Det er innovativt å se muligheter i nye kombinasjoner av kjente faktorer. Mange innbiller seg at man må gjøre banebrytende nyvinninger for at noe skal være innovativt, men slik er det ikke.
Det var innovativt av Netflix å innse at det Blockbuster (og andre videosjapper) holdt på med var på trynet, etter at internett kom. På det tidspunktet drev Netflix og sendte røde konvolutter med DVDer til sine kunder. De hadde skjønt at det var dumt å opprette "brick & mortar" butikker, og at de kunne distribuere fra et sentrallager. Kundene returnerte DVDene etter at de hadde sett filmen. Om de fikk den tilbake innenfor en gitt tidsramme fikk de rabatter på neste runde.
Men dette ble helt unødvendig da man kunne begynne å streame på nett, og Netflix lanserte muligheten. De fikk "first mover advantage" og dominerer, også på inntektssiden. Men muligheten lå der for mange.
SONY sperret seg inne med mini-Disc, og besluttet å ikke utnytte muligheten de hadde for å distribuere musikk med mp3-filer (og lage avspillere for samme). Apple så muligheten, mens SONY "først skulle tjene inn hva de hadde investert i mini-Disc".
NOKIA skjønte ikke hva poenget var med "smarttelefoner", som de anså å være en døgnflue. De trynet pga sunk-cost-fallacy, litt som Blockbuster i forhold til filmdistribusjon v. Netflix.
Steve Jobs brukte innovasjon begått av Xerox til "sin" UI, og skjønte at design var en viktig prisforhøyende faktor. Han lot seg inspirere av B&O og viste til anlegget han hadde i sitt sparsommelige hjem, til sine designere. "Kopiér materialkvalitet, interaksjon og formgivningseksellensen," var en grei instruksjon.
Det rare er hvor ofte man opplever at veldig gode idéer ikke får utvikles i etablerte organisasjoner. Altfor ofte flyr de først når de som fikk idéen velger å slutte, fordi ledelsen ikke tror på dem. Noen år etter står virksomheten igjen forbikjørt av de ansatte de ikke trodde på.
Det morsomste eksemplet står Charles Simonyi for. Han stakk fra Ungarn på midten av 1960-tallet og fikk jobb på Regnecentralen AS i København, som softwareutvikler. Dro deretter til USA og var med på utviklingen av den første WYSIWIG-løsningen for datamaskiner, hvorpå han også forstod hvordan det kunne forenkle regnskapsoperasjoner.
På Regnecentralen i Køben var de ikke mottakelige for hva Simonyi hadde skjønt og han kom seg til Microsoft, der han bidro sterkt til utviklingen av Multiplan, Word og Excel.
Med jevne mellomrom i årene etter tok Simonyi turen til København, ombord i M/Y SKAT, for å besøke sine kolleger på Regnecentralen. Man kan undres om det var for å peke nese av dem. Nå har han oppgradert til en enda større luksusyacht, M/Y Norn.