meg 180k hos forhandler for tre år siden, prisforlangende er det samme i dag.Jeg ga 670k for min i 2013. Vi kan bruke Smarte Pengers tommelfingerregel:
Bilkostnader - oversikt
Verdifallet er største bilkostnad de første årene, men fra 75. 000 km begynner verkstedkostnadene å øke markert.www.smartepenger.no
Om jeg multipliserer riktig skulle det bli 24,9 % restverdi etter 11 år. Det blir 166k, omtrent likt med gjennomsnittet for kurven. Min har en del ekstrautstyr og burde kanskje gå litt høyere, så det er ihvertfall ingen ting der som tyder på brattere verdifall enn fossilbiler. Snarere motsatt, kan det se ut til.
Angående dårlige motorer. TV2 har en sak om Audi Allroad 2014 som har gått 100.000km som bruker 1L olje pr 100 mil. Alle servicer fulgt. Audi mener opptil 0,5L olje pr 100 mil er innafor. Verksted sier en reperasjon vil koste ca 150.000,-. Men verkstedet anbefaler bytte av motor fordi når dem har demontert tilsvarende motorer, så viser det seg at sylindrene er utslitt.Mye trøbbel på mange av dem:
Etc etc...
Det er eit godt poeng, særleg om vi skal spora kapitalen i bilindustrien bakover. Quandt-familien (BMW) kjem til dømes ikkje veldig bra ut av det.å styre unna en bil fordi en av aksjonærene og leder for selskapet støtter en kandidat i et presidentvalg i et demokratisk land virker litt merkelig. De aller fleste biler som blir produsert har en eller annen bismak (kina, barnearbeid, utslipp skandaler etc)
Ja, bedre å kjøre med noe som er enkelt og robust, med få deler og et minimalistisk design som er lett å ta service på om det skulle være noe.Må slutte å være så himla positive til dette overkompliserte rælet. Les litt i elbilfanatikerforum og les dere opp på alt dritet som går gærli med nyere elbiler. Ødelagte motorer og batterier på 4 år gamle e-biler. De skal jo liksom virke etter garantitiden også, og en kan ikke gjøre en dritt for å sikre påliteligheten på dem.
Men man kan lure på hvor mye skrudd i hodet de som designer biler er, og hvor mye som er bevisst gjort ubeleilig av ulike grunner.Jeg har kjørt Citroën noen år og er bra lutret mht servicevennlighet og pålitelighet i fossilbiler. De går i stykker på veldig interessante måter, det skal de ha. Man behøver bare et ekstra ledd i armen mellom håndledd og albu for å komme til for å reparere det. Den som bestemte at vannpumpen på motoren skulle festes med fem M8 og en M7 mutter burde hatt juling.
Lederen og kandidaten er på god vei til å rive i filler den vestlige sivlisasjonen og verdensordenen som vi kjenner den, så da blir det litt mer enn en bismak. Ville ikke kjøpt kinabil av samme grunn, de har samme målsetning.å styre unna en bil fordi en av aksjonærene og leder for selskapet støtter en kandidat i et presidentvalg i et demokratisk land virker litt merkelig. De aller fleste biler som blir produsert har en eller annen bismak (kina, barnearbeid, utslipp skandaler etc)
Kinesisk, no way. Tysk eller Koreansk er innafor. Bilindustrien der har garantert sine svin på skogen, men de er ikke sivlisasjonstruende.Man får prøve å skille selskap og en person private utskeielser.
Er alternativet biler fra fasistlandet Kina, som ikke bryr seg om noen kjøreregler overhodet? Eller tysk eller koreansk bil, hvor bilindustrien fremdeles skjelver etter å blitt dømt for sine kriminelle handlinger?
jeg tenker du overdriver voldsomt og gir musk mye mere cred enn det han fortjener. Hvis dette er et forsøk på å rive i filler den vestlige sivilisasjonen så er det patetisk forsøk. Han støtter en presidentkandidat akkurat som mange andre kjendiser åpenlyst gjør. Er det ikke dette som er demokrati..Lederen og kandidaten er på god vei til å rive i filler den vestlige sivlisasjonen og verdensordenen som vi kjenner den, så da blir det litt mer enn en bismak. Ville ikke kjøpt kinabil av samme grunn, de har samme målsetning.
Kinesisk, no way. Tysk eller Koreansk er innafor. Bilindustrien der har garantert sine svin på skogen, men de er ikke sivlisasjonstruende.
De fire store selskapene som eier ca 80% av markedet på forsikring driver i en viss grad med kryssubsidiering. En slags utjevningspolitikk. Det vil si at pris på forsikring nødvendigvis ikke avspeiler risiko. For selskapene er det totalen som avgjør, antall kunder inn til selskapet og totalen på utbetaling av skader. Dette er særlig et fenomen i Norge hvor kundene pleier å samle alle skadeforsikringene i ett selskap.Voldsom økning – du får regningen
Kostnaden for å reparere personbiler har økt med nesten 50 prosent - på to år.www.tv2.no
Det som er synd er at "alle" må ta regningen for dette grunnet obligatorisk ansvarsforsikring, mens det virker som bare en liten del av ekstrakosten går direkte til de med biler med dyre deler gjennom kasko delen.
Kjenner ikke til hvordan og hvor ofte forsikringsselskapene oppdaterer risikoprofilen sin men det virker ikke helt som de henger med i svingene da gamle "risiko biler" nå er både treige og billig å reparere sett opp i mot moderne biler, allikevel er de ofte dyre forsikre mens en nyere bil er billigere med både mer effekt og dyrere deler.
Ja, spør Orban, Erdogan, Fico, det muslimske brorskap, eller 1930-tallets populister under mottoet «En mann, en stemme, én gang.»Vi kan nok med fordel ta denne diskusjonen i andre tråder, men det er fullt mulig å bli demokratisk valgt på en plattform av å ville demontere demokratiet. Musk vil erstatte det med et oligarki, i likhet med Peter Thiel og div andre nyrike Silicon Valley tech bros.
Uten Kina, ingen biler (og en drøss andre varer). Absolutt alle biler inneholder mer eller mindre Kina komponenter. hvor tror du mesteparten av el-motorer, diverse mekaniske komponenter og ikke minst elektronik kommer fra?Lederen og kandidaten er på god vei til å rive i filler den vestlige sivlisasjonen og verdensordenen som vi kjenner den, så da blir det litt mer enn en bismak. Ville ikke kjøpt kinabil av samme grunn, de har samme målsetning.
Kinesisk, no way. Tysk eller Koreansk er innafor. Bilindustrien der har garantert sine svin på skogen, men de er ikke sivlisasjonstruende.