Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Akkurat ja, strategiske olje og gasslagre og oppdemma vannkraftmagasiner er selvfølgelig ferskvare som bør brukes før helgen.
    Trodde faktisk jeg diskuterte med en nogenlunde reflektert debattant
    Pass. At den iberiske halvøy lang på vei er frikoblet fra det europeiske kraftmarkedet visste du selvsagt allerede?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.376
    Antall liker
    10.330
    Sted
    Oslo
    Pass. At den iberiske halvøy lang på vei er frikoblet fra det europeiske kraftmarkedet visste du selvsagt allerede?
    Og at vi koblet oss på ville kanskje gi oss 3-4 øre høyere kraftpriser, i verste fall, ble vi fortalt av Høire og Frp.
    Men selv med den minimale koblingen Spania hadde, så røyk strøm prisen til himmels i Spania før den upopulære sosialist regjeringen innførte makspris.
    Naboer i Spania satte på vaskemaskinen klokka 3 for å spare noen €
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.981
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og at vi koblet oss på ville kanskje gi oss 3-4 øre høyere kraftpriser, i verste fall, ble vi fortalt av Høire og Frp.
    For det første var det vel NVE som kom med den prognosen, for det andre var det en AP/SP/SV-regjering med energiminister Borten Moe som vedtok utbyggingen og lovet at prisene ikke ville øke, og for det tredje kan den prognosen meget vel være riktig. Prisene i hele Europa gikk til værs som følge at putins gasskrig. De norske prisene ville økt kraftig uansett, siden vi har vært koblet til Europa i mange år før dette, men det er mulig at de økte 3-4 øre mer enn de ellers ville gjort som følge av de siste par kablene. Hva H og FrP har i din historiefortelling å gjøre vet jeg ikke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    For det første var det vel NVE som kom med den prognosen, for det andre var det en AP/SP/SV-regjering med energiminister Borten Moe som vedtok utbyggingen og lovet at prisene ikke ville øke, og for det tredje kan den prognosen meget vel være riktig. Prisene i hele Europa gikk til værs som følge at putins gasskrig. De norske prisene ville økt kraftig uansett, siden vi har vært koblet til Europa i mange år før dette, men det er mulig at de økte 3-4 øre mer enn de ellers ville gjort som følge av de siste par kablene. Hva H og FrP har i din historiefortelling å gjøre vet jeg ikke.
    Du må huske at i norsk folklore så har kraftpriser i Norge vært skitlave mens de har vært drithøye i Europa. Derfor har vi måttet subsidiert kraftkrevende industri tungt her i landet slik at de fortsatt skal bli her.

    Det er komisk å lese alle som tror at norske kraftpriser inntil for et par år siden var noe heeeelt annet en i det store landet utlandet.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.376
    Antall liker
    10.330
    Sted
    Oslo
    Faktisk.no:
    13.oktober 2014 fattet OED med minister Tord Lien Frp under Erna som statsminister vedtak om å godkjenne kablene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.981
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Faktisk.no:
    13.oktober 2014 fattet OED med minister Tord Lien Frp under Erna som statsminister vedtak om å godkjenne kablene.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    2.781
    Togføljetongen er en trist en. Noe var bedre før ! Deriblant tog i Norge. Er vel et av de få land, ja og England hvor utviklingen går feil vei. Klokketroen på markedet og den frie konkurranse.

    Jeg tok mye tog på 80- og 90-tallet. F.eks så korresponderte togene, skulle jeg fra Bergen til Kristiansand, så hadde jeg typisk 20 min i Oslo. Sågar ventet Sørlandsbanen hvis Bergensbanen var mere forsinket - innenfor en gitt tidsramme, selvfølgelig. Bergensbanen i dag bruker nesten en halvtime mer enn den gjorde på 70-tallet.

    Erna Solberg, Jernbanereformen | Alle togene sto stille: – Ansvaret ligger hos Erna Solberg
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.186
    Antall liker
    4.585
    Det er vel en avsporing å skylle på markedskreftene, ettersom det som ikke fungerer har vært statlig siden tidenes morgen.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.837
    Antall liker
    12.595
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Sentrale fagforeninger innen jernbane ber om ekstern gransking av hendelsen første juledag, ifølge avisa Klassekampen. Thor Gjermund Eriksen foretrekker at organisasjonen gransker seg selv. Det er som å la bukken passe havresekken ifølge Vy-konduktøren og klubbleder for Delta Jernbane.

    Da burde kanskje samferdelsministeren be om en ekstern gransking.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.716
    Antall liker
    11.771
    Det er jo ikke spesielt komplisert akkurat. Et kjapt søk på internett vil forklare hvordan det henger sammen. Ikke akkurat noe man skal forvente at folk drar ut av ræva uten å ha lært det på noe tidspunkt, men rimelig etablert kunnskap i snart 200 år.

    Du, som jeg, hadde sikkert en dynamo på sykkelen i barndommen.
    Jeg tar med glede opp kampen mot pedanteriet med ditt eget våpen! :D

    Wiki:

    En vindmølle er en mekanisk innretning som blir drevet ved hjelp av blader på roterende aksel som får bevegelsesenergi fra vinden.
    En vindturbin er en vindmølle som er spesielt utviklet for å generere elektrisitet, den produserer strøm ved å omdanne bevegelsesenergien i vinden til elektrisk energi. De sees på som neste trinn i utviklingen av vindmøllen.
    Dette er også innarbeidet i engelsk, i så stor grad, faktisk, at det har blitt et verb; to windmill.

    Man bruker det f.eks. for å beskrive det som skjer når man vil starte en jetmotor ved hjelp av fartsvinden, så denne driver motoren rundt, "windmilling the engine".
    så her tar du vel bare feil, å mølle behøver ikke bety å male. :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.271
    Antall liker
    18.644
    Torget vurderinger
    2
    Togføljetongen er en trist en. Noe var bedre før ! Deriblant tog i Norge. Er vel et av de få land, ja og England hvor utviklingen går feil vei. Klokketroen på markedet og den frie konkurranse.

    Jeg tok mye tog på 80- og 90-tallet. F.eks så korresponderte togene, skulle jeg fra Bergen til Kristiansand, så hadde jeg typisk 20 min i Oslo. Sågar ventet Sørlandsbanen hvis Bergensbanen var mere forsinket - innenfor en gitt tidsramme, selvfølgelig. Bergensbanen i dag bruker nesten en halvtime mer enn den gjorde på 70-tallet.

    Erna Solberg, Jernbanereformen | Alle togene sto stille: – Ansvaret ligger hos Erna Solberg
    Vært togentusiast fra jeg bygde mitt første Märklinsett i kjelleren. Å ta toget var en hendelse, å fly var transport. Og har opplevd noen fenomenale togreiser rundt omkring i verden, hvilket ga sammenligningsgrunnlag. Jeg har til og med laget reklamefilmer for NSB, med Jan Erik Vold, Kari Bremnes og Knut Reiersrud, det traff en togentusiast midt i innertier'n. Leste Volds dikt fra hans Transsibir-reise for NSBs markedsavdeling og meldte: bildene dere så i hodet nå skal vi fange på film, sammen med et dikt fra Vold.
    Han skrev det på vei fra Stavanger til Oslo med Sørlandsbanen. Tviler på at han ville vært like lyrisk om det var GoAhead som stod for transporten, selv om åpningssetningen på et vis spådde utviklingen til norsk jernbanenett.

    "Toget står og toget går og toget rår i natten, rallarna de la ut spor fra Flåm til Majavatn"

    Nå står toget, og det skyldes flere faktorer. Å ordne opp ville krevd store investeringer og FrP ville at pengene skulle gå til veiutbygging, ikke til jernbanenettet. I tillegg kom privatiserinseksperimentet, som hadde mislykkes i alle andre land, men Norge liker å komme etter og vise hvordan ting skal gjøres når det tryner andre steder.
    Slik situasjonen er bør man vel vurdere om man bare skal legge ned jernbanen i Norge, siden politikerne ikke våger eller vil sette av midlene som må til for å oppgradere infrastrukturen slik at man kan få forutsigbar tjenesteleveranse.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.271
    Antall liker
    18.644
    Torget vurderinger
    2
    Fleischmann hadde finere skinner...
    Jepp. Første sett fikk jeg i gave, men jeg gikk over til Fleischmann og N-gauge varianten. Strålende saker. Opphavet ble litt sure da de kom ned i kjelleren og oppdaget at jeg hadde banket hull i veggen slik at togene kunne gå gjennom denne og tilbake gjennom et annet, nytt hull i veggen, etter en tur innom boden bak veggen.
    Men de måtte innrømme at fjellsiden jeg hadde bygd opp mot veggen var noe for seg.

    :)

    image.png
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.600
    Antall liker
    11.731

    Da er vi igang igjen. Bussene i Oslo klarer ikke å kjøre på vinterføre...

    I flg. hun dama på Kveldsnytt i går så var de forberedt i Oslo, de lærte så mye i fjor og har gjort en del tiltak. Det går nok fint, snø og vinter det kan vi selv om det er slik at det som skjer i vår tid skjer for første gang.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.783
    Antall liker
    6.651
    I flg. hun dama på Kveldsnytt i går så var de forberedt i Oslo, de lærte så mye i fjor og har gjort en del tiltak. Det går nok fint, snø og vinter det kan vi selv om det er slik at det som skjer i vår tid skjer for første gang.
    Jeg tar kollektiv fra Hasle til Skøyen og tilbake hver mandag til fredag (dvs T-bane + buss/trikk eller tog) og må si at det stort sett gikk veldig greit i fjor. Noen stengte veier og busser på tvers var det selvsagt, men jeg kom meg alltid til eller fra jobb på godt under en time hvis jeg bare var villig til å gå litt. Og jeg husker hvor ofte mellom (år) 2005 og 2015 at jeg stod både to og tre timer på Vestre Rosten på Tiller og ventet på nierbussen som aldri kom, da jeg skulle hjem fra jobb i Trondheim. Dro fra kontoret klokka fem og var hjemme åtte eller ni om kvelden, uten noen apper eller skjermer hvor man kunne få informasjon, eller alternative ruter. Det var januarhverdagen for 15 år siden. Så selv om vi liker å tro det motsatte så har verden gått fremover, vi har bare en tendens til å fortrenge det som ikke funket før.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på om det er dekkene, selve bussene eller sjåførene som er problemet? Vet fra Tromsø at de hadde problemer med hybridbusser når det var snø og glatt.
    Bussene skiftet avtomatisk av seg selv mellom diesel og EL drift. Og det var et problem at de ofte midt i eller nesten på toppen i bakker, Tromsø har mange og bratte bakker, byttet fra diesel til EL. Eldriften slo inn med maks dreiemoment og drivhjulene slo løs og fikk ikke feste igjen før bussen hadde glidd ned hele bakken. Det var noen gripende filmsnutter både på NRK TV og ellers ute på nettet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Jepp. Første sett fikk jeg i gave, men jeg gikk over til Fleischmann og N-gauge varianten. Strålende saker. Opphavet ble litt sure da de kom ned i kjelleren og oppdaget at jeg hadde banket hull i veggen slik at togene kunne gå gjennom denne og tilbake gjennom et annet, nytt hull i veggen, etter en tur innom boden bak veggen.
    Men de måtte innrømme at fjellsiden jeg hadde bygd opp mot veggen var noe for seg.

    :)

    Vis vedlegget 1087201
    Dette bildet som Harding la ut fikk meg til å minnes en artig historie.

    Husvaranen våkne en dag hyl forbannet og sint som en tyrk, på meg?? :unsure:
    Måtte spørre hva det var som stakk henne, litt vågalt selvsagt, da vi menn skal forstå slikt uten å spørre.
    Forklaringen var ytterst facinernde: Hun hadde drømt at jeg hadde kjøpt en slik lokomotiv i størrelse 1:1
    Dovregubben.png
    Og i drømmen hadde hun våknet og sett ut av vinduet dette lokomtivet sto parket utenfor huset! Som kvinner flest hadde hun selvsagt blitt sint fordi hun ikke hadde blitt spurt og aldri hadde gitt tilatelse til et slik innkjøp!
    "Guttungen" meddelte sin mor ganske rolig da han fikk høre historien at "ho mamma kjenne han pappa, det e nå i allefall sikkert!" Det gjorde kanskje ikke humeret spesiellt mye bedre der og da, men i dag kan hun faktisk le av det selv også!
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.783
    Antall liker
    6.651
    Jeg tar kollektiv fra Hasle til Skøyen og tilbake hver mandag til fredag (dvs T-bane + buss/trikk eller tog) og må si at det stort sett gikk veldig greit i fjor. Noen stengte veier og busser på tvers var det selvsagt, men jeg kom meg alltid til eller fra jobb på godt under en time hvis jeg bare var villig til å gå litt. Og jeg husker hvor ofte mellom (år) 2005 og 2015 at jeg stod både to og tre timer på Vestre Rosten på Tiller og ventet på nierbussen som aldri kom, da jeg skulle hjem fra jobb i Trondheim. Dro fra kontoret klokka fem og var hjemme åtte eller ni om kvelden, uten noen apper eller skjermer hvor man kunne få informasjon, eller alternative ruter. Det var januarhverdagen for 15 år siden. Så selv om vi liker å tro det motsatte så har verden gått fremover, vi har bare en tendens til å fortrenge det som ikke funket før.
    Samme i dag, gitt. Linje 5 var innstilt så jeg gikk til Tøyen og tok banen fra der, og trikk fra NT til Skøyen. Tok ganske nøyaktig 1 time totalt fra hjem i øst til jobb i vest. Hvis folk er i stand til å bruke beina litt så kommer man seg rundt.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.600
    Antall liker
    11.731
    Samme i dag, gitt. Linje 5 var innstilt så jeg gikk til Tøyen og tok banen fra der, og trikk fra NT til Skøyen. Tok ganske nøyaktig 1 time totalt fra hjem i øst til jobb i vest. Hvis folk er i stand til å bruke beina litt så kommer man seg rundt.
    Her er en som er i stand til å bruke bena, håper ikke at han fikk de skia til jul...



    Skjermbilde 2025-01-07 kl. 10.22.24.png
     
    • Haha
    Reaksjoner: I_L
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn