TAS
Hi-Fi freak
Hei lydfolk,
her er mitt bidrag ''Unplugged'' for store og små, så får vi sjå kor detta ber hen. ;D
Starter med en liten tidslinje fra syttitallet og frem til i dag.
Litt historikk:
Part One
Allerede som tiåring fikk jeg mitt første stereo anlegg, en praktisk liten Sony integrert forsterker/kassettspiller med to tøffe watt nåler som svingte i takt med musikken. Høytaler var Tandberg Fasett med standard lampettledninger uten kabelsko! Viktig å påpeke bruken av unødvendige komponenter som kan påvirke signal føring, selv i ung alder ;D Som yngstemann i flokken fikk man et litt spesielt forhold til musikk, så istedenfor Bakkara, Dizzy Tunes og Abba, vokste man opp med Genesis, Pink Floyd, Tangerine Dream, Super tramp, Led Zepplin, Zappa, ELP, Grand Funk, Uriah Heep, Mike Oldfield, Manfred Mann's Earth Band for å nevne noen.
Part Two
Neste løft kom i ungdomstida med komplett Pioneer system med tangensial platespiller, kassettspiller, forsterker og Jamo høytalere. Den nye Jamo serie hadde justerbar diskant /mellomtone og eller bass(husk itte)med eget sylinder oppheng til bassen. Som fjortis syns man dette lått bra og med kult design var det vel brukte konfirmasjons penger.
Part Three
Men det var først på gymnaset at stereo interessen tok form. Med Musical Fidelity A1 klasse A forsterker og Trapez F3 Lyd høytaler begynte moroa for alvor. Etter pr år med befals skole og yrkes liv, kom universitets tiden med nye oppgraderinger. Dessverre knelt Musikal Fidelity A1 og med begrenset bagasjeplass kjøpte jeg en liten student pakke med alto forsterker og Qln stativ høyttaler. Midtveis i studie med nye oppsparte midler kom Ruark på plass. Det som manglet på forsterker siden ble oppgradert med DP effekt og forforsterker. Nå hadde en tonnevis med krefter og god lyd. Frem til 2007 bestod anlegget av Virgio 2 og full DP pakke, helt til Cambridge Transport sa takk og farvel og inn kom I-Pod.
Så til året 2007, som tok helt av. Det hele begynte med flying start i 7 knop kun på fokka i Drøbak med Kurs mot Horten
Oppgradering 2008
Etter lyd sjokket fra AG Grosso oppsett på fjorårets hi-fi messa i Horten , måtte det bare bli Horn. Valget stod mellom Martin Logan Summit og Avantgarde Acoustic Duo Omega. Med tanke på system match av forsterker hadde Summit gitt en større fleksibel løsning. Men, etter litt langsiktig tenkning ble det klart at Duo høytaler med sitt modulbaserte konsept var riktig med tanke på fremtidig oppgradering. Min erfaring tilsier høytalere gir det størst enkelt løft og dermed falt valget på å bygge opp systemet ut fra høyttaler konstruksjon og heller tilpasse elektronikken underveis.
Avantgarde Acoustic
Siden Hønna mine har såpass høy følsomhe(107 db 1watt/1m), er det desto viktigere å finne riktig system synergy på effekt og forforsterker som matcher nivå på Gain/watt/volt i forhold til Høyttaler følsomhet. De fleste ekte horn konstruksjoner er tilpasset rør med lav watt og Gain, enten som triode eller single end og som regel kun med RCA innganger. Ønsker man fullbalansert konstruksjon tilpasset høytalere med høy følsomhet, koster det som regel en god del ekstra.
Selv om markede tilbyr en del fornuftige løsninger på pris og kvalitet er det få rør produkter som lages fullbalansert med lav Gain . Årsaken til det skyldes fullbalanserte rør konstruksjoner er som regel tilpasset høytalere med normal følsomhet rundt 88-91 db 1watt/1m i 8 ohm.
April Music
I vår ankom ny cd spiller, og bort med i-Pod. Med tanke på fremtidig høyoppløst musikk avspilling fra pc ønsket jeg en meget god innebygd DA konverter med XLR, USB og optisk inngang. Ut i fra format og kvalitet valgte jeg Eximus CD 10 fra April Music.
Audio research:
Så kommer det interessante nesten alle forforsterkere i dagens markede har også relativt mye Gain, generelt fra 6-18 eller mer. Med høy Gain i forforsterker pluss effektforsterker, sier det seg selv en høyttaler med høy følsomhet får dårlig synergy! I tillegg kommer spørsmålet vedrørende båndbredde hvor viktig er det med større bånd bredde på effektforsterker hvis forforsterker har mindre båndbredde osv. Som gammel ARC fan falt valget på LS26. Av forskjellige årsaker var dette en perfekt forforsterker til mitt bruk. For det første har jeg alltid ønsket å prøve rør konstruksjoner, tillegg trengte jeg fullbalanserte innganger og RCA for stereo hjemmekino lyd. LS26 har i tillegg 3 Gain nivåer, samt en fantastisk god bruker interface. Når lyden også er i toppklasse, litt mindre romfølelse en REF 3..men samtidig litt kjappere på rytmisk driv som er et pluss i min stue og derfor godt egnet til Duos dynamiske egenskaper Anbefales!
First Watt:
Siste del av matching blir bytte av effektrin. Min DP A1S EBW er siste versjon med nye Op-Amp. Spiller utrolig bra på nær sakt alle områder, men Synergien blir mismatch mot høyttaler og forforsterker. Nelson Pass håndlager i disse dager mine nye F4. Kortfortalt, negativ Gain, balansert og klasse A. Det betyr forforsterkeren driver høytaleren og kan jobbe i med sin egen effekt og riktig dreimoment. Her ta jeg som sagt en liten sjanse, men den som inte våger inte vinner
Kommer tilbake med bilder, tewaks, DIY og lytte intrykk..Høsten er i gang!
her er mitt bidrag ''Unplugged'' for store og små, så får vi sjå kor detta ber hen. ;D
Starter med en liten tidslinje fra syttitallet og frem til i dag.
Litt historikk:
Part One
Allerede som tiåring fikk jeg mitt første stereo anlegg, en praktisk liten Sony integrert forsterker/kassettspiller med to tøffe watt nåler som svingte i takt med musikken. Høytaler var Tandberg Fasett med standard lampettledninger uten kabelsko! Viktig å påpeke bruken av unødvendige komponenter som kan påvirke signal føring, selv i ung alder ;D Som yngstemann i flokken fikk man et litt spesielt forhold til musikk, så istedenfor Bakkara, Dizzy Tunes og Abba, vokste man opp med Genesis, Pink Floyd, Tangerine Dream, Super tramp, Led Zepplin, Zappa, ELP, Grand Funk, Uriah Heep, Mike Oldfield, Manfred Mann's Earth Band for å nevne noen.
Part Two
Neste løft kom i ungdomstida med komplett Pioneer system med tangensial platespiller, kassettspiller, forsterker og Jamo høytalere. Den nye Jamo serie hadde justerbar diskant /mellomtone og eller bass(husk itte)med eget sylinder oppheng til bassen. Som fjortis syns man dette lått bra og med kult design var det vel brukte konfirmasjons penger.
Part Three
Men det var først på gymnaset at stereo interessen tok form. Med Musical Fidelity A1 klasse A forsterker og Trapez F3 Lyd høytaler begynte moroa for alvor. Etter pr år med befals skole og yrkes liv, kom universitets tiden med nye oppgraderinger. Dessverre knelt Musikal Fidelity A1 og med begrenset bagasjeplass kjøpte jeg en liten student pakke med alto forsterker og Qln stativ høyttaler. Midtveis i studie med nye oppsparte midler kom Ruark på plass. Det som manglet på forsterker siden ble oppgradert med DP effekt og forforsterker. Nå hadde en tonnevis med krefter og god lyd. Frem til 2007 bestod anlegget av Virgio 2 og full DP pakke, helt til Cambridge Transport sa takk og farvel og inn kom I-Pod.
Så til året 2007, som tok helt av. Det hele begynte med flying start i 7 knop kun på fokka i Drøbak med Kurs mot Horten
Oppgradering 2008
Etter lyd sjokket fra AG Grosso oppsett på fjorårets hi-fi messa i Horten , måtte det bare bli Horn. Valget stod mellom Martin Logan Summit og Avantgarde Acoustic Duo Omega. Med tanke på system match av forsterker hadde Summit gitt en større fleksibel løsning. Men, etter litt langsiktig tenkning ble det klart at Duo høytaler med sitt modulbaserte konsept var riktig med tanke på fremtidig oppgradering. Min erfaring tilsier høytalere gir det størst enkelt løft og dermed falt valget på å bygge opp systemet ut fra høyttaler konstruksjon og heller tilpasse elektronikken underveis.
Avantgarde Acoustic
Siden Hønna mine har såpass høy følsomhe(107 db 1watt/1m), er det desto viktigere å finne riktig system synergy på effekt og forforsterker som matcher nivå på Gain/watt/volt i forhold til Høyttaler følsomhet. De fleste ekte horn konstruksjoner er tilpasset rør med lav watt og Gain, enten som triode eller single end og som regel kun med RCA innganger. Ønsker man fullbalansert konstruksjon tilpasset høytalere med høy følsomhet, koster det som regel en god del ekstra.
Selv om markede tilbyr en del fornuftige løsninger på pris og kvalitet er det få rør produkter som lages fullbalansert med lav Gain . Årsaken til det skyldes fullbalanserte rør konstruksjoner er som regel tilpasset høytalere med normal følsomhet rundt 88-91 db 1watt/1m i 8 ohm.
April Music
I vår ankom ny cd spiller, og bort med i-Pod. Med tanke på fremtidig høyoppløst musikk avspilling fra pc ønsket jeg en meget god innebygd DA konverter med XLR, USB og optisk inngang. Ut i fra format og kvalitet valgte jeg Eximus CD 10 fra April Music.
Audio research:
Så kommer det interessante nesten alle forforsterkere i dagens markede har også relativt mye Gain, generelt fra 6-18 eller mer. Med høy Gain i forforsterker pluss effektforsterker, sier det seg selv en høyttaler med høy følsomhet får dårlig synergy! I tillegg kommer spørsmålet vedrørende båndbredde hvor viktig er det med større bånd bredde på effektforsterker hvis forforsterker har mindre båndbredde osv. Som gammel ARC fan falt valget på LS26. Av forskjellige årsaker var dette en perfekt forforsterker til mitt bruk. For det første har jeg alltid ønsket å prøve rør konstruksjoner, tillegg trengte jeg fullbalanserte innganger og RCA for stereo hjemmekino lyd. LS26 har i tillegg 3 Gain nivåer, samt en fantastisk god bruker interface. Når lyden også er i toppklasse, litt mindre romfølelse en REF 3..men samtidig litt kjappere på rytmisk driv som er et pluss i min stue og derfor godt egnet til Duos dynamiske egenskaper Anbefales!
First Watt:
Siste del av matching blir bytte av effektrin. Min DP A1S EBW er siste versjon med nye Op-Amp. Spiller utrolig bra på nær sakt alle områder, men Synergien blir mismatch mot høyttaler og forforsterker. Nelson Pass håndlager i disse dager mine nye F4. Kortfortalt, negativ Gain, balansert og klasse A. Det betyr forforsterkeren driver høytaleren og kan jobbe i med sin egen effekt og riktig dreimoment. Her ta jeg som sagt en liten sjanse, men den som inte våger inte vinner
Kommer tilbake med bilder, tewaks, DIY og lytte intrykk..Høsten er i gang!
Vedlegg
-
319.5 KB Visninger: 1.551