Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    1.430
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.962
    Antall liker
    5.138
    Sted
    Bartistan
    Tror jeg fikk 2.5 på ExPhil høstsemesteret 1986. Da var det vel kun hele og halve karakterer og null desimalfnuttenutting derimellom. Trur eg.
    Etter det har jeg aldri vurdert å nærme meg Blindern Har ikke engang tatt buss eller bane forbi stedet 😁

    Anfinn Stigens forelesninger i Chateau Neuf var likevel absolutt hørverdige.
     
    Sist redigert:

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    1.430
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg fikk 2.5 på ExPhil høstsemesteret 1986. Da var det vel kun hele og halve karakterer og null desimalfnuttenutting derimellom. Trur eg.
    Etter det har jeg aldri vurdert å nærme meg Blindern Har ikke engang tatt buss eller bane forbi stedet 😁

    Anfinn Stigens forelesninger i Chateau Neuf var likevel absolutt hørverdige.

    Tvi tvi!
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.177
    Antall liker
    3.339
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg fikk 2.5 på ExPhil høstsemesteret 1986. Da var det vel kun hele og halve karakterer og null desimalfnuttenutting derimellom. Trur eg.
    Etter det har jeg aldri vurdert å nærme meg Blindern Har ikke engang tatt buss eller bane forbi stedet 😁

    Anfinn Stigens forelesninger i Chateau Neuf var likevel absolutt hørverdige.
    Jeg startet også på exphil høsten 86. Vi satt nok på de samme forelesningene den gangen. Memories..
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.683
    Antall liker
    8.790
    Sted
    Holmestrand
    Det er det helt sikkert, det er også nok av eksempler på neglisjert og underprioritert i de sentrale strøk på Østlandet. Spør alle som er avhengig av kollektivtransport, jeg har eksempelvis pendlet med Østfoldbanen en del år. En ren fryd hvordan alt går på skinner, selvsagt på bekostning av alle nordpå.😏
    Da kan vi også nevne Vestfold-banen.
    Trenger nye tog, skinner OG pålitelighet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.321
    Antall liker
    14.923
    De fleste har vel fått med seg Elon Musk og DOGE i USA og det kan man jo tenke sitt om. Men hva om noe tilsvarende, i en mild variasjon, hadde skjedd her på berget? Nå har jeg aldri jobbet innen offentlig forvaltning, men jeg har stundom lurt på hva for eksempel en ansatt i Plan og Bygg i Oslo Kommune tenker når det er en reguleringssak om et boligkvartal i Oslo som er på andre eller tredje eller fjerde året. Enkelte saker tar nesten like lang tid som det tok å utkjempe andre verdenskrig. Finnes det noen refleksjon over "hva i helvete er det vi driver med?" eller tenker man i en slik stilling at man bedriver stor samfunnsnytte ved å trenere, innvende og saksbehandle, ta innspill fra berørte parter og i praksis trenere i det nær uedelige? Det er langt på vei en offentlig hemmelighet at når det nærmer seg fristen på 12 uker så sender de en eller annen merknad som gjør at fristen på 12 uker begynner på nytt (ellers kan de ikke ta byggesakgsgebyr som er etatens største eksterne finansieringskilde). Man trenger ikke være spesielt konspiratorisk anlagt for å se de åpenbare problemene her.

    Etter at John F. Kennedy lanserte ideen om å sette en mann på månen tok det ca 9 år før Neil Amstrong gjorde det. Det er tre år raskere enn den raskeste byggingen av en høyspentlinje i Norge. fra ide til ferdig Neppe til noens overraskelse så jobber jeg innen området bank/finans/forsikring. Spesielt etter 2008 og finanskrisen så har vi blitt utsatt for en tsunami av reguleringer. Jeg kunne si antall ansatte i sjappa som på et gitt tidspunkt jobbet kun med en del av dette men ingen ville trodd meg så jeg lar være. Antall ansatte som jobber med å håndtere og/eller skape friksjon øker stadig og kostnadene ved dette dyttes i siste instans rimelig nok over på kundene.

    Som nevnt ander steder så virker det, i alle fall tilsynelatende, at det i EU har synket inn en slags erkjennelse av at man som en sum av gode intensjoner har endt opp med å regulere ting til døde. 2/3 av bedrifter i EU oppgir reguleringer som det største hinderet for investeringer og satsinger (energipriser er nr 2). Om noe kommer til å endre seg her gjenstår å se - veldig mye av mulighetene til å trenenere er lovfestet og det er et tårn av muligheter for å forsinke en eventuell beslutning så det er ikke spesielt enkel materie å manøvrere i og det har over tid dukket opp et helt økosystem både i det offentlige og private som lever av og for nettopp slike hindringer og som ikke er spesielt hyppe på at noe skal endres.

    Case in point: For snart fire år siden så fikk vi et varsel om at vi måtte bidra økonomisk til opparbeidig av fortau i gata her pga fortettelse. Det har vært en del bråk og klarging rundt dette og sakskomplekset fikk etter hvert politisk oppmerksomhet i Oslo. Nå etter fire år så har jeg fortsatt ikke den fjerneste anelse om hva som skjer. Skal vi betale vår andel? Blir det en ordning med kostnadsdeling der kommunen tar en del av regningen? Er selve kravet ugylding grunnet ymse formaltieter? Blir det en slags minimumsløsning istedenfor den maksimumsløsningen kommunen først foreslo (som hevdes umulig gjennoimføre) og så burtetter. Oslo kommune har altså brukt over fire år på ikke å klare å konkludere i det som må være en relativt enkel sak. Hvor mange kvinne- og mannetimer som er brukt på disse sakene aner jeg ikke, men det kan neppe være langt unna hva det ville koste å bare bygge fortuene i utgangspunktet.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.321
    Antall liker
    14.923
    Jeg ventet lenge på at den boken faktisk skulle komme ut, noe den aldri gjorde. Fritt etter hukommelsen fordi forfatteren faktisk fikk seg en jobb. Linken din er fra 2017.

    De fleste av mine kompiser jobber eller har jobbet innen offentlig forvaltning og de jobber betydelig mer og mer intensivt enn hva jeg selv gjør i det private. Når vi er på guttetur en oval weekend er jeg den eneste som ikke har med jobb-Pc. Samboeren min jobber også i staten og har en langt mer intensiv dag enn hva jeg har, hun kan også finne på å jobbe kveldstid og i helgene noe jeg mer eller mindre aldri gjør. Jeg kan slumpe til å jobbe litt kveld om noe skjer i USA-tid, men da er det typsik noen få minutter for å håndtere noe akutt, i helgen jobber jeg aldri.

    Rent anekdotisk følger jeg et par forum og lignende i USA og det er en viss entusiasme for dette DOGE-opplegget selv fra folk som ikke har spesielt mye sansen for Trump. Det er mye historier fra folk som en eller annen gang har jobbet på et offentlig kontor uten egentlig å gjøre noesomhelst. Jeg er i utgangspunktet ganske skeptisk til folk som aldri har jobbet i det offentlige men er hellig overbeviste om at det er en feriekoloni befolket av udugelige ansatte, men det er også vanskelig å tro at alt som kommer frem fra folk som faktisk har gjort det er fri dikting. Jeg jobber i det private og det er mye rart der også, men det er i det minste ikke på skattebetalerenes regning.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    4.674
    Jeg ventet lenge på at den boken faktisk skulle komme ut, noe den aldri gjorde. Fritt etter hukommelsen fordi forfatteren faktisk fikk seg en jobb. Linken din er fra 2017.

    De fleste av mine kompiser jobber eller har jobbet innen offentlig forvaltning og de jobber betydelig mer og mer intensivt enn hva jeg selv gjør i det private. Når vi er på guttetur en oval weekend er jeg den eneste som ikke har med jobb-Pc. Samboeren min jobber også i staten og har en langt mer intensiv dag enn hva jeg har, hun kan også finne på å jobbe kveldstid og i helgene noe jeg mer eller mindre aldri gjør. Jeg kan slumpe til å jobbe litt kveld om noe skjer i USA-tid, men da er det typsik noen få minutter for å håndtere noe akutt, i helgen jobber jeg aldri.

    Rent anekdotisk følger jeg et par forum og lignende i USA og det er en viss entusiasme for dette DOGE-opplegget selv fra folk som ikke har spesielt mye sansen for Trump. Det er mye historier fra folk som en eller annen gang har jobbet på et offentlig kontor uten egentlig å gjøre noesomhelst. Jeg er i utgangspunktet ganske skeptisk til folk som aldri har jobbet i det offentlige men er hellig overbeviste om at det er en feriekoloni befolket av udugelige ansatte, men det er også vanskelig å tro at alt som kommer frem fra folk som faktisk har gjort det er fri dikting. Jeg jobber i det private og det er mye rart der også, men det er i det minste ikke på skattebetalerenes regning.
    Det er nok mye rart i de aller fleste store systemer.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    5.248
    Antall liker
    5.558
    Sted
    Sunnmøre
    Men hva om noe tilsvarende, i en mild variasjon, hadde skjedd her på berget?
    Det er openbert noko riv ruskande gale, ikkje nødvendigvis med talet på tilsette, men med saksflyten. Det er jo ingen grunn, utover den openberre eigeninteressa i ein kvar byråkratisk institusjon, i å ha eit berg av saker «i behandling» til ei kvar tid.

    Men det høyrest litt ut som dette kan vera eit slags stordriftsproblem, også?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    10.959
    Sted
    Oslo
    Det er nok mye rart i de aller fleste store systemer.
    På en større industribedrift på mitt hjemsted fikk en kompis sommerjobb. Han fikk beskjed om å melde seg for formann "Jensen"
    "Jensen" sa han ikke hadde bruk for han og ba han melde seg til noen andre.
    Kompisen min gjorde stort sett ikke annet den sommeren enn å stemple inn, finne en rolig krok der han leste magasiner og halvsov.
    Da tiden var over og administrasjonen ga ham oppgjøret ble han spurt om han var interessert å jobbe neste sommer også
    Han hadde ingen negative bemerkninger fra noen og han hadde stemplet inn 'on time' hver dag.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.321
    Antall liker
    14.923
    Det er nok mye rart i de aller fleste store systemer.
    Ja det er det definitivt. Jeg tror at de langt fleste som jobber i et eller annet system er både temmelig hardtarbeidende og pliktoppfyllende, men det er også et relevant spørsmål om selve systemet er konstruktivt. Jeg vet ikke hvor mange som har blitt ansatte i en eller annen variant av "bærekraftansvarlig" de siste 10 årene her i landet men jeg er veldig sikker på at vedkommendes fakiske output er i området "svært lav til ingen verdens ting". Det er et fint eksempel på en eller annen greie som bare oppstår uten at noen stiller speiselt mange spørsmål med hva som egentlig er vitsen og så baller det på seg og ingen vil jo være så bakstreverske at de er i mot bærekraft.

    For et eksempel i større skala så er det bare å se på Equinor. De skulle bli så grønne og fine at det ikke var måte på. Alle investrorer skjønte jo at dette var stupdumt og på siste kapitalmarkedsdag så kunne selskapet knappest nok snakke den grønne satsingen nok ned. Den skulle kuttes massivt fordi den ikke er lønnsom, noe den aldri har vært men tidsåden var en gang hva den var og man skulle late som om man skulle bli grønn. Dersom Equinor ble delt i en grønn og en brun del så måtte man være alvorlig hjerneskadet for å investerte i den grønne delen. Men så lenge hele verden later som de er opptatte av bærekraft og dets like så må man late som man er med på den dansen helt til virkeligheten banker på døren og man kan returnere til det man egentlig drev med.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.321
    Antall liker
    14.923
    Det er openbert noko riv ruskande gale, ikkje nødvendigvis med talet på tilsette, men med saksflyten. Det er jo ingen grunn, utover den openberre eigeninteressa i ein kvar byråkratisk institusjon, i å ha eit berg av saker «i behandling» til ei kvar tid.

    Men det høyrest litt ut som dette kan vera eit slags stordriftsproblem, også?
    En av mine bekjente har "byttet side" fra det offentlige til om ikke det private så i alle fall det mer markedsorienterte (vi er i elkraftsektoren her). Det er lett fascinerende å se hvor raskt synet på og forherligenlsen av "systemet" endret seg når vedkommende fikk se det fra den andre siden.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.380
    Antall liker
    1.979
    Torget vurderinger
    1
    De fleste har vel fått med seg Elon Musk og DOGE i USA og det kan man jo tenke sitt om. Men hva om noe tilsvarende, i en mild variasjon, hadde skjedd her på berget? Nå har jeg aldri jobbet innen offentlig forvaltning, men jeg har stundom lurt på hva for eksempel en ansatt i Plan og Bygg i Oslo Kommune tenker når det er en reguleringssak om et boligkvartal i Oslo som er på andre eller tredje eller fjerde året. Enkelte saker tar nesten like lang tid som det tok å utkjempe andre verdenskrig. Finnes det noen refleksjon over "hva i helvete er det vi driver med?" eller tenker man i en slik stilling at man bedriver stor samfunnsnytte ved å trenere, innvende og saksbehandle, ta innspill fra berørte parter og i praksis trenere i det nær uedelige? Det er langt på vei en offentlig hemmelighet at når det nærmer seg fristen på 12 uker så sender de en eller annen merknad som gjør at fristen på 12 uker begynner på nytt (ellers kan de ikke ta byggesakgsgebyr som er etatens største eksterne finansieringskilde). Man trenger ikke være spesielt konspiratorisk anlagt for å se de åpenbare problemene her.

    Etter at John F. Kennedy lanserte ideen om å sette en mann på månen tok det ca 9 år før Neil Amstrong gjorde det. Det er tre år raskere enn den raskeste byggingen av en høyspentlinje i Norge. fra ide til ferdig Neppe til noens overraskelse så jobber jeg innen området bank/finans/forsikring. Spesielt etter 2008 og finanskrisen så har vi blitt utsatt for en tsunami av reguleringer. Jeg kunne si antall ansatte i sjappa som på et gitt tidspunkt jobbet kun med en del av dette men ingen ville trodd meg så jeg lar være. Antall ansatte som jobber med å håndtere og/eller skape friksjon øker stadig og kostnadene ved dette dyttes i siste instans rimelig nok over på kundene.

    Som nevnt ander steder så virker det, i alle fall tilsynelatende, at det i EU har synket inn en slags erkjennelse av at man som en sum av gode intensjoner har endt opp med å regulere ting til døde. 2/3 av bedrifter i EU oppgir reguleringer som det største hinderet for investeringer og satsinger (energipriser er nr 2). Om noe kommer til å endre seg her gjenstår å se - veldig mye av mulighetene til å trenenere er lovfestet og det er et tårn av muligheter for å forsinke en eventuell beslutning så det er ikke spesielt enkel materie å manøvrere i og det har over tid dukket opp et helt økosystem både i det offentlige og private som lever av og for nettopp slike hindringer og som ikke er spesielt hyppe på at noe skal endres.

    Case in point: For snart fire år siden så fikk vi et varsel om at vi måtte bidra økonomisk til opparbeidig av fortau i gata her pga fortettelse. Det har vært en del bråk og klarging rundt dette og sakskomplekset fikk etter hvert politisk oppmerksomhet i Oslo. Nå etter fire år så har jeg fortsatt ikke den fjerneste anelse om hva som skjer. Skal vi betale vår andel? Blir det en ordning med kostnadsdeling der kommunen tar en del av regningen? Er selve kravet ugylding grunnet ymse formaltieter? Blir det en slags minimumsløsning istedenfor den maksimumsløsningen kommunen først foreslo (som hevdes umulig gjennoimføre) og så burtetter. Oslo kommune har altså brukt over fire år på ikke å klare å konkludere i det som må være en relativt enkel sak. Hvor mange kvinne- og mannetimer som er brukt på disse sakene aner jeg ikke, men det kan neppe være langt unna hva det ville koste å bare bygge fortuene i utgangspunktet.
    Jeg tror de fleste må være enig i at man bør redusere meningsløse jobber i det offentlige og at reguleringer er blitt stadig mer kompliserte, til dels selvmotsigende og enkelte ganger hemmende for det opprinnelige formålet. Slike problemer passer godt for omfattende utredninger og i vår del av verden, tverrpolitiske reformer. Det passer ikke for å gjøre vilkårlige kutt med motorsag som DOGE. I norske forhold ville dette bety å avslutte bistand på dagen, legge ned NAV og si opp ansatte da det er for dyrt osv. Nå er det jo litt andre forhold i amerikansk arbeidsliv enn det vi er vandt til her hjemme, men allikevel er det merkelig om dette ikke vil bety vesentlige redusert kvalitet på det offentlige som den vanlige amerikaner eller resten av verden vil merke godt. Mulig at en sjekk i postkassen på andelen av besparelsen vil bidra til å øke oppslutningen om kuttene, men slik de turer frem vil det overraske meg stort om man ikke snart heller får en reality check.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    5.248
    Antall liker
    5.558
    Sted
    Sunnmøre
    En av mine bekjente har "byttet side" fra det offentlige til om ikke det private så i alle fall det mer markedsorienterte (vi er i elkraftsektoren her). Det er lett fascinerende å se hvor raskt synet på og forherligenlsen av "systemet" endret seg når vedkommende fikk se det fra den andre siden.
    Ja.

    Det kan sjølvsagt vera noko i det du seier: alle som saka vedkjem (i tredje orden) skal høyrast, og det skal gjerne innom politisk nivå mange gonger. Dessutan er det uante klagemoglegheiter når alt ikkje går slik nokon av partane ønskjer seg.

    Ta saka med eitt eller to dass på ein ørliten rutebåt i Nord-Trøndelag (eit par sider bak i tråden):


    Her er det tydelegvis klare (og rasjonelle) krav, men reiar ønskjer seg unnatak frå eitt (sikkert aktverdig grunn). Så utrustar dei båten i tråd med sine ønskjer, søkjer om dispensasjon og får nei. Frå starten av prosjektet til svaret kjem, er tida ca. eitt år. Om det kjem av ein ikkje kan søkja med utgangspunkt i planteikningar, men berre med ferdig båt, veit eg ikkje. Så, etterpå, når svaret ikkje er tilfredsstillande, så vert det klaga oppover, akkompagnert av oppslag i media om den byråkratiske firkantheita i direktoratet.

    Når det skal akkederast på alt i det uendelege, er det ikkje rart at ting tek tid.

    Edit:


    Edit:

    Eit døme på kompleksitet: strandsona. Ingen skal «eigentleg» byggja der, men mange får lov berre dei spør på rett måte. Tydeligvis.

     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    6.177
    Antall liker
    4.359
    Torget vurderinger
    96

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.695
    Antall liker
    2.976
    Sted
    Nordland
    Hvorfor snakker «ingen» om dette?
    Situasjonen for Nordlandsbanen har gått fra vondt til verre. Nå diskuteres også 41 år gamle Agendatog Ukraina ikke vil ha, og som ikke er godkjente for å kjøre over Saltfjellet.

    https://www.nrk.no/nordland/nordlan...sjoner-pa-at-nye-lokomotiver-glapp-1.17258098

    Nordlandsbanen mangler to lokomotiver. Flere ruter, bla. nattoget mellom Trondheim og Bodø er kansellert på ubestemt tid, det snakkes om frem til 2030. Lokomotivene vi har er snart 50 år gamle.. I mens somler myndighetene og håper det skal dale noen leie-lok ned fra himmelen. Og de har bestilt tre (TRE???) nye lok som skal være klare i 2029-30. Vi trenger minst fem nye tog, vi kan ikke lenger holde ut med tog som ble skrudd sammen på 70-tallet!





    Hvorfor ingen snakker om dette er da nokså innlysende.... nord for Østlandet, nord for Dovre, tilogmed delvis nord for moralsirkelen...
    da er det egentlig ikke så nøye.... sist men ikke minst så er jo også dette en del av "et jordskjelv av en jernbanereform" som daværende minister ( Dahle.?) uttalte det....
    HISTORIEN GJENTAR SEG, DAGENS RANA BLAD:
    IMG_5889.jpeg
    Lokomotivmangel
    At SJ Norge har manglet lokomotiver på Nordlandsbanen er kjent.

    – Denne hendelsen viser vår sårbarhet. Vi vil igjen være tilbake til to fungerende lokomotiver, sier Lian.

    FY FAN, nu har vi bare to veteranlokomotiver igjen 😢 IMG_5890.jpeg
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    4.243
    Antall liker
    2.960
    Sted
    Bergen
    Husk på at det ikke foreligger noen plan for evakuering av Finnmark, og straks litt sørafor.
    Samtidig ønsker man ikke noe mer tog i nord
    Da kan man ikke la toget fra Bodø gå i hytt og pine. Bedre at de går sjeldent fordi
    1. passasjerene vil etterhvert glemme at det i det hele tatt er noen tog nord for Bartebyen, behovet blir gradvis dårligere og dårligere
    2.Ting som ikke blir brukt står seg ihjel, dvs lite tog og forfallet setter godt inn, plutselig er det altfor dyrt å opprettholde tog infrastrukturen til Bodø

    Dett var dett..
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.695
    Antall liker
    2.976
    Sted
    Nordland
    Husk på at det ikke foreligger noen plan for evakuering av Finnmark, og straks litt sørafor.
    Samtidig ønsker man ikke noe mer tog i nord
    Da kan man ikke la toget fra Bodø gå i hytt og pine. Bedre at de går sjeldent fordi
    1. passasjerene vil etterhvert glemme at det i det hele tatt er noen tog nord for Bartebyen, behovet blir gradvis dårligere og dårligere
    2.Ting som ikke blir brukt står seg ihjel, dvs lite tog og forfallet setter godt inn, plutselig er det altfor dyrt å opprettholde tog infrastrukturen til Bodø

    Dett var dett..
    Eneste positive er jo at om russerne skulle angripe oss fra Finnmark, blir det garantert å ikke gå på skinner🤓
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    17.157
    Antall liker
    14.028
    Sted
    Smurfeland
    Det er nok ikke utenkelig, selv om jeg er litt usikker på hvor mye leverage ski-VM som jeg antar du mener, har lenger. For min egen del er det eneste dette har noe å si for, om Disney+ abonnementet blir dyrere eller ikke.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.798
    Antall liker
    12.136
    Tar den her.

    Vi lever i urolige tider hvor fremtiden er så usikker som den kan bli, da er det viktig med noen friminutt av og til slik at hodet får litt fred. Så hva er det vi trenger da? Jo en serie på NRK i beste sendetid på Søndager om katastrofer, intet mindre enn 6 stk. av sorten de neste ukene. Sikkert planlagt for en stund siden men uansett så er timingen bortimot «perfekt».

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.616
    Antall liker
    13.275
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg er født på begynnelsen av 50-tallet, gikk på skole fra 1960 og utover til midten av 70-tallet da jeg begynte i jobb...
    TV fikk vi her nord på 60-tallet, - i Sør-Troms i 1966 for å være helt spesifikk....
    Satellitt-TV og Internett tok av fra begynnelsen av 90-tallet og utover...
    Vi klarte oss egentlig aldeles utmerket før 1990... mens vi enda hadde fast-telefon, - et ukjent begrep for dagens ungdom....
    Innimellom - og egentlig stadig oftere, - tenker jeg .....at vi kanskje trenger en Master Reset... jeg tror faktisk mer og mer at det hadde tjent oss godt..
    Men det blir synd på store deler av ungdomsgenerasjonen, som ikke aner hva vi gæmlisene snakker om...så tåler vi en reset??
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    10.959
    Sted
    Oslo
    Jeg er født på begynnelsen av 50-tallet, gikk på skole fra 1960 og utover til midten av 70-tallet da jeg begynte i jobb...
    TV fikk vi her nord på 60-tallet, - i Sør-Troms i 1966 for å være helt spesifikk....
    Satellitt-TV og Internett tok av fra begynnelsen av 90-tallet og utover...
    Vi klarte oss egentlig aldeles utmerket før 1990... mens vi enda hadde fast-telefon, - et ukjent begrep for dagens ungdom....
    Innimellom - og egentlig stadig oftere, - tenker jeg .....at vi kanskje trenger en Master Reset... jeg tror faktisk mer og mer at det hadde tjent oss godt..
    Men det blir synd på store deler av ungdomsgenerasjonen, som ikke aner hva vi gæmlisene snakker om...så tåler vi en reset??
    Som ihuga ateist tror jeg ikke på gud og holder ikke bibelen som en hellig bok.
    Men fragmentering av offentligheten og internett begynner å minne om Babels Tårn
    Alle babler, og ingen forstår hverandre
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    6.037
    Antall liker
    4.680
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hm, det er jo flere DI 2 og et par DI 3 lok som fortsatt står driftsklare rundtomkring...
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.695
    Antall liker
    2.976
    Sted
    Nordland
    Folk langs Østfoldbanen kan ha andre nyanser på akkurat det. Type 69 (fra nettopp 1969) er fortsatt pendlertog rundt Oslo. Togsett fra 1981 er nesten nye i forhold.
    Utrolig, men ikke 100% rett @Asbjørn 🤩
    Ser motorvognene 69 serie A og B, fra 1970 og nyere ble pensjonert i 2020 (skammelige gamle🫣)
    69 serie D og E er dog i drift ennå. Disse togene er produsert mellom 1983-1994 de blir byttet ut i 2026! Det er bare å gratulere, det blir bra👍🏻🤠

    Forskjellen på å bruke gammel mainnskjit i byer og over lange distanser som f.eks. Saltfjellet er uansett mer grell. Her oppe grenser bruken av museumsgjenstander til å sette liv og helse i fare. Vi snakker om en distansen på over 75 mil mellom Trondheim og Bodø. Saltfjellet er svært, og man er oppe i høyder på 700 moh. Halvparten av togene som går er gamle agenda tog med seter som ikke er beregnet å sitte lenge i.. Eneste som har fått oss til å være stille er at det inntil nylig har vært så å si gratis å ta disse..
    Tia går fort, nye tog er rett rundt hjørnet (2029 sies det😳). Lokene er ikke bestilt. Mandag er en fin dag og ringe inn en bestilling på 6 nye lok🥳
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    7.255
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Én forskjell på togproblemer i store byer kontra over Saltfjellet er at veldig, veldig flere mennesker er berørt hver gang det skjer i byene.

    Lurer på om ikke Elin Ørjaseter er inne på noe her ja.

     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.433
    Antall liker
    4.938
    Torget vurderinger
    1
    ^ Hun er inne på noe veldig vesentlig, men treffer ikke direkte på at trekantdramaet mellom departement, direktorat og foretak ikke passer til oppgaven (det er noen titalls mrd. skattekroner som skal legitimeres og nyttiggjøres hvert år).

    Jeg tror det blir litt vrient å finne en ny leder til foretaket.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.695
    Antall liker
    2.976
    Sted
    Nordland
    Én forskjell på togproblemer i store byer kontra over Saltfjellet er at veldig, veldig flere mennesker er berørt hver gang det skjer i byene.

    Lurer på om ikke Elin Ørjaseter er inne på noe her ja.

    Sant, og de fleste forstår sikkert prioriteringen. Men, det er et stort men her oppe. Været hær er ofte jævlig, og da er tog eneste vei ut. Hvordan i helvete skal man kan få samfunnet til å fungere vinterstid når det kun er godstogene som går? Virker som om at så lenge søringan får suge ut naturressurser via jernbanen (lett provokasjon😉) så bryr de seg katta i om vi sitter her med skjegget i postkassa.
    De Havilland, produserer ikke flytypene vi bruker på kortbanenettet lenger, så det er ikke flere fly å sette inn heller. Tror det er på tide at myndighetene begynner å prioritere pengebruken og faktisk bry seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn