Togføljetongen er en trist en. Noe var bedre før ! Deriblant tog i Norge. Er vel et av de få land, ja og England hvor utviklingen går feil vei. Klokketroen på markedet og den frie konkurranse.
Jeg tok mye tog på 80- og 90-tallet. F.eks så korresponderte togene, skulle jeg fra Bergen til Kristiansand, så hadde jeg typisk 20 min i Oslo. Sågar ventet Sørlandsbanen hvis Bergensbanen var mere forsinket - innenfor en gitt tidsramme, selvfølgelig. Bergensbanen i dag bruker nesten en halvtime mer enn den gjorde på 70-tallet.
Erna Solberg, Jernbanereformen | Alle togene sto stille: – Ansvaret ligger hos Erna Solberg
Vært togentusiast fra jeg bygde mitt første Märklinsett i kjelleren. Å ta toget var en hendelse, å fly var transport. Og har opplevd noen fenomenale togreiser rundt omkring i verden, hvilket ga sammenligningsgrunnlag. Jeg har til og med laget reklamefilmer for NSB, med Jan Erik Vold, Kari Bremnes og Knut Reiersrud, det traff en togentusiast midt i innertier'n. Leste Volds dikt fra hans Transsibir-reise for NSBs markedsavdeling og meldte: bildene dere så i hodet nå skal vi fange på film, sammen med et dikt fra Vold.
Han skrev det på vei fra Stavanger til Oslo med Sørlandsbanen. Tviler på at han ville vært like lyrisk om det var GoAhead som stod for transporten, selv om åpningssetningen på et vis spådde utviklingen til norsk jernbanenett.
"Toget står og toget går og toget rår i natten, rallarna de la ut spor fra Flåm til Majavatn"
Nå står toget, og det skyldes flere faktorer. Å ordne opp ville krevd store investeringer og FrP ville at pengene skulle gå til veiutbygging, ikke til jernbanenettet. I tillegg kom privatiserinseksperimentet, som hadde mislykkes i alle andre land, men Norge liker å komme etter og vise hvordan ting skal gjøres når det tryner andre steder.
Slik situasjonen er bør man vel vurdere om man bare skal legge ned jernbanen i Norge, siden politikerne ikke våger eller vil sette av midlene som må til for å oppgradere infrastrukturen slik at man kan få forutsigbar tjenesteleveranse.