Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.193
    Antall liker
    40.678
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, på tide med et EU-direktiv.
    1737476910649.png
    Like selvsagt som med roaming-avgifter på mobiltelefoni (noen som husker dem?), men like selvsagt ikke i aktørenes egeninteresse, bare konsumentenes.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.843
    Antall liker
    2.666
    Sted
    Bergen
    Hehe, har kun bensin og diesel, men har en kamerat med tesla og early adapter.. følgende scener utspiller seg
    1. skal kjøre hjem fra møtet, bilnøkkel i mobil, nesten ikke strøm på mobil.. bil ikke kjøre .. jeg bli sur
    2. parkerer tesla i P-hus under bakken, ingen Wi-Fi….bil ikke responsive i det hele tatt.. gu så gøy
    3. på møtet på et havneområde, Wi-Fi til stede, Bluetooth ok, strøm på bil, ingen respons fra bil.. Hva er det på havneområder? Jo masse fartøy og store kraner etc som lager støy… bare å sitte og vente til arbeidsdagen er slutt…

    diesel/bensin + nøkkel funke fint for bil
    Mobil også, men ikke alltid
    Rett verktøy til rett tid

    ad tesla, venter spent på muskern som dødar en tesla fordi han ikke liker eieren..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.651
    Antall liker
    10.967
    Sted
    Trondheim
    Problemet har vært at det er det man ikke kan gjøre, men i stedet måtte laste ned appen fra det ladeselskapet, registrere seg der med betalingskort etc, og så kunne lade. I verste fall måtte man få tilsendt en fysisk duppeditt for hvert enkelt ladeselskap, noe som var litt upraktisk hvis man sto i en fremmed by en sen kveld og bannet over en obskur ladestolpe.
    Ja, min kommentar rettet seg vel mot den som reagerte på at jeg hadde et ladekort fra BMW som jeg kan bruke på veldig mange ladestasjoner i Norge. Jeg ser at det er 18 860 ladepunkter i Norge som støttes, bl.a Ionity, Recharge og Eviny (og mange fler). 865 068 ladepunkter i Europa (men det spiller for så vidt ingen rolle hvis det ikke er en lader der jeg er når jeg trenger det - litt mer planlegging må fremdeles påregnes).
    Disse appene er noe svineri.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.651
    Antall liker
    10.967
    Sted
    Trondheim
    Selv om jeg kan "tappe" med telefonen ved betaling og har mulighet for bilnøkkel på telefonen bruker jeg det ikke. "Tapping" fordi betalingsløsningen ikke ble støttet av min bank og bilnøkkel på telefonen fordi jeg ikke liker å legge alle egg i samme kurv. Jeg gir ikke talekommandoer til bilen heller - jeg liker ikke å snakke til ting. Kall meg gjerne ludditt hvis dere vil.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.843
    Antall liker
    2.666
    Sted
    Bergen
    Sikkert lurt, det hender jo at mobilen, av ulike grunner, dør litt av seg selv. Har opplevd det to ganger;
    - starter automatisk nedlasting av oppdatering (ja, funksjonen var skrudd av) og går i svart. Dumt når man står i innsjekk for hjemreise.. men som den beredskapsfyren jeg er så har jeg med reserve mobil
    - batteri detter frakt halvfull til heltom i løpet av et par minutter, også det ved innsjekk.. reddet av reserve mobil på nytt

    kan det være ren karma, av typen anti…
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.843
    Antall liker
    2.666
    Sted
    Bergen
    Vi er da tasturkrigere.. som må finne på noe annet etter siste dags hendelser
    Men verden er urettferdig noe disse anekdotene gir indikasjon på..
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.566
    Antall liker
    18.578
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    2.586
    Sted
    Endor
    Selv om jeg kan "tappe" med telefonen ved betaling og har mulighet for bilnøkkel på telefonen bruker jeg det ikke. "Tapping" fordi betalingsløsningen ikke ble støttet av min bank og bilnøkkel på telefonen fordi jeg ikke liker å legge alle egg i samme kurv. Jeg gir ikke talekommandoer til bilen heller - jeg liker ikke å snakke til ting. Kall meg gjerne ludditt hvis dere vil.
    Hvilken teknologi brukes hvis du har bilnøkkel på telefonen?
    Håper det ikke er bluetooth?

    Bluetooth har vel en 8 bits krypteringsnøkkel, hvilket er ekvivalent med et passord på ett tegn
    Det antas at det tar 0.0000000006 sekunder å knekke en bluetooth-krypteringsnøkkel
    (et picosekund er 1 / 1 000 000 000 000 sekund)

    Screenshot 2025-01-21 at 21.55.09.png
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.817
    Antall liker
    6.722
    ^ Helt feil. Bluetooth EDR 2.1-4.0 har 80 bits krypteringsnøkkel og EDR >4.2 og BLE har 128 bits eller 16 bytes.

    Skjermbilde 2025-01-21 kl. 22.24.20.png

    Og om ikke det var tilstrekkelig så blokkerer Bluetooth også brute force angrep ved å eksponensielt øke påkrevd ventetid mellom hvert (nøkkel)forsøk.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.280
    Antall liker
    893
    Greit å være kritisk til kilden. Dette er en kanal som forteller deg om hva som er galt med all bilindustri utenfor Kina. Lurer på hva han får betalt?
    Kan garantere deg at du kan kjøpe VW i 2026.
    At kinesisk bilindustri leter etter produksjonskapasitet i Europa er intet nytt. Han burde kanskje nevne at de fleste av dem et nedtynget i gjeld og at bare statssubsidier holder dem flytende; som sagt Nio taper 377 000kr for hver bil de selger i Norge. Bare 3-4 av de 80+ elbil produsentene i Kina forventes å overleve...
    Du kan sikkert kjøpe VW i 2026, men du kommer neppe til å gjøre av 1) høy pris 2) teknologisk akterutseilt

    IMG_0487.jpeg

    CEOen hos Ford:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    2.586
    Sted
    Endor
    Jeg kommer nå i hvert fall aldri til å kjøpe kinesisk bil, uansett hvor teknologisk forutseilt de blir.
    Enig, Kinabil er ikke aktuelt og det inkluderer vel nå både Volvo (Geely) og Polestar
    Tesla er ikke så veldig på radaren etter gårsdagens "show"
    BMW synes å gi ikke-optimal cost/value, VW for dårlig teknisk, Audi ser ut til å mangle innovasjon, Lotus har elendig kvalitet (svindyr da)
    Toyota er super irriterende med masse lyder og irriterende ting
    Franske biler er trøblete ......

    Hmmm, blir mindre å velge i her :unsure:
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.727
    Antall liker
    11.948
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hehe, var så mye greier med forskjellig så å svelge en kamel så finnes det muligheter ;)
    Evt. finne ut hvilken kamel som er minst å velge utfra det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.788
    Antall liker
    11.924
    Enig, Kinabil er ikke aktuelt og det inkluderer vel nå både Volvo (Geely) og Polestar
    Tesla er ikke så veldig på radaren etter gårsdagens "show"
    BMW synes å gi ikke-optimal cost/value, VW for dårlig teknisk, Audi ser ut til å mangle innovasjon, Lotus har elendig kvalitet (svindyr da)
    Toyota er super irriterende med masse lyder og irriterende ting
    Franske biler er trøblete ......

    Hmmm, blir mindre å velge i her :unsure:
    Du glemte de koreanske. Teknologisk i fremre rekker, markant design, noen også med lang rekkevidde, masse motor og gode garantier.
    1737525022945.png
    :)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.920
    Antall liker
    5.088
    Sted
    Sunnmøre
    Kinabil er ikke aktuelt og det inkluderer vel nå både Volvo (Geely) og Polestar
    Ceterum censeo: Det spørst kva ein ser etter. Volvo er vel framleis drive frå Gøteborg og produsert litt rundt om kring (noko i Kina), sjølv om det er kinesisk eigd? Dei var vel ikkje amcar dei åra dei var eigde av Ford? Å kalla Volvo «kinabil» er litt som å sjå på Elkem som kinesisk industri.

    Utover det så tenkjer eg det uansett verkar dumt å kjøpa ein bil du ikkje har lyst på, og at det ikkje nødvendigvis er avgjerande å kjøpa det som er mest teknologisk framoverlent, heller.

    Har du vurdert Renault? 5-aren ser litt snerten ut, men eg har fått inntrykk av du eigentleg vil ha ein stor sedan. Eigentleg BMW eller Mercedes dersom du generelt sett kjenner deg velbemidla (å innføra ein etisk, privat boikott er jo å vinka farvel til optimal cost/value-uansett). Eg har eigentleg aldri høyrt nokon snakka stygt om EQ-serien til Mercedes, og det verkar som om det du eigentleg har lyst på er noko i retninga EQS?
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.651
    Antall liker
    10.967
    Sted
    Trondheim
    Jeg er litt spent på BMWs Neue Klasse. Både teknologisk og prismessig.
    Jeg ser at du nå får en i4 M50 for under 600 000 inklusive vinterhjul (blir nok litt mer med noe ekstrautstyr, men man trenger egentlig ikke så mye). Det er faktisk ganske mye bil for pengene.
    De første bilene kommer jo til høsten, bygd på en splitter ny fabrikk i Debrecen. Jeg ville vurdert en bil derfra selv om jeg ikke liker Orbán. BMW har jo også en fabrikk i Kina (visstnok 25 000 ansatte) som produserer for det kinesiske markedet. Mitt problem med biler fra Kina er ikke at de kommer fra Kina eller at jeg misliker Xi, men den måten de bruker subsidier på for å knuse andre produsenter. Når de har oppnådd det de vil, regner jeg med at ballongen sprekker, akkurat som byggemarkedet i Kina. Hvor står man da, når alternativene er borte?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    2.586
    Sted
    Endor
    Ceterum censeo: Det spørst kva ein ser etter. Volvo er vel framleis drive frå Gøteborg og produsert litt rundt om kring (noko i Kina), sjølv om det er kinesisk eigd? Dei var vel ikkje amcar dei åra dei var eigde av Ford? Å kalla Volvo «kinabil» er litt som å sjå på Elkem som kinesisk industri.

    Utover det så tenkjer eg det uansett verkar dumt å kjøpa ein bil du ikkje har lyst på, og at det ikkje nødvendigvis er avgjerande å kjøpa det som er mest teknologisk framoverlent, heller.

    Har du vurdert Renault? 5-aren ser litt snerten ut, men eg har fått inntrykk av du eigentleg vil ha ein stor sedan. Eigentleg BMW eller Mercedes dersom du generelt sett kjenner deg velbemidla (å innføra ein etisk, privat boikott er jo å vinka farvel til optimal cost/value-uansett). Eg har eigentleg aldri høyrt nokon snakka stygt om EQ-serien til Mercedes, og det verkar som om det du eigentleg har lyst på er noko i retninga EQS?
    Kinabil er ikke aktuelt pga kraftige bindinger mot ruzzland og at ruzzlands krigføring i Ukraina er mulig pga enorm handel ruzzland -> KIna
    Les: Kina støtter ruzzland økonomisk....

    Volvo er i praksis Kinesisk, eid av Zhejiang Geely Holding Group

    Jeg har testet en del Mercedes EQA, falt ikke helt i smak, BMW er bedre i mitt hode :unsure::unsure::unsure::unsure:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    2.586
    Sted
    Endor
    Jeg er litt spent på BMWs Neue Klasse. Både teknologisk og prismessig.
    Jeg ser at du nå får en i4 M50 for under 600 000 inklusive vinterhjul (blir nok litt mer med noe ekstrautstyr, men man trenger egentlig ikke så mye). Det er faktisk ganske mye bil for pengene.
    De første bilene kommer jo til høsten, bygd på en splitter ny fabrikk i Debrecen. Jeg ville vurdert en bil derfra selv om jeg ikke liker Orbán. BMW har jo også en fabrikk i Kina (visstnok 25 000 ansatte) som produserer for det kinesiske markedet. Mitt problem med biler fra Kina er ikke at de kommer fra Kina eller at jeg misliker Xi, men den måten de bruker subsidier på for å knuse andre produsenter. Når de har oppnådd det de vil, regner jeg med at ballongen sprekker, akkurat som byggemarkedet i Kina. Hvor står man da, når alternativene er borte?
    Jeg har vært litt kritisk til BMW her, men det har gått på pris .... egentlig er det nok noe av de beste på markedet og i4 er en jækla god bil da .... :unsure:

    Men hvis det blir produksjon i Ungarn? :unsure: .... Orban er jo svært pro russisk og jeg tenker ..... verre enn Musk, og Trump kombinert
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.817
    Antall liker
    6.722
    Enig, Kinabil er ikke aktuelt og det inkluderer vel nå både Volvo (Geely) og Polestar
    Tesla er ikke så veldig på radaren etter gårsdagens "show"
    BMW synes å gi ikke-optimal cost/value, VW for dårlig teknisk, Audi ser ut til å mangle innovasjon, Lotus har elendig kvalitet (svindyr da)
    Toyota er super irriterende med masse lyder og irriterende ting
    Franske biler er trøblete ......

    Hmmm, blir mindre å velge i her :unsure:
    Fortsatt svært fornøyd med vår Kia, E-GMP-plattformen innfrir. Liker ellers også det jeg ser fra Cupra (Born og Tavascan). For øvrig Ford, Nissan, Renault, MB, Škoda...nok å velge i.

    Kina har et uttalt mål om å ødelegge den vestlige sivilisasjonen og dens hegemoni, til fordel for et såkalt "multipolar" verden hvor diktaturer og demokratier er jevnbyrdige. Det er et mål jeg helt klart ikke ønsker å støtte.

    Og Musk gjør i praksis samme rivejobben innenfra, så det er naturlig nok også uaktuelt å kjøpe Tesla i dag. Men hvis jeg eide én fra før ville jeg nok ikke solgt den, bare "reparert" den med en sånn:

     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.651
    Antall liker
    10.967
    Sted
    Trondheim
    Jeg har vært litt kritisk til BMW her, men det har gått på pris .... egentlig er det nok noe av de beste på markedet og i4 er en jækla god bil da .... :unsure:

    Men hvis det blir produksjon i Ungarn? :unsure: .... Orban er jo svært pro russisk og jeg tenker ..... verre enn Musk, og Trump kombinert
    Alle bilfabrikker har vel produksjon i mange forskjellige land? De første Neue Klasse kommer fra den nye fabrikken i Debrecen. i5 bygges i Dingolfing i Tyskland.
    BMWs fabrikker:

    • Berlin (Germany)
    • Dingolfing (Germany)
    • Eisenach (Germany)
    • Landshut (Germany)
    • Leipzig (Germany)
    • Munich (Germany)
    • Regensburg (Germany)
    • Wackersdorf (Germany)
    • Steyr (Austria)
    • Graz (Austria)
    • Born (The Netherlands)
    • Oxford (UK)
    • Goodwood (UK)
    • Hams Hall (UK)
    • Swindon (UK)
    To this list, we’ll add the Debrecen plant in Hungary during the second half of next year when production of the Neue Klasse-based iX3 electric crossover is scheduled to commence.

    • Araquari (Brazil)
    • Chennai (India)
    • Hosur (India)
    • Manaus (Brazil)
    • Rayong (Thailand)
    • Rosslyn (South Africa)
    • San Luis Potosi (Mexico)
    • Spartanburg (US)
    • Dadong (China)
    • Tiexi (China)
    • Lydia (China)
    • Zhangjiagang (China)
    • Chongqing (China)
    • Chu Lai (Vietnam)
    • Jakarta (Indonesia)
    • Cairo (Egypt)
    • Kulim (Malaysia)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn