Eg vert alltid trøytt og svevnig når eg seg resultatrekneskap, men om ODA (og tilsvarande føretak) har eg tenkt:
1. Det ligg eit openbert potensiale i at det går tid mellom bestilling og levering. Det gjev, med tilstrekkeleg volum, høve til å optimalisera distribusjon og redusera svinn. Det fortrinnet er for så vidt det kjøpmannen i Jostedalen utnytter når Joker-butikken der kan ha like bra utval som Meny i Sogndal: Du kan få absolutt alt du vil, du må berre seia ifrå nokre dagar før.
2. Ut over det ligg forretningskonseptet til Oda i at dei skal få betalt for noko kundane i utgangspunktet bruker fritida si på, altså gå på matbutikken. Altså må dei gjera akkurat det så billig (distribusjon til sluttbrukar) at kundane betalar for det. Det i seg sjølv er vanskeleg, ikkje fordi prisen er abnorm, men fordi det å gå på butikken er vane.
3. Rema, Kiwi osb har optimalisert supermarknad-konseptet ganske bra når det gjeld vareutval og mengde, og dei har eit volum som gjer det ganske greitt å gjera det.
Dette er nå forsøkt gjennomført av mange "tech-bro's", i Norge og i mange utland. Det har gått dårlig. Selskapene registreres som web-tjenester, nettsalg - i ODAs tilfelle: 47.911 Postordre-/Internetthandel med bredt vareutvalg
Problemet er matvarenes forgjengelighet, med påfølgende svinn. Folk blir skuffet når bananen ikke er prikkfri, og distributøren må kassere store mengder ferskvare som ikke kan sendes ut til sluttkunder. I butikken føler kundene at de selv velger det som er best der og da, og varer som ODA må kassere blir med hjem.
I tillegg tar man på seg store distribusjonskostnader, fordi hver "varevogn" nå skal kjøres hjem til folk og bæres opp/inn til dem. Det satses på billig arbeidskraft, men resultatet er avhengig av stor vekst, og man ender opp med store lønnskostnader, selv om folk arbeider til lavpris.
De etablerte matkjedene er giganter, med store distribusjonsapparat og effektiv logistikk, fra produsenter inn til hubs, og derfra ut til butikkene. Svinn har de bedre styr på, siden de vet hvor lenge varen kan være underveis før den må ligge i butikkdisk/-hylle. Det vet ikke ODA, som konkurrerer på det samme produsentmarkedet om å få inn varer, men så skal disse inn til sentrallageret og vente på å bli bestilt av Hansen i fjerde i Hegdehaugsveien. Den finstemte logistikkstyringen som de store matkjedene har, basert på lang erfaring og gode, prediktive analyser, har ikke ODA (eller Dyrket og Dagens, som har forsøkt seg på det samme, i langt mindre skala, i Norge).
Konseptet bygger på at "folk ønsker å spare tid", men for mange er turen til butikken en del av dagen og noe man ser frem til. Norge, og selv Sverige, er kanskje for små, for vidstrakte, distribusjonssteder til at modellen kan lønne seg, samtidig som arbeidsmarkedet ikke har nok lavlønte?
Men det er moro for grunnleggerne, som gir seg selv en million aksjer og selger disse til glade investorer, som tror på vyene.