hvis endringen "bare" er 20w og ikke vesentlig bedre lyd så hadde jeg ikke brukt penger på det. det tror jeg ikke blir vesentlig merkbart. nå er jeg kanskje en "sucker for punch" men spilte akkurat Kristin Asbjørnsens "i am a poor wayfaring stranger" på mine Kef'er med utslag på 500w på mcintoshene - da føler du at du lever! hvis du har mulighet så ville jeg prøvd et mye større effekt-trinn for å se om du føler du får noe ut av det. hvis ikke detGriffenfeldt skrev:Da fant jeg synderen. Ikea hyllen jeg har vinylen i sugde i seg all energien på V.siden. Plasserte den bak istedenfor. Iflg manualen trenger disse ca meteren med klaring til sideveggene.
Uansett er videre planer et innkjøp av en Nap200. da blir det uansett 20 w mer i 4 ohm og litt mer strømreserver.
Det kan tenkes Vidar P. 180 kjenner jeg ikke til, så det aner jeg svært lite om.Vidar P skrev:Tror ikke NAP200 vil være noe tynnere og mer andpusten enn NAP180. Tvert om vil jeg tro; tipper det blir en stor oppgradering på NAP180, 20 watt eller ei. Det er en bedre forsterker.
Når det så er sagt, så er vel ting som NAC282/NAP250 mer ideellt i en slik sammenheng som KEF Ref. De låter saftigere, bouncyere, feitere og kraftigere enn 202/200. Men så var det prisen da med pre og det hele.
Ikke her i hvert fall. Bor i et godt møblert hjem med mye myke møbler og ellers god demping i rommet. Også langt fra noe OBOS kvadratisk betong rom her. Trives helst med slike volumnivåer du beskriver også, men ikke med 202/NAPSC2/200.Griffenfeldt skrev:Jeg spiller på et volum som ligger i snitt på moderat+
At nac202/200 spiller tynt/pistrete o.l kjenner jeg ikke igjen. Da ville mitt system vært tilnærmet umulig å lytte til musikk på. Det høres ut som en beskrivelse av et kvadratisk lytterom i en obosleilighet uten møbler. Med et volum som nærmer seg take-off.
Denne reisen din hørtes kjent ut Hvert skritt er fin erfaringer!Griffenfeldt skrev:Som sagt i alle år som jeg har hatt Naim: jeg kjøper etter tilgjenglighet. Jeg er avhengig av at ting kommer på bruktmarkedet og at jeg må i tilegg være i kjøpsposisjon. At jeg ikke kan spille så taksteinen letter, er ikke viktig. Jeg spiller på et volum som ligger i snitt på moderat+
At nac202/200 spiller tynt/pistrete o.l kjenner jeg ikke igjen. Da ville mitt system vært tilnærmet umulig å lytte til musikk på. Det høres ut som en beskrivelse av et kvadratisk lytterom i en obosleilighet uten møbler. Med et volum som nærmer seg take-off.
Nac282/supercap/250.2 ja, mulig en gang i fremtiden. Det får vi ta i Naim tråden. Her er hvert skritt i riktig retning en del av reisen. Jeg begynte tross alt på 112x/150 nivået.
Ingen fare Thomas, jeg blir ikke lett fornærmet. For øvrig så var jeg tilstrekkelig tilstede under siv.ing. studiene at jeg vet at ikke alt måles i watt.Griffenfeldt skrev:Ikke for å være ufyselig eller tråkke noen på tærne Kalle Klovn, men 20 watt er faktisk en hel del på naim sine effekttrinn sammenlignet med Mcintosh. Det aller største effekttrinnet fra Naim er på 2x250w i 4 ohm og vil bokstavelig talt ha stålkontroll på nesten samtlige høyttalere som er produsert. Det kan man desverre ikke si om et tilsvarende produkt fra Mcintosh. Watt forteller noe om hvor høyt man kan spille. Er man ute etter dynamiske utsving og kontroll på elementene, må man kikke etter andre spesifikasjoner.
Jeg nekter ikke for at det å ha et overflødighetshorn av reserver ikke er kjekt, for det er det selvsagt. Headroom og kontroll er viktig, men jeg tror jeg kommer langt med 2x100 i 4 ohm (nap200) etter alt å dømme ( rommet er på 17 m2 og 2.07 under taket )
Mvh
Thomas
Finnes det dokumentasjon/forklaring på hvorfor ikke?Vidar P skrev:Naim anbefaler ikke biamping med disse forsterkerne.
Forklaring fins nok. Det går vel sikkert hovedsaklig på at man får mer lydkvalitet igjen for pengene ved å bruke samme beløp på en enkelt bedre forsterker heller enn to mindre bra.hifiguru skrev:Finnes det dokumentasjon/forklaring på hvorfor ikke?Vidar P skrev:Naim anbefaler ikke biamping med disse forsterkerne.
Kan bare svare for egen del. Men Naim er ikke livet, kun de mest tilfredsstillende hifiproduktene jeg har møtt på. Det er langt igjen til at hifiprodukter er livet, slik sett.Michail skrev:... Hvis NAIM er livet, hvorfor kjøper dere ikke NAIM høytalere også?
Vask munnen din ...........Brasse skrev:fordi de stinker? :-X
Den står på innspilling as we speak!dumdumboy skrev:Kef R500 er observert på Oslo Hi-Fi Center, Blade teknologi i en rimeligere høyttaler ;D
Hvor hørte du Blade?digiman skrev:Synes at Blade og Ref serien låter såpass forsjellige at jeg har vansklig for å kunne sammenlinge de direkte mot hverandre. Personlig er den nye uni-q elementen i Blade det beste jeg har hørt fra Kef, mens i de nedre oktavene er jeg ikke sikker på hva jeg foretrekker. Sannsynligvis veldig rom og akustikk avhengig. Blade spilte ekstremt dypt i det rommet jeg hørte de.
I UKSkink_123 skrev:Hvor hørte du Blade?digiman skrev:Synes at Blade og Ref serien låter såpass forsjellige at jeg har vansklig for å kunne sammenlinge de direkte mot hverandre. Personlig er den nye uni-q elementen i Blade det beste jeg har hørt fra Kef, mens i de nedre oktavene er jeg ikke sikker på hva jeg foretrekker. Sannsynligvis veldig rom og akustikk avhengig. Blade spilte ekstremt dypt i det rommet jeg hørte de.