Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.659
    Akkurat ja, strategiske olje og gasslagre og oppdemma vannkraftmagasiner er selvfølgelig ferskvare som bør brukes før helgen.
    Trodde faktisk jeg diskuterte med en nogenlunde reflektert debattant
    Pass. At den iberiske halvøy lang på vei er frikoblet fra det europeiske kraftmarkedet visste du selvsagt allerede?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.395
    Antall liker
    10.360
    Sted
    Oslo
    Pass. At den iberiske halvøy lang på vei er frikoblet fra det europeiske kraftmarkedet visste du selvsagt allerede?
    Og at vi koblet oss på ville kanskje gi oss 3-4 øre høyere kraftpriser, i verste fall, ble vi fortalt av Høire og Frp.
    Men selv med den minimale koblingen Spania hadde, så røyk strøm prisen til himmels i Spania før den upopulære sosialist regjeringen innførte makspris.
    Naboer i Spania satte på vaskemaskinen klokka 3 for å spare noen €
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.002
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og at vi koblet oss på ville kanskje gi oss 3-4 øre høyere kraftpriser, i verste fall, ble vi fortalt av Høire og Frp.
    For det første var det vel NVE som kom med den prognosen, for det andre var det en AP/SP/SV-regjering med energiminister Borten Moe som vedtok utbyggingen og lovet at prisene ikke ville øke, og for det tredje kan den prognosen meget vel være riktig. Prisene i hele Europa gikk til værs som følge at putins gasskrig. De norske prisene ville økt kraftig uansett, siden vi har vært koblet til Europa i mange år før dette, men det er mulig at de økte 3-4 øre mer enn de ellers ville gjort som følge av de siste par kablene. Hva H og FrP har i din historiefortelling å gjøre vet jeg ikke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.659
    For det første var det vel NVE som kom med den prognosen, for det andre var det en AP/SP/SV-regjering med energiminister Borten Moe som vedtok utbyggingen og lovet at prisene ikke ville øke, og for det tredje kan den prognosen meget vel være riktig. Prisene i hele Europa gikk til værs som følge at putins gasskrig. De norske prisene ville økt kraftig uansett, siden vi har vært koblet til Europa i mange år før dette, men det er mulig at de økte 3-4 øre mer enn de ellers ville gjort som følge av de siste par kablene. Hva H og FrP har i din historiefortelling å gjøre vet jeg ikke.
    Du må huske at i norsk folklore så har kraftpriser i Norge vært skitlave mens de har vært drithøye i Europa. Derfor har vi måttet subsidiert kraftkrevende industri tungt her i landet slik at de fortsatt skal bli her.

    Det er komisk å lese alle som tror at norske kraftpriser inntil for et par år siden var noe heeeelt annet en i det store landet utlandet.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.395
    Antall liker
    10.360
    Sted
    Oslo
    Faktisk.no:
    13.oktober 2014 fattet OED med minister Tord Lien Frp under Erna som statsminister vedtak om å godkjenne kablene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.002
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Faktisk.no:
    13.oktober 2014 fattet OED med minister Tord Lien Frp under Erna som statsminister vedtak om å godkjenne kablene.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    2.782
    Togføljetongen er en trist en. Noe var bedre før ! Deriblant tog i Norge. Er vel et av de få land, ja og England hvor utviklingen går feil vei. Klokketroen på markedet og den frie konkurranse.

    Jeg tok mye tog på 80- og 90-tallet. F.eks så korresponderte togene, skulle jeg fra Bergen til Kristiansand, så hadde jeg typisk 20 min i Oslo. Sågar ventet Sørlandsbanen hvis Bergensbanen var mere forsinket - innenfor en gitt tidsramme, selvfølgelig. Bergensbanen i dag bruker nesten en halvtime mer enn den gjorde på 70-tallet.

    Erna Solberg, Jernbanereformen | Alle togene sto stille: – Ansvaret ligger hos Erna Solberg
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.186
    Antall liker
    4.585
    Det er vel en avsporing å skylle på markedskreftene, ettersom det som ikke fungerer har vært statlig siden tidenes morgen.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    12.624
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Sentrale fagforeninger innen jernbane ber om ekstern gransking av hendelsen første juledag, ifølge avisa Klassekampen. Thor Gjermund Eriksen foretrekker at organisasjonen gransker seg selv. Det er som å la bukken passe havresekken ifølge Vy-konduktøren og klubbleder for Delta Jernbane.

    Da burde kanskje samferdelsministeren be om en ekstern gransking.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.720
    Antall liker
    11.778
    Det er jo ikke spesielt komplisert akkurat. Et kjapt søk på internett vil forklare hvordan det henger sammen. Ikke akkurat noe man skal forvente at folk drar ut av ræva uten å ha lært det på noe tidspunkt, men rimelig etablert kunnskap i snart 200 år.

    Du, som jeg, hadde sikkert en dynamo på sykkelen i barndommen.
    Jeg tar med glede opp kampen mot pedanteriet med ditt eget våpen! :D

    Wiki:

    En vindmølle er en mekanisk innretning som blir drevet ved hjelp av blader på roterende aksel som får bevegelsesenergi fra vinden.
    En vindturbin er en vindmølle som er spesielt utviklet for å generere elektrisitet, den produserer strøm ved å omdanne bevegelsesenergien i vinden til elektrisk energi. De sees på som neste trinn i utviklingen av vindmøllen.
    Dette er også innarbeidet i engelsk, i så stor grad, faktisk, at det har blitt et verb; to windmill.

    Man bruker det f.eks. for å beskrive det som skjer når man vil starte en jetmotor ved hjelp av fartsvinden, så denne driver motoren rundt, "windmilling the engine".
    så her tar du vel bare feil, å mølle behøver ikke bety å male. :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.279
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Togføljetongen er en trist en. Noe var bedre før ! Deriblant tog i Norge. Er vel et av de få land, ja og England hvor utviklingen går feil vei. Klokketroen på markedet og den frie konkurranse.

    Jeg tok mye tog på 80- og 90-tallet. F.eks så korresponderte togene, skulle jeg fra Bergen til Kristiansand, så hadde jeg typisk 20 min i Oslo. Sågar ventet Sørlandsbanen hvis Bergensbanen var mere forsinket - innenfor en gitt tidsramme, selvfølgelig. Bergensbanen i dag bruker nesten en halvtime mer enn den gjorde på 70-tallet.

    Erna Solberg, Jernbanereformen | Alle togene sto stille: – Ansvaret ligger hos Erna Solberg
    Vært togentusiast fra jeg bygde mitt første Märklinsett i kjelleren. Å ta toget var en hendelse, å fly var transport. Og har opplevd noen fenomenale togreiser rundt omkring i verden, hvilket ga sammenligningsgrunnlag. Jeg har til og med laget reklamefilmer for NSB, med Jan Erik Vold, Kari Bremnes og Knut Reiersrud, det traff en togentusiast midt i innertier'n. Leste Volds dikt fra hans Transsibir-reise for NSBs markedsavdeling og meldte: bildene dere så i hodet nå skal vi fange på film, sammen med et dikt fra Vold.
    Han skrev det på vei fra Stavanger til Oslo med Sørlandsbanen. Tviler på at han ville vært like lyrisk om det var GoAhead som stod for transporten, selv om åpningssetningen på et vis spådde utviklingen til norsk jernbanenett.

    "Toget står og toget går og toget rår i natten, rallarna de la ut spor fra Flåm til Majavatn"

    Nå står toget, og det skyldes flere faktorer. Å ordne opp ville krevd store investeringer og FrP ville at pengene skulle gå til veiutbygging, ikke til jernbanenettet. I tillegg kom privatiserinseksperimentet, som hadde mislykkes i alle andre land, men Norge liker å komme etter og vise hvordan ting skal gjøres når det tryner andre steder.
    Slik situasjonen er bør man vel vurdere om man bare skal legge ned jernbanen i Norge, siden politikerne ikke våger eller vil sette av midlene som må til for å oppgradere infrastrukturen slik at man kan få forutsigbar tjenesteleveranse.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.279
    Antall liker
    18.657
    Torget vurderinger
    2
    Fleischmann hadde finere skinner...
    Jepp. Første sett fikk jeg i gave, men jeg gikk over til Fleischmann og N-gauge varianten. Strålende saker. Opphavet ble litt sure da de kom ned i kjelleren og oppdaget at jeg hadde banket hull i veggen slik at togene kunne gå gjennom denne og tilbake gjennom et annet, nytt hull i veggen, etter en tur innom boden bak veggen.
    Men de måtte innrømme at fjellsiden jeg hadde bygd opp mot veggen var noe for seg.

    :)

    image.png
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.602
    Antall liker
    11.742

    Da er vi igang igjen. Bussene i Oslo klarer ikke å kjøre på vinterføre...

    I flg. hun dama på Kveldsnytt i går så var de forberedt i Oslo, de lærte så mye i fjor og har gjort en del tiltak. Det går nok fint, snø og vinter det kan vi selv om det er slik at det som skjer i vår tid skjer for første gang.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.787
    Antall liker
    6.656
    I flg. hun dama på Kveldsnytt i går så var de forberedt i Oslo, de lærte så mye i fjor og har gjort en del tiltak. Det går nok fint, snø og vinter det kan vi selv om det er slik at det som skjer i vår tid skjer for første gang.
    Jeg tar kollektiv fra Hasle til Skøyen og tilbake hver mandag til fredag (dvs T-bane + buss/trikk eller tog) og må si at det stort sett gikk veldig greit i fjor. Noen stengte veier og busser på tvers var det selvsagt, men jeg kom meg alltid til eller fra jobb på godt under en time hvis jeg bare var villig til å gå litt. Og jeg husker hvor ofte mellom (år) 2005 og 2015 at jeg stod både to og tre timer på Vestre Rosten på Tiller og ventet på nierbussen som aldri kom, da jeg skulle hjem fra jobb i Trondheim. Dro fra kontoret klokka fem og var hjemme åtte eller ni om kvelden, uten noen apper eller skjermer hvor man kunne få informasjon, eller alternative ruter. Det var januarhverdagen for 15 år siden. Så selv om vi liker å tro det motsatte så har verden gått fremover, vi har bare en tendens til å fortrenge det som ikke funket før.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på om det er dekkene, selve bussene eller sjåførene som er problemet? Vet fra Tromsø at de hadde problemer med hybridbusser når det var snø og glatt.
    Bussene skiftet avtomatisk av seg selv mellom diesel og EL drift. Og det var et problem at de ofte midt i eller nesten på toppen i bakker, Tromsø har mange og bratte bakker, byttet fra diesel til EL. Eldriften slo inn med maks dreiemoment og drivhjulene slo løs og fikk ikke feste igjen før bussen hadde glidd ned hele bakken. Det var noen gripende filmsnutter både på NRK TV og ellers ute på nettet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Jepp. Første sett fikk jeg i gave, men jeg gikk over til Fleischmann og N-gauge varianten. Strålende saker. Opphavet ble litt sure da de kom ned i kjelleren og oppdaget at jeg hadde banket hull i veggen slik at togene kunne gå gjennom denne og tilbake gjennom et annet, nytt hull i veggen, etter en tur innom boden bak veggen.
    Men de måtte innrømme at fjellsiden jeg hadde bygd opp mot veggen var noe for seg.

    :)

    Vis vedlegget 1087201
    Dette bildet som Harding la ut fikk meg til å minnes en artig historie.

    Husvaranen våkne en dag hyl forbannet og sint som en tyrk, på meg?? :unsure:
    Måtte spørre hva det var som stakk henne, litt vågalt selvsagt, da vi menn skal forstå slikt uten å spørre.
    Forklaringen var ytterst facinernde: Hun hadde drømt at jeg hadde kjøpt en slik lokomotiv i størrelse 1:1
    Dovregubben.png
    Og i drømmen hadde hun våknet og sett ut av vinduet dette lokomtivet sto parket utenfor huset! Som kvinner flest hadde hun selvsagt blitt sint fordi hun ikke hadde blitt spurt og aldri hadde gitt tilatelse til et slik innkjøp!
    "Guttungen" meddelte sin mor ganske rolig da han fikk høre historien at "ho mamma kjenne han pappa, det e nå i allefall sikkert!" Det gjorde kanskje ikke humeret spesiellt mye bedre der og da, men i dag kan hun faktisk le av det selv også!
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.787
    Antall liker
    6.656
    Jeg tar kollektiv fra Hasle til Skøyen og tilbake hver mandag til fredag (dvs T-bane + buss/trikk eller tog) og må si at det stort sett gikk veldig greit i fjor. Noen stengte veier og busser på tvers var det selvsagt, men jeg kom meg alltid til eller fra jobb på godt under en time hvis jeg bare var villig til å gå litt. Og jeg husker hvor ofte mellom (år) 2005 og 2015 at jeg stod både to og tre timer på Vestre Rosten på Tiller og ventet på nierbussen som aldri kom, da jeg skulle hjem fra jobb i Trondheim. Dro fra kontoret klokka fem og var hjemme åtte eller ni om kvelden, uten noen apper eller skjermer hvor man kunne få informasjon, eller alternative ruter. Det var januarhverdagen for 15 år siden. Så selv om vi liker å tro det motsatte så har verden gått fremover, vi har bare en tendens til å fortrenge det som ikke funket før.
    Samme i dag, gitt. Linje 5 var innstilt så jeg gikk til Tøyen og tok banen fra der, og trikk fra NT til Skøyen. Tok ganske nøyaktig 1 time totalt fra hjem i øst til jobb i vest. Hvis folk er i stand til å bruke beina litt så kommer man seg rundt.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.602
    Antall liker
    11.742
    Samme i dag, gitt. Linje 5 var innstilt så jeg gikk til Tøyen og tok banen fra der, og trikk fra NT til Skøyen. Tok ganske nøyaktig 1 time totalt fra hjem i øst til jobb i vest. Hvis folk er i stand til å bruke beina litt så kommer man seg rundt.
    Her er en som er i stand til å bruke bena, håper ikke at han fikk de skia til jul...



    Skjermbilde 2025-01-07 kl. 10.22.24.png
     
    • Haha
    Reaksjoner: I_L

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    6.034
    Antall liker
    4.235
    Torget vurderinger
    96
    Dette være feil, vi har akkurat hørt at det trengs mer penger og forståelse……
    Saftig overskrift på artikkelen. At folk er uenig i et partis politikk er slik det må være i et demokrati, men å skylde på Frp og enkeltpersoner for at vi nå har store utfordringer med enkelte grupper er så absurd at det kan det ikke være så mange som tror på?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.248
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Ytterst i havgapet...

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.623
    Sted
    Bergen
    Jeg tilhører de som mener at vi også skal ta vare på rovdyra, men vett og forstand må få råde... Det gjøre det helt tydelig ikke i denne saken...

    og for noen ble det for mye
    også lurer man fremdeles på hvorfor høyresiden har medvind...
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    3.028
    Torget vurderinger
    1
    Ville du likt bedre å se Therese Johaug så avkledd?
    Selvfølgelig ville du det.

    At du slever på Johaug er helt greit og hun kunne sikkert gjort samme reklame, men at å vise en helt normal kropp gjør at man må trekke reklamen er bare latterlig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.569
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    At du slever på Johaug er helt greit og hun kunne sikkert gjort samme reklame, men at å vise en helt normal kropp gjør at man må trekke reklamen er bare latterlig.
    en normal kropp i dag er lettere overvektig og har muskelmasse som en 80åring
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.114
    Antall liker
    3.211
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tilhører de som mener at vi også skal ta vare på rovdyra, men vett og forstand må få råde... Det gjøre det helt tydelig ikke i denne saken...

    Siden nesten ingen abonnerer på avisa her:
    Hans Bårdsgård i Nationen 17.12.2024: Motkultur, Kommentar | Slåss mot vindturbiner og du er folkehelt. Slåss mot bjørn og du er kriminell.

    Hvorfor demonstrerte vi ikke for Odd Bjørnar?

    Verken riksmediene eller miljøbevegelsen stilte opp da han sloss mot statens inngrep i reindriften sin. Nå er Odd Bjørnar Bjørkås borte.


    22. mai 2022 var Odd Bjørnar
    Bjørkås utkjørt. Han hadde i tre dager forsøkt å jage en bjørnebinne med to unger vekk fra de kalvende reinsimlene sine. Bjørnene hadde tatt minst 16 rein. En søknad om fellingstillatelse var avslått av Miljødirektoratet, og personell fra Statens Naturoppsyn hadde dratt på et annet oppdrag.

    Da Bjørkås støtte på bjørnene igjen, skjøt han alle tre. Han varslet om fellingen, ble tiltalt og dømt til seks måneders ubetinget fengsel.

    I forrige uke dro tusenvis av rein fra Lierne østover til vinterbeite i Sverige. Odd Bjørnar Bjørkås fikk ikke være med. Han hadde startet soningen av dommen, med fotlenke hjemme i Devika.

    Namdalsavisa møtte Bjørkås mandag i forrige uke, da han fôret reinen sin for siste gang.

    – Jeg kjenner på det, at jeg ikke er hos reinene i morra. Jeg har ingen erfaring med en sånn situasjon. Jeg har ikke engang en refs fra militæret på rullebladet, sa Bjørkås.

    I helgen ble han funnet død utenfor hjemmet sitt. Og jeg tenker: Hvem demonstrerte for Odd Bjørnar?

    Reindriftens rett til å utøve sin samiske sedvane har fått et kraftig løft de siste årene, i media og i domstolene. Alle husker demonstrantene fra ungdomspartiet NSR-Nuorat og Natur og Ungdom, som ropte samiske slagord i protest mot det som foregikk i Trøndelag.

    Der utgjorde to vindkraftverk et pågående menneskerettsbrudd mot reindriftsnæringen. Reineiere i to reindriftsområder på Fosen fikk sine rettigheter krenket. Av vindkraftverk bygd med statlig godkjenning.

    Noen titall yrkesfeller møtte opp for å vise sin støtte ved huset til Odd Bjørnar Bjørkås i forrige uke. Ut over det har det vært stille. Ingen har droppet døde reinkalver foran Statens hus i Steinkjer. Ingen demonstranter er flombelyst av TV-kameraer ved Klima.- og miljødepartementet i Oslo.

    Hvor har representantene fra Naturvernforbundet vært, de som gikk indignert rundt mellom koftene i Oslo sentrum og gjorde felles sak med reindriftsutøverne? Er det greit at reinkalver spises av bjørn, men ikke at de skremmes av vindturbiner?

    Reindriften på Fosen fikk medhold i Høyesterett, ut fra den internasjonale konvensjonen om sivile og politiske rettigheter. Artikkel 27 sier at de som tilhører etniske, religiøse eller språklige minoriteter ikke skal nektes retten til å dyrke sin egen kultur. Ingen rettsinstans har drøftet om bjørnen i Lierne krenket Odd Bjørnar Bjørkås' rett til å utøve sin næring.

    Bjørn er vernet etter naturmangfoldloven. Å avslå felling av bjørnen i Lierne hadde dermed et legitimt formål. Men trumfer formålet samisk sedvane?

    I sin masteroppgave i rettsvitenskap i 2017, før Fosen-saken og Lierne-saken, skrev Mari Therese Andreassen om terskelen for krenkelse av retten til samisk kulturutøvelse. Hun påpeker at paragraf 27 ikke har noen unntaktsbestemmelse.

    «... i motsetning til en rekke andre bestemmelser ... godtar ikke artikkel 27 inngrep i sine rettigheter med hjemmel i legitime formål... Således vil ikke staten høres med at inngrep i samisk kultur er begrunnet ut i fra legitime formål...»

    Selv for oss som ikke er reindriftsutøvere er det vanskelig å se for seg at det er uttrykk for samisk kultur å la være å skyte rovdyr 300 meter fra reinflokken. Iallfall når rovdyrene allerede har tatt 16 rein. Selv tingretten som dømte Bjørkås, regnet det som sikkert at bjørnene ville ha fortsatt å drepe rein etter kort tid.

    Og da ville Bjørkås kunne skutt dem med loven i hånd.

    Også reindriftssaken i Lierne har internasjonale overtoner: Bjørnen er ikke truet av global utryddelse. Dersom Sverige og Norge var ett land, ville ikke bjørnebinna som tok reinen til Odd Bjørnar Bjørkås vært så strengt fredet. Lierne kommune grenser til Sverige, og øst for grensen skytes det bjørn som angriper rein hele tiden.

    Jeg vet ikke hva tragedien i Lierne skyldes, det kan ingen vite sikkert. Like lite som vi vet hvorfor bonden Hans Arne Nystad i Lavangen angrep politifolk med hjullaster og deretter ble skutt på sitt eget gårdstun for to år siden. Men vi vet at Nystad var overarbeidet, og at han hadde fått pålegg av Mattilsynet om gårdsdriften sin.

    Jeg vet ikke hvorfor Bjørkås ble sendt på hjemmesoning hjemme i grisgrendte Devika i Lierne. Det kan være fordi Kriminalomsorgen ikke er rigget for å forstå den voldsomme belastningen det er for folk som har beitende dyr å bli hindret i å gjete dem.

    Norske beitenæringer har flere rovdyrangrep til gode. Det slipper Odd Bjørnar Bjørkås å oppleve.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn