Deng1
Hi-Fi freak
https://www.vg.no/nyheter/i/93GaEl/brudd-i-stroemkabel-mellom-estland-og-finland
Brudd i strømkabel mellom Estland og Finland
Brudd i strømkabel mellom Estland og Finland
Eller kanskje, et søsterskip av newnew polar bear:Since approximately 1989, the Cook Islands have become a location specialising in so-called asset protection trusts, by which investors shelter assets from the reach of creditors and legal authorities.[69][70] According to The New York Times, the Cooks have "laws devised to protect foreigners' assets from legal claims in their home countries", which were apparently crafted specifically to thwart the long arm of American justice; creditors must travel to the Cook Islands and argue their cases under Cooks law, often at prohibitive expense.[69] Unlike other foreign jurisdictions such as the British Virgin Islands, the Cayman Islands and Switzerland, the Cooks "generally disregard foreign court orders" and do not require that bank accounts, real estate, or other assets protected from scrutiny (it is illegal to disclose names or any information about Cooks trusts) be physically located within the archipelago.[69] Taxes on trusts and trust employees account for some 8% of the Cook Islands economy, behind tourism but ahead of fishing.[69]
In recent years, the Cook Islands has gained a reputation as a debtor paradise, through the enactment of legislation that permits debtors to shield their property from the claims of creditors.[69]
Problemet er ikke å finne ut hva som skjedde, men hva man skal gjøre med det og hindre at det skjer igjen.
Eg har forstått det slik at det allereie er ganske mykje visuell inspeksjon av kablar og røyr med kamera/ROV, men vanskeleg å identifisera ev muffens før det skjer (jf North Stream).Det burde da være mulig å utplassere sensorer der strøm, data og andre typer kabler ligger slik at eventuelle brudd kan lokaliseres nøyaktig til tid og sted? Kanskje også kameraovervåkning
Så hva er midlertidig konklusjon? Enten overaktivt luftforsvarsystem, eller en fugl som eksploderte og perforerte flyet med biter fra sine metallproteser?Putin kondolerer. Krasjet kanskje med en fugl. NRK er ivrige med å sitere russiske kilder.
Passasjerfly styrtet i Kasakhstan – flere overlevde, ifølge myndighetene
Et passasjerfly med rundt 60 personer om bord, har styrtet i nærheten av byen Aktau i Kasakhstan, onsdag morgen.www.nrk.no
Det ville være uklokt å utelukke det første i hvert fall!Så hva er midlertidig konklusjon? Enten overaktivt luftforsvarsystem, eller en fugl som eksploderte og perforerte flyet med biter fra sine metallproteser?
Ut fra det som har kommet frem så langt: Overivrig luftvernmissil under landingsforsøk i grozny. Splinter gjennom kabinen og rorene, men begrenset skade og i såpass lav høyde at det ikke ble registrert som dekompresjon. Pilotene kan meget vel ha hørt et «bonk» og rapportert det som mulig birdstrike, for så å oppdage at flyet ble vanskeligere og vanskeligere å kontrollere pga hydraulikklekkasjer etc. Forsøket på nødlanding ble ikke helt vellykket, men det var heroisk å holde flyet i luften så lenge og berge livet til så mange passasjerer.Så hva er midlertidig konklusjon? Enten overaktivt luftforsvarsystem, eller en fugl som eksploderte og perforerte flyet med biter fra sine metallproteser?
Sannsynligvis ikke en eksploderende fugl med metallproteser:Ut fra det som har kommet frem så langt: Overivrig luftvernmissil under landingsforsøk i grozny. Splinter gjennom kabinen og rorene, men begrenset skade og i såpass lav høyde at det ikke ble registrert som dekompresjon. Pilotene kan meget vel ha hørt et «bonk» og rapportert det som mulig birdstrike, for så å oppdage at flyet ble vanskeligere og vanskeligere å kontrollere pga hydraulikklekkasjer etc. Forsøket på nødlanding ble ikke helt vellykket, men det var heroisk å holde flyet i luften så lenge og berge livet til så mange passasjerer.
Interessant å bruke en av disse «skyggetankerne» for sabotasje. De er mildt sagt strategisk viktige for muskovittiske statsinntekter. Det opplagte mottiltaket vil være å banne hele «skyggeflåten» fra sund og bælter, stoppe dem på territorialgrensen, inspisere skip og papirer til minste semikolon, og forby passasje av sikkerhets- og miljøhensyn. Det har territorialstaten rett til å gjøre. Danmark bør snarest manne seg opp til å gjøre nettopp det.Just how bad are conditions on these ships? this week Lloyd's List gave readers a rare insight when a tanker vetting report undertaken at Skagan anchorage last month for Russia-trading Cook Islands-flagged LR1 tanker Eagle S (IMO 9329760) fell off the back of a truck and made its way into my hands. The ship's appalling condition underscores why there are widespread fears about the poor maintenance and consequential safety and environmental risks posed by these elderly tankers.
I got independent consultant Rajesh Madusudanan BE, MSc, FIMarE(I), MIMarEST, MRINA to review for Lloyd's List. His verdict: "It is quite clear that the subject vessel is really in bad condition. The list of deficiencies raised by the vetting inspector indicates that some of the important requirements of Solas and Marpol were not complied. In my opinion, this is a high-risk vessel with respect to the safety of the crew, cargo and environment.” That story (which includes details of the report) can be found here: https://lnkd.in/eKeN6h68
Det jobbes aktivt med dette, og den teknologien, og jeg antar den tekniske løsningen, er vel så godt som klar. Så gjelder å rulle dette ut. Blir nok ikke annonsert hvor og når det skjer.Det burde da være mulig å utplassere sensorer der strøm, data og andre typer kabler ligger slik at eventuelle brudd kan lokaliseres nøyaktig til tid og sted? Kanskje også kameraovervåkning (eller ikke, jeg vet nada om bunn og siktforhold)? Dette er jo såpass viktige ting at bare å la dem ligge uovervåket virker litt i overkant slappt, gitt dagens situasjon.
Enklest det, putler et al sender det rett inn i innboksen, KI har etterhvert lært at dette ofte blir lagt inn i nyhetsbulletiner så nå går det automatisk. Det er jo verifisert som offisiell uttalelse fra makthaverne så alt vel.. NRK er ivrige med å sitere russiske kilder.
Passasjerfly styrtet i Kasakhstan – flere overlevde, ifølge myndighetene
Et passasjerfly med rundt 60 personer om bord, har styrtet i nærheten av byen Aktau i Kasakhstan, onsdag morgen.www.nrk.no
Ja, men dette var ikke det. Pilotene ville ikke forvekslet en «uncontained engine failure» med birdstrike.Sånn ser det ut når lamellene på en jetmotor fyker avsted inn i skrog og vinger.
Birdstrike inn i motoren er en kjent årsak til flaksende lameller. Gøy nok å sitte og teoretisere om russisk luftvernmannskap som knaller ned egne fly, men man kan forestille seg andre forklaringer, i Occams ånd.Ja, men dette var ikke det. Pilotene ville ikke forvekslet en «uncontained engine failure» med birdstrike.
Jeg har forørig sett en Nilfisk støvsuger med et sånt hull tvers igjennom. Det var fra propellbladet på en P-3 Orion etter at en muskovittisk mig-29 hadde stukket den ene halefinnen sin inn i propellen et sted over Barentshavet. Æresplass i offisersmessen på Andøya.
Huller i haleroret?Birdstrike inn i motoren er en kjent årsak til flaksende lameller. Gøy nok å sitte og teoretisere om russisk luftvernmannskap som knaller ned egne fly, men man kan forestille seg andre forklaringer, i Occams ånd.
Ytterlige tre kabler ødelagt mellom Estland og FinlandTre nya kabelbrott upptäckta
Tre nya kabelbrott har upptäckts i finska viken i Östersjön, meddelar estniska regeringen. Till skillnad från strömkabeln Estlink 2 rör det sig i de tre fallen om kommunikationskablar.www.svt.se