En kompis av meg som har jobbet i deep state i mange år sa en gang at det som kan være litt vanskelig for utenforstående å skjønne er at det er en del ting som ikke er klart før der er klart og man hører ingen ting om det før det er klart. Da kan det tidvis se ut som en panikkhandling mens det egentlig er noe man har drevet med i ganske lang tid.
Vi får se. Måtene prisen til privatkunder funker på i Norge er visstnok ganske spesiell så det er masse muligheter uten at nødvendigvis totalprisen blir noe annet men man ser ikke timesprisene (straks kvarterprisene) direkte
Du tror at folk flest er så dumme? Stadig økende, tyske, strømpriser vil betales av nordmenn med glede så lenge man ikke ser pris for enkelttimer? Det som fungerte tidligere gjør ikke det lenger.
Selv tror jeg at folk ikke glemmer dette:
Du tror at folk flest er så dumme? Stadig økende, tyske, strømpriser vil betales av nordmenn med glede så lenge man ikke ser pris for enkelttimer? Det som fungerte tidligere gjør ikke det lenger.
Selv tror jeg at folk ikke glemmer dette:
Det fundamentale spørsmålet, som også har vært et tema i styre & stell opp gjennom årene er hvor mye man skal "plage" privatpersoner med slik som timespris, variable tariffer, strømselskaper og alt det andre som hører med. Begrunnelsene for er ganske greie, det har med lastforskyvning, energieffektivisering og incentiver til å ta investeringer å gjøre. Bakdelen, som man ser nå, er at det blir ganske komplisert og når det smeller som det har gjort så sliter man med legitimiteten til hele systemet i befolkningen. Selv om summen av husholdningene utgjør en del (ca 25% av strømforbruket) så er hver enkelt en liten fis og å gjøre noe med det krever, for private, svært store investeringer som fort aldri vil lønne seg. Som å oppgradere en enebolig for 1-2 millioner.
Det kan være greit å huske på at betydelige deler av befolkningen ikke skjønner en pøkk av energi (ref folk som sitter i mørket på dass for å spare strøm eller anbefaler å åpne døra på stekeovnen for å "bruke varmen" etc). Folk kan også finne på ting som å ta opp forbrukslån med 25% rente for å finansiere generelt forbruk eller har alle pengene sine stående på brukskonto til 0% rente. I det hele må man ta et visst hensyn til at ikke ubetydelige deler av befolkningen har visse problemer med å ta noenlunde rasjonelle valg i en stadig mer komplisert verden. Overfor næringskunder, og spesielt de større av sorten, så kan man ha en noe annen holdning til slikt.
Om jeg skal tippe på hva som kommer kl 11 så tipper jeg noe langs en eller annen slik akse, men vi får se. Det kan alltids bli en flau flis, men at det som kommer er noe som i alle fall delvis er resultatet av å nå et slags kompromiss med SP på strømprisområdet er ikke en veldig radikal antagelse, men det kan også være noe helt annet.
Om jeg skal tippe på hva som kommer kl 11 så tipper jeg noe langs en eller annen slik akse, men vi får se. Det kan alltids bli en flau flis, men at det som kommer er noe som i alle fall delvis er resultatet av å nå et slags kompromiss med SP på strømprisområdet er ikke en veldig radikal antagelse, men det kan også være noe helt annet.
Om vi skal tru intervjuet med Aasland i E24 (gjort før Spexit, publisert i dag), så høyrest det ut som det er beste bodet.
Det er mye man kan gjøre, men mange forslag vil være i strid med EØS-avtalen. Utvalget anbefalte å ta grep i sluttbrukermarkedet. Der er det stort handlingsrom for hva vi kan gjøre, sier energiministeren.
Det kan man jo håpe. Jeg synes man skal være åpen for at andre kan ha andre politiske syn, men det håpløse med SP er jo den totalt skamløse argumentasjonen som enten er basert på uvitenhet eller direkte løgn. Det fordummer den offentlige debatten. Hvem husker ikke finansministerens kreative regnesstykke på Debatten der han forsøkte å vise at SP-politikk ga folk bedre råd?
SP er som forventet i full gang med å posisjonere seg på falske premisser. De forsøker uten blygsel å skape en historie om at disse vedtakene dreier seg om strømmarkedet og slik sett vise at de er partiet for alle som er plaget av høye strømpriser. Dette er jo feil, dvs mange er plaget av høye strømpriser, men disse direktivene har jo ingen ting med dette å gjøre. Om 4 uker vil det allikevel være historien som har festet seg: SP tar strømprisen på alvor og gikk ut av regjering pga motstand mot kabler og det åpne europeiske strømmarkedet. Garantert en løft på meningsmålingene utover våren.
Bakdelen, som man ser nå, er at det blir ganske komplisert og når det smeller som det har gjort så sliter man med legitimiteten til hele systemet i befolkningen. Selv om summen av husholdningene utgjør en del (ca 25% av strømforbruket) så er hver enkelt en liten fis og å gjøre noe med det krever, for private, svært store investeringer som fort aldri vil lønne seg. Som å oppgradere en enebolig for 1-2 millioner.
Ja, det er eit problem. Den klart største enkeltposten for energibruk i bygg, er "romoppvarming i småhus". (NOU 2023:3, s. 83). Viss vi antek at vi skal auka tilgjengeleg kraft ved ENØK (her er jamt over kraftnasjonalistar, Energikommisjonen og EU heilt samde), så burde vi jo gjera noko med det.
... samtidig har den eminente bustadpolitikken dei siste tretti åra gjort det veldig attraktivt å leggja nesten all tilgjengeleg og framtidig kapital i BOA, helst BOA ein kan gå rundt, og den begrensa nybygginga gjer at bruktprisane på bustader er uforskamma gode. Som nemnt (av alle) i andre trådar, dei fleste har kjøpt hus med tryggheit i at verdien berre går oppover.
Problemet er at mange ikkje har råd til å oppgradera einebustaden sin for 1-2 millionar. Hadde dei hatt det, hadde jo lærdomen vore å ta eit steg vidare i «boligkarrieren». Ikkje løner det seg på lang sikt, heller, og ingen vil ha straumprisar som får det til å løna seg. Vi kan altså ikkje bruka private pengar på å oppnå denne effektiviseringa.
Kort dirgresjon: Eit problem med sånne passivhus er forresten at inneklimaet gjerne er langt meir behageleg i gamle, trekkfulle hus med litt frisk fyring. Ikkje er det så attraktivt med all den dillemikken for å justera temperatur, heller. Mykje betre å opna vindauga.
Eg ser ikkje heilt at det er eit enormt problem for store bygg (offentlege eller private). Dei vert gjerne rehabilitert eller rive innanfor ein passeleg syklus.
Eg lurer veldig på korleis ein har tenkt få opp energieffektiviteten i dei «verste», eldre husa (eldre enn, tja, år 2000 og sjå bort frå sånne som har historisk verdi). Eg er ganske sikker på at ingen politikar er så nedsnødde at dei kjem til å føreslå å kasta folk ut av husa sine på grunn av for låg energiklasse (unnataket er kanskje MDG og V, som båe tidvis har synt seg ekstremt lite pragmatiske i slike spørsmål), eller tvangsoppgradera for eigars rekning medan politiet passar på.
Svaret, dersom ein faktisk vil gjera noko med dette (eg tvilar), er sannsynlegvis ein kombinasjon av
1. veldig generøs ENØK/Enova-støtte til privatpersonar. Det er sjølvsagt blodig urettferdig, særleg i kombinasjon med pkt 2: Dei som kjøper eit nytt, lite, effektivt husvære må betala av eiga lomme, men dei som har kjøpt eit stort hus med hage får pengar for å halda oppe verdien av bustaden sin. Eg trur likevel det må til, elles kjem Huseierenes Landsforbund snart til å marsjera i gatene. Med uniform.
2. ein slags ferdigattest ved kjøp/sal av bustader (som for nybygg), og handtera krav til energiklasse der. Det kunne forresten gjeve fiffige effektar på bustadsprisane, utan at eg har heilt oversyn.
SP er som forventet i full gang med å posisjonere seg på falske premisser. De forsøker uten blygsel å skape en historie om at disse vedtakene dreier seg om strømmarkedet og slik sett vise at de er partiet for alle som er plaget av høye strømpriser. Dette er jo feil, dvs mange er plaget av høye strømpriser, men disse direktivene har jo ingen ting med dette å gjøre. Om 4 uker vil det allikevel være historien som har festet seg: SP tar strømprisen på alvor og gikk ut av regjering pga motstand mot kabler og det åpne europeiske strømmarkedet. Garantert en løft på meningsmålingene utover våren.
Arbeidarpartiet, som heretter skal regjere åleine, presenterer sin nye straumpolitikk allereie på første dag etter skilsmissa frå Senterpartiet.
www.nrk.no
Ikkje den heilt store magien, men for NO{1,2,5} vil 40 øre/kWh vera ein god deal. Svært god.
Statsminister Jonas Gahr Støre og energiminister Terje Aasland presenterer følgjande strumgrep no klokka 11:
FASTPRIS: Fastprisavtalar på 40 øre/kWh frå 1. oktober som hushaldningane kan inngå.
MOMSKUTT: Reduksjon av meirverdiavgifta (momsen) på nettleiga frå 25 prosent til 15 prosent frå 1. juli, med plan om full avvikling i neste stortingsperiode.
UTANLANDSKABLAR: Statnett skal ikkje planlegge nye undersjøiske forbindelsar før 2029.
NEI TIL EU-REGLAR: Nei til elmarknadsdirektivet og dei fire resterande forordningane i fjerde energimarknadspakke (blant dei det som gir meir makt til energibyrået Acer)
NORDISK SAMARBEID: Regjeringa styrkar det nordiske samarbeidet for å sikre stabile og lave kraftprisar.
For meg kan det se ut til at Støre er direkte forbannet på Vedum og hans demagogi, og ønsker å se ham permanent parkert ute i buskaset. Jeg ser heller ikke bort fra at SP bevisst har trenert slike løsninger for å krisemaksimere.
Hvem var det forresten som nettopp mente at slike fastpriser på strøm ville være en politisk umulighet i vedkommendes levetid, fordi EØS og greier?
Dette er en særdels god deal. Det er langt under forward-kurven for kraft i disse områdene. Den er rundt 55 øre/kWh før mva og eventuelle avgifter, samt at den for husholdnigene er enda høyere grunnet forbruksprofil gjennom døgnet og året.
En større up yours til Vedum er det vanskelig å se for seg i alle fall. Vedum har garantert visst om dette, men likevel valgt å late som om de må ut av regjeringen pga strømpriser.
Bedre seint enn aldri.
Dette har mange advokert for de siste 3 åra.
Men de måtte ned på 14 tallet før de så skriften på veggen.
De lange løfters natt fram mot valget er igang
Ja og nei. Vi kan godt leggja til grunn at Støre neppe er statsminister 1. oktober (som er det overhengande mest sannsynlege).
Likevel er det vanskeleg å meina at dette ikkje legg lista for kva dei ulike partia kjem til å tilby framover. Det er sannsynlegvis ein del pjask som må i orden for å få igang ei slik ordning, så litt forsinking må vi kunne rekna med, men samtidig at ordninga faktisk er klar til å byrja å verka frå 1. oktober 2025.
Eg tvilar på at det finst parti, igjen bortsett frå MDG og V (som båe prinsipielt gjev inntrykk av å ønskja seg høge og variable straumprisar), som vil gå til val på at nei, den fastprisen der ser aldri dagslys. «Stem på oss, så skrotar vi den ideen.» Raten er rett nok 5 øre høgare enn det Raudt (tradisjonelt mest ytterleggåande i alle slike saker) insisterer på, men likevel. Sjølv Høgre må nesten slutta seg til dette.
Ingen politiker med vett i behold vil tilby noe som er dårligere.
Nå er det ikke sikkert at AP tjener så fryktelig mye på dette. Det kommer 3 år for sent, og kan bli sett på som et panisk trekk for å tilbake velgere. Så har vi en hovedstad som i større og større grad oppleves utrygg.
Ingen politiker med vett i behold vil tilby noe som er dårligere.
Nå er det ikke sikkert at AP tjener så fryktelig mye på dette. Det kommer 3 år for sent, og kan bli sett på som et panisk trekk for å tilbake velgere. Så har vi en hovedstad som i større og større grad oppleves utrygg.
Det er jo det store spørsmålet og forklaringen er sikkert litt mer komplisert enn bare meningsmålingpanikk, tipper dette har vært work in progress ganske lenge i de engere kretser uten at jeg vet noe om akkurat det. Er nysjerring på om og evt hvordan produsentene skal kompenseres for eksempel eller om dette bare er ala strømstøtten strukturert på en annen måte der man sparer noe penger på at forbruker ikke har oppsiden ved lavere priser - altså at det finansieres over statsbudsjettet til den kostnaden det nå ble til slutt. Selve markedet vil jo surre og gå som før.
Normalt er hytteforbruket ca 2TWh/år så det endrer seg nok ikke allverdens og er en liten del av totalen. For resten har det neppe heller allverdens å si siden differansen er spreaden mellom 40 øre og 75 øre eller hva det er + 10% av overskytende. For en normal husholdning er utfallsrommet rundt en tusenlapp i månden om man går for den ene eller andre varianten gitt samme forbruk.
Har man hytte på vinterfjellet er dette definitivt en no-brainer. Det er det langt på vei også for husholdningene, men i mindre grad siden man uansett har den opprinnelige støtten som begrenser utfallsrommet oppover svært mye.
Ja og nei. Vi kan godt leggja til grunn at Støre neppe er statsminister 1. oktober (som er det overhengande mest sannsynlege).
Likevel er det vanskeleg å meina at dette ikkje legg lista for kva dei ulike partia kjem til å tilby framover. Det er sannsynlegvis ein del pjask som må i orden for å få igang ei slik ordning, så litt forsinking må vi kunne rekna med, men samtidig at ordninga faktisk er klar til å byrja å verka frå 1. oktober 2025.
Eg tvilar på at det finst parti, igjen bortsett frå MDG og V (som båe prinsipielt gjev inntrykk av å ønskja seg høge og variable straumprisar), som vil gå til val på at nei, den fastprisen der ser aldri dagslys. «Stem på oss, så skrotar vi den ideen.» Raten er rett nok 5 øre høgare enn det Raudt (tradisjonelt mest ytterleggåande i alle slike saker) insisterer på, men likevel. Sjølv Høgre må nesten slutta seg til dette.
Det er vanlig at regjeringen sitter omtrent til uken etter at nytt Storting har konsttituert seg etter valg (evt om det tar noe lengre tid før en ny konstellasjon klarer å samle seg). I valg år trer Stortinget som regel sammen i andre uken av oktober. Så Støre er nok statsminister både 1. oktober og 8. oktober og noen dager til. Sittende regjering skal i alle fall legge frem forslag neste års statsbudsjett som kanskje kommer 15. oktober.
Et statsbudsjett som ikke vil få flertall. Ergo er denne strømstøtten en bløff, satt på spissen og i den grad det virkelig blir regjeringsskifte. Hadde den utvidede strømstøtten trådt i kraft pr omgående - i hans eget budsjett - så kunne han ha solt seg i glansen med rette.
Et statsbudsjett som ikke vil få flertall. Ergo er denne strømstøtten en bløff, satt på spissen og i den grad det virkelig blir regjeringsskifte. Hadde den utvidede strømstøtten trådt i kraft pr omgående - i hans eget budsjett - så kunne han ha solt seg i glansen med rette.
Nå er jo alle de store partiene stort sett for dette, og til og med MDG og Rødt er positive. Dette blir nok vedtatt i en eller annen form. Det er ikke bløff så lenge de mener det, og det tror jeg Støre gjør. Han gir ikke en kommende regjering noe valg egentlig.
Et statsbudsjett som ikke vil få flertall. Ergo er denne strømstøtten en bløff, satt på spissen og i den grad det virkelig blir regjeringsskifte. Hadde den utvidede strømstøtten trådt i kraft pr omgående - i hans eget budsjett - så kunne han ha solt seg i glansen med rette.
Høyre har allerede sagt at dette ser ut som en god idé. Det avgjørende der er nok at det er et tilbud om en gunstig fastprisavtale for privatpersoner, ikke en generell prisregulering. Dessuten bygger det på erfaringene med fastpriskontrakt for mindre bedrifter, så noen vet formodentlig eksakt hva de gjør her. Jeg tenker denne ordningen er nokså bankers. Måtte bare få kranglefanten Vedum ut av døren først.
Et statsbudsjett som ikke vil få flertall. Ergo er denne strømstøtten en bløff, satt på spissen og i den grad det virkelig blir regjeringsskifte. Hadde den utvidede strømstøtten trådt i kraft pr omgående - i hans eget budsjett - så kunne han ha solt seg i glansen med rette.
Det er stortinget som er bevilgende myndighet. Nå vet jeg ikke om eller hvor strømstøttener plassert på statsbudsjettet. Men gitt at den er på statsbudsjettet så er endringen et nytt moment i forhold til stortingets forutsetninger for vedtatt budsjett og kan formelt sett ikke tre i kraft omgående. Gitt at ordningen er betinget av stortingets budsjettbehandling kan vi vente å se den ifm revidert nasjonalbudsjett omkring medio mai. Det må også påregnes noe tid i byråkratiet før den kan operasjonaliseres.
Litt nysjerrig på om Vedum/SPs gruppe var mot dette (om han/de var aner jeg ikke) fordi det tar livet av en ikke ubetydelig del av hans åpenbare valgkampstrategi. På en annen side kan man også mene at det er eksakt derfor AP ville ha en slik variant.