Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.849
    Antall liker
    9.778
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Man blander forskjellige direktiver, det er direktivet fra 2018 som nå diskuteres.

    Hva er målet med bygningsenergidirektivet fra 2018?

    Direktivet skal legge til rette for mer energieffektive bygg. Mer effektiv bruk av energi i bygninger gir lavere energikostnader for forbrukerne, og reduserer klimagassutslipp i Europa. I Europa utgjør energibruk i bygg en stor andel av de totale klimagassutslippene. Norske bygg er i stor grad allerede avkarbonisert.

    Direktivet fra 2018 inneholder tre hovedmomenter:

    Krav til en langsiktig renoveringsstrategi for bygninger
    Krav om at yrkesbygg har ladepunkter til elbiler
    Krav om automatiske styringssystemer for yrkesbygg med høyt varme- eller kjølebehov der dette er teknisk og økonomisk gjennomførbart
    -------


    Men desverre er det flere som enten av uvitenhet eller av politiske årsaker kommenterer det som står her som om det er det som skal vedtas nå.

    Bygningenergidirektivet 2024
    Det nyeste bygningsenergidirektivet ble vedtatt i EU i mai 2024. Direktivet bygger på mye av innholdet i bygningsenergidirektivene fra 2010 og 2018, men inneholder i tillegg en rekke nye bestemmelser. Energidepartementet jobber med å vurdere 2024-direktivet. Dette arbeidet er ikke ferdig.

    Bygningsenergidirektivet fra 2024 har vært mye omtalt i media. Spesielt har det vært fokus på hva direktivet vil innebære for norske husholdninger. Det har derfor blitt utarbeidet spørsmål og svar for å prøve å adressere noen av disse påstandene, som til dels er basert på misforstått eller feilaktig informasjon.

    Les mer her;
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.826
    Antall liker
    3.276
    Sted
    Liten by
    De spørsmålene og svarene er jo bare tull:

    Gir bygningsenergidirektivet fra 2018 økte kostnader for boligeiere?
    Nei. Det er ingen bestemmelser i bygningsenergidirektivet fra 2018 som vil medføre konsekvenser for boligeiere eller husholdninger.

    Selvsagt gjør det det! Selvsagt vil dette bety at de med boliger som er i klasse EFG må måtte oppgradere betydlig!
    Både indirekte på grunn av både 2018 direktivet og om EU 2024 kommer, men også direkte.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.849
    Antall liker
    9.778
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og så har vi et direktiv til som Norge er det eneste av EØS landene sier nei til. Og sier vi nei så får norsk luftfart problemer....




    Les mer her:
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.978
    Antall liker
    5.159
    Sted
    Sunnmøre
    Selvsagt gjør det det! Selvsagt vil dette bety at de med boliger som er i klasse EFG må måtte oppgradere betydlig!
    Både indirekte på grunn av både 2018 direktivet og om EU 2024 kommer, men også direkte.
    Når det gjeld oppgradering av energiklasse skriv regjeringa (om 2024-direktivet) (op.cit)
    I drøftelsene i EU om nytt bygningsenergidirektiv ble det foreslått at de dårligste byggene med energikarakter G skulle løftes til E og D innen henholdsvis 2030 og 2033. Dette forslaget ble ikke vedtatt, og direktivet krever dermed ikke dette.
    Ut frå det som står er det totalforbruk i bygningsmassen som skal reduserast, ikkje kvart einskildhus.

    No kan det seiast at den norske staten allereie har peila seg inn i same retning som EU, og at det kanskje er ein ikkje heilt uvesentleg grunn til at prisane på nybygg er såpass drøye.

    På debatten i går står det 3 statsråder og påstår at dette ikke vil ha noen betydning for private boliger, også leser jeg dette på Byggtorget:
    Men eg lurer, er kva slags kjelde er Byggtorget, og kva gjer at dei er ein autoritet på dette?
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.428
    Antall liker
    13.107
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - og her finner man ut om privatboliger må utføre omfattende renoveringer... som man ikke må, - i følge regjeringens forklaringer...
    Eller prater regjeringen bare tull??

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.341
    Antall liker
    40.935
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De spørsmålene og svarene er jo bare tull:

    Gir bygningsenergidirektivet fra 2018 økte kostnader for boligeiere?
    Nei. Det er ingen bestemmelser i bygningsenergidirektivet fra 2018 som vil medføre konsekvenser for boligeiere eller husholdninger.

    Selvsagt gjør det det! Selvsagt vil dette bety at de med boliger som er i klasse EFG må måtte oppgradere betydlig!
    Både indirekte på grunn av både 2018 direktivet og om EU 2024 kommer, men også direkte.
    Direktivet gir norske myndigheter et oppdrag. Konsekvensene for boligeiere kommer an på hvordan norske myndigheter velger å gripe an dette. Det er regjeringen som faktisk er nærmest til å si noe om akkurat det.

    1738161269013.png
    1738161860452.png

    Regjeringens Q&A er forbilledlig presis, både om 2018- og 2024-direktivene.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.141
    Antall liker
    20.903
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg klarer ikke helt å slutte å tenke på disse nye kravene.
    På debatten i går står det 3 statsråder og påstår at dette ikke vil ha noen betydning for private boliger, også leser jeg dette på Byggtorget:
    Vis vedlegget 1093231
    Hvem lyver?
    De samme som påsto at strømmen maks ville bli 2-3 øre dyrere med de siste kablene.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.929
    Antall liker
    13.511
    Sted
    Smurfeland
    Når alt privatiseres og legges ut på anbud.

    – Jeg tenker at dette handler ikke først og fremst om meg, og mitt håndledd. Jeg er en av mange uheldige. Jeg er relativt ung, og blir frisk igjen. Det handler om at Oslo kommune gjør en dårlig jobb. De har satt ut måking og strøing på anbud til Hadeland Maskindrift AS. De leverte sikkert et billig anbud, men de gjør ikke en ordentlig jobb, mener forfatteren.
    Hun beskriver det som «besynderlig budsjettenkning».
    – I stedet for å forebygge ordentlig med måking, salting og strøing, ender man opp med tusenvis av dyre armbrudd og benbrudd hvert eneste år i Oslo. Det må koste milliarder i helseutgifter og sykmeldinger.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.186
    Antall liker
    10.741
    Nå er det ikke først og fremst på grunn av at private gjør jobben det blir dårlig, men heller kommunens grense for strøing som er satt for lavt for å spare penger. En kommune kan ikke bemannes for å takle brøyting og strøing, da er det bedre å bruke private entreprenører etter behov.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.191
    Antall liker
    14.737
    Nå er det ikke først og fremst på grunn av at private gjør jobben det blir dårlig, men heller kommunens grense for strøing som er satt for lavt for å spare penger. En kommune kan ikke bemannes for å takle brøyting og strøing, da er det bedre å bruke private entreprenører etter behov.
    Ville sikkert hjulpet om en hel del kunne legge forfengeligheten sin på hylla og brukte piggsko eller tilsvarende når det er blankis "over alt". Har sett en del dansende over isen de siste dagene og rimelig godt går det jo galt innimellom.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.929
    Antall liker
    13.511
    Sted
    Smurfeland
    Nå er det ikke først og fremst på grunn av at private gjør jobben det blir dårlig, men heller kommunens grense for strøing som er satt for lavt for å spare penger. En kommune kan ikke bemannes for å takle brøyting og strøing, da er det bedre å bruke private entreprenører etter behov.
    Jeg tror det hadde vært bedre om kommunene hadde en egen teknisk avdeling med maskinpark og bemanning til å gjøre jobber som dette. Når alt skal ut på anbud, så vinner gjerne de som gir lavest pris, og det reflekteres gjerne i resultatet til slutt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.929
    Antall liker
    13.511
    Sted
    Smurfeland
    Ville sikkert hjulpet om en hel del kunne legge forfengeligheten sin på hylla og brukte piggsko eller tilsvarende når det er blankis "over alt". Har sett en del dansende over isen de siste dagene og rimelig godt går det jo galt innimellom.
    Hun burde nok hatt brodder, men alle kan ikke forventes å ha det tilgjengelig hele tiden. Men man kan kanskje forvente at fortauene er farbare.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.341
    Antall liker
    40.935
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det hadde vært bedre om kommunene hadde en egen teknisk avdeling med maskinpark og bemanning til å gjøre jobber som dette. Når alt skal ut på anbud, så vinner gjerne de som gir lavest pris, og det reflekteres gjerne i resultatet til slutt.
    Tingen med brøyting og strøing er at det gjerne snør overalt i en kommune samtidig. Man kunne gjøre et regnestykke på hvor mange ansatte med nødvendige sertifikater som Oslo kommune måtte hatt for å garantere at alle gater og veier er forsvarlig brøytet, strødd og saltet i løpet av rimelig tid etter en liten snøstorm.

    Deretter kunne man også regnet på hvor mye det ville koste å ha det antallet ansatte, alle med forsvarlige lønninger og stillingsbrøker.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.191
    Antall liker
    14.737
    Hun burde nok hatt brodder, men alle kan ikke forventes å ha det tilgjengelig hele tiden. Men man kan kanskje forvente at fortauene er farbare.
    Tja det holder stort sett å se ut vinduet for å vurdere situasjonen. Eller anta at det er ca som i går.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.929
    Antall liker
    13.511
    Sted
    Smurfeland
    Tingen med brøyting og strøing er at det gjerne snør overalt i en kommune samtidig. Man kunne gjøre et regnestykke på hvor mange ansatte Oslo kommune måtte hatt for å garantere at alle gater og veier er forsvarlig brøytet, strødd og saltet i løpet av rimelig tid etter en liten snøstorm.
    Hvis hver bydel allerede har en teknisk etat så burde det kunne la seg løse på et vis. Kommunene gjorde jo denne jobben selv før i tiden?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.341
    Antall liker
    40.935
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis hver bydel allerede har en teknisk etat så burde det kunne la seg løse på et vis. Kommunene gjorde jo denne jobben selv før i tiden?
    Brøyting og strøing? Ikke som jeg kan huske fra noe sted jeg har bodd. Det er gjerne lokale entreprenører, bønder med traktor, etc. Veivesenet håndterer riksveier, huseiere fortau på egen eiendom.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.428
    Antall liker
    13.107
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jo her i kommunen er de det... maskinfører/lastebilsjøfår/brøyting i uteseksjonen - brannvakt.... dvs brenner det et sted kan det bli dårlig med brøyting...
    Samme med en del andre minndre kommuner jeg kjenner til....
    Fylkes veiene er fylket/vegvesenets ansvar med entreprenørkontrakter..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.191
    Antall liker
    14.737
    Stakkars, ho kom jo rett frå Ålesund om du les saka, altså, 5 pluss, frisk bris og pissregn.
    Tja man bør kanskje anta at det kan være glatt når tempen svinger rundt null. For øvrig kan den være jævlig glatt selv om det er godt måket. Og som ren bonus er det nok av hundeeiere som klager på salting siden potene ikke liker det.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.849
    Antall liker
    9.778
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Brøyting og strøing? Ikke som jeg kan huske fra noe sted jeg har bodd. Det er gjerne lokale entreprenører, bønder med traktor, etc. Veivesenet håndterer riksveier, huseiere fortau på egen eiendom.
    Oslo kommune hadde jo Oslo Veivesen en gang i tiden. Jeg jobbet selv der på 2 ulike roder i første halvdel av åttitallet. Lørenvangen hadde ansvaret for kommunale veier i området Økern, bussruter ble brøytet først, deretter de andre kommunale veiene. Deretter jobbet jeg på Briskeby, Veivesenet delte kontorer og kantine med brannvesenet på Briskeby brannstasjon. Der var det det samme opplegget, kollektive gater ble prioritert og deretter de ordinære kommunale gatene. I dette området er det også trapper mellom noen gater og de ble tatt for hånd. Husker vi hadde "tilsigelser" kl.02.00 om natten, hvis det var meldt snø. Var det kommet 5cm eller mer så var det bare å komme seg på jobb. Etterhvert ble Oslo Veivesen kraftig redusert og alt dette ble historie. Hva Oslo kommune egentlig har tjent på endringene og hvilket nivå det er på tjenestene nå vet jeg ikke.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.534
    Antall liker
    10.550
    Sted
    Oslo
    Oslo kommune hadde jo Oslo Veivesen en gang i tiden. Jeg jobbet selv der på 2 ulike roder i første halvdel av åttitallet. Lørenvangen hadde ansvaret for kommunale veier i området Økern, bussruter ble brøytet først, deretter de andre kommunale veiene. Deretter jobbet jeg på Briskeby, Veivesenet delte kontorer og kantine med brannvesenet på Briskeby brannstasjon. Der var det det samme opplegget, kollektive gater ble prioritert og deretter de ordinære kommunale gatene. I dette området er det også trapper mellom noen gater og de ble tatt for hånd. Husker vi hadde "tilsigelser" kl.02.00 om natten, hvis det var meldt snø. Var det kommet 5cm eller mer så var det bare å komme seg på jobb. Etterhvert ble Oslo Veivesen kraftig redusert og alt dette ble historie. Hva Oslo kommune egentlig har tjent på endringene og hvilket nivå det er på tjenestene nå vet jeg ikke.
    Det er vel som BaneNor, som ga folk sluttpakker for seinere å leie de inn som konsulenter til trippel pris, eller helsevesenet som heller vil ha innleide vikarer istedetfor nok faste ansatte.
    En eller annen med klipp og lim master fra BI har sikkert kommet til at slikt lønner seg
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.929
    Antall liker
    13.511
    Sted
    Smurfeland
    Brøyting og strøing? Ikke som jeg kan huske fra noe sted jeg har bodd. Det er gjerne lokale entreprenører, bønder med traktor, etc. Veivesenet håndterer riksveier, huseiere fortau på egen eiendom.
    I Artikkelen jeg la ut stod det at Oslo la ut brøyting og strøing på anbud i 1996, var det vel.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    7.037
    Antall liker
    13.036
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Sjefen i Posten mottar 360.000 i "billønn", men ingen krav til å eie bil. Ikke noe krav om å bruke bil i jobben, heller.

    En smule ironisk at Vy-sjefen får 250.000 for å ikke reise kollektivt. Når lønna er bare lusne 4mill skulle det vel bare
    mangle.

    Vy-sjef Gro Bakstad får 250.000 kroner i såkalt billønn, i tillegg til sin grunnlønn på fire millioner kroner.

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.428
    Antall liker
    13.107
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Interessant... bilgodtgjørelse for oss dødelige er pr. dato 3,50 pr km.. så da forutsettes det at Postsjefen kjører 100.000 km i året i ren jobbsammenheng...
    Beklager, - men dette blir mer og mer til å spy av... og tro det eller ei, - det handler ikke om misunnelse, men rett og slett om hva dise folka får betalt for å levere en stadig mer bedriten tjeneste...
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.826
    Antall liker
    3.276
    Sted
    Liten by
    Når det gjeld oppgradering av energiklasse skriv regjeringa (om 2024-direktivet) (op.cit)

    Ut frå det som står er det totalforbruk i bygningsmassen som skal reduserast, ikkje kvart einskildhus.

    No kan det seiast at den norske staten allereie har peila seg inn i same retning som EU, og at det kanskje er ein ikkje heilt uvesentleg grunn til at prisane på nybygg er såpass drøye.

    Men eg lurer, er kva slags kjelde er Byggtorget, og kva gjer at dei er ein autoritet på dette?
    Så når kommunale og statlige bygg må oppgradere, hvor kommer de pengene fra?
    Jeg har ikke sagt at de er en autoritet, men de er et symptom på hva som antagligvis vil skje. Huseierenes Landsforbund er enige.
    De som tror de kommer til å slippe unna dette vil nok få seg en liten oppvåkning.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    2.862
    Debatten går - heldigvis, men ikke altid togene.

    Galskapen startet med innføringen av NPM (hallo Stoltenberg) - oppsplitting og foretaksmodellen (leke butikk).
    Og forsterket seg med markedsmodellen (hallo Erna).

    Og her er vi dag.

    "Kort oppsummert
    • Jernbanesektoren i Norge har mistet mye spisskompetanse gjennom konkurranseutsetting, sluttpakker og oppsplitting, og mange tidligere ansatte leies nå inn som dyre konsulenter.
    • Antallet konsulenter hos Bane Nor har økt betydelig, og innleiekostnadene har mer enn femdoblet seg fra 257 millioner kroner i 2017 til 1379 millioner kroner i 2024.
    • Noen enkeltpersoner har vært innleid som konsulenter i opptil 18 år, som fører til kritikk om feil ressurs- og pengebruk."

    1738236082845.png


    Bane Nor, Bane NOR | Bane Nor bruker 1,4 milliarder kroner i året på konsulenter - selskapet får kraftig kritikk
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.849
    Antall liker
    9.778
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Debatten går - heldigvis, men ikke altid togene.

    Galskapen startet med innføringen av NPM (hallo Stoltenberg) - oppsplitting og foretaksmodellen (leke butikk).
    Og forsterket seg med markedsmodellen (hallo Erna).

    Og her er vi dag.

    "Kort oppsummert
    • Jernbanesektoren i Norge har mistet mye spisskompetanse gjennom konkurranseutsetting, sluttpakker og oppsplitting, og mange tidligere ansatte leies nå inn som dyre konsulenter.
    • Antallet konsulenter hos Bane Nor har økt betydelig, og innleiekostnadene har mer enn femdoblet seg fra 257 millioner kroner i 2017 til 1379 millioner kroner i 2024.
    • Noen enkeltpersoner har vært innleid som konsulenter i opptil 18 år, som fører til kritikk om feil ressurs- og pengebruk."

    Vis vedlegget 1093459


    Bane Nor, Bane NOR | Bane Nor bruker 1,4 milliarder kroner i året på konsulenter - selskapet får kraftig kritikk
    Dette er fullstendig galskap, og jeg lurer veldig på hva dagens politikere tenker om dette og hvilke løsninger de ser for seg.
    Dagens samferdselsminister fra AP har jo bare en tanke i hodet og det er å bevilge enda mer penger inn i et dysfunksjonelt system.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.978
    Antall liker
    5.159
    Sted
    Sunnmøre
    Så når kommunale og statlige bygg må oppgradere, hvor kommer de pengene fra?
    Jeg har ikke sagt at de er en autoritet, men de er et symptom på hva som antagligvis vil skje. Huseierenes Landsforbund er enige.
    De som tror de kommer til å slippe unna dette vil nok få seg en liten oppvåkning.
    Eit kjerneargument for dei som er mot å byggja ut ny kraft og kraftinfrastruktur (ofte: kombinert med motstand mot kjøp og sal av kraft mot Utlandet) har i stor grad vore at det er utruleg mange TWh å henta på ENØK. Eg les dette direktivet (eller snarare, denne klynga av direktiv med to tillegg) som ein instruks om å faktisk gjera dette, altså laga/lovfesta ein plan for å bruka vesentleg mindre straum på bygningsoppvarming.

    For offentlege (statlege/kommunale) bygg og næringsbygg trur er problemet er ganske lite. Slike vert gjerne renoverte iallfall kvart 30. år uansett, om det ikkje då syner seg like billig å riva og byggja nytt. Allereie no skjer nybygg og renovering med ein heilt annan standard enn tidlegare.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn