Lading igjen.
Har en enkel pendlerbil, en Leaf, som 99% lades hjemme i garasjen, men en sjelden gang må jeg lade utaskjærs. Laaaaaangsomt begynner operatørene å nærme seg en eller annen fornuftig form for betaling av drivstoffet, men det sitter åpenbart langt, langt inne. Så i går: Hurtiglader 1:
1. Litt fundering for å forstå bruksanvisningen (det burde være slik: 1: sett inn kontakten, 2: "tæpp" kortet, lading starter, 3: trykk stopp på skjermen når du er klar, 4: ta ut kontakten og sett den på plass, prisen vises på skjerm. Slik er det IKKE!!)
2. Bruksanvisning forstått, men veldig vanskelig å begripe hvordan maskinen ville ha meg til å trykke på knappene, for deretter å tappe kortet. Neida, ikke kortleseren, må vite, men på selve ladestasjonen.
2. Kort a) autentisering avvist, kort b) autentisering avvist (begge var valide så det holder, ett debet ett kredit)
3. Antok at det var feil på automat. Kjørte til automat fra annen leverandør 100 meter bort.
4. Ny runde med bruksanvisningstolkning, gikk litt fortere denne gangen.
5. Kort a) autentisering avvist, kort b) autentisering avvist.
6. Ringte kundeservice. De ba meg laste ned en app. Nei, svarte jeg, det gidder jeg ikke.
7. Mens jeg satt der med kundeservice oppdaget jeg at det gikk an å betale med Vipps, ved hjelp av å lese av QR på automaten. Takket derfor for samtalen og gikk ut i kulda for å lese av QR.
8. Via litt nettsider som dukket opp, fikk jeg etter hvert igangsatt lading, halleluja. Leverandøren (MER) tar 450 i depositum i det du starter fylling. Hvorfor i helvete gjør de det??
9. Gikk inn på Cirkle K og kjøpte lunsj for 100 spenn.
10. Ladet til jeg hadde nok, tok ca 15 minutter alt i alt. Kostet 50 - 60 kroner, no problem. Hadde dessuten varmeapparatet på mens lading pågikk.
For meg er det fortsatt komplett umulig å forstå hva disse laderleverandørene driver med. Plugg inn - tæpp kort - trykk "Stopp". Hvorfor i helvete er det så vanskelig å få til???