Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.769
    Antall liker
    6.620
    Uten Kina, ingen biler (og en drøss andre varer). Absolutt alle biler inneholder mer eller mindre Kina komponenter. hvor tror du mesteparten av el-motorer, diverse mekaniske komponenter og ikke minst elektronik kommer fra?
    Elmotorer og elektronikk til ikke-kinesiske biler kommer mer ofte enn ikke fra andre land enn Kina.

    Kina antas å ligge ca fem år bak globale ledere innen produksjon av halvledere. De tar innpå og har økt produksjonskapasiteten også i relativt avanserte prosessnoder, men sanksjonspakken som Biden-administrasjonen innførte i 2022 har demmet opp en god del for denne utviklingen. Og det er vel stort sett utelukkende kinesiske produsenter av elektroniske systemer som bruker halvledere/elektronikk fra Kina. Mer info her:



    Produksjon av elmotorer har jeg mindre innsikt i, men i denne rapporten er det selskaper som Bosch, ABB, Nidec og Brose, som trekkes frem som nøkkelaktører, selv om den også sier at Kina er en stor produsent av slike. Hvor mye de produserer til ikke-kinesiske biler vet jeg ikke.


    Jeg startet tidligere en egen tråd om hvordan man som forbruker kan unngå produkter lagd i Kina. Men som jeg nevnte der er det forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet. Å ha null kinesiskproduserte produkter i eget hjem eller eie er nær sagt praktisk umulig, men det går likefullt an å ta bevisste valg som forbruker hvor det er enkelt gjennomførbart og hvor gode alternativer finnes. Og å kjøpe en kinesisk elbil er noe jeg aldri i verden ville funnet på å gjøre. Og i dag heller ikke en Tesla.

     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Ja, bedre å kjøre med noe som er enkelt og robust, med få deler og et minimalistisk design som er lett å ta service på om det skulle være noe.
    Vis vedlegget 1071489
    what could go wrong her lissom?
    En klassiker i diskusjonen mellom fossilbil og elbil: den idiotiske argumentasjonen der en henter frem det mest kompliserte fossil-greiene som ikke er relevant for normale biler, i tillegg til eksospotta som ble skiftet etter bare 12 år.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Angående dårlige motorer. TV2 har en sak om Audi Allroad 2014 som har gått 100.000km som bruker 1L olje pr 100 mil. Alle servicer fulgt. Audi mener opptil 0,5L olje pr 100 mil er innafor. Verksted sier en reperasjon vil koste ca 150.000,-. Men verkstedet anbefaler bytte av motor fordi når dem har demontert tilsvarende motorer, så viser det seg at sylindrene er utslitt.
    Hvis sylindrene er utslitt etter 100k kilometer, da kan det ikke være mye premium motor på denne premium bilen.


    Min ecoboost som har gått 189.000km bruker ikke olje i det hele tatt. Peilepinnen er på max når jeg henter bilen fra service og på max når jeg leverer bilen inn på ny service.

    Dette er et kjent problem. Hadde samme motor (2.0 TDI 163hk - 2013) sjøl. Min kjørte 1600km på en liter olje. Skjedde relativt brått på ca 75 000km. Årsaken er produksjonfeil på EGR ventilen. Denne hadde en legering som gjorde at den korroderte inni. Etterhvert løsnet det partikler som ble blåst inn i motoren med eksosen. Dette medførte slitasje på sylinderveggene på de to midterste sylindrene slik at de ble romme.
    Dette ble dekket av garanti dersom bilen var 5år eller yngre. Bad luck dersom den var eldre eller bruktimportert.....
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Det er rene komedien når Audi sier at det er normalt å fylle på 15 liter olje mellom hvert serviceintervall på 30’km.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Det er rene komedien når Audi sier at det er normalt å fylle på 15 liter olje mellom hvert serviceintervall på 30’km.

    Ja det er latterlig. Mekanikerne på merkeverkstedet vil fortelle deg at det ikke er normalt og at det vil med tiden ødelegge partikkelfilteret....
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    863
    Antall liker
    859
    Sted
    Rogaland
    Men man kan lure på hvor mye skrudd i hodet de som designer biler er, og hvor mye som er bevisst gjort ubeleilig av ulike grunner.

    Kjøpte en ny Peugeot 307SW i 2002, hadde bilen i 3år. Frontlyktene var i utgangspunktet feil designet som gjorde at H4 pærene gikk temmelig ofte pga varme. Dette innrømmet Peugeot verkstedet mitt.
    Men det å bytte pære i hovedlykta var et mareritt. Hvis du ikke hadde ei sånn små kvinnelig kina-hånd som kunne lirke seg innimellom, da var du dårlig stilt i utgangspunktet.

    Akkurat en sånn her ting er vel likt, uavhengig om fossilbil eller el-bil. Dårlig design er dårlig design.
    Toyota Corolla 96/98mod type halveis sedan, halveis hatchback (ikke mange av dem på veiene, stygg som fy) må man ut med batteriet for å skifte pæra. Jeg skulle skifte pæra for ekskjæresten før jobb en morgen før hun reiste vestover til sin mor . Måtte bare gi opp det, ellers kom jeg for sent til jobb. Hun kjørte rett til Toyota forhandler og verkstedet sa hun skulle slippe å betale for det , mekanikeren ble provosert av hele greia.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.792
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Bad luck dersom den var eldre eller bruktimportert.....
    Trur det er same motor eg hadde i multivan-en, og måtte bytta (150k kr blank). Bruktimport. Det verste, og det som gjorde at eg vart gretten, var at først rauk eksosanlegget og måtte byttast (50k kr elns). Framleis ikkje mindre oljeforbruk. Vi spurde og grov om dette kunne vera feil, men dei ville ikkje vedgå feilen før (brukt)forhandlaren var konkurs, og det altså ikkje var nokon å reklamera til.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.822
    Antall liker
    3.350
    Trur det er same motor eg hadde i multivan-en, og måtte bytta (150k kr blank). Bruktimport. Det verste, og det som gjorde at eg vart gretten, var at først rauk eksosanlegget og måtte byttast (50k kr elns). Framleis ikkje mindre oljeforbruk. Vi spurde og grov om dette kunne vera feil, men dei ville ikkje vedgå feilen før (brukt)forhandlaren var konkurs, og det altså ikkje var nokon å reklamera til.
    Surt som f…
    Man kan få mye bra HiFi for sånne summer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.869
    Antall liker
    40.045
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ga opp Xantia’n etter at den gikk i stykker på enda en ny og interessant måte på vei hjem fra verkstedet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.550
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Fordi man skal ta vare på tingene sine og man vil de skal holde lengst mulig. Du må ikke vaske bilen heller, men det er lurt for å holde den best mulig.
    Er vel fint mulig å gå over til kondisjonsbasert vedlikehold/service hvis man heller vil ha det.
    Skjønte hvor du vil hen, men selv en el bil har jo et gitt intervall hvor ting må byttes og ingenting varer evig, men alt varer lengre hvis man tar vare på det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Serviceintervall? Hva er det? Noe sånne gammeldagse greier? Hvorfor det?
    ;)
    Nåja, fare for at du brenner av PTC varmeelementer om du aldri skifter kupefilteret på Teslaer uten varmepumpe (som gamle Model S). Og du får nok kjapt EU feil på bremsevæsken dersom du ikke skifter den jevnlig (Tesla bruker av eller annen grunn DOT 3 med 155C kokepunkt mens EU feil er ved 150C.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Man lærer mye rart når man er på OT-forum på HFS. At Ferdinand Porsche var tsjekker var jeg ikke klar over. Han var fra Vratislavice nad Nisou. Ikke rart han baserte sine første biler på design fra Tatra. Hekkplasert, luftkjølt motor, og aerodynamisk karosseri (Tatra 570, 77, 87 og 97).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.117
    Antall liker
    19.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Og du får nok kjapt EU feil på bremsevæsken dersom du ikke skifter den jevnlig (Tesla bruker av eller annen grunn DOT 3 med 155C kokepunkt mens EU feil er ved 150C.
    Det er nok ikke så mange som vet at man på PKK faktisk tar ut en prøve av bremsevæsken og varmer den til den koker og videre måler hvilken temperatur den da har.
    Årsaken er enkel å forstå.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Har en VW ID7 GTX stasjonsvogn på hjemlån fra i dag til i morra. Fin bil men litt mye dekkstøy. Helt annen liga enn ID4 når det gjelder fjæringskomfort. Ingen stump SUV dette nei. Kjører bedre også. Prisen er konkurransedyktig.
    Desverre er interiøret en katastrofe når det gjelder både design og ergonomi. Dette har den til felles med fleste andre elbiler og er neppe en versting. Arven fra Tesla. Hva skal man med en diger skjerm midt i bilen, samt en liten nesten uleselig en foran føreren?
    Gode seter med ventilasjon og massasje. Dette er standard. 11 massasjeprogrammer!
    ID7 har ikke like kjip materialkvalitet som i de øvrige ID bilene. Klart godkjent til prisen og faktisk bedre enn hos Audi for tiden....
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.822
    Antall liker
    3.350
    Har en VW ID7 GTX stasjonsvogn på hjemlån fra i dag til i morra. Fin bil men litt mye dekkstøy. Helt annen liga enn ID4 når det gjelder fjæringskomfort. Ingen stump SUV dette nei. Kjører bedre også. Prisen er konkurransedyktig.
    Det er ingen problem å lage bil som er godt skjermet for dekkstøy, det klarte dem enkelt på 70-tallet.
    Når det gjelder elbiler handler vel det meste om å redusere vekt for lengre rekkevidde på bilen. Da er det lett å bruke mindre støydempende materialer som ett av tiltakene.
    Husker jeg noen år tilbake satt i baksetet i en Taxi, den billigste Teslaen, model 3 eller hva den het. Det var ubehagelig mye veistøy.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Det er ingen problem å lage bil som er godt skjermet for dekkstøy, det klarte dem enkelt på 70-tallet.
    Når det gjelder elbiler handler vel det meste om å redusere vekt for lengre rekkevidde på bilen. Da er det lett å bruke mindre støydempende materialer som ett av tiltakene.
    Husker jeg noen år tilbake satt i baksetet i en Taxi, den billigste Teslaen, model 3 eller hva den het. Det var ubehagelig mye veistøy.
    Nå er alt relativt, men jeg er rimelig sikker på at de 70-tallsbilene jeg frekventerte i sin tid hadde mer dekkstøy en ID7. Nå skal de sies til dens forsvar at jeg kjørte på bar og våt vei med piggdekk. Skulle gjerne prøvd den på piggfrie dekk...
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.748
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    1
    Har en VW ID7 GTX stasjonsvogn på hjemlån fra i dag til i morra. Fin bil men litt mye dekkstøy. Helt annen liga enn ID4 når det gjelder fjæringskomfort. Ingen stump SUV dette nei. Kjører bedre også. Prisen er konkurransedyktig.
    Desverre er interiøret en katastrofe når det gjelder både design og ergonomi. Dette har den til felles med fleste andre elbiler og er neppe en versting. Arven fra Tesla. Hva skal man med en diger skjerm midt i bilen, samt en liten nesten uleselig en foran føreren?
    ID7 har ikke like kjip materialkvalitet som i de øvrige ID bilene. Klart godkjent til prisen og faktisk bedre enn hos Audi for tiden....
    Spanderer ein på seg HUD so er mykje gjort i høve til dette med ein liten skjerm framføre føraren. har ikkje prøvd ID4, men ID5 har behageleg fjøringskomfort når han er stilt inn på det.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Spanderer ein på seg HUD so er mykje gjort i høve til dette med ein liten skjerm framføre føraren. har ikkje prøvd ID4, men ID5 har behageleg fjøringskomfort når han er stilt inn på det.

    HUD er standard på ID7. Jeg ikke så begeistret for HUD.
    Vi får bare være uenig når det gjelder fjæringskomfort. Har ennå tilgode å kjøre en SUV uten luftfjæring som jeg vil anse som komfortabel.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.822
    Antall liker
    3.350
    Nå er alt relativt, men jeg er rimelig sikker på at de 70-tallsbilene jeg frekventerte i sin tid hadde mer dekkstøy en ID7. Nå skal de sies til dens forsvar at jeg kjørte på bar og våt vei med piggdekk. Skulle gjerne prøvd den på piggfrie dekk...
    Dekkstøy er det som skuffer meg mest med nye biler. Jeg skulle gjerne betalt litt mer i drivstoff pr mil i bytte mot lavere støy. Veistøy er det som gjør at man blir mer sliten på langkjøring.
    En på jobben har en Jaguar fra 90-tallet, den tiden Ford eide Jaguar, ikke spesielt nydelig karrosseri skal sies. Men du verden så stille det er i den bilen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Dekkstøy er det som skuffer meg mest med nye biler. Jeg skulle gjerne betalt litt mer i drivstoff pr mil i bytte mot lavere støy. Veistøy er det som gjør at man blir mer sliten på langkjøring.
    En på jobben har en Jaguar fra 80- tallet, den tiden Ford eide Jaguar, ikke spesielt nydelig karrosseri skal sies. Men du verden så stille det er i den bilen.

    Enig. Jeg heldigvis godt vant. Har en Audi e-tron med piggfrie dekk. Denne plages ikke med dekkstøy. Og så har jeg en Audi A8 med tilsvarende dekkutrustning. Den har ikke dekkstøy. Bare et svakt sus.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.822
    Antall liker
    3.350
    Enig. Jeg heldigvis godt vant. Har en Audi e-tron med piggfrie dekk. Denne plages ikke med dekkstøy. Og så har jeg en Audi A8 med tilsvarende dekkutrustning. Her brukes sjelden stereoen. Hører heller på murringen fra V8-motoren.....
    VW og Audi er jo kjent for det med «opplevd kvalitet» på bilene. Blant annet bra lavt støynivå. En på VW verkstedet sa at bilene fra fabrikk ble pumpet skum inni alle hulrom. Til en viss fortvilelse ved reperasjon av karrosseri. Vet ikke, det ble nå sagt.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Sunndalsøra
    Man vil høre mindre dekkstøy hvis en motor ovedøver. Er det stille inne i bilen, så vil man høre mere dekkstøy. Det er også noen fosilbiler som er stille inne. Men piggdekkene vil høres, og er dyrere å bruke også pga av piggdekkavgift.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    863
    Antall liker
    859
    Sted
    Rogaland
    Nye Tesla Model 3 er faktisk helt kurant mtp dekkstøy. To hakk bak Audi e tron/ Nissan aryia.
    Eldre tm3 er nok ille ja, det ser man på målingene også
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.769
    Antall liker
    6.620
    Det er ingen problem å lage bil som er godt skjermet for dekkstøy, det klarte dem enkelt på 70-tallet.
    På 70-tallet var vel maks 13" felger normalen. Min første bil var en 1999 Volvo V70, altså en ganske stor bil, og den hadde 195/65R15. Den nåværende har 255/45R20. Og til og med småbiler har 17 og 18-toms felger i dag, mens det for tjue år siden var forbeholdt rånere og Ferrarier. Det har nok en del å si.

    Tok for øvrig Über forrige helg, en Tesla Model Y. Merket meg at den hadde vesentlig mer dekkstøy enn vår EV6.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Selv med 21" felger og 285/30 bak (245/35 foran) er min BMW omtrent lydløs på god asfalt. På slitt asfalt blir det jo noe mer støy.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Synes modell Y er nær jevn med Ioniq men Toyota BZ4 er den moderne elbilen jeg har hørt mest hjulstøy fra.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.728
    Antall liker
    2.527
    Sted
    Endor
    Synes modell Y er nær jevn med Ioniq men Toyota BZ4 er den moderne elbilen jeg har hørt mest hjulstøy fra.
    Det går ikke an å kjøre BZ4 på en sikker måte, for rattet skjuler viktige deler av dashbordet når rattet står i normalstilliing. :ROFLMAO:

    BZ4 har noen helt sykt irriterende lyder når du trykker på knappen for å åpne bakluken, og samme når du lukker bakluken .... og masse andre "idiot ting"
    Ett år med BZ4 og du er klar for legene med hvite frakker ..... Toyota har "annoyance factors" som sterkt overgår alt som Miocrosoft noengang har gjort :censored:
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.869
    Antall liker
    40.045
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det gjelder tydeligvis også andre Toyotaer. Jeg hadde en Yaris Cross hybrid som leiebil her forleden. Den pep om alt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.869
    Antall liker
    40.045
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er du sikker på dette ikke er en følge av nye EU krav? Kjørte en ID7 her om dagen. Stadig piping om at jeg braut fartsgrensa...
    Det er mulig, og den lagde oppstyr om jeg lå over, men den behøver kanskje ikke pipe bare man passerer fra 60- til 70-sone. Mange «hva f.n er det , da?» på den turen. Tok ikke tiden for å bla gjennom instruksjonsboken for å finne ut hvordan det kunne slås av, var bare glad for å bli kvitt den igjen.

    Den hadde bensinmotor og CVT girkasse, trinnløs som en gammel DAF 66. Grei nok på flatmark, men et rabalder hver gang den så en motbakke. Fossile greier.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.759
    Antall liker
    1.456
    Har en Volvo XC40. Den nærmer seg 2 år og 30k km, så jeg fikk beskjed om å bestille service.
    Så gjort fikk jeg tilbud om at de kunne komme hjem til meg og gjøre servicen. Ok, fint det, så nå får vi se hva som gjøres og hvor mye det koster...
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    863
    Antall liker
    859
    Sted
    Rogaland
    Hadde Toyota Auris? i sommer, den pep hvis man kjørte over fartsgrensen. Veldig bråkete cupé. Leide en Toyota rav4 nå i uka, ingen piping og okei støynivå, beste jeg har hørt av toyotaer jeg har kjørt. Piggfrie vinterdekk.

    Har fått oppdatering på min Tesla, nå fungerer regnsensor. Det har vært sårt savnet..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn