Testen av LS-27
ingenting skulle være enklere enn å sammenligne en ny versjon av et eksisterende produkt til sin forgjenger, som det gjør "alle andre ting likt" regelen lek å følge. Audio Research LS27 linje scenen er bare ett siffer fjernet fra den ekstremt vellykkede LS26, som jeg brukte i systemet mitt i to år - inntil Reference 5 fant sin plass. Jeg er ikke negativ til enkle oppgaver når menyen inkluderer noe så velsmakende som en Audio Research linje scenen. En komponent som er ren plug-in-and-play, uten toe-in eller planering eller innbrudd, går bare utøvelsen av å skrive anmeldelsen som et ork. Med LS27, ble alt før dem tastetrykk ren nytelse.
Pris: $ 6995
Garanti: Tre års deler og arbeid.
Audio Research Corporation
3900 Annapolis Lane North
Plymouth, Minnesota 55447
(763) 577-9700
www.audioresearch.com
The LS27 er Audio Research midt-range line scenen, sitter mellom $ 3995 LS17 og $ 11 995 Reference fem. (The $ 24,995 Reference Anniversary er en spesialutgave for et lite antall kulekjøring og lotteri vinnere. Det er snart å gå ut av produksjon, så la oss teller ikke det som en del av linjen.) På $ 6995, er LS27 en alvorlig komponent som en regelmessige audiofile kan håpe på å eie uten å rane en bank. Oppdateres det kosmetiske utseende LS26 frontpanel, bytte ut svart på sølv håndtak (men den svarte er fortsatt tilgjengelig) Det finnes også en Darth Vader versjon: sort i alle unntatt knappene. The LS27 erstatter også de eldre firkantede-knappen array med et nytt sett med runde knapper, en kosmetisk touch først sett på Reference Anniversary.
Under panseret, ting ser veldig lik den LS26, til øynene Stray til baksiden av kretskortet og merker du at enheten har blitt nesten en tomme og en halv dypere. Dette er ikke overraskende, da LS26 allerede var pakket full av komponenter, og LS27's oppgraderte delene som kreves ytterligere pusterom. Bulk strømforsyning lagring har blitt økt. En ny transformator sammen med nye produksjon og bypass kobling kondensatorer står for den ekstra eiendomsmegling. Til tross for disse endringene, veier LS27 i noen få gram lettere enn sin forgjenger. De oppgitte spesifikasjonene for LS27, med unntak av vekt og dimensjoner, er identiske med de av LS26.
I likhet med LS26, forblir en erstattning en ren klasse A-design med null tilbakemeldinger. Den har et fullt regulert solid-state strømforsyning og en hybrid JFET / tube lyd krets ved hjelp av to 6H30 dual-triodes i analoge scenen. Som med LS26, har det tre valgbare nivå innstillinger for hver inngang, med en anbefaling om at den høyeste innstillingen brukes for best ytelse. Jeg fant dette å være for høy for noen av patronene jeg bruker, men de lavere innstillinger justere for eventuelle phono scene / kassett kombinasjon.
The LS27 idrett også et utvalg av balansert eller enkel endte innganger og utganger, med totalt åtte input valg. I motsetning til de fleste linje etapper, en høyre-venstre-balanse kontroll, en fase inversjon bryter, en mono / stereo-bryteren, og et rør-timers disken er også inkludert. For meg er en balanse kontroll viktig, og jeg mistenker de fleste lydentusiaster har ikke tilpasset bygget lytterom som trenger ingen tweaking av høyre-venstre-balanse.
Alle disse funksjonene kan styres med den allestedsnærværende Audio Research fjernkontrollen. The LS27 inkluderer også en prosessor pass-through for hjemme-teater bruk. Audio Research sier at alle disse funksjonene er kontrollert av en ny mikroprosessor, selv om jeg ikke kunne oppdage noen forskjell i søknaden. Faktisk, med unntak av rør-timers counter, kunne jeg styre alle andre funksjoner om jeg var bruker LS26, LS27 eller Reference 5 fjernkontrollen. Det vil si at de alle jobbet feilfritt og intuitivt.
Audio Research lenge siden unnlates tilkoblede strømledningene, og LS27 har en 15-amp IEC innløpet. En høy kvalitet strømledningen leveres med enheten for de som ikke tilbøyelig til å kjøpe et tillegg på strømledningen.
Linjen scenen kom fra Audio Research med ca 200 timer logget på. Før lytte til det, løp jeg den i en annen 50 timer eller så med en burn-in CD. Audio Research pakker nå alle sine rør elektronikk med et varsel om at enheten fortsetter å bryte inn til et sted rundt 600-timers mark. Jeg mistenker at dette varierer fra enhet, med de dyrere modellene og deres større kondensatorer bryte i saktere. Jeg har lyttet til andre Audio Research modeller fra scratch og vet at de største endringene skjer i de første par hundre timer, så jeg mente at denne enheten var god å gå på 250 timer. Etter flere innbrudd i tid, lyttet jeg til et bredt spekter av musikk før sammenligne LS27 til sin forgjenger.
udio Forskning line etapper alle en veldig sterk familie soniske likheten. De er også produkter av en av bransjens mest konsekvente trickle-down-programmer. Hver nye Reference linje scenen er slutt etterfulgt av en ny versjon av LS linje scenen, med de fremskritt fra toppmodellen bygget ned og innlemmes i mid-nivå modell. Så de lydentusiaster som lot være å pantsette sine hjem i løpet av real-estate boble til våren for en Referanse 3 ventet på utgivelsen av LS26. Nå LS27 holder ut love at Reference 5 fremskritt har trillet ned til den, innskjæring den opp i nærheten av ytelsen til Reference 3 (det var ingen 4, som det er ansett som et uheldig tall i Fjerne Østen).
Blant deres konsekvent sterke sider, Audio Research linje stadier har en forbløffende evne til å organisere musikalske informasjon i en dyp, bred lydbilde, spesielt med det beste av både stereo og mono opptak. Soliditet og "er du der" kvaliteter av instrumenter innenfor det stadiet er like bemerkelsesverdig, og de har gjort noe men får bedre både innenfor Audio Research spekter av produkter og sett over tid som hver ny generasjon av en bestemt modell vises. Den LS27 er intet unntak fra denne regelen. Enten det er gjengivelse store orkesterverk som Stravinskijs Firebird på Mercury [Mercury SR90226] eller små-skala jazz ensemble eksemplifisert av det fantastiske mono utsending av Kenny Dorham's Afro-Cuban [Blue Note / Music Matters MMBLP-1535], den preamp vil kaste så store og realistiske ett lydbilde som patron og phono scenen kan gi videre til den.
Det er den soliditet og fokus på bilder i det lydbilde, men som virkelig skiller svært dyre enheter, med massive strømforsyning deler og ultra-spendy kondensatorer, fra rimeligere linje etapper. The LS27 stemmer ikke med hva Reference 5 oppnår i denne forbindelse, og heller ikke noen annen forforsterker i denne prisklassen. Den aller beste enhetene kan kaste ekstremt overbevisende tredimensjonale bilder, på samme måte som å justere dybdeskarpheten i et kamera søkeren vil få bildet til å "pop" og ta på en tre-dimensjonal kvalitet. Du kan ikke lage så bra et bilde med en billig Tokina objektiv som du kan med topp Leica glasskunst, og de samme begrensningene gjelde for preamplification. Audio Research gjør ikke noe Tokina-nivå produkter, og LS27 er som en god Leica-objektiv, men ikke den raskeste blenderåpning versjon av en bestemt størrelse. Det kan gi svært stabile bilder i lydbildet, om ikke oppnå det guddommelige resultater som en Reference 5 kan trekke sammen. Imidlertid gir LS27 du en forferdelig tett tilnærming av hva som Audio Research er mye dyrere Referanse line stadiet kan gjøre under de fleste forhold. På mindre kompleks innspilt materiale, kan forskjellene være subtile faktisk.
Den LS27 utført vakkert i frekvensområdet av strengeinstrumenter. Jeg brukte en god del tid på å lytte til den nye Coup d'Archet sett med fiolinisten Johanna Martzy innspillinger, The EMI Recordings [Serviser 16-23], og LS27 utførte briljant. Det gjengis Martzy unike tone, som er på den kjølige siden, uten å høres streng. Det fanges at coolness mens på samme tid plassert nok luft rundt instrumentet å gjøre disse renoverte tidlig EMI opptak lyd nesten moderne. Jeg spilte noe av denne musikken til en venn og ikke fortelle ham at han hørte på LS27 i stedet for Reference fem. Han var agog på skjønnheten av innspillingen og ga ikke tenkt til utstyret.
The LS27 var også dyktig på avslørende små eller store endringer i annet utstyr i kjeden. Det nøyaktig fanget forskjellene i strengen lyd mellom Lyra og Koetsu patroner, og jeg brukte den til å skjelne og vurdere forskjellene mellom VPI's Super Platter og standard-utgave aluminium tallerken, og deretter forskjellene mellom aluminium tallerken nakne, med en gummi matte og med et papir matte. The LS27 ikke skjule på noen måte forskjellene mellom disse variasjonene.
Det var også en mester til å reprodusere seg det beste fra Rudy Van Gelder's Blue Note innspillinger. De tidligste av disse er i mono, og en eksepsjonell linje stadium kan presentere en nesten stereo-lignende bilde med ingen av ulempene for tidlig stereo. Kenny Dorham's Afro-Cuban hørtes skremmende ekte. I likhet med Dorham 45rpm satt, Lyder Akustisk 'remake av Nat King Cole's store mono albumet After Midnight [Capitol Records / Analogue Productions AAPP 782-45] også kastet en utrolig mono lyden som manglet ingenting med LS27. Det er ikke å si at det ikke viser opp ubalanser av dårlig stereo. Det absolutt ikke glans over disse detaljene, og det samme ikke tamp dem ned, som noen mindre-stellar line etapper kan gjøre.
ompared til LS26 ($ 5995), er LS27 definitivt et trekk opp spekteret, noe som gjør at tusen-dollar økning i pris, sammen med bedre strømforsyning og dyrere deler, helt forsvarlig. Jeg forventet bedring i soundstaging soliditet, men jeg var ikke forberedt på et hopp i tonal kvalitet og bass definisjon. Men, bare minutter fra en side-by-side-sammenligning av de to enhetene, var min lyttet panel som en gruppe av OL dommere, erklærte en klar seier for LS27 grunn av disse forbedringene. Shelby Lynne's "Just a Little Lovin '," fra CD med det navnet [Lost Highway 1744825], gjorde det klart at LS27 hadde strammet opp LS26's bass og forbedret sin diskant. Jeg har aldri vurdert LS26 mangler i disse områdene før denne sammenligningen. Utvidet lytter til de to enhetene bekreftet dette funnet, men viste det var mer uttalt med noen innspillinger, som jeg ikke kunne gjengi signifikante forskjeller med de fleste materialer. På en av mine favoritt test LPer for kvaliteten på de øvre frekvenser, Salvatore Accardo sine Diabolus I Musica [Deutsche Grammophon DGG 477 6492], forskjellene mellom hvordan de to enhetene tolket fiolin, cymbaler og triangel var subtile, som bekrefter at den LS26 var ingen slouch i denne avdelingen. Men med noen få moderne digitale opptak, slik som Shelby Lynne, var forbedringene i den nye enheten åpenbare.
Lignende subtile forbedringer ble oppdaget i områder der LS26 var allerede ganske sterk. Begge enhetene har et svært lavt støynivå, og dette gir opphav til akutte gjenfinning av lavt nivå detalj og kjente klarhet. Som den tidligere modellen, blåste i LS27 utvungen og leverte en naturlig forrett til flyt av innspilt musikk - en uvanlig evne for alle unntatt noen få linje stadier i denne prisklassen. Mens jeg hadde fordelen av audition i LS27 med en mye dyrere phono stadium, mistenker jeg at LS27 sammen med Audio Research nye PH8 vil bli en kamp laget i himmelen.
o hvis du ikke har råd til å investere mer penger i hi-fi-system enn du har bundet opp i Maserati, kan LS27 godt være det ideelle hjertet av et system du kan leve med i lang tid. Det er en ekstremt allsidig og musikalsk linje stadium det er sikkert en å slå i sin prisklasse. Audio Research fortsetter å trekke en kanin opp av hatten etter den andre.
Associated Equipment
Analog: VPI TNT-6 platespiller med rim stasjonen og SDS hastighet kontrolleren, VPI 12.7 tonearm, Lyra Skala og Titan Mono patroner, Koetsu Coral kassett, Audio Research Reference Phono to phono scenen.
Digital: Audio Research Reference CD7 CD-spiller.
Forforsterker: Audio Research Reference fem.
Effektforsterker: Audio Research Reference 110.
Høytalere: Kharma 3.2 med Enigma filter og kabling oppgradering.
Sammenkoblinger: Nordost Valhalla.
Høyttaler kabler: Nordost Frey.
Power conditioners: Quantum QBase 8 og QX4.
Strømledninger: Nordost Valhalla.
Redskapsbeholder, plattformer og tilbehør: Billy Vesker redskapsbeholder modifisert med 4 "maple plattformen, Stillpoints Ultra isolatorene, Stillpoints Component Stands, Furutec GTX D-Rhodium stikkontakten.