Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.585
    Sted
    Endor
    Skjer det allerede? at Kinesiske konsern er på vai til å ta over store deler av Tysk Bilindustri? :oops:
    og at store produksjonsfasiliteter endres fra fabrikker til assembly lines"

Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.585
    Sted
    Endor
    Tall fra September viser vel at VW da hadde en gjeld på USD 220 Milliarder .... synkende skip
    Spørs om man kan kan kjøpe Tysk VW i 2026 .... ryker da kanskje nybilgarantien også?

Sist redigert:

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.488
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    34
    Kan godt være er Volvo ex-30 en no-name Kinabil også?
    Fruen sier ... ikke faen i helvete Harald om jeg har lyst på denne bilen :ROFLMAO:

Igjen ...... jeg har BMW, beste bilen jeg noengang har vært borti ... med et lysår i forskjell :unsure:
    730 med kjøreegenskaper og rask...
    Good one...
    En stor slapp sak som flyter rundt... Neitakk...

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.488
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    34
    Har du testet 730?
    Nei... Jeg kommer fra M5-e28,M3- e36 og 46 så den type bil er for stort tregt og nesten amerikansk flak i min bok... Kjører pr.dags dato Tesla model 3 perfomance som er overlegent bedre enn alle m jeg har hatt når det gjelder fart og kjøreegenskaper... Den som er i nærheten er e28 m M88/3 motoren...
    Men noen like rør og Vinyl.... Jeg fatter ikke det. Man er forskjellige..
    En ting er sikkert etter å nettopp ha oppdaget denne tråden er det svært lite forskjell fra andre lignende....
    Samme paniske forsvaret av fossilhuene og rekkevidde...
    Elbil er i behov av rekkevidde ved henger som er tung...
    De fleste som klager på rekkevidden i dag er de som ikke har elbil.. Og et stort antall har nok og prostata som skriker lenge for batteriet spør om påfyll.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.585
    Sted
    Endor
    Jeg kommer til å bytte til elbil ja, ingen vei tilbake, men ikke så lenge bilen funker supert og det er null finanskost.... og dagens rentenivå!

Ja, har testet Tesla Modell Y og synes den er knallbra 😉
    Men mange elbiler idag som overhode ikke holder mål ......

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.585
    Sted
    Endor
    Hmmmm.... det er vel hvordan Musk kommer seg inn i "den innerste sirkel" :eek:

Alle var der, Musk, Bezos, Zuckerberg, og alle logrer med halen :censored:
    Lurer på hvor mange av de fabrikkarbeiderne som nå får sparken når Trump og Musk "drar igang"

Screenshot 2025-01-20 at 23.57.21.png

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.901
    Sted
    Sunndalsøra
    Trump kan ikke stenge seg helt ute av verden :) Er også redd for straffetoll på amerikanske varer kan bli en.hevn. Har handlet mye fra USA. Tror ikke han klarer å løse problemer i mi tid.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.802
    Torget vurderinger
    1
    Skjer det allerede? at Kinesiske konsern er på vai til å ta over store deler av Tysk Bilindustri? :oops:
    og at store produksjonsfasiliteter endres fra fabrikker til assembly lines"

Greit å være kritisk til kilden. Dette er en kanal som forteller deg om hva som er galt med all bilindustri utenfor Kina. Lurer på hva han får betalt?
    Kan garantere deg at du kan kjøpe VW i 2026.
    At kinesisk bilindustri leter etter produksjonskapasitet i Europa er intet nytt. Han burde kanskje nevne at de fleste av dem et nedtynget i gjeld og at bare statssubsidier holder dem flytende; som sagt Nio taper 377 000kr for hver bil de selger i Norge. Bare 3-4 av de 80+ elbil produsentene i Kina forventes å overleve...

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.900
    Lading igjen.
    Har en enkel pendlerbil, en Leaf, som 99% lades hjemme i garasjen, men en sjelden gang må jeg lade utaskjærs. Laaaaaangsomt begynner operatørene å nærme seg en eller annen fornuftig form for betaling av drivstoffet, men det sitter åpenbart langt, langt inne. Så i går: Hurtiglader 1:
    1. Litt fundering for å forstå bruksanvisningen (det burde være slik: 1: sett inn kontakten, 2: "tæpp" kortet, lading starter, 3: trykk stopp på skjermen når du er klar, 4: ta ut kontakten og sett den på plass, prisen vises på skjerm. Slik er det IKKE!!)
    2. Bruksanvisning forstått, men veldig vanskelig å begripe hvordan maskinen ville ha meg til å trykke på knappene, for deretter å tappe kortet. Neida, ikke kortleseren, må vite, men på selve ladestasjonen.
    2. Kort a) autentisering avvist, kort b) autentisering avvist (begge var valide så det holder, ett debet ett kredit)
    3. Antok at det var feil på automat. Kjørte til automat fra annen leverandør 100 meter bort.
    4. Ny runde med bruksanvisningstolkning, gikk litt fortere denne gangen.
    5. Kort a) autentisering avvist, kort b) autentisering avvist.
    6. Ringte kundeservice. De ba meg laste ned en app. Nei, svarte jeg, det gidder jeg ikke.
    7. Mens jeg satt der med kundeservice oppdaget jeg at det gikk an å betale med Vipps, ved hjelp av å lese av QR på automaten. Takket derfor for samtalen og gikk ut i kulda for å lese av QR.
    8. Via litt nettsider som dukket opp, fikk jeg etter hvert igangsatt lading, halleluja. Leverandøren (MER) tar 450 i depositum i det du starter fylling. Hvorfor i helvete gjør de det??
    9. Gikk inn på Cirkle K og kjøpte lunsj for 100 spenn.
    10. Ladet til jeg hadde nok, tok ca 15 minutter alt i alt. Kostet 50 - 60 kroner, no problem. Hadde dessuten varmeapparatet på mens lading pågikk.

For meg er det fortsatt komplett umulig å forstå hva disse laderleverandørene driver med. Plugg inn - tæpp kort - trykk "Stopp". Hvorfor i helvete er det så vanskelig å få til???

• Liker
    Reaksjoner: ptb

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.863
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Åpen konkurranse uten tilsyn i praksis. Feilen ligger hos myndighetene som ikke har regulert dette godt nok, det var vel viktigere
    å få bygd ut tidsnok.

Circle K (og antagelig flere) tar forøvrig depositum ved tanking av fossilt drivstoff også, husker ikke i farten om det er 1000 eller 1500 kroner.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.448
    Torget vurderinger
    1
    Ladet på Uno-X i dag tidlig.
    1- tapp kort mot kortleser
    2- velg lader
    3- plugg inn

Ingen depositum og det hele tok 20-30 sek.

Jeg sendte e-brev til Recharge/fortum i desember der jeg spurte hvorfor det reserveres 400 kr i depositum i tillegg til trukket ladebeløp og hvorfor det kan ta en hel uke før reservasjonen trekkes, og de svarte at det var for å sikre at JEG ikke skulle overtrekke bankkortet.
    En velfungerende svadagenerator der, altså.
    MER har nok samme 'forklaring'.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.802
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes altså ladestasjoner med kortleser? Her jeg bor er de fraværende. Helvetes apper....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.958
    Sted
    Trondheim
    Hos Uno-X har de bankkortleser. Jeg har ladekort hos BMW. Kjør bort til ladestolpne. Plugg inn laderen. Tapp ladekortet mot leseren. That's it. Nå har ikke BMW avtale med alle leverandørene, men mange nok til at det ikke er et problem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn