Griffenfeldt skrev:
Skal bruke de uten sub en stund for å bli kjent med de, men er litt lysten på å prøve en Velodyne cht12q med romkorreksjon og fjernkontroll. Ser på målingen av høyttaleren at den begynner å rulle av på ca 125hrz. Det passer vel greit når man kobler på en sub via høypass som deler v 120hrz.
Har lite eller ingen erfaring med intergrering av sub, så en med romkorreksjon er jeg nok avhengig av.
Jeg har en stund lekt litt med lignende tanker, men har heller ingen subwoofererfaring. Jeg heller også i retning av subwoofer med romkorreksjon, f.eks. Velodyne SPL ultra 800, SPL ultra 1000, DD-10 eller DD-10+, evt. subwoofer + den etter sigende gode og smarte
DSPeaker Anti-Mode 8033 Automatic Subwoofer Equalizer.
Frekvenskurven til KEF Reference 201/2 som er meget jevn før den ruller av i bassen, skal visstnok være meget godt egnet for integrering med en subwoofer (se figur 4 nedenfor).
Griffenfeldt skrev:
Ser på målingen av høyttaleren at den begynner å rulle av på ca 125hrz. Det passer vel greit når man kobler på en sub via høypass som deler v 120hrz.
Dette stusset jeg på. Det ser ikke ut til å stemme med
Stereophiles målinger hverken ekkofritt eller i et mindre lytterom. Heller ikke med
Soundstages målinger.
http://www.stereophile.com/content/kef-reference-2012-loudspeaker-measurements
[Min uthevning]
The KEF Reference 201/2 is one of the best-measuring loudspeakers I have had the pleasure to test in my lab. As WP found, a pair of them will offer a superbly transparent, neutral, grain-free window on the recorded acoustic.
John Atkinson
Grafer fra Stereophiles målinger:
Fig.3 KEF Reference 201/2, acoustic crossover on tweeter axis at 50", corrected for microphone response, with the nearfield responses of the midrange unit (green), woofer (blue), and port (red), plotted in the ratios of the square roots of their radiating areas below 350Hz, 350Hz, and 1kHz, respectively.
Fig.4 KEF Reference 201/2, anechoic response on tweeter axis at 50", averaged across 30° horizontal window and corrected for microphone response, with the complex sum of the nearfield responses plotted below 300Hz.
Fig.7 KEF Reference 201/2, spatially averaged, 1/6-octave response in WP's smaller listening room.
Hvis jeg ikke har misforstått alt for mye, er det godt mulig at man til musikkbruk vil oppnå et vellykket resultat med en delefrekvens et godt stykke under hjemmekinostandardens 80 Hz. Det er dessuten mulig at man ikke bør benytte altfor krapp avrulling oppover, og at subwoofer da vil fylle fint ut slik at man får et jevnt resultat.
For film har jeg forstått det slik at man (nesten) alltid bør benytte de anbefalte/standardiserte 80 Hz.
Fint om noen med mere subwoofererfaring kan, kommentere, supplere, korrigere, opplyse og informere.