Jeg ser at jeg har lagt ut en fr.resp.kurve her av mine 207.2 målt her på et tidlig tidspunkt (både tidlig i tråden og på et tidlig tidspunkt hjemme) og uten subber.
Har gjort noen få grep og ny måling den 28 januar (mange målinger i mellomtiden)
Det var mest en kontrollmåling, etter at
forrige (absolutt ikke
den som står her i tråden
) viste at ikke alt var helt som den før der igjen.
Jeg hadde justert sjøl på øra, litt ut i fra det målingene viste.
Vi målte og justerte litt til (subbene), samt justerte litt på 3 av de 5 Helmholzerne.
Fant frem lignende måling fra Stereophiletesten i 2008 og la de oppunder hverandre.
Forholdsvis like fra 120 hz og til 9-10kHz, tendensen på hvordan de måler innenfor dette området ligner, men litt større peaker og dipper hos meg (Stereophile sin måling er noen få db flatere (ca.2?) )
Fra 120 hz og ned så er grunnen til forskjellen, den at hos meg kommer subbene inn og flater ut og med en viss heving, ganske så fornøyd med den.
Fra ca. 9kHz og opp så er det en ganske sterk heving hos
meg, dette har jeg gjort bevisst for å få mer "luft" i det området som gir denne effekten ( dog litt tidligere hos meg fra 10kHz....."luft" er fra ca.12 kHz) men det går no greit med min alder 8)
Det er gjort ved å vinkle de inn ganske mye og i tillegg så er de nå justert til flatt ved diskanten.........mot -1,5 db det meste av tiden før (2011)
Mye tyder på at vinklingen gjør seg
mest gjeldende fra ca. 9kHz og opp.
Det står jo også i manualen at en kan vinkle de innover om litt mer "luft" er ønskelig.
I starten (de første åra) trodde jeg litt (bare var litt), men nå er det mer enn litt :
Her kan mye spille inn, hvor mye møbler (absorsjon) og div. det er i rommet, min hørsel som ikke helt ung lenger o.s.v.
Kanskje er det snakk om tilvenning for jeg hadde en langt "snillere" lyd her før jeg vinklet de mer inn og var kanskje litt
vel redd for for mye energi oppover.
Begge målingene er i sweetspot på respektive steder.
Min er kun
en måling, vet ikke hvordan den andre er kommet frem.
Begge er glattet 1/6 oktav.
Mvh.KW