Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.545
    Sted
    Bergen
    Nye muligheter og teorier
    Fra NRK

    «Eier: Russisk lasteskip ble utsatt for «terror»
    PUBLISERT KLOKKEN15:31
    Lille julaften sank det russiske sivile lasteskip «Ursa Major» i Middelhavet. Skipet er eid av det russiske selskapet Oboronlogistika, som transporterer og lagrer gods for Russlands forsvarsdepartement.
    Nå sier selskapet at skipet sank som følge av et «terrorangrep». Det melder det russiske statskontrollerte nyhetsbyrået Ria Novosti.
    Offisielt skulle skipet seile fra St. Petersburg til Vladivostok på Russlands østkyst. Men Ukraina mener skipet egentlig skulle hente russiske våpen og militært utstyr fra Syria.»

    Tror nok en villet handling kan være mest sannsynlig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.860
    Antall liker
    40.020
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis noen fant det hensiktsmessig å hjelpe skipet ned, så var det uansett et legitimt mål, men manglende vedlikehold, en veivhuseksplosjon og vanlig muskovittisk sjømannskap er tilstrekkelig forklaring. Tommelfingerregel: muskovittene juger. Hvis de skylder på uforsiktig røyking var det et missil, men hvis de skylder på Ukraina var det eget kløneri.

    1735141238123.png

    Det var ellers flere skip i følge her. Dette hadde havnekraner og deler til atomdreven isbryter som dekkslast, så det kan stemme at det skulle til vladivostok. Et annet skip i følget, «sparta», kan godt være på vei til basene i Syria for å evakuere derfra. Det skipet fikk drivstofflekkasje og branntilløp utenfor Portugal, men man greide tydeligvis å slukke og det flyter ennå. Et par andre skip er også på vei fra st pete, nå på vei mot Storebælt.

    1735141622646.png

    Jeg regner med at noen er fullt opptatt med å sjekke hvilke kinesiske og muskovittiske skip som befant seg i Finskebukten rundt kl 12:26 i dag.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.860
    Antall liker
    40.020
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke kinesisk flagg denne gangen:
    1735148820167.png
    1735150061472.png
    1735150135583.png
    1735148953982.png
    Since approximately 1989, the Cook Islands have become a location specialising in so-called asset protection trusts, by which investors shelter assets from the reach of creditors and legal authorities.[69][70] According to The New York Times, the Cooks have "laws devised to protect foreigners' assets from legal claims in their home countries", which were apparently crafted specifically to thwart the long arm of American justice; creditors must travel to the Cook Islands and argue their cases under Cooks law, often at prohibitive expense.[69] Unlike other foreign jurisdictions such as the British Virgin Islands, the Cayman Islands and Switzerland, the Cooks "generally disregard foreign court orders" and do not require that bank accounts, real estate, or other assets protected from scrutiny (it is illegal to disclose names or any information about Cooks trusts) be physically located within the archipelago.[69] Taxes on trusts and trust employees account for some 8% of the Cook Islands economy, behind tourism but ahead of fishing.[69]

    In recent years, the Cook Islands has gained a reputation as a debtor paradise, through the enactment of legislation that permits debtors to shield their property from the claims of creditors.[69]
    Eller kanskje, et søsterskip av newnew polar bear:
    1735150514013.png
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.860
    Antall liker
    40.020
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, ting bør begynne å synke på uforklarlig vis der også. Denne banditten ligger nå stille i internasjonalt farvann mellom Helsinki og Tallinn. Den kommer uansett ikke ut av Østersjøen, så vi får se hva fortsettelsen blir.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.324
    Antall liker
    9.279
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det burde da være mulig å utplassere sensorer der strøm, data og andre typer kabler ligger slik at eventuelle brudd kan lokaliseres nøyaktig til tid og sted? Kanskje også kameraovervåkning (eller ikke, jeg vet nada om bunn og siktforhold)? Dette er jo såpass viktige ting at bare å la dem ligge uovervåket virker litt i overkant slappt, gitt dagens situasjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.860
    Antall liker
    40.020
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel mer enn nøyaktig nok at dette skipet passerte rett over en kabel og mistet fart samtidig med at forbindelsen ble brutt kl 10:26 UTC. Problemet er ikke å finne ut hva som skjedde, men hva man skal gjøre med det og hindre at det skjer igjen. Som vanlig benytter muskovittene Vestens lover og regler mot oss og peker nese. Med lov skal land byggjas, inkje med ulov øydas, men da må vi også finne ut hvordan vi skal takle lovløs adferd. Denne flaggstaten kommer neppe til å sende en delegasjon for å inspisere skipet sitt, slik kineserne gjorde.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.324
    Antall liker
    9.279
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Problemet er ikke å finne ut hva som skjedde, men hva man skal gjøre med det og hindre at det skjer igjen.

    Tja. Problemet er vel også å bevise hva som skjedde og bevise hvem som forårsaket skaden. At vi med stor sikkerhet mener å vite hva og hvem tar oss bare en del av veien, gitt at vi foretrekker å følge lov og rett.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.860
    Antall liker
    40.020
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo. Men den forrige kineseren lot være å stoppe for dansk marine før den var 400 m ute av dansk territorialfarvann, og lå deretter der og ruget i 31 dager før noen slapp ombord. Som kjent er man pliktig til å lagre navigasjonsdata i 30 dager. Da gjør man narr av lov og rett, og det bør få konsekvenser.
     

    Deng1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.593
    Antall liker
    1.730
    Sted
    VestBredden
    NATO bør komme raskt på banen og gi mannskapet 1 time på og gå i livbåtene.. og så senke skipet. Vi MÅ vise styrke.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.792
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Det burde da være mulig å utplassere sensorer der strøm, data og andre typer kabler ligger slik at eventuelle brudd kan lokaliseres nøyaktig til tid og sted? Kanskje også kameraovervåkning
    Eg har forstått det slik at det allereie er ganske mykje visuell inspeksjon av kablar og røyr med kamera/ROV, men vanskeleg å identifisera ev muffens før det skjer (jf North Stream).

    Høyrde på NRK at det er om lag 200 kabelbrot på undersjø-kablar i året, så dei som dorgar med anker har vel ein viss «plausible deniability».
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.860
    Antall liker
    40.020
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut til at noen eller noe uten påslått AIS-transponder overbeviste banditten om at det beste for mannskapets helse ville være å begi seg inn i finsk territorialfarvann, pronto, og deretter bli liggende helt stille.

    1735156124004.png
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.337
    Antall liker
    18.307
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    600.000 sårede russere i følge moskvas ordfører. Da kan man jo bare spekulere i hvor mange som er drept.

     
    Sist redigert:

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    1.620
    Torget vurderinger
    2

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    901
    Antall liker
    650
    Torget vurderinger
    2
    Så hva er midlertidig konklusjon? Enten overaktivt luftforsvarsystem, eller en fugl som eksploderte og perforerte flyet med biter fra sine metallproteser?
    Det ville være uklokt å utelukke det første i hvert fall!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.860
    Antall liker
    40.020
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så hva er midlertidig konklusjon? Enten overaktivt luftforsvarsystem, eller en fugl som eksploderte og perforerte flyet med biter fra sine metallproteser?
    Ut fra det som har kommet frem så langt: Overivrig luftvernmissil under landingsforsøk i grozny. Splinter gjennom kabinen og rorene, men begrenset skade og i såpass lav høyde at det ikke ble registrert som dekompresjon. Pilotene kan meget vel ha hørt et «bonk» og rapportert det som mulig birdstrike, for så å oppdage at flyet ble vanskeligere og vanskeligere å kontrollere pga hydraulikklekkasjer etc. Forsøket på nødlanding ble ikke helt vellykket, men det var heroisk å holde flyet i luften så lenge og berge livet til så mange passasjerer.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    1.620
    Torget vurderinger
    2
    Ut fra det som har kommet frem så langt: Overivrig luftvernmissil under landingsforsøk i grozny. Splinter gjennom kabinen og rorene, men begrenset skade og i såpass lav høyde at det ikke ble registrert som dekompresjon. Pilotene kan meget vel ha hørt et «bonk» og rapportert det som mulig birdstrike, for så å oppdage at flyet ble vanskeligere og vanskeligere å kontrollere pga hydraulikklekkasjer etc. Forsøket på nødlanding ble ikke helt vellykket, men det var heroisk å holde flyet i luften så lenge og berge livet til så mange passasjerer.
    Sannsynligvis ikke en eksploderende fugl med metallproteser:

    https://www.nettavisen.no/nyheter/w...yldtes-trolig-russisk-luftvern/s/5-95-2206559
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.860
    Antall liker
    40.020
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De’ e’ myttjy støgt i sjøn, pleide min farfar å si, men akkurat den fuglearten har man vel ikke hørt om før, nei.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.860
    Antall liker
    40.020
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos det, dette bekvemmelighetsregistrerte tankskipet er grundig arrestert med et finsk kystvaktskip mellom det og internasjonalt farvann. Går ingen steder. Gammel holk, sannsynligvis et dusin forskjellige brudd på miljø- og sikkerhetsregler det kan tas for.
    1735203352108.png
    1735203477091.png
    Just how bad are conditions on these ships? this week Lloyd's List gave readers a rare insight when a tanker vetting report undertaken at Skagan anchorage last month for Russia-trading Cook Islands-flagged LR1 tanker Eagle S (IMO 9329760) fell off the back of a truck and made its way into my hands. The ship's appalling condition underscores why there are widespread fears about the poor maintenance and consequential safety and environmental risks posed by these elderly tankers.

    I got independent consultant Rajesh Madusudanan BE, MSc, FIMarE(I), MIMarEST, MRINA to review for Lloyd's List. His verdict: "It is quite clear that the subject vessel is really in bad condition. The list of deficiencies raised by the vetting inspector indicates that some of the important requirements of Solas and Marpol were not complied. In my opinion, this is a high-risk vessel with respect to the safety of the crew, cargo and environment.” That story (which includes details of the report) can be found here: https://lnkd.in/eKeN6h68
    Interessant å bruke en av disse «skyggetankerne» for sabotasje. De er mildt sagt strategisk viktige for muskovittiske statsinntekter. Det opplagte mottiltaket vil være å banne hele «skyggeflåten» fra sund og bælter, stoppe dem på territorialgrensen, inspisere skip og papirer til minste semikolon, og forby passasje av sikkerhets- og miljøhensyn. Det har territorialstaten rett til å gjøre. Danmark bør snarest manne seg opp til å gjøre nettopp det.


     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.545
    Sted
    Bergen
    Det burde da være mulig å utplassere sensorer der strøm, data og andre typer kabler ligger slik at eventuelle brudd kan lokaliseres nøyaktig til tid og sted? Kanskje også kameraovervåkning (eller ikke, jeg vet nada om bunn og siktforhold)? Dette er jo såpass viktige ting at bare å la dem ligge uovervåket virker litt i overkant slappt, gitt dagens situasjon.
    Det jobbes aktivt med dette, og den teknologien, og jeg antar den tekniske løsningen, er vel så godt som klar. Så gjelder å rulle dette ut. Blir nok ikke annonsert hvor og når det skjer.
    Sivilt og militært samarbeid, de som følger nøye med fikk nok med seg NATO saken om dette for en liten tid tilbake.
    Noen referanser, bare å Google så kommer det mye
    Utfordringen her er gigantisk siden man har tillat legging av nasjonal og global infrastruktur uten å sette krav, eller ihvertfall ikke fulgt opp, mht. sikring av disse.
    Så det må prioriteres, tipper gass og strømkabler der det er single point of failure som dekkes først.
    Ifm internett kabelen til Svalbard kom det frem at mye lyd fanges opp rent passivt av disse kablene så det blir sikkert montert på endesidene av sjøstrekket
    (Inlog)
    Fra artikkelen
    «Overvåkningen skjer ved hjelp av såkalt DAS-teknologi (se faktaboks), som har vært tilgjengelig i om lag 50 år. Det nye er at målingene har blitt mer sensitive.»

    For forskerne, forskeraspiranter, teknologi folk er nok dette kjempespennende og relativt upløyd mark/sjø.
    Men samtidig, all verdens sjømakter med egen marine har studert og studerer undervannsdomenet daglig. Så det å få fart på kunnskapsdelingen vil nok også akselerere løsninger.
    Men hvordan sjekke ut leverandører og sikre lekkasje av dette til uønskede?
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.189
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Sånn ser det ut når lamellene på en jetmotor fyker avsted inn i skrog og vinger.

    IMG_5156.jpeg
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.545
    Sted
    Bergen
    .. NRK er ivrige med å sitere russiske kilder.

    Enklest det, putler et al sender det rett inn i innboksen, KI har etterhvert lært at dette ofte blir lagt inn i nyhetsbulletiner så nå går det automatisk. Det er jo verifisert som offisiell uttalelse fra makthaverne så alt vel
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.860
    Antall liker
    40.020
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sånn ser det ut når lamellene på en jetmotor fyker avsted inn i skrog og vinger.
    Ja, men dette var ikke det. Pilotene ville ikke forvekslet en «uncontained engine failure» med birdstrike.

    Jeg har forørig sett en Nilfisk støvsuger med et sånt hull tvers igjennom. Det var fra propellbladet på en P-3 Orion etter at en muskovittisk mig-29 hadde stukket den ene halefinnen sin inn i propellen et sted over Barentshavet. Æresplass i offisersmessen på Andøya.

    Korreksjon: Det var en su-27 flanker, naturlig nok. En mig-29 har ikke rekkevidde nok til sånt.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.189
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men dette var ikke det. Pilotene ville ikke forvekslet en «uncontained engine failure» med birdstrike.

    Jeg har forørig sett en Nilfisk støvsuger med et sånt hull tvers igjennom. Det var fra propellbladet på en P-3 Orion etter at en muskovittisk mig-29 hadde stukket den ene halefinnen sin inn i propellen et sted over Barentshavet. Æresplass i offisersmessen på Andøya.
    Birdstrike inn i motoren er en kjent årsak til flaksende lameller. Gøy nok å sitte og teoretisere om russisk luftvernmannskap som knaller ned egne fly, men man kan forestille seg andre forklaringer, i Occams ånd.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.860
    Antall liker
    40.020
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Birdstrike inn i motoren er en kjent årsak til flaksende lameller. Gøy nok å sitte og teoretisere om russisk luftvernmannskap som knaller ned egne fly, men man kan forestille seg andre forklaringer, i Occams ånd.
    Huller i haleroret?
    1735208485007.jpeg
    1735208519651.jpeg
    1735208578871.png
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    1.620
    Torget vurderinger
    2
    Ytterlige tre kabler ødelagt mellom Estland og Finland
    Tre nye kabelbrudd er oppdaget i Finskebukta, melder det estiske nyhetsmediet EER.
    Det skal være snakk om tre kommunikasjonskabler.
    – Årsaken til bruddene er foreløpig ukjent. Det utføres reperasjonsarbeid og myndighetene undersøker potensielle årsaker til bruddene, sier Laura Laaster, talskvinne for departementet for økonomi og kommunikasjon i Estland.
    1. juledag kom meldingen om at strømkabelen Estlink 2 var skadet. Finske myndigheter utelukker ikke sabotasje.


    Finsk politi har gått om bord skip
    Finsk politi har bordet et skip registrert på Cookøyene, som de mistenker er involvert i bruddene på tre kommunikasjonskabler mellom Finland og Estland.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.545
    Sted
    Bergen
    Det eneste som hjelper er en live ubåt øvelse med sikte på å lage gode vekstvilkår for den stadige minkende arten(e) korallrev som trives i skipsvrak
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn