Ja, min kommentar rettet seg vel mot den som reagerte på at jeg hadde et ladekort fra BMW som jeg kan bruke på veldig mange ladestasjoner i Norge. Jeg ser at det er 18 860 ladepunkter i Norge som støttes, bl.a Ionity, Recharge og Eviny (og mange fler). 865 068 ladepunkter i Europa (men det spiller for så vidt ingen rolle hvis det ikke er en lader der jeg er når jeg trenger det - litt mer planlegging må fremdeles påregnes).Problemet har vært at det er det man ikke kan gjøre, men i stedet måtte laste ned appen fra det ladeselskapet, registrere seg der med betalingskort etc, og så kunne lade. I verste fall måtte man få tilsendt en fysisk duppeditt for hvert enkelt ladeselskap, noe som var litt upraktisk hvis man sto i en fremmed by en sen kveld og bannet over en obskur ladestolpe.
Hvilken teknologi brukes hvis du har bilnøkkel på telefonen?Selv om jeg kan "tappe" med telefonen ved betaling og har mulighet for bilnøkkel på telefonen bruker jeg det ikke. "Tapping" fordi betalingsløsningen ikke ble støttet av min bank og bilnøkkel på telefonen fordi jeg ikke liker å legge alle egg i samme kurv. Jeg gir ikke talekommandoer til bilen heller - jeg liker ikke å snakke til ting. Kall meg gjerne ludditt hvis dere vil.
OK, da er det blitt mye mye mye bedre, beklager forvirringen !^ Helt feil. Bluetooth EDR 2.1-4.0 har 80 bits krypteringsnøkkel og EDR >4.2 og BLE har 128 bits eller 16 bytes.
Vis vedlegget 1090948
Du kan sikkert kjøpe VW i 2026, men du kommer neppe til å gjøre av 1) høy pris 2) teknologisk akterutseiltGreit å være kritisk til kilden. Dette er en kanal som forteller deg om hva som er galt med all bilindustri utenfor Kina. Lurer på hva han får betalt?
Kan garantere deg at du kan kjøpe VW i 2026.
At kinesisk bilindustri leter etter produksjonskapasitet i Europa er intet nytt. Han burde kanskje nevne at de fleste av dem et nedtynget i gjeld og at bare statssubsidier holder dem flytende; som sagt Nio taper 377 000kr for hver bil de selger i Norge. Bare 3-4 av de 80+ elbil produsentene i Kina forventes å overleve...
Enig, Kinabil er ikke aktuelt og det inkluderer vel nå både Volvo (Geely) og PolestarJeg kommer nå i hvert fall aldri til å kjøpe kinesisk bil, uansett hvor teknologisk forutseilt de blir.
Enig, den kommer i en rimeligere basismodell, men gutta velger å ikke ta den til Norge, kun toppmodellen!Jeg må si jeg har litt lyst på denne: https://www.alfaromeo.no/modeller/junior-elettrica
Men synes den kanskje blir litt dyr med litt for lite batteri.
Du glemte de koreanske. Teknologisk i fremre rekker, markant design, noen også med lang rekkevidde, masse motor og gode garantier.Enig, Kinabil er ikke aktuelt og det inkluderer vel nå både Volvo (Geely) og Polestar
Tesla er ikke så veldig på radaren etter gårsdagens "show"
BMW synes å gi ikke-optimal cost/value, VW for dårlig teknisk, Audi ser ut til å mangle innovasjon, Lotus har elendig kvalitet (svindyr da)
Toyota er super irriterende med masse lyder og irriterende ting
Franske biler er trøblete ......
Hmmm, blir mindre å velge i her
Ut frå biletet kunne eg tenkt meg ein slik einDu glemte de koreanske. Teknologisk i fremre rekker, markant design, noen også med lang rekkevidde, masse motor og gode garantier.
Vis vedlegget 1090999
Ceterum censeo: Det spørst kva ein ser etter. Volvo er vel framleis drive frå Gøteborg og produsert litt rundt om kring (noko i Kina), sjølv om det er kinesisk eigd? Dei var vel ikkje amcar dei åra dei var eigde av Ford? Å kalla Volvo «kinabil» er litt som å sjå på Elkem som kinesisk industri.Kinabil er ikke aktuelt og det inkluderer vel nå både Volvo (Geely) og Polestar
Kinabil er ikke aktuelt pga kraftige bindinger mot ruzzland og at ruzzlands krigføring i Ukraina er mulig pga enorm handel ruzzland -> KInaCeterum censeo: Det spørst kva ein ser etter. Volvo er vel framleis drive frå Gøteborg og produsert litt rundt om kring (noko i Kina), sjølv om det er kinesisk eigd? Dei var vel ikkje amcar dei åra dei var eigde av Ford? Å kalla Volvo «kinabil» er litt som å sjå på Elkem som kinesisk industri.
Utover det så tenkjer eg det uansett verkar dumt å kjøpa ein bil du ikkje har lyst på, og at det ikkje nødvendigvis er avgjerande å kjøpa det som er mest teknologisk framoverlent, heller.
Har du vurdert Renault? 5-aren ser litt snerten ut, men eg har fått inntrykk av du eigentleg vil ha ein stor sedan. Eigentleg BMW eller Mercedes dersom du generelt sett kjenner deg velbemidla (å innføra ein etisk, privat boikott er jo å vinka farvel til optimal cost/value-uansett). Eg har eigentleg aldri høyrt nokon snakka stygt om EQ-serien til Mercedes, og det verkar som om det du eigentleg har lyst på er noko i retninga EQS?
Jeg har vært litt kritisk til BMW her, men det har gått på pris .... egentlig er det nok noe av de beste på markedet og i4 er en jækla god bil da ....Jeg er litt spent på BMWs Neue Klasse. Både teknologisk og prismessig.
Jeg ser at du nå får en i4 M50 for under 600 000 inklusive vinterhjul (blir nok litt mer med noe ekstrautstyr, men man trenger egentlig ikke så mye). Det er faktisk ganske mye bil for pengene.
De første bilene kommer jo til høsten, bygd på en splitter ny fabrikk i Debrecen. Jeg ville vurdert en bil derfra selv om jeg ikke liker Orbán. BMW har jo også en fabrikk i Kina (visstnok 25 000 ansatte) som produserer for det kinesiske markedet. Mitt problem med biler fra Kina er ikke at de kommer fra Kina eller at jeg misliker Xi, men den måten de bruker subsidier på for å knuse andre produsenter. Når de har oppnådd det de vil, regner jeg med at ballongen sprekker, akkurat som byggemarkedet i Kina. Hvor står man da, når alternativene er borte?
Fortsatt svært fornøyd med vår Kia, E-GMP-plattformen innfrir. Liker ellers også det jeg ser fra Cupra (Born og Tavascan). For øvrig Ford, Nissan, Renault, MB, Škoda...nok å velge i.Enig, Kinabil er ikke aktuelt og det inkluderer vel nå både Volvo (Geely) og Polestar
Tesla er ikke så veldig på radaren etter gårsdagens "show"
BMW synes å gi ikke-optimal cost/value, VW for dårlig teknisk, Audi ser ut til å mangle innovasjon, Lotus har elendig kvalitet (svindyr da)
Toyota er super irriterende med masse lyder og irriterende ting
Franske biler er trøblete ......
Hmmm, blir mindre å velge i her
Alle bilfabrikker har vel produksjon i mange forskjellige land? De første Neue Klasse kommer fra den nye fabrikken i Debrecen. i5 bygges i Dingolfing i Tyskland.Jeg har vært litt kritisk til BMW her, men det har gått på pris .... egentlig er det nok noe av de beste på markedet og i4 er en jækla god bil da ....
Men hvis det blir produksjon i Ungarn? .... Orban er jo svært pro russisk og jeg tenker ..... verre enn Musk, og Trump kombinert