I_L
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 27.03.2003
- Antall liker
- 6.343
Elmotorer og elektronikk til ikke-kinesiske biler kommer mer ofte enn ikke fra andre land enn Kina.Uten Kina, ingen biler (og en drøss andre varer). Absolutt alle biler inneholder mer eller mindre Kina komponenter. hvor tror du mesteparten av el-motorer, diverse mekaniske komponenter og ikke minst elektronik kommer fra?
Kina antas å ligge ca fem år bak globale ledere innen produksjon av halvledere. De tar innpå og har økt produksjonskapasiteten også i relativt avanserte prosessnoder, men sanksjonspakken som Biden-administrasjonen innførte i 2022 har demmet opp en god del for denne utviklingen. Og det er vel stort sett utelukkende kinesiske produsenter av elektroniske systemer som bruker halvledere/elektronikk fra Kina. Mer info her:
How Innovative Is China in Semiconductors?
China stands about five years behind global leaders in high-volume manufacturing of leading-edge logic semiconductor chips, and continues to trail in memory chips and semiconductor manufacturing equipment, although Chinese firms have made inroads in semiconductor design and production of legacy...
itif.org
Produksjon av elmotorer har jeg mindre innsikt i, men i denne rapporten er det selskaper som Bosch, ABB, Nidec og Brose, som trekkes frem som nøkkelaktører, selv om den også sier at Kina er en stor produsent av slike. Hvor mye de produserer til ikke-kinesiske biler vet jeg ikke.
Electric Motors for Electric Vehicle Market Size | Mordor Intelligence
The Electric Motors for Electric Vehicle Market is projected to register a CAGR of greater than 28% during the forecast period (2024-2029)
www.mordorintelligence.com
Jeg startet tidligere en egen tråd om hvordan man som forbruker kan unngå produkter lagd i Kina. Men som jeg nevnte der er det forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet. Å ha null kinesiskproduserte produkter i eget hjem eller eie er nær sagt praktisk umulig, men det går likefullt an å ta bevisste valg som forbruker hvor det er enkelt gjennomførbart og hvor gode alternativer finnes. Og å kjøpe en kinesisk elbil er noe jeg aldri i verden ville funnet på å gjøre. Og i dag heller ikke en Tesla.
Diverse - Not made in China
Det er mange grunner til å ville unngå kinesiskproduserte varer, ikke minst at Kina er en overhengende trussel mot den vestlige samfunnsordenen. Forumet har allerede en egen tråd om dette - Kina, en trussel? - så denne tråden er heller ment å være en praktisk hjelpeguide for å unngå...
www.hifisentralen.no
Sist redigert: