Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    2.943
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Er vist vanskelig å skaffe deler til disse kinabilene. Vet om en som har en xpeng. Ikke lys i høyre baklykt. Får ikke deler. Hørte at det kunne ta ett år å skaffe ny frontrute!
    I følge Motor er det også problemer med deletilgang til MG.
    Nå er vel Kona'n i prinsippet koreansk, men gudene vet hvor mye av den som egentlig kommer fra Kina.
    Når det gjelder hjullageret, så mistenker jeg sterkt at her melker importøren et-al kunden for det det er verdt. Og litt til.
    For bensinkonan + en del andre Hyundai / Kia modeller så kostet tilsvarende lager rundt 800-1000 spenn. Hva er forskjellen ? Ca. 5 mm i diameter der lageret settes inn i navet...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.608
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Sunnmøre
    Kinabiler tror jeg blir verstingene når det gjelder deletilgang, som indikert over
    Kva er eigentleg argumentet ditt for det, sånn bortsett frå risiko for verdskrig?

    For dagens modellar er det kanskje eit problem at volumet er lite og delemarknaden sikkert er mest kinesisk, men eg kan ikkje tru at den kinesiske (altså, produsentlandet) massemarknaden vil vera like interessert i å kasta bilar som vi er i Europa. Kinesarane er stort sett ikkje like rike pr innb. som oss, og viljen til stort forbruk er heller begrensa.

    Via BRICS og slikt er jo også tredje verda ein viktig marknad, og der er det iallfall stor etterspurnad etter reservedelar. Opplevinga av å køyra drosje dagleg i Kairo for tjue år sidan var fascinerande (det var stort sett gamle Lada-ar der ein ikkje vart overraska om døra ramla av). Ei stund var HiAce også tjuveriobjekt nr 1 her i landet, og bilane gjekk til land der dei faktisk reparerte (og heller ikkje hadde PKK).

    Med EUs «Right to repair» burde det jo vera mogleg å vri inn nokre føresetnader om deletilgang og slikt. Eit heilt rimeleg krav, skulle eg meina.

    (Igjen: Spørsmålet til deg er ærleg, ikkje polemisk, meint. Det er fleire gode grunnar til å ikkje handla kinesisk, altså).
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    2.943
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Eneste catchen med veteranbilene er at de har jeg liten lyst til å ta ut i saltlaken vinterstid. Har nok bruk for noe eget til vinterbruk.
    Den ene veteranbilen er en 86 Jeep CJ7, og den er skrudd sammen som en hestekjerre. Ramme, 2 stive aksler og 4 bladfjærer. Karosseriet, populært kalt "balja" har så godt som kun enkle plater, ingen dobbelt rom. Det er såpass mange av de, at deler har til nå ikke vært noe problem. Ikke at jeg har trengt stort. Er den komfortabel å kjøre - nei. Min er løftet en del + større hjul osv, så en har god oversikt. Er helt grei til lokal småkjøring. Ville jeg kjørt lange dagsetapper med den - nei.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.797
    Antall liker
    1.795
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har handlet deler hos Rock Auto(USA) i mange år. De har også deler til Tesla og Audi. Det blir noe frakt kostnader. Jeg bruker Jetcarrier i Newark (Delaware), da jeg har en konto der. Rock Auto har alltid sendt rett del. Fikk send en Akkumulator( tørrfiler) til AC og sensorventil til servostyring på Forden. Totalt rundt 2000,-
    Nå har det blitt noe dyrere, da krona ha blitt mindre verd. Vi bor da tross alt i verdens rikeste Uland :) For å styreonda kinesiske deler som DORMAN, så kjøper jeg heller noe dyrere deler.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    2.943
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kva er eigentleg argumentet ditt for det, sånn bortsett frå risiko for verdskrig?

    For dagens modellar er det kanskje eit problem at volumet er lite og delemarknaden sikkert er mest kinesisk, men eg kan ikkje tru at den kinesiske (altså, produsentlandet) massemarknaden vil vera like interessert i å kasta bilar som vi er i Europa. Kinesarane er stort sett ikkje like rike pr innb. som oss, og viljen til stort forbruk er heller begrensa.

    Via BRICS og slikt er jo også tredje verda ein viktig marknad, og der er det iallfall stor etterspurnad etter reservedelar. Opplevinga av å køyra drosje dagleg i Kairo for tjue år sidan var fascinerande (det var stort sett gamle Lada-ar der ein ikkje vart overraska om døra ramla av).

    Med EUs «Right to repair» burde det jo vera mogleg å vri inn nokre føresetnader om deletilgang og slikt. Eit heilt rimeleg krav, skulle eg meina.

    (Igjen: Spørsmålet til deg er ærleg, ikkje polemisk, meint. Det er fleire gode grunnar til å ikkje handla kinesisk, altså).
    Det hjelper ikke med god deletilgang hvis prisen er 10 x hva en forventer det burde koste...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    1.422
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tok en spansk-en, og bløffet til delelageret hos Mobile (slik selgerne deres lyver så det renner av dem) og sa jeg hadde kjøpt en brukt, drosjekjørt Ioniq 5 som ikke lenger hadde garanti pga høy km-stand, og lurte på hva motoren til den motoriserte bakluka kostet.
    "MÅ bytte begge", mente fyren, og ville ha 24.000 kroner.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Jeg opplever på min 20 år gamle Audi at deler blir verre og verre å få tak i. Både originale og tredjepart. Så jeg tror biler fremover vil få kortere levetid enn tidligere.

    Kinabiler tror jeg blir verstingene når det gjelder deletilgang, som indikert over
    Hva med deler fra autodoc.co.no ?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.797
    Antall liker
    1.795
    Sted
    Sunndalsøra
    Både i Kina og Russland så reparerer de biler som blir kondemnert i europa. Egentlig bilvrak. Har sett på video på tuben. Ganske utrolig hva de kan å få til. Slikt er det ingen som gidder å gjøre i Norge eller EU. Blir for dyrt. Her har disse bilene ikke blitt godkjent av det byråkratiske politiet.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    2.943
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Til våren har Kona'n gått omlag 160-170 000 og da er nok tiden inne til skifte av skiver & klosser bak. Men nå er jeg forberedt, så når jeg skal legge om til sommerdekk skal jeg samtidig ta av ei skive og måle alle relevante dimensjoner og så søke hos delepusherne. Håpet er at de har brukt noe standard deler som en så kan få tak i til en vettug pris.
    Det som skremmer mest er all elektronikken de har stappet inn i bilen, her er det MYE som kan gå galt...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    2.943
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Men oppsummert, hvis en bytter bil innenfor garantitiden, så er en relativt trygg.
    Beholder en den utover garantitiden eller kjøper en som er utenfor garantien, så sjekk deleprisene nøye...
    Men for å komme tilbake til tema, det ser ut til å komme flere passende "pensjonisttraller" det nærmeste året. Renault 4 for å nevne 1...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.760
    Antall liker
    3.274
    Er vist vanskelig å skaffe deler til disse kinabilene. Vet om en som har en xpeng. Ikke lys i høyre baklykt. Får ikke deler. Hørte at det kunne ta ett år å skaffe ny frontrute!
    I følge Motor er det også problemer med deletilgang til MG.
    Noe å ta i betraktning. Det er også riktig det Ole Martin skriver, det er stadig flere tilfeller hvor fossibiler også må vente i lang tid på deler pga hikk-ups i forsyningslinjene.

    Også betenkelig at med årene skal det mindre skade til på en bil før den blir kondemnert. Leste om en ganske ny Audi hvor 1 stk hovedlykt koster 70.000,- å bytte.

    Konsekvensen er også at forsikringspremien på bilene går opp.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.367
    Antall liker
    39.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men for å komme tilbake til tema, det ser ut til å komme flere passende "pensjonisttraller" det nærmeste året. Renault 4 for å nevne 1...
    Det er vel ikke så mye feil med R5 heller hvis man vil ha en kompakt bil.
    1730150678100.jpeg

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.760
    Antall liker
    3.274
    Timesprisene på norske bilverksteder er nå blitt ubehagelig høye.

    Har en Ford bensiner med ecoboost motor hvor reg reima går i oljebad inne i selve motoren. Byttefrekvens på 240000km. Det lokale merkeverkstedet i norge skal ha 37.050,- for jobb og deler, inkl vannpumpe. Var innom et Meca verksted i Luleå i nord-sverige i sommer og fikk tilbud. Dette kommer til å bli dyrt sa han bak disken, etter å ha regnet nøye på jobben. Det vil ta en hel arbeidsdag. Inkludert vannpumpe fikk jeg et skriftlig pristilbud på Sek 16.800,-. Og garanti følger med jobb og deler. Hvor lenge står tilbudet, spurte jeg, «hur lenge som helst» svarte han. :giggle:
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.797
    Antall liker
    1.795
    Sted
    Sunndalsøra
    Men oppsummert, hvis en bytter bil innenfor garantitiden, så er en relativt trygg.
    Beholder en den utover garantitiden eller kjøper en som er utenfor garantien, så sjekk deleprisene nøye...
    Men for å komme tilbake til tema, det ser ut til å komme flere passende "pensjonisttraller" det nærmeste året. Renault 4 for å nevne 1...
    Vi hadde Renault 4 som fimabil i sin tid. Hold godt de, men måtte bruke varmekjeldress i -20 grader :)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.258
    Antall liker
    852
    Kva er eigentleg argumentet ditt for det, sånn bortsett frå risiko for verdskrig?

    For dagens modellar er det kanskje eit problem at volumet er lite og delemarknaden sikkert er mest kinesisk, men eg kan ikkje tru at den kinesiske (altså, produsentlandet) massemarknaden vil vera like interessert i å kasta bilar som vi er i Europa. Kinesarane er stort sett ikkje like rike pr innb. som oss, og viljen til stort forbruk er heller begrensa.

    Via BRICS og slikt er jo også tredje verda ein viktig marknad, og der er det iallfall stor etterspurnad etter reservedelar. Opplevinga av å køyra drosje dagleg i Kairo for tjue år sidan var fascinerande (det var stort sett gamle Lada-ar der ein ikkje vart overraska om døra ramla av). Ei stund var HiAce også tjuveriobjekt nr 1 her i landet, og bilane gjekk til land der dei faktisk reparerte (og heller ikkje hadde PKK).

    Med EUs «Right to repair» burde det jo vera mogleg å vri inn nokre føresetnader om deletilgang og slikt. Eit heilt rimeleg krav, skulle eg meina.

    (Igjen: Spørsmålet til deg er ærleg, ikkje polemisk, meint. Det er fleire gode grunnar til å ikkje handla kinesisk, altså).
    Jeg tror bare kinerserne ikke er interessert i å holde varelager oppmot 10-20 år som tradisjonelt i Norge. Kinerserne spyr ut merker og modeller, og merkevarebygging er ikke deres sterkeste side. Se på norske forhandlere, hvem av disse bygger opp et varelager med deler som BOS, Møller osv hvor du kan hente ny del påfølgende morgen? Ingen av de norske forhandlerne risikerer noe her ift varelager med ukjente kinamerker. «Du får hva du betaler for», og en asiat praktiserer garanti og oppfølgingsansvar helt frem til du har tatt varen ut butikkdøra.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    2.282
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    viktig med deletilgang men også viktig med gode deler. Dessverre har kineserne tatt over her også og stort sett alt av reproduserte deler er fra kina og stort sett bare dritt. Veldig frustrerende
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.760
    Antall liker
    3.274
    viktig med deletilgang men også viktig med gode deler. Dessverre har kineserne tatt over her også og stort sett alt av reproduserte deler er fra kina og stort sett bare dritt. Veldig frustrerende
    Håper det du skriver står til troende. Husker på slutten av 70-tallet og første halvdel av 80-årene hvor de norske forhandlerne av Ford og Opel snakket ned japanske biler som «forbannede riskokere, hvem vil kjøpe noe sånt?». Sannheten var at riskokerne var mer driftssikker og av høyere kvalitet.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.797
    Antall liker
    1.795
    Sted
    Sunndalsøra
    Har også en Gammel 86 Toyota Corolla som har kjørt 150k. Skiftet to register reimer(timebelt) og dynamo og et par støvmansjetter. Godt understellbehandlet. Man må ellers passe på kaorsseri rusten og bruke noe fuidfilm. Er noe kjedelig. Vil ikke kjøre så langt, da jeg synes jeg mangler et gir.
    Ellers så har jeg vært inne på Rock Auto og sett på hva Tesladelene koster. Ikke noe dyrere enn på gamle fossil biler. Da må man glømme batteri pakken. Men karosserideler virker grei o.l. DORMAN vet jeg er kinadeler. Er også utgått deler på lager, så da må man vente.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.760
    Antall liker
    3.274
    Har også en Gammel 86 Toyota Corolla som har kjørt 150k. Skiftet to register reimer(timebelt) og dynamo og et par støvmansjetter. Godt understellbehandlet. Man må ellers passe på kaorsseri rusten og bruke noe fuidfilm. Er noe kjedelig.
    Japanerne slet en tid med dårlig kvalitet på stålet brukt i bilen. Men finmekanikken i motorene, det gikk som ei klokke.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    2.282
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Håper det du skriver står til troende. Husker på slutten av 70-tallet og første halvdel av 80-årene hvor de norske forhandlerne av Ford og Opel snakket ned japanske biler som «forbannede riskokere, hvem vil kjøpe noe sånt?». Sannheten var at riskokerne var mer driftssikker og av høyere kvalitet.
    Jeg har selv opplevd det mange ganger, markedet for gamle bildeler er oversvømt med kinesiske kopideler som enten har dårlig passform eller for mekaniske/elektriske deler er utenfor spec eller varer noen måneder.
    Nå har man vel stort sett tilgang på orginale deler frem til 10år etter produksjon ble stoppet så gjelder eldre biler.
    eksempel dørhåndtak eller baklys til min e type, her endte jeg opp med å tilpasse og modifisere delene, deretter sendte de til ny forkromming for å få riktig passform.
    Også andre deler til denne bilen var skuffende, men der hadde jeg heldigvis en leverandør som ga meg full refusjon
    Har fortsatt skuffer fulle med deler jeg har kjøpt til denne bilen som ikke jeg vil bruke grunnet dårlig kvalitet.
    Eller elektriske deler så som spjeldsensor og coil til min jeep grand cherokee, spjeldsensor var utenfor spec og ga umiddelbart motorlampe, coilen ga opp etter 100mil.
    Kinaprodusert er er rød varsellampe etter min erfaring.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.797
    Antall liker
    1.795
    Sted
    Sunndalsøra
    Fikk en gang problem med lysautomatikk, da hovedlysa plutselig ble borte på forden. Da var det en kinesisk DORAM bypassmodul som kunne brukes. Skulle prøve den. For det første var det trangt og få den på plass, og så ble det Muppetshow når denne skulle testes. Da var det bare å glømme den. Den riktige løsningen var å bytte kontrolkort relene (4 stk) Byttet de ut til en enda bedre omron type. Har nå funket i mange år. Det er klart det er slike ting som kan gjøres for å spare mange penger. Ser det er flere video med bytte av deler på Tuben. Finnes folk som bytter selv på elbilen. Kunne også se en som som byttet dørautomatikken på en TESLA. Måtte hos Tesla servicefolk få det driftet. Ikke noe enkel jobb. Så også en som byttet hjuloppheng. Da bør man gjøre det selv for at det skal være lovlig.
    Ikke alltid servicefolket gjør en god jobb. Har en historie med gammelkaren med en 61 Opel 1200 med lekk radiator. Var innom to ganger og ble heller ikke tett (med lodding). Andre gangen nektet han å betale. Da fikk han den regla: Du har det med å betale og hold kjeft :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    2.282
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det største problemet med nyere biler er elektronikk, de er ofte veldig enkle å skru på men problemet kommer når man skal bytte styringselektronikk, da må man programmere moduler og det er ikke lett å få til selv. Finnes ofte piratkopier av forhandlerprogramvare men det er ikke alltid at det er til å stole på.
    Den nyeste bilen jeg har hatt var en 2008 bmw 300x, fikk problemer med de adaptive lysene, bmw ville kun selge komplett lykt til 30-40k, klarte å få tak i modul for styringa, monterte og den funka fint. Problemet var at denne modulen var lik for høyre og venstre og man måtte da programmere/kalibrere den.
    Endte til slutt opp med å lasta en piratkopi av programvaren til bmw og fikk det til.
    Håper virkelig at regelverket blir strammet opp slik at bilprodusentene må følge visse standarder slik at det er mulig å få programmer som funker på flere modeller (slik man har fått til med odb standarden for diagnose), eller at produsenten legger det ut som open source etter at bilen har endt produksjon. Vi er alle tjent med at bilene lever lengst mulig og da må man kunne stole på deler og muligheten til å installere dette selv
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    2.943
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Timesprisene på norske bilverksteder er nå blitt ubehagelig høye.

    Har en Ford bensiner med ecoboost motor hvor reg reima går i oljebad inne i selve motoren. Byttefrekvens på 240000km. Det lokale merkeverkstedet i norge skal ha 37.050,- for jobb og deler, inkl vannpumpe. Var innom et Meca verksted i Luleå i nord-sverige i sommer og fikk tilbud. Dette kommer til å bli dyrt sa han bak disken, etter å ha regnet nøye på jobben. Det vil ta en hel arbeidsdag. Inkludert vannpumpe fikk jeg et skriftlig pristilbud på Sek 16.800,-. Og garanti følger med jobb og deler. Hvor lenge står tilbudet, spurte jeg, «hur lenge som helst» svarte han. :giggle:
    Tørr du vente så lenge med å bytte den reima (?)
    Det ligger ganske mye der ute om at akkurat den reima ryker mye før det...
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.797
    Antall liker
    1.795
    Sted
    Sunndalsøra
    Disse ford Ecobust motorene har vært trøbbel for Ford. Finnes også i Ford Raptor pickups. Noe helt annet med Modulare 4.6 l V8 og Triton 6.8l V10. Selv om de også har noen mindre barnesykdommer. En del har fabrikken forbedret opp gjennom tida.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.289
    Antall liker
    8.716
    Torget vurderinger
    1
    Tørr du vente så lenge med å bytte den reima (?)
    Det ligger ganske mye der ute om at akkurat den reima ryker mye før det...

    Den motoren skal være helt horribel. You tube er full av skrekkhistorier.


     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    2.282
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det finnes flere ecoboost motorer
    3 cyl, 4 cyl og 6 cyl fra 1 liter opp til 3,5liter
    Og ikke alle er dårlige..
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    1.422
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke bare Ford som har motor med tannreim i oljebad. Driving4answers på YT lister opp flere, bla Renault og Peugeot, tror jeg det var.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.395
    Antall liker
    29.479
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Timesprisene på norske bilverksteder er nå blitt ubehagelig høye.

    Har en Ford bensiner med ecoboost motor hvor reg reima går i oljebad inne i selve motoren. Byttefrekvens på 240000km. Det lokale merkeverkstedet i norge skal ha 37.050,- for jobb og deler, inkl vannpumpe. Var innom et Meca verksted i Luleå i nord-sverige i sommer og fikk tilbud. Dette kommer til å bli dyrt sa han bak disken, etter å ha regnet nøye på jobben. Det vil ta en hel arbeidsdag. Inkludert vannpumpe fikk jeg et skriftlig pristilbud på Sek 16.800,-. Og garanti følger med jobb og deler. Hvor lenge står tilbudet, spurte jeg, «hur lenge som helst» svarte han. :giggle:
    Jeg gjorde akkurat den jobben på min Focus som har gått 160000 på 10år, byttet intervall er vad som kommer først240000/10år. Min Focus har ellers vært problem fri kun bytte av slitedeler bremser/krengnings stag/spiralfjær. Spurte Ford Drammen om pris ettersom jeg visste dette er en stor/dyr jobb 40k.
    Min lokala Ford handlare i Sverige gjorde jobben for 20k, syns det var vært og koste på bilen det ettersom den er billig i drift nå og er andre bil i familien.
     
    Sist redigert:

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.958
    Antall liker
    646
    Elbil salget går i annen rettning i Norge enn ellers i verden. Det er pga at staten ''subsiderer'' kjøp av elbil. Ellers så vil elbilbrukere helst være fritatt for de flest utgifter som ''vanlige'' bilbrukere må betale. Ikke rart at forsikringen blir høg når reparasjoner blir kostbar eller ligger ann til kondemnering. Ikke rart at de går på billigsalg.
    Det er bare i avgifts-Norge at bortfall av skatt og avgift regnes som subsidier!
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.760
    Antall liker
    3.274
    Jeg gjorde akkurat den jobben på min Focus som har gått 160000 på 10år, byttet intervall er vad som kommer først240000/10år. Min Focus har ellers vært problem fri kun bytte av slitedeler bremser/krengnings stag/spiralfjær. Spurte Ford Drammen om pris ettersom jeg visste dette er en stor/dyr jobb 40k.
    Min lokala Ford handlare i Sverige gjorde jobben for 20k, syns det var vært og koste på bilen det ettersom den er billig i drift nå og er andre bil i familien.
    Akkurat samme her. Jeg bytter på 10 års intervall på min Focus stasjonsvogn. Som deg, på alle disse årene har det vært en velsignet problemfri bil, kun byttet en startmotor (på garanti), ett stab stag, startbatteri og bremseklosser. Jeg har en utgave med mye utstyr. Og det at bilen er god å kjøre er også et pluss. Jeg har i lang tid lagt av 4000,- pr måned til ny bil som kjøpes om noen år. Men jeg har ingen hast :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.760
    Antall liker
    3.274
    Tørr du vente så lenge med å bytte den reima (?)
    Det ligger ganske mye der ute om at akkurat den reima ryker mye før det...
    Har alt under kontroll :)
    I de tilfellene reima ryker før intervall er det som regel at bilen har stått parkert og ubrukt i lang tid, deler av reima har fått oljesmøring, den andre delen av reima ikke, som da har tørket.

    En på jobben var for tre uker siden sørpå og hentet seg en Land Cruiser, litt nyere enn min bil og gått 26000km mindre. På vei nordover fra forhandler begynte alle lamper å blinke, lysene blinket, bagasjeromsluken ville ikke låse. Motgående trafikk skjønte ikke bæret med all blinkingen på lysene. Bare så vidt han kom seg hjem. Vel hjemme i Tromsø forlangte han en full gjennomgang av bilen på merkeverksted. Det var masse feil på bilen, deler for 40.000 og arbeid for nesten 60.000. Verkstedet tar 2750,- i timen. Bilen kostet ny ca 1 million. Det viser bare nok en gang at det er liten sammenheng mellom pris og kvalitet på dagens biler.
    Forhandler som solgte bilen har en forsikring som dekker sånne tilfeller.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.608
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg tror bare kinerserne ikke er interessert i å holde varelager oppmot 10-20 år som tradisjonelt i Norge. Kinerserne spyr ut merker og modeller, og merkevarebygging er ikke deres sterkeste side. Se på norske forhandlere, hvem av disse bygger opp et varelager med deler som BOS, Møller osv hvor du kan hente ny del påfølgende morgen?
    Eg trur det er to aspekt her:

    1. Varelager/deletilgang frå leverandør og forhandlarnett utover garanti, men innanfor «rimeleg» tid.

    Kinesiske elbilar ikkje er stabiliserte enno. Eg veit ikkje om det er fleire bilmerke/modellar enn Europa, men det er mange kinesiske, og iallfall eg greier ikkje skilja Dongfeng, Xpeng, BYD, Maxus, NIO (osb) frå einannan.

    Forhandlar- og servicenettet er heller ikkje stabilisert, kanskje pga det låge volumet. Eg veit ikkje om kinamerka kjem til å drifta alt saman sjølv (som Tesla) eller orientera seg meir mot ulike nasjonale forhandlarar og importørar (meir tradisjonelt). Sikkert begge delar.

    Så, ja, eg trur du har litt rett. Som globale bilprodusentar (og merkeforvaltarar) er Kina ferske, og det er mykje som må på plass før dei kan konkurrera med merke som er etablerte.

    2. Tredjeparts reservedelar for uavhengige verkstader og DIY.

    Her har eg vel på sikt meir tru på Kina enn på mange andre, sjølv om Bass sikkert har rett i at det er mykje drit.

    Ingen av de norske forhandlerne risikerer noe her ift varelager med ukjente kinamerker. «Du får hva du betaler for», og en asiat praktiserer garanti og oppfølgingsansvar helt frem til du har tatt varen ut butikkdøra.
    Neppe med 300 bilar i året, nei, men eg er ikkje sikker på at det er veldig fruktbart å snakka om «asiat». Førebels er eg veldig mykje meir nøgd med lokal Nissan-forhandlar enn med VW-forhandlar.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.006
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mye rart i Møllersystemet, alt er avhengig av forhandler. Passatdrosjene i Bergen var i sin tid kjøpt på Voss og ble kjørt dit for service. Jeg tror muligens jeg har nevnt det før. Jeg tror kanskje Møller har solgt mye biler og aldri har trengt å anstrenge seg, tidene forandrer seg. Min bor i Trondheim er meget misfornøyd med Møller etter to biler, på den andre siden har jeg en kompis i samme by som nå er inne på sin(tror jeg) omtrent tiende VW. Så langt er jeg fornøyd med min Skodaforhandler i Bergen. En venn i Bergen som har hatt en ID4 i 20 måneder (han fikk sin bil samtidig med min Enyaq) nevnte nettopp at han glatt hadde kjøpt den igjen (og at Kinabiler og Musk var uaktuelle).
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.572
    Antall liker
    2.955
    Problemet er vel at man går bort fra importør/forhandler systemet til agenter. Dette gjelder ikke bare kinabiler, men også europeiske bilprodusenter.
    Kjøper du en Mercedes eller Xpeng idag tegner du ikke en kontrakt med en norsk forhandler/importør, men direkte med produsenten. Hvilken avtale disse agentene har hva gjelder service og hvor lenge den evt varer er avgjørende for lokal reservedelstilgang.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.797
    Antall liker
    1.795
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er bare noen år at orginale reservedeler er tilgjengelig. På eldre biler så kan det bli vanskelig. Enkelte deler som frontruter kan være enklere. Fikk orginal frontrute på en 2004 Ford som ble skiftet. Men det er ikke noe garantisak.
     
    Sist redigert:

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.040
    Antall liker
    296
    Sted
    Tranby
    Vi hadde en CD-robot skriver fra Epson som gikk i stykker på jobben. Sendte den på service. Vi kunne få kjøpe en ny av samme modell, men de kunne ikke levere deler og reparer den gamle! Sykt at de ikke har deler til et produkt til over 50000 kr som fortsatt er i produksjon.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.572
    Antall liker
    2.955
    Kunne ikke vært mer uenig. Regulering på sikkerhet er fint, resten kan bare være.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn