SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Musikkmannen

    Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    18.065
    Antall liker
    23.487
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Takker for deling, det betyr at etter jeg har slitt ut min at33ptg/ii (som nå har rundet 255 timer) samt en helt ny uåpnet 33ptg/ii, en Goldring eroica lx (brukt 47 timer) og en Hana SL (brukt i 33 timer) så kan jeg kjøpe meg en Art9... Gleder meg allerede...

    Har du hørt denne?
    RoonShareImage-638767901213541228.png
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    12.135
    Antall liker
    39.861
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Takker for deling, det betyr at etter jeg har slitt ut min at33ptg/ii (som nå har rundet 255 timer) samt en helt ny uåpnet 33ptg/ii, en Goldring eroica lx (brukt 47 timer) og en Hana SL (brukt i 33 timer) så kan jeg kjøpe meg en Art9... Gleder meg allerede...
    Liker du AT33PTG/II trår du ikke feil med en Art 9. De har veldig mye til felles. Den tonale balansen opplevde jeg å være lik , men begynner man å finlytte så blir 33PTG/II litt mer grovkornet om jeg kan si det sånn. Art 9 fremstår litt mer polert i lyden , og er det mye som skjer i lydbildet står hver stemme /instrument litt klarere frem . Som om man har tatt en 33PGT/II og finpusset litt på detaljene rett og slett. Noen innspillinger høres det godt - på andre blir forskjellen mindre.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.393
    Antall liker
    19.582
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan står AT-OC serien seg i forhold?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    12.135
    Antall liker
    39.861
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Curious Ruminant

    Nytt Jethro Tull album :unsure: Vel , det er lenge siden Jethro Tull sluttet å eksistere - så hvorfor Ian Anderson nå forsøker
    å vekke navnet til live igjen vet jeg ikke. Han har laget mange bra soloalbum - hvorfor ikke bare kalle en spade for en spade ?
    Dette er i mine ører et typisk Ian Anderson album - hvilket er godt nok . La heller oss som vokste opp med Jethro Tull få huske
    dem for det de var .


    jethro-tull-curious-ruminant.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    12.135
    Antall liker
    39.861
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Søndag i nærfelt

    Jeg burde vel våkne opp før jeg begynner å bable , men kjenner jeg er inspirert her nå.
    @iGran ble med hjem etter et besøk hos HiFi&Vinyl i går , og vi ble sittende å snakke litt rundt temaet lydopplevelser.
    Vi opplever slike ting veldig likt , og snakker derfor mye samme språk når vi diskuterer musikk , akustikk osv.

    Men, jeg opplever at mange kan ha helt andre referanser når de lytter til et anlegg. Da ofte fordi man er vant til å
    lytte mer i nærfelt - og rett og slett legger vekt på forskjellige ting i et opptak. Ikke noe feil med det, men en interessant
    observasjon da man ofte kan snakke litt "forbi" hverandre når slike ting diskuteres. Jeg har også lagt merke til at noen
    som hører oppsettet her første gang ikke helt finner "fokus" slik man er vant med. Mens andre har blitt veldig imponert over
    størrelse og dybde på en konsertsal f.eks. Har inntrykk at de som spiller mye klassisk gjerne foretrekker litt større
    avstand fra høyttaler til sweetspot enn avstanden mellom høyttalere. Det gir et inntrykk av å sitte litt lenger bak i salen,
    men samtidig få full oversikt over "rommet". Ved nærfelt får man orkester og instrumenter mer i fanget , og utklinging
    og størrelse på opptaksrommet føles annerledes.

    Bruker man derimot referanser som vokal med mindre instrumentering osv. så kan det være fascinerende å nærmest
    kunne "ta på " vokalisten - og man føler man har musikerene i stua.

    Det morsomme er at jeg kan få til begge deler - forskjellen er ca 50 cm frem og tilbake med lyttestolen.
    Jeg oppnår en temmelig likesidet trekant med høyttalerene ved å flytte stolen en halvmeter frem , og dermed en ganske
    så annerledes lytteopplevelse - nesten som et helt annet anlegg !

    Så - i dag innviterer jeg syngedamer og andre utøvere til å (nesten) sitte på fanget. 😁 🎶


    ss.jpg





     
    Sist redigert:

    parafinoksen 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Innlegg
    1.336
    Antall liker
    4.122
    Sted
    Polen
    Veldig gøy flytte inn i nærfeltet. Enormt lydbilde. Problemet for min del er store dipper. Det blir for tynt nedover. Jeg må sitte mot bakveggen for å få jevnest frekvensrespons.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    12.135
    Antall liker
    39.861
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Veldig gøy flytte inn i nærfeltet. Enormt lydbilde. Problemet for min del er store dipper. Det blir for tynt nedover. Jeg må sitte mot bakveggen for å få jevnest frekvensrespons.
    Jeg blir nesten sittende i midten av rommet, men akkurat nok bak til at jeg unngår dip i bassen. Det gir som du sier et enormt lydbilde . Nesten som å sitte i en diger åpen hodetelefon. Det krever på en måte mer av deg som lytter , og av tidligere erfaringer så kryper gjerne stolen litt bakover igjen etter noen dager i nærfelt.
    Jeg slapper mer av , og tenker mindre lyd med stolen litt lenger bak. Men det er jo helt topp å ha mulighet til begge deler - avhenglig av hvilke opplevelser man ønsker.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    12.135
    Antall liker
    39.861
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Aqualung
    Jethro Tull

    CD1 contains the album mixed and mastered by Steven Wilson (the original 40th anniversary edition was mixed but not mastered by Steven). CD 2 features additional 1970 and 1971 recordings (also mixed and mastered by Steven Wilson).

    The DVDs include 5.1 surround mixes, hi-res stereo mixes, the 1974 quad mix, and flat transfers of both Aqualung and the Life Is A Long Song EP (two of the EP's tracks haven't been available in this form previously).

    Includes a comprehensive 80 page booklet.



    JT.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    12.135
    Antall liker
    39.861
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Flash , Journey , Kayak

    Utrolig hvor mye kos og nostalgi det er i gammel musikk . Dette er skiver som for meg har betydd nesten like mye
    som mange av de mer kjente utgivelsene på starten av 70 tallet.

    Flash var bandet Peter Banks startet etter han sluttet i Yes . Første skiva til Journey står for meg som den beste
    før de ble mer og mer kommersielle . Hollandske Kayak har nok gått under radaren for svært mange. Jeg har mest forhold
    til de to første skivene deres.


    prog.jpg



     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    12.135
    Antall liker
    39.861
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Og turen gikk til @Hifi&Vinyl

    Hyggelig å treffe venner og kjente , og handle litt musikk.
    Brukte CD'er er priset så man kan tillate seg å ta noen sjanser også.

    Ellers er det noen veldig fine komponenter fra Balanced Audio Technology (BAT) på hylla nå -
    både integrert og pre/power.

    thumbnail_IMG_3604.jpg

    cd.jpg


     

    parafinoksen 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Innlegg
    1.336
    Antall liker
    4.122
    Sted
    Polen
    Ble fort lei av nærfelt-lytting som vanlig , så stolen er nesten tilbake til utgangspunktet.
    Har fundert litt på dette med nærfeltslytting. Det er jo standard arbeidsoppsett for studioteknikere, og en skulle jo tro at det måtte være ideelt for lytting all den tid mantraet vårt er å gjenskape lyden slik det hørtes ut i studio. Men så funker det liksom ikke helt heller. Det blir for omsluttende, intenst og – nært? Kanskje det er litt som med en kunstmaler, som utfører arbeidet tett innpå lerret, mens de som skal nyte kunsten, (helst) betrakter den på avstand? Er mantraet vårt feil?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.487
    Antall liker
    16.673
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tror noe av «problemet» er at det en en for vid definisjon av begrepet nærfelt.
    Her hjemme er det ca 2 meter diskant-diskant og ca 2,1 høyrediskant-høyreøre og samme på venstresida. 😊
    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    12.135
    Antall liker
    39.861
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Har fundert litt på dette med nærfeltslytting. Det er jo standard arbeidsoppsett for studioteknikere, og en skulle jo tro at det måtte være ideelt for lytting all den tid mantraet vårt er å gjenskape lyden slik det hørtes ut i studio. Men så funker det liksom ikke helt heller. Det blir for omsluttende, intenst og – nært? Kanskje det er litt som med en kunstmaler, som utfører arbeidet tett innpå lerret, mens de som skal nyte kunsten, (helst) betrakter den på avstand? Er mantraet vårt feil?
    Jeg tror noe av «problemet» er at det en en for vid definisjon av begrepet nærfelt.
    Her hjemme er det ca 2 meter diskant-diskant og ca 2,1 høyrediskant-høyreøre og samme på venstresida. 😊
    mvh
    I et studio handler det om å fange opp alle detaljer - altså hva vi kan kalle analytisk. I hjemlige omgivelser synes jeg det fungerer dårligere , da så mye fokus på detaljer tar litt for mye oppmerksomhet om jeg kan si det sånn. Jeg forsøker å gjenskape scenen / rommet / salen - hvor det er balanse mellom klangen av selve instrumentet og "rommet". Å føle man har vokalisten helt oppe på fanget , og høre hver minste detalj når fingrene går over strengene blir for meg litt slitsomt - mens andre synes kanskje nettopp det er greia.

    Jeg foretrekker et lydbilde hvor man sitter litt lenger bak i salen, og betrakter det hele noe mer på avstand. Skal jeg ha det nært kan jeg heller bruke hodetelefon , men helst da en som er åpen - og dermed gir et større lydbilde.

    Jeg har 245 cm mellom diskantene - og hvis jeg setter meg i en likesidet trekant ( eller nærmere) blir det for meg nærfelt. 245 mellom diskanter - og ca 280cm fra diskant til øret så har jeg full oversikt over både utøvere og opptaksrom. Det klinger for meg mye mer naturlig - og gir meg følelsen av å høre ting live. Jeg får en stor 3D scene hvor dybden er vel så viktig som bredden. Det skal sies at jeg også kjører med ganske mye toe-in.

    Yello og slik lek og sprell med lydeffekter blir ikke like fysisk på samme måte, men det er heller aldri noe jeg hører på - eller bruker som referanse.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.487
    Antall liker
    16.673
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dette er en veldig spennende diskusjon, men den hører ikke hjemme i en hyggelig anleggstråd. :)
    Din foretrukne metode er alltid rett for deg og her inne i den fine tråden.

    Hvor mye lengre enn de 280 cm unna sitter du i normal lytteposisjon? (de 280cm høres for meg fortsatt ut som nærfelt)
    Jeg tror det som kan være "problemet" med å blande inn (for mye av) eget lytterom sine refleksjoner som et tillegg kan at det blir for mye på de innspillingene som allerede har godt med romklang. Jeg synes ofte det er utfordrende å skape stereobildet i eget hode når ting fysisk er tett på, men husker både @Valentino sitt og @TrompeteN sitt (for hundre år siden begge to) som gode på å demonstrere at størrelsen på lydbildet ikke er bestemt av avstanden mellom høyttalere og mellom høyttalere og ører. Men likevel opplever jeg større scene og lydbilde med større avstander. Med et ønske om å ikke bli misforstått.
    Fortsatt god søndag
    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    12.135
    Antall liker
    39.861
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Dette er en veldig spennende diskusjon, men den hører ikke hjemme i en hyggelig anleggstråd. :)
    Din foretrukne metode er alltid rett for deg og her inne i den fine tråden.

    Hvor mye lengre enn de 280 cm unna sitter du i normal lytteposisjon? (de 280cm høres for meg fortsatt ut som nærfelt)
    Jeg tror det som kan være "problemet" med å blande inn (for mye av) eget lytterom sine refleksjoner som et tillegg kan at det blir for mye på de innspillingene som allerede har godt med romklang. Jeg synes ofte det er utfordrende å skape stereobildet i eget hode når ting fysisk er tett på, men husker både @Valentino sitt og @TrompeteN sitt (for hundre år siden begge to) som gode på å demonstrere at størrelsen på lydbildet ikke er bestemt av avstanden mellom høyttalere og mellom høyttalere og ører. Men likevel opplever jeg større scene og lydbilde med større avstander. Med et ønske om å ikke bli misforstått.
    Fortsatt god søndag
    mvh
    Foretrukken avstand er ca 280cm øre / diskant - og 245 mellom diskanter . Lytterommet er en viktig del av lydbildet som man ofte glemmer i farta. Selve rommet er vel det som påvirker /fargen lyden mest - og dermed viktig at høyttaler og rom spiller på lag.

    Riktig som du sier. Det som funker for meg er hverken det "rette" eller svaret på hva som funker for andre. Vi har vel alle våre personlige preferanser - og det viktigste er at man finner "sin greie". Men , jeg synes det kan være inspirerende og sette ord på / dele erfaringer rundt hva man opplever ved å teste ut forskjellige oppsett.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn