Fikk opp ørene for Audiolense da vi hadde DSP-kurset MkII på SVS. Fikk også øynene opp for Bx og den vanvittige mengde arbeide som nødvendigvis må ligge bak Audiolense. En skikkelig go’gutt med skallen på rett plass.
Jeg har selv vært deltaker i flere programvareutviklingsprosjekt, men har hver gang gitt faen når krybba var tom og hestene begynte å bite. Rett i kjelleren fra en situasjon der endorfinene kokte over og alt var bare velstand. På et øyeblikk. Imponert over at mannen har greid å stå i det og fått fram et produkt som en haug andre skarpskaller finner stort behag i å bruke. Jeg mistenker at han har stått temmelig ensom i dette løpet og at nettopp det, i tillegg til kunnskap og utholdenhet som har vært nøkkelen til suksess.
Etter en ørkenvandring i flere år nå, etter at siste hornstacket fikk verdens best hjem i Harstad, begynner nå greiene å «materialisere seg» oppå Loftet.
Patchepanelene er på plass i front – med lys men med gale skruer.
Forsterkerboksene MkSiste er snart ferdige. Innholdet har jeg allerede, så da er det bare å få på seg kneputene som jeg har lånt hos en venn og få en annen venn til å hjelpe meg med å flytte over klasse D-modulene.
Akvariussene med fem forskjellige toppbokser – bestykket med top-notch Seas, Raal og Beyma – er godt på vei. En avart eller to rundt toppboksene kommer også etterhvert.
Roon vurderes i høyeste grad som medieavspiller.
I dag fikk jeg meg en liten overraskelse da jeg var midt inni et leteprosjekt etter et-par banddiskanter. I et skap på minstegutten fant jeg nemlig fire interesssante saker – tre stk ROY og en passiv do.
Dermed var det plutselig duket for et prosjekt jeg hadde skjøvet på i påvente av å se meg råd til å anskaffe meg disse. På tegnebordet ligger en litt uvanlig skapelse. Kjenner noen oppegående ivrigheter her inne, som i sitt enfod sikkert kan komme til å ytre at dette er helligbrøde men det velger jeg å ikke bry meg om. Syntes litt det samme selv, men etter å ha konferert med Guruen, slo jeg meg til ro med at det ikke blir noen kollisjoner som helst systemmessig. Noen innsigelser kom det dog om coaxen og utformingen av diskanthornet, men det har jeg i mitt enfold valgt å se bort fra. Skulle jeg tatt hensyn til det, måtte jeg ha ditchet hele driveren. Vurderte det ei stund, men det føltes altfor vondt, kjente jeg. Tilgivelse for dette tror jeg er mottatt.
Altec 604 E skal få spille igjen. Byttet disse til meg mot et forsterkerpar for lenge, lenge siden - og ble sittende litt i limbo følte jeg. En flott byttehandel – meget fornøyd med den, men disse greiene trenge store volum for å spille stort. Mangehundre liter, og det ville skapt et enda større kaos på Loftet enn det er nå.
Løsningen ble altså å la 604 spille der den etter sigende spiller best. Mellomtonen er kanskje dens største pre. Femten tommers mellomtone må jo være sprekt. Diskanthornet får jeg se hva jeg kommer til å gjøre med etter hvert. En avdelingsleder har pålagt meg å jobbe opp kompetanse på 3D-printeren som visstnok er anskaffet, så kanskje kan verdens feteste diskanthorn til 604 bli et innstegsprosjekt med høy motivasjonsfaktor.
604 får ca 25 liter å boltre seg i mens ROYen får 32 brutto. Solidt bygget kabinett – ekstremt avstivet i bassen og ekstremt resonansdempet i mellomtonekammeret. Utseendet på kassene skal minne litt om de kassene disse klassikerne kom i på den tida de kom. Med en frontåpning jeg ikke har laget før, men med de samme hjørnene som Akvariussene har – R16.
Stort sett bygges de nå for både DSP og aktiv deling – Audiolense. At jeg kan ingenting om noe av dette per def, bekymrer meg ikke videre for det er flere her i nabolaget som sikkert gleder seg overmåte til å bli plaget livet av når læringskurven blir for bratt. Vi får lage en kolokviegruppe eller to for å få meg i mål – eller……?
BB