I Det Skedsmoske Arkiv ligger det etter hvert noen raringer og støver. Tilfeldig, vil jeg si at det er at de er havnet her. Lekelyst er en annen utfyllende forklaring. Men impuls og lite annet har ofte vært førende for hvordan det har blitt. Felles for alle, er at det har ligget en tanke eller to bak tenkinga.
Den ene av de to som skal fødes, er Altec 604E av den gamleste sorten – hvit og lyseblå. Normalt sett og kanskje med tilstrekkelig ærbødighet burde disse sittet i svære kasser og fått spille fullrange. Det har ikke jeg plass til. Altecene får spille mellomtone og oppover.
I det siste er jeg blitt klar over det potensialet som ligger i Royene til Seas. Og liker lyden av dem. Etter å ha samrådd litt og fått tilgivelse, velger jeg meg L26RO4Y som bassdriver. Mannen mente likevel at jeg burde selge 604-ene da de utgjør en viss verdi i seg selv og i tillegg har utfordringer i et for lite diskanthorn.
Men jeg må trosse mannen og fyrer et prosjekt som kommer til å likne litt på de gamle 40-50-60-tallerne som jeg synes er så fine. Firkantig hull foran og med titommeren pekende nedover. Masse EQ selvfølgelig, men jeg har i pose og sekk av det. Mulighetene er også tilstede for at jeg kan komme til å gå for en fullaktiv løsning med plate fra en eller annen.
Det andre prosjektet som kommer til verden er en semi-åpen baffel. To femtentoms bassdrivere av billigste slaget fra Eminence og en tolvtoms coax-mellomone, også fra Eminence. Men med en entoms Selenium-diskant innerst.
Mellomtonen får ikke spille i OB. Det skaper flere problemer enn fordeler. Bassdelen blir i OB, men her går jeg for en plate som er smalest mulig. Dette for å skape færrest mulig problemer og fordi det er blitt meg fortalt, at dette er det riktigste – av noen jeg stoller veldig, veldig på. EQ-sugen sak dette også.
Eik blir mitt valg her også – som på den øverste. Hvitkalket med overkill 10 prosent pigmentering (ref. Ugla). Disse er prosjekt jeg egentlig ikke trenger, men jeg føler at jeg ikke vil dø uten å ha prøvd ut. Grunn god nok synes jeg.
BB