Bil, båt og motorsykkel Mitsubishi ASX alvorlig feil, hva kan ha skjedd?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
9.476
Antall liker
24.633
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
OM...... det nå skulle være en eller annen kortsluttning og noen ledninger holder på
å brenne igjennem isolering..... Da ville jeg nokk være forsiktig med å starte bilen på nytt.......
bare for å se..........
Kan fort bli ennå dyrere ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.478
Antall liker
16.878
Sted
Østfold
Lading:

Kan være feil på dynamo. Kan være feil i kabelnett, evt jordkabel mellom motorblokk og chasis. Kan også være slakk eller utslitt reim, evt om noen av de andre tingene reima driver er i ferd med å gi opp.

Røyk:

Friksjon, elektrisk overoppheting, oppvarmet olje, diesel eller annet søl, eller helt eller delvis forbrent avgass eller olje.

En solid kandidat på denne tiden av året er forvarmeren. Hvis glødepluggen i den ikke får nok strøm vil det gjerne velte røyk ut av motorrommet, og den lukter kokt diesel (som er akkurat hva det er). Denne har en viktig funksjon når det er kaldt og kan derfor gå under radaren resten av året.

Jordkabel kan medføre røyk.

Reim og tilhørende trinser gir vanligvis fra seg lyd når de er slitt.

Denne reima driver også AC. Her sitter det et kulelager med stor diameter inne i reimskiva. Inne i denne igjen sitter en magnetspole. Hvis det lageret er havarert kan reima slite med å trekke andre ting skikkelig. I tillegg blir det veldig mye varme inne i denne trinsa som fører til at spolen blir kokt. Det lukter skikkelig elektrisk brann og lager gjerne en malende metallisk lyd. Da må normalt hele kompressoren skiftes. Feilen kan ofte sees uten at man demonterer noe.

Generator som har havarert eller er i ferd med det har en tendens til å lage mye lyd. Det kan også lage lukt av elektrisk feil.

Feil på reim/strammer gir vanligvis ikke spesielt mye røyk med mindre noe subber inntil reima eller ting står omtrent stille. Kilden til røyken burde da være synlig.


Hva er sannsynlig?:

Hvis jeg forstår rett har du manglende lading og manglende kraft fra servo. Begge disse er knyttet til aux-reima, og på de fleste biler går de på samme reim. Røyk i tillegg kan ha sammenheng med elektrisk feil, eller være tilfeldig følgefeil.

Det kan være at reima er kav utslitt og veldig stiv, og dette er gjort værre av været. Det kan være at forvarmeren ikke blir varm nok med for lav spenning og derfor bare koker diesel.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.627
Antall liker
12.848
Sted
Smurfeland
Hvis du kjenner noen med diagnoseverktøy kan det være en idè å lese ut feilkoder og google dem, så får man iallfall en pekepinn utfra hva bilen selv registrerer av feil.
 
Topp Bunn